احمدرضا رئیسی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ رقیه محمدی بخش؛ حمید گنجی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 601-610
چکیده
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف ...
بیشتر
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف این پژوهش تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی بود که در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش 20 نفر از مدیران سطوح مختلف بیمارستان بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند بود که در آن افراد مطلع کلیدی که در تدوین سنجههای عملکردی بیمارستان مشارکت داشتند، به عنوان اعضای تیم کارت امتیازی متوازن انتخاب شدند. با تشکیل جلسات بحث گروهی متمرکز، در ابتدا 50 سنجه تعیین شد که با نظر تیم کارت امتیازی متوازن 30 سنجه به عنوان سنجههای عملکردی بیمارستان نهایی گردید. سپس این سنجهها دستهبندی و در مناظر کارت امتیازی متوازن قرار داده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه وارسی (چک لیست) طراحی شده براساس سنجههای زمینهی تحقیق و سنجههای پیشنهادی مرکز الزهرا (س) بود که روایی صوری و محتوایی آن با چند بار بازنگری توسط اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. همچنین روایی سازه آن با استفاده از مناظر کارت امتیازی متوازن محرز گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا انجام شد. یافتهها: کارت امتیازی متوازن این مرکز در چهار منظر بیماران و جامعه (مشتری)، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد و منظر مالی تعیین شد که با مناظر الگوی کارت امتیازی متوازن ایران انطباق مفهومی داشته و در راستای مناظر اصلی کاپلان و نورتون بود. سپس سنجههای تعریف شده با نظر اعضای تیم کارت امتیازی متوازن، در منظر مربوط به خود قرار گرفت. بیشترین تعداد سنجهها به ترتیب در منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد نهایی گردید. نتیجهگیری: کارت امتیازی متوازن ابزاری را برای تبدیل مأموریت سازمان به اهداف قابل سنجش ملموس، فعالیتها و سنجههای عملکردی ارائه میدهد. موفقیت کارت امتیازی متوازن به انتخاب دقیق سنجههایی است که جوهره اصلی استراتژی سازمان را در خود دارند. طبقهبندی سنجهها در چهار منظر، کمک شایانی به ارتقای سطح عملکرد بیمارستان مینماید. بنابراین پایش و ارزیابی مستمر این سنجهها در راستای اهداف کلان و استراتژیهای بیمارستان لازم و ضروری است. واژههای کلیدی: کارت امتیازی متوازن؛ ارزیابی عملکرد؛ بیمارستانها
اکبر کلاهدوزان؛ رقیه محمدی بخش؛ حجت ا له قرایی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، مهر 1390، ، صفحه 1191-1198
چکیده
مقدمه: ادامهی حیات در هر سازمانی نیازمند داشتن ارتباطات اداری است که به دو صورت مکاتبات و مکالمات صورت میپذیرد. مکاتبات اداری جزء وظایف هر سازمان میباشد و لازم است مجموعهای فراهم آید تا بتوان اصول یکنواختی را برای نگارش صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه داد. در این مقاله سعی شده است روش مناسبی برای راهنمایی کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: ادامهی حیات در هر سازمانی نیازمند داشتن ارتباطات اداری است که به دو صورت مکاتبات و مکالمات صورت میپذیرد. مکاتبات اداری جزء وظایف هر سازمان میباشد و لازم است مجموعهای فراهم آید تا بتوان اصول یکنواختی را برای نگارش صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه داد. در این مقاله سعی شده است روش مناسبی برای راهنمایی کارکنان در تدوین صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه شود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی- توصیفی بود که در آن، 410 نامهی اداری و 55 صورتجلسه رسمی نگاشته شده در طی سالهای 89-1386، در دانشگاههای علوم پزشکی همدان و اصفهان، به صورت سرشماری انتخاب و از نظر شیوهی تنظیم و قواعد نگارش مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات جدولهایی بود که بر اساس نکات مهم نگارشی تنظیم و روایی آنها توسط کارشناسان مربوط با چند بار بازنگری تأییدگردید. در نهایت، دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در هیچ یک از نامههای اداری و صورتجلسهها استاندارد ترسیم آرم و محل قرارگیری آن رعایت نشده بود. 63/43 درصد صورتجلسهها دستور کار جلسه نداشتند و در 45/45 درصد آنها اسامی حاضران در جلسه قید نشده بود. درخصوص خط فارسی، بیشترین اشتباه مربوط به شیوهی نوشتن همزه در واژهها (228 مورد) و پس از آن به ترتیب کاربرد واژهها به شکل جمع مکسر (148 مورد) و نوشتار واژههای مقصور عربی (147 مورد) بود. در خصوص نکات دستوری، بیشترین اشتباه مربوط به حذف افعال درآخر جملهها (90 مورد) بود. همچنین، در خصوص نکات ضروری برای درک مطلب نیز، بیشترین اشتباه مربوط به استفاده از واژههای زاید در متن، عبارات و جملههای طولانی (90 مورد) و بیشترین اشتباه در زمینهی نشانهگذاری متن، مربوط به کاربرد علامت ویرگول (288 مورد) بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان دهندهی آگاهی پایین سازمان از نحوهی تنظیم صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری است. هر قدر نکات نگارش زبان فارسی و شیوهی صحیح خط فارسی در نامهها و صورتجلسههای اداری بیشتر رعایت شود، اطلاعات با بیانی رسا و در کمال فصاحت و بلاغت به افراد منتقل میشود. بدیهی است که با برگزاری کلاسهای آموزشی در دانشگاه و سازمانهای اداری، میتوان تا حدود زیادی به این هدف دست یافت.
محمدحسین یارمحمدیان؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدی بخش
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی ...
بیشتر
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی سلامت میباشد. پژوهشگر از راه مطالعهی موردی به کشف، توصیف یا توضیح یک مورد (یک فرد، یک فرایند، یک برنامه و یا یک مؤسسه) به منظور به دست آوردن دیدی عمیق دربارهی آن میپردازد. هدف این مقاله بررسی روش مطالعهی موردی به عنوان یک روش جامع برای نظریهپردازی در حوزهی مدیریت بهداشت و درمان و ارزیابی کاربردهای آن میباشد. روش تحقیق در این مقاله، روش مروری است و با استفاده از آن ضمن توصیف روش مطالعهی موردی به عنوان یک مطالعهی جامع و در سطح کلان به عنوان یک راهبرد ترکیبی، به بررسی دقیق اهداف مطالعهی موردی، تعریف مورد و انواع آن و چگونگی انتخاب مورد پرداخته میشود. همچنین انواع مطالعهی موردی، چارچوب مفهومی مورد استفاده در آن و مراحل اجرایی مطالعهی موردی به بحث گذاشته خواهد شد. در نهایت ابزارهای مورد استفاده در این قبیل پژوهشها و چگونگی تعیین روایی و پایایی آنها بیان میگردد. ضمن مرور و تحلیل متون منتشر شده در زمینهی مطالعات موردی، نتیجه گرفته میشود روش مطالعهی موردی در تحقیقات مدیریت بهداشت و درمان مورد غفلت قرار گرفته است. با عنایت به ویژگیهای این روش مطالعه، بررسیهای بیشتر در زمینهی انواع و موارد کاربرد آن و نیز استفاده از آن در تحقیقات نظام سلامت و نقد و ارزیابی بیشتر آن پیشنهاد میشود.واژههای کلیدی: مطالعهی موردی؛ روشهای تحقیق؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)؛ پژوهش.