نوشین محبی؛ سوسن بهرامی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ نرجس میرابوطالبی؛ صدیقه کرمی
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 38-47
چکیده
مقدمه: خدمات مدارک پزشکی بعنوان یکی از خدمات شاخص در علوم بهداشتی و پیراپزشکی در جهت نشان دادن راندمان کار و کیفیت امور درمانی محک قابل ارزشی است. بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی و برنامه ریزی اولویت بندی کمیت و کیفیت خدمات مراقبتی دارد و کارکنان آن از دیدگاه قانونی و اخلاقی در مقابل کیفیت ثبت اطلاعات مسئولند که این امر ارتباط ...
بیشتر
مقدمه: خدمات مدارک پزشکی بعنوان یکی از خدمات شاخص در علوم بهداشتی و پیراپزشکی در جهت نشان دادن راندمان کار و کیفیت امور درمانی محک قابل ارزشی است. بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی و برنامه ریزی اولویت بندی کمیت و کیفیت خدمات مراقبتی دارد و کارکنان آن از دیدگاه قانونی و اخلاقی در مقابل کیفیت ثبت اطلاعات مسئولند که این امر ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات ارائه شده، دارد؛ لذا دیدگاه آنان در تعیین کیفیت خدمات در موسسات بهداشتی-درمانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این پژوهش، به تعیین کیفیت خدمات بخش مدارک پزشکی از دیدگاه کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان، پرداخته است.روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی– پیمایشی با جامعه آماری کارکنان مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سال 1392 (مجموعاً 96 نفر یعنی کل جامعه پژوهش) بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد SERVQUAL بر مبنای پنج بعد تضمین، پاسخگویی، همدلی، قابلیت اطمینان و ملموسات بر اساس مقیاس رتبه بندی لیکرت بود و از آنجایی که در طراحی پرسشنامه دیدگاه کیفی Parasurman - Zeithamel رعایت شده، و نیز با توجه به مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته، روایی آن تائید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب Cronbach's alpha برای انتظارات 83/0 و برای ادراکات 88/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: آزمون آنالیز دو طرفه نشان دهنده رابطه بین شکاف میان انتظارات و ادراک کارکنان بخش مدارک پزشکی با مدرک تحصیلی بود. تفاوت معناداری بین انتظارات و ادراک کارکنان بخشهای مدارک پزشکی از نظر کیفیت خدمات وجود داشت. شکاف بین انتظارات و ادراک برایر بود با: تضمین (98/0)، پاسخ گویی (82/1)، همدلی (94/1)، اطمینان (60/0) و ملموسات (53/1). بزرگترین و کوچکترین شکاف به ترتیب مربوط به بعد همدلی (94/1) و قابلیت اطمینان (60/0) بود.نتیجه گیری: در کل بیشترین شکاف کیفیت در این تحقیق، بعد همدلی کارکنان می باشد. تلاش و برنامه ریزی مدیران بیمارستان و روسای بخش مدارک پزشکی برای ایجاد شرایطی که با توجه به نوع بیمارستان و حجم کاری و تعداد بیماران، تعداد کارکنان بخش به روش استاندارد تعیین شوند، می تواند منجر به بالا بردن سطح کیفیت ارائه خدمات شود.
نرجس میرابوطالبی؛ حسین مبارکی؛ راضیه دهقان؛ نوشین محبی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 665-674
چکیده
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. ...
بیشتر
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. بنابراین پژوهشی با هدف تعیین فاکتورهای مورد انتظار پزشکان از پیادهسازی پروژهی پروندهی الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1391صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. جامعهی آماری شامل پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران تخصصی مشتمل بر 129 نفر بودند. پرسشنامهای برگرفته از پایاننامهی دکترای Morton در دانشگاه Drexel بهعنوان ابزار پژوهش انتخاب گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و صاحبنظران در این زمینه و پایایی آن از طریق test-retest به میزان 78 درصد سنجیده شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 19 و بوسیلهی روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع و درصد فراوانی، شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای آماری ANOVA و T-TEST یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بیشترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور پشتیبانی مدیریت با میانگین 65/3 و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور آموزش مناسب و کافی با میانگین17/3 بود. در ارتباط با موانع اجرای پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت بیشترین درصد کسب شده مربوط به هزینههای اقتصادی با 84 درصد و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به مقاومت پرسنل در برابر تکنولوژی جدید با 50 درصد بود و از دیدگاه پزشکان مهمترین مزایای پروندهی الکترونیک سلامت افزایش کنترل بر فعالیتهای کاری 9/82 درصد ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج کسب شده در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران با پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت در این دانشگاه موافق بودند و با توجه به نظرات ارائه شده توانایی و آمادگی لازم جهت پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت وجود داشت. واژههای کلیدی: پروندهی الکترونیک سلامت؛ فنآوری اطلاعات سلامت؛ پزشکان
نوشین محبی؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 558-570
چکیده
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت براساس الگوی سیپ، در پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 پرداخت. روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی بود و جامعهی آماری آن را مدیران گروه، اساتید، مسؤولان کتابخانه و دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 (مجموعاً 130 نفر) تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه براساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود که روایی آن به وسیلهی مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته تایید و پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، اساتید، دانشجویان و مسؤولان کتابخانه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach's Alpha) به ترتیب 74/0، 93/0، 98/0 و 80/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: در مجموع 139 شاخص براساس سه عامل زمینه، درونداد، و فرایند در حیطههای نیروی انسانی متخصص، خدمات علمی- تخصصی مورد نیاز جامعه، دانشجویان، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، برنامهی درسی، بودجه، امکانات و تجهیزات، فعالیتهای تدریس و یادگیری و علمی- پژوهشی دانشجویان و اساتید و فعالیتهای کتابخانه تعیین و مورد بررسی واقع شد. نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی وضعیت نسبتاً مطلوب دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت بود، اما تلاش برای اصلاح و بهبود آن و ادامهی فرایند ارزشیابی ضروری است. برای رسیدن به سطح ایده آل، نیاز به تجدید نظر و تغییرات لازم جهت ارتقای کیفیت وجود دارد. واژههای کلیدی: شاخصها؛ ارزشیابی؛ فنآوری اطلاعات سلامت
نرجس میرابوطالبی؛ مریم احمدی؛ حسین مبارکی؛ سعید حسینی؛ نوشین محبی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 769-779
چکیده
مقدمه: ثبت علتهای مرگ به خصوص علت زمینهای آن، به عنوان مهمترین دادهها در اصلاح برنامههای بهداشتی و درمانی کشورها به شمار میآید، در نتیجه ضروری است که سیستمهای کامپیوتری جامع، بانکهای اطلاعاتی مرتبط برای تحلیل و فهم فرایندهای اصلی حوزهی بهداشت و درمان در نظرگرفته شود. این مطالعه، با هدف ارزیابی سیستم ثبت مرگ و میر ...
بیشتر
مقدمه: ثبت علتهای مرگ به خصوص علت زمینهای آن، به عنوان مهمترین دادهها در اصلاح برنامههای بهداشتی و درمانی کشورها به شمار میآید، در نتیجه ضروری است که سیستمهای کامپیوتری جامع، بانکهای اطلاعاتی مرتبط برای تحلیل و فهم فرایندهای اصلی حوزهی بهداشت و درمان در نظرگرفته شود. این مطالعه، با هدف ارزیابی سیستم ثبت مرگ و میر بر اساس الزامات در ایران انجام گردیده است.
روش بررسی: این پژوهش، کاربردی و از نوع تحلیلی بود که در سال 1390 در 12 دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. جامعهی آماری از2 گروه کاربران و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی تشکیل شد که مشتمل بر 50 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها 3 پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت و یک چکلیست بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس 3 الزامات (الزامات کاربری، الزامات عمومی و الزامات امنیتی) و چکلیست جهت سنجش الزامات فنی طراحی شد. روایی ابزار بر اساس روش اعتبار محتوایی (دریافت نظرات استادان و صاحبنظران رشته) تعیین و تأیید شد. برای پایایی ابزار از ضریب Cronbach's alpha استفاده شد و مقدار آن به ترتیب 73 درصد، 83 درصد، 94 درصد برآورد شد. از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS نسخهی 20 برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: از دیدگاه کاربران و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1، الزامات کاربری، الزامات عمومی و الزامات امنیتی به ترتیب 6/84 درصد، 7/75 درصد، 9/40 درصد موجود بودن الزامات را تأیید کردند. در دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 2 به ترتیب 8/34 درصد،7/66 درصد و 7/22 درصد و در دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 3 به ترتیب 7/35 درصد، 3/33 درصد و 7/20 درصد موجودیت الزامات را تأیید نمودند. الزامات فنی از دیدگاه کارشناسان نرمافزار 7/64 درصد به دست آمد. با توجه به نتایج کسب شده، سیستم الکترونیکی ثبت مرگ و میر در ایران از نظر الزامات کاربری با میانگین 7/51 درصد، الزامات عمومی 5/58 درصد و الزامات فنی 7/64 درصد در حد به نسبت مطلوبی بود، ولی از نظر الزامات امنیتی 1/28 درصد در سطح ضعیفی است.
نتیجهگیری: نتایج ضعیف در بخش الزامات امنیتی سیستم، کارا نبودن نرمافزار در این قسمت را نشان میدهد. از این رو لازم است که وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی این سیستم به بهبود عملکرد نرمافزار در حیطهی الزامات امنیتی توجه ویژه نماید.
فائزه اخلاقی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ معصومه خوشگام؛ نوشین محبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه در مورد حوزههای زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد، اتخاذ گردد. این مطالعه با هدف ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی با استفاده از الگوی CIPP انجام گردیده است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و ارزشیابی بود که در سال 1389 در چهار دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. جامعهی آماری از پنج زیر جامعهی مدیران گروه، استادان، دانشجویان، دانشآموختگان و مسؤولان کتابخانه تشکیل شد که مشتمل بر 140 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها، پنج پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس شاخصهای عوامل مورد ارزیابی، طراحی شد و خصیصهی مورد نظر را به طور دقیق اندازهگیری مینمود. بنابراین روایی ابزار بر اساس روش اعتبار صوری و محتوایی، حقایق و مفاهیم طرح شده در متون معتبر علمی و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و برخی از صاحبنظران تعیین و تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، استادان، دانشجویان، مسؤولان کتابخانه و دانشآموختگان از ضریب Cronbach's alpha استفاده و مقدار آن به ترتیب 74/0، 93/0، 89/0، 95/0 و 80/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: بالاترین سطح مطلوبیت کل، مربوط به عامل اعضای هیأت علمی (84/4) در حوزهی درونداد (قسمت منابع انسانی) و کمترین سطح مطلوبیت کل مربوط به عامل بودجه (50/2) در حوزهی درونداد (قسمت منابع مالی) بود. نتیجهگیری: ارزشیابی مستمر برنامههای گروههای مدارک پزشکی و دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی به بررسی نقاط ضعف و قوت برنامهها و بالابردن سطح کیفی آنها کمک میکند. واژههای کلیدی: ارزشیابی؛ مدل CIPP؛ برنامههای آموزشی؛ کیفیت.