حسن اشرفی ریزی؛ دلارام حسن زاده؛ زهرا کاظم پور
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 424-434
چکیده
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو بوده است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو و متون علمی معتبر و نیز نیاز پژوهشگران تهیه و بومیسازی گردیده است. روایی توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 75 صدم به دست آمد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 375 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( Independent T-test و ANOVA) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان 338/0±86/3 میباشد که بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. بیشترین میانگین مربوط به ارج نهادن به تولیدات علمی دیگران با 775/0±40/4 و کمترین میانگینها مربوط به انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی با 23/1±15/3 میباشد. میانگین بعد رعایت حق مؤلف با 466/0±22/4 بیشتر از سایر ابعاد (ارزشیابی اطلاعات رسانهها، شیوه استفاده از رسانهها، استفاده هدفمند از رسانهها، ترکیب اطلاعات، تبادل اطلاعات) و کمترین بعد مربوط به تبادل اطلاعات 744/0±62/3 میباشد. مقایسه بین جنسیت و وضعیت تأهل و میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و متغیرهای مذکور تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما با متغیر مقطع تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. با این وجود دانشجویان در زمینه انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی، ارائه دانستههای علمی به شکل نوشتاری و شروع فعالیتهای جدید با اطلاعات کم وضعیت مطلوبی ندارند. در مجموع لازم است هم دانشجویان و هم دستاندرکاران امر آموزش به عوامل مؤثر در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی در استفاده از رسانههای چاپی و الکترونیکی توجه ویژه نمایند.
زهرا کاظم پور؛ حسن اشرفی ریزی؛ بهجت طاهری
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 795-806
چکیده
مقدمه: مهمترین متغیر در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق میباشد. ماهیت حرفهی کتابداری و اطلاعرسانی خدمت به کاربران است، از اینرو توجه به اخلاق حرفهای لازم و ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان توجه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین متغیر در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق میباشد. ماهیت حرفهی کتابداری و اطلاعرسانی خدمت به کاربران است، از اینرو توجه به اخلاق حرفهای لازم و ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان توجه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران بوده است.
روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید شد. پایایی ابزار با استفاده از Cronbach's alpha 93/0 به دست آمد. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال 1389 (128 نفر) بود که تعداد 63 نفر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تعداد 65 نفر در دانشگاه اصفهان مشغول به کار بودند. با توجه به اینکه جامعهی مورد بررسی، چندان بزرگ نبود که نیازمند نمونهگیری باشد، از روش سرشماری بهره گرفته شد. دادهها پس از گردآوری در نرمافزار SPSS وارد شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی correlation coefficient Spearman و 2χ استفاده گردید.
یافتهها: بیشترین میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای مربوط به برقراری ارتباط مثبت با همکاران با میانگین 52/4 و کمترین میزان توجه مربوط به گسترش دیدگاه محققانه در عملکرد و ارزیابی فعالیتها با میانگین 71/2 بود. رتبهبندی میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای در ابعاد مختلف نشانگر آن است که بیشترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در برابر همکار با میانگین 22/4 و کمترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در مقابل حرفه با میانگین 27/3 اختصاص یافته بود. همچنین در بررسی رابطهی میان جنس، میزان تحصیلات، رشتهی تحصیلی، نوع استخدام، میزان حقوق و نوع کار با میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای، آزمونهای آماری نشان دادند که تنها میان سطح تحصیلات و میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای رابطهی معنیداری از نوع منفی وجود داشت، اما در سایر موارد رابطهی معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: از نظر کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، بالاترین میزان توجه به عناصر اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران به ترتیب شامل برقراری ارتباط مثبت با همکاران در داخل و خارج از سازمان، رفتار مناسب و توأم با احترام با همهی مراجعان و تلاش در شناسایی مسؤولیتهای اجتماعی و حرفهای میباشد. هر چند میزان توجه در بیشتر موارد بالاتر از حد متوسط است، اما مدیران کتابخانههای پیشگفت نباید از سایر اصول اخلاق حرفهای، که در سطح متوسط و پایینتر هستند، غافل شوند. این امر، ضرورت آموزش مداوم اخلاق حرفهای برای کتابداران دانشگاهی را میطلبد.