احمد شعبانی؛ مرتضی محمدی استانی؛ حامد فروگذار؛ امین داریوش
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 963-973
چکیده
مقدمه: با توجه به این که منابع مادی، فیزیکی، انسانی، و امکانات محدودی در اختیار سازمان است و بسیاری از منابع کمیاب و تجدیدناپذیر بوده، شکلگیری مجدد آنها سالهای زیادی را میطلبد، بنابراین بهرهوری این منابع اهمیت زیادی پیدا میکند. هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر مدیریت دانش بر بهرهوری کتابداران در دانشگاههای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به این که منابع مادی، فیزیکی، انسانی، و امکانات محدودی در اختیار سازمان است و بسیاری از منابع کمیاب و تجدیدناپذیر بوده، شکلگیری مجدد آنها سالهای زیادی را میطلبد، بنابراین بهرهوری این منابع اهمیت زیادی پیدا میکند. هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر مدیریت دانش بر بهرهوری کتابداران در دانشگاههای دولتی شهر شیراز است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، و دانشگاه صنعتی شیراز) در سال تحصیلی 1391-1392 بود (153 نفر)، که بهعلت محدودیت حجم جامعه، نمونهگیری صورت نگرفت. عوامل موثر مدیریت دانش بر بهرهوری بوسیله پرسشنامه باز و از طریق اخذ نظرات کارشناسان استخراج شد (14 عامل) که از طریق تحلیل عاملی اکتشافی به 4 عامل (فرهنگ، آموزش، تفکر استراتژیک، تکنولوژی) کاهش یافت. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی، و پایایی سوالات از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آمار SPSSV.16 استفاده شد و در نهایت با استفاده از تکنیکFUZZY AHP به رتبهبندی عوامل پرداخته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل فرهنگ، آموزش، تفکر استراتژیک، و تکنولوژی بر بهرهوری کتابداران موثر بوده و عامل "آموزش" بیشترین و "تفکر استراتژیک" کمترین تاثیر را بر بهرهوری کتابداران دانشگاههای دولتی شهر شیراز دارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین آزمودنیها بر پایه عوامل جمعیتشناختی جنسیت، سابقه اشتغال، نوع کار، و نوع کتابخانه تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در متغیر سطح تحصیلات در چهار عامل مذکور تفاوت معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: شناسایی عوامل موثر مدیریت دانش و اجرای آن در کتابخانهها میتواند باعث بهرهوری بیشتر کتابداران و کتابخانهها شده که در نتیجه باعث تقویت خدمت رسانی خواهد شد.
احمد شعبانی؛ مرتضی محمدی استانی؛ حامد فروگذار
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاهها از مکانهای مستعد برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاهها از مکانهای مستعد برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 90-1389 بود (88 نفر)، که به علت محدودیت حجم جامعه، نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساخته بر مبنای عوامل مدل Bukowitz و William (2000) بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان مجرب تأیید گردید و به منظور تعیین پایایی آن از فرمول Cronbach's alpha استفاده شد که مقدار آن 80/0 = α برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آماری 16SPSS استفاده شد. یافتهها: تمام عوامل مدل Bukowitz و William (یافتن، به کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری و حذف دانش) بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز مؤثر بودند و به جزء عامل یادگیری و حذف دانش، بقیهی عوامل در وضعیت مناسبی قرار داشتند. همچنین در رتبهبندی این عوامل با استفاده از تکنیک برترین پیشنهاد از راهحل ایدهآل (TOPSIS یا Technique of order preference by similarity to ideal solution)، مشخص شد که عامل «تسهیم دانش» بیشترین و عامل «حذف دانش» کمترین تأثیر را در پیادهسازی مدیریت دانش دارد. نتیجهگیری: اجرای این برنامهها در محیطهای بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، موجبات خدماترسانی بهتر و تسهیل یادگیری، آموزش، و پژوهش خواهد شد. لذا شناخت عوامل مؤثر و رتبهبندی آنها بسیار حایز اهمیت است. با توجه به نتایج حاصل، عوامل مدل Bukowitz و William به منزلهی پیشنهادی جامع در اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز مؤثر خواهد بود. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ کتابخانهها؛ مدل Bukowitz و William؛ تکنیک TOPSIS.