راحله سموعی؛ طیبه طیبانی؛ نرجس متقی
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت هوش هیجانی و تأثیر آن در حوزههای مختلف زندگی از جمله پیشرفت شغلی، رضایت شغلی، حیط کار و عملکرد سازمانی؛ این مقاله به تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روش بررسی: پژوهش از نوع تحلیلی- مقطعی بود که بر روی 168 نفر از کارکنان دانشکدهها و حوزهی ستادی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت هوش هیجانی و تأثیر آن در حوزههای مختلف زندگی از جمله پیشرفت شغلی، رضایت شغلی، حیط کار و عملکرد سازمانی؛ این مقاله به تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روش بررسی: پژوهش از نوع تحلیلی- مقطعی بود که بر روی 168 نفر از کارکنان دانشکدهها و حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با به کارگیری دو پرسشنامهی هوش هیجانی (93/0 = α) و پرسشنامهی فرهنگی- سازمانی Hofstede (73/0 = α) انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی (آزمون آماری ضریب همبستگی Pearson) گزارش گردیده است. یافتهها: بین هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی، رابطهی مستقیم و معنیدار وجود دارد (71/0 = r)؛ همچنین بین هوش هیجانی و فرهنگ مرد سالاری- زن سالاری، رابطهی معکوس و معنیدار (24/0- = r) مشاهده شد؛ بین هوش هیجانی و سایر مقیاسهای فرهنگ سازمانی از جمله فرهنگ فرد گرایی- جمع گرایی، فرهنگ اطمینان- ریسک؛ و فرهنگ توزیع قدرت عادلانه - ناعادلانه، رابطهای مشاهده نگردید. نتیجهگیری: با توجه به وجود رابطه بین هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی در این مطالعه و نیز تأثیرگذاری و تأثیرپذیری برخی از مؤلفههای هوش هیجانی از فرهنگ سازمانی، آموزش همهی شاخصهای هوش هیجانی به منظور رشد و افزایش توانمندیهای فردی و شغلی افراد توصیه میگردد. واژههای کلیدی: هوش هیجانی؛ فرهنگ سازمانی؛ کارکنان؛ دانشگاهها
راحله سموعی؛ طیبه طیبانی؛ محسن مصلحی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 951-957
چکیده
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از استادان هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با به کارگیری پرسشنامهی محقق ساخته (95/0 = α) در سال 1386 انجام شده است. نمونهها به نسبت جمعیت انتخاب شده به صورت انفرادی و حضوری دعوت به همکاری شدند. اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 در سطح آمار توصیفی گزارش گردید.
یافتهها: عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: میانگین نمرات به دست آمده در زمینهی نیازهای اجتماعی 91/3، نیازهای سازمانی 9/3، نیازهای آموزشی 81/3 و نیازهای حمایتی پشتیبانی 93/3 بوده است. بیشترین گزارش از نیاز استادان نیز مربوط به تعریف بودجهی مناسب و آزاد کردن زمان کافی برای پژوهش بوده است.
نتیجهگیری: استادان در حوزهی پژوهش، نیازهای مختلفی داشتهاند، ولی بیش از همه حمایتهای اقتصادی را اذعان نمودند. در مجموع، لازم است تا دانشگاه برنامههای منظم و هدفمندی برای حضور علمی و فعال استادان در حوزهی پژوهش داشته باشد.
طیبه طیبانی؛ آیت اله سهرابی؛ راحله سموعی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1015-1023
چکیده
م
قدمه: با توجه به افزایش مراکز درمان اعتیاد در کشور و اهمیت موضوع بررسی سلامت درمانگران مراکز ترک اعتیاد، به دلیل ارتباط آنان با بیماران دچار آسیب، این مطالعه با هدف تعیین فرسودگی شغلی درمانگران مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز شهر اصفهان در رابطه با ویژگیهای فردی و شغلی آنها انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و ...
بیشتر
م
قدمه: با توجه به افزایش مراکز درمان اعتیاد در کشور و اهمیت موضوع بررسی سلامت درمانگران مراکز ترک اعتیاد، به دلیل ارتباط آنان با بیماران دچار آسیب، این مطالعه با هدف تعیین فرسودگی شغلی درمانگران مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز شهر اصفهان در رابطه با ویژگیهای فردی و شغلی آنها انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از دستهی مطالعات تحلیلی- مقطعی بود که بر روی 137 درمانگر مراکز ترک اعتیاد شهر اصفهان (34 پزشک، 14 روانپزشک، 42 روانشناس و 46 پرستار) در سال 1389 انجام شد. ابزار سنجش، پرسشنامهی فرسودگی شغلی Maslach (MBI یا Maslach burnout inventory) -که پایایی آن از طریق Cronbsch's alpha تأیید شد (87/0 = α)- و پرسشنامهی جمعیت شناختی بود. نمونهها به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامهها در میان آنان توزیع شد. دادهها تحت نرمافزار SPSS نسخهی 18 (version 18, SPSS Inc., Chicago, IL) با استفاده از آزمون t، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمرهی فرسودگی شغلی (43/32)، خستگی هیجانی (79/13)، مسخ شخصیت (44/4) در درمانگران مورد مطالعه در حد خفیف و کاهش کفایت شخصی ایشان (87/14) متوسط گزارش شد. همچنین بین فرسودگی شغلی با متغیر سابقهی کار، رابطهی مستقیم معنیدار و با رضایت از درآمد، علاقه به کار و نگرش نسبت به اثربخش بودن کار، رابطهی معکوس معنیدار مشاهده شد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که فرسودگی هر چند خفیف، اما به نحو قابل ملاحظه در میان درمانگران وجود دارد، به طوری که شدت آن در ابعاد خستگی هیجانی و کاهش کفایت شخصی، نگران کننده است. بنابراین، شناخت عوامل مستعد کننده و کاهش دهنده در ابعاد فردی، سازمانی و محیطی ضروری است.