محمد هیوا عبدخدا؛ سید جواد قاضی میرسعید؛ محمد رضا علیبیک؛ رقیه ارشاد سرابی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 102-107
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش را وبسایتهای کلیه بیمارستانهای تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی که در مجموع 50 بیمارستان بودند، تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه MDS-Hospital website بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده بود (90/0 = a). در نهایت، دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات بعد ساختاری بر اساس پرسشنامه MDS-Hospital website برای وبسایت بیمارستانهای مورد مطالعه، 5/64 درصد به دست آمد؛ در حالی که میانگین نمرات حاصل از ارزیابی وبسایتهای این بیمارستانها از لحاظ بعد محتوایی، کمتر از 0/50 درصد بود. از لحاظ بعد ساختاری، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و از لحاظ بعد محتوایی، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در وضعیت مطلوبتری قرار داشتند. نتیجهگیری: وبسایت بیمارستانهای مورد ارزیابی از لحاظ ساختاری در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار دارند، اما وضعیت آنها از لحاظ محتوایی نامطلوب ارزیابی میشود. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش، لازم است بیمارستانها به بازطراحی وبسایتهای خود از لحاظ محتوایی بپردازند تا بتوانند جایگاه خود را در بازاریابی صنعت توریسم درمانی تثبیت نمایند.
محمد هیوا عبدخدا؛ مریم احمدی؛ علیرضا نوروزی؛ محمودرضا گوهری
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 3-10
چکیده
مقدمه: مقاومت پزشکان در برابر پذیرش پرونده الکترونیک مراقبت سلامت (Electronic health care record یا EHCR)، هنوز جدیترین چالش پیش روی پیادهسازی آن به شمار میرود. بنابراین، شناسایی عواملی که به این مسأله دامن میزند، دارای اهمیت خاصی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش ویژگیهای نهادی پزشکان بر پذیرش EHCR انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش، کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: مقاومت پزشکان در برابر پذیرش پرونده الکترونیک مراقبت سلامت (Electronic health care record یا EHCR)، هنوز جدیترین چالش پیش روی پیادهسازی آن به شمار میرود. بنابراین، شناسایی عواملی که به این مسأله دامن میزند، دارای اهمیت خاصی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش ویژگیهای نهادی پزشکان بر پذیرش EHCR انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را پزشکان شاغل در 26 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1393 تشکیل دادند. بر اساس فرمول نمونهگیری در مدلسازی معادلات ساختاری، 270 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به تأیید رسید (90/0 = a). دادهها بعد از جمعآوری توسط روش تحلیل مسیر در نرمافزار AMOS (نسخه سوم) و در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: همبستگی معنیداری بین هیچ کدام از ویژگیهای نهادی پزشکان شامل سن، سابقه کار، آشنایی با کامپیوتر و آشنایی با EHCR و متغیرهای درونی مدل پذیرش فنآوری، برداشت ذهنی از سهولت استفاده و برداشت ذهنی از سودمندی استفاده، وجود نداشت. همچنین، هیچ کدام از ویژگیهای نهادی پزشکان، تأثیر معنیداری را بر سهولت استفاده، سودمندی استفاده و میزان استفاده از EHCR نشان نداد. نتیجهگیری: ویژگیهای نهادی پزشکان، نقش قابل توجهی در پذیرش EHCR از سوی آنان ندارد. شایسته است که به جای تمرکز صرف بر ویژگیهای نهادی پزشکان در پذیرش EHCR، سایر عوامل تأثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد تا پیادهسازی EHCR با ضریب اطمینان بالاتری همراه شود.