میلاد شفیعی؛ روحاله عسکری؛ محمد کاظم رحیمی؛ محمد رنجبر؛ فرزان مددی زاده؛ فاطمه جعفریان
چکیده
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله اول، به روش مرور نظاممند و با استفاده از کلید واژههای «گردشگری پزشکی، عوامل مؤثر و عوامل جذب» در پایگاههای Web of Science، SID (Scientific Information Database)، Google Scholar، Cochrane، ProQuest، ScienceDirect، Scopus، PubMed، IranDoc، Civilica، Medlib و Magiran، عوامل مرتبط با جذب گردشگران استخراج و در مرحله دوم با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) توسط جامعه تحقیق متشکل از گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه، اولویتبندی گردید.یافتهها: « عوامل در دو حیطه کلی، 7 زیرحیطه و 27 گویه شناسایی شد که زیرحیطه «کیفیت خدمات درمانی» و گویه «کیفیت خدمات کادر درمان» از دید گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار بود.نتیجهگیری: یکی از راههای افزایش جذب گردشگر و تأثیرگذاری بر گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد، افزایش سطح کیفیت خدمات به ویژه خدمات پزشکی همراه با کاهش هزینهها و قابل رقابت بودن آن است.
میلاد شفیعی؛ فاطمه سادات هاشمی؛ روحاله عسکری؛ محسن پاکدامن؛ سجاد بهارینیا
چکیده
مقدمه: با توجه به این که نیروی انسانی اساسیترین بخش مراقبتهای بهداشتی- درمانی را تشکیل میدهد، برنامهریزی جهت توزیع منابع انسانی در بخش سلامت، باید به عنوان یک جزء اصلی محسوب گردد. پژوهش حاضر با هدف برآورد نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستانهای منتخب شهر یزد مطابق با ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به این که نیروی انسانی اساسیترین بخش مراقبتهای بهداشتی- درمانی را تشکیل میدهد، برنامهریزی جهت توزیع منابع انسانی در بخش سلامت، باید به عنوان یک جزء اصلی محسوب گردد. پژوهش حاضر با هدف برآورد نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستانهای منتخب شهر یزد مطابق با ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1396 انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. نیروی انسانی بیمارستانهای شهید صدوقی و شهید رهنمون بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت در سال 1396 برآورد و با وضعیت موجود مقایسه گردید. به منظور جمعآوری دادهها، چکلیستهای محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت؛ به طوری که در این چکلیستها مشخصات عمومی و شاخصهای عملکردی بیمارستان، وضعیت موجودی بخشهای بستری، اداری، مالی، پشتیبانی و پاراکلینیکی بررسی شد. پس از جمعآوری دادهها، مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای وزارت بهداشت با یک جمع و تفریق ساده ریاضی صورت گرفت.یافتهها: از مجموع 37 بخش بستری در بیمارستانهای شهید رهنمون و شهید صدوقی، 28 بخش (75 درصد) دارای کمبود نیرو و 9 بخش (25 درصد) دارای مازاد نیرو بودند.نتیجهگیری: توزیع نیروی انسانی موجود وضعیت مناسبی نداشت. به منظور ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی، داشتن اطلاعات صحیح از تعداد نیروی انسانی مورد نیاز، اقدامی ضروری برای مدیران است تا برنامهریزیهای لازم در رابطه با توزیع عادلانه و مبتنی بر نیاز نیروی انسانی و رساندن بخشها به سطح استاندارد انجام شود. نتایج به دست آمده میتواند مورد استفاده مسؤولان، مدیران بیمارستانی و سیاستگذاران بخش سلامت قرار گیرد.
فاطمه ابویی؛ سید حبیب ا... میر غفوری؛ خاطره خانجانخانی؛ میلاد شفیعی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 647-658
چکیده
مقدمه: اهمیت سازمان بیمارستان به عنوان جزء تاثیر گذار بر نظام بهداشت و درمان بر هیچ کس پوشیده نیست. ارائه خدمات با کیفیت علاوه بر بالا بردن احتمال موفقیت در اقدامات درمانی، باعث ایجاد تمایز بین سازمانهای ارائه دهنده و افزایش رقابت این سازمانها می شود. پژوهش حاضر درصدد سنجش کیفیت خدمات بیمارستان محمد صادق افشار یزد با استفاده از روش ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت سازمان بیمارستان به عنوان جزء تاثیر گذار بر نظام بهداشت و درمان بر هیچ کس پوشیده نیست. ارائه خدمات با کیفیت علاوه بر بالا بردن احتمال موفقیت در اقدامات درمانی، باعث ایجاد تمایز بین سازمانهای ارائه دهنده و افزایش رقابت این سازمانها می شود. پژوهش حاضر درصدد سنجش کیفیت خدمات بیمارستان محمد صادق افشار یزد با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی می باشد.روش پژوهش: در ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش ابعاد کیفیت خدمات در بیمارستان شناسایی شد. پس از پالایش ابعاد، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به جمع آوری داده ها از بیماران پرداخته شد. برای به دست آوردن اوزان هر یک از ابعاد از تحلیل سلسله مراتبی فازی و برای رتبه بندی بخش های بیمارستانی از تاپسیس فازی بهره گیری شده است.یافته ها: ابعاد پاسخگویی،تضمین، امنیت، ملموسات، ارتباطات سلامت و مشتری مداری به عنوان ابعاد موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان شناسایی شدند که از این بین با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی بعد امنیت بیشترین ضریب اهمیت و بعد ملموسات کمترین ضریب اهمیت را بدست آوردند (25406/0 در مقابل06883/0). همچنین با تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تاپسیس فازی ، بخشهای قلب و جراحی به ترتیب بالاترین و پایین ترین cci را به دست آوردند (457/33 درمقابل 770/0).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این روش نشان داد که از نظر خبرگان بعد امنیت بیشترین اولویت را در میان دیگر ابعاد موثر بر کیفیت خدمات دارد. همچنین از نظر بیماران بخش های قلب، ارولوژی، زنان و جراحی به ترتیب رتبه اول تا چهارم را در ارائه خدمات دارند.