سید مرتضی غیور باغبانی؛ منیره یگانه مفرد؛ فائزه حامد همراهیان؛ زهرا علیدادی
چکیده
مقدمه: جذب و حفظ گردشگران پزشکی و تبدیل استفادهکنندگان از خدمات گردشگری پزشکی به گردشگران وفادار، از اهمیت باﻻیی برخوردار است. تحلیل وضعیت میتواند موجب تقویت توانمندیها در صنعت گردشگری پزشکی و حفظ گردشگر پزشکی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری ...
بیشتر
مقدمه: جذب و حفظ گردشگران پزشکی و تبدیل استفادهکنندگان از خدمات گردشگری پزشکی به گردشگران وفادار، از اهمیت باﻻیی برخوردار است. تحلیل وضعیت میتواند موجب تقویت توانمندیها در صنعت گردشگری پزشکی و حفظ گردشگر پزشکی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری پزشکی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل گردشگران پزشکی مراجعهکننده به بیمارستانها و مراکز درمانی شهر مشهد بود که 384 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور سنجش روایی، از روایی محتوا و سازه (بار عاملی همه متغیرها بالاتر از 6/0) و به منظور سنجش پایایی از ضریب Cronbach's alpha (953/0) استفاده گردید. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بررسی روابط متغیرهای تحقیق نشان داد که رضایت گردشگران پزشکی ارتباط معنیداری با اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان داشت. همچنین، تأثیر اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان بر قصد مراجعه مجدد گردشگران پزشکی مورد تأیید قرار گرفت (05/0 > P).نتیجهگیری: سه عامل «رضایت گردشگران پزشکی، اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان» نقش اساسی در مراجعه مجدد گردشگران پزشکی دارد که از این بین، اعتماد به کارکنان، بیشترین تأثیر را در افزایش قصد مراجعه مجدد گردشگران پزشکی به بیمارستانها به خود اختصاص داد.
آذرنوش انصاری؛ فرزانه محمدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 297-303
چکیده
مقدمه: ارزش ویژه برند، عامل مهمی در بازاریابی خدمات سلامت در بیمارستانها است. در پژوهش حاضر، الگویی برای سنجش ارزش برند در بیمارستانهای شهر اصفهان ارایه شد.روش بررسی: این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی آن با Cronbach’s alpha 91/0 و روایی محتوایی آن با تحلیل عاملی تأیید شد. پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: ارزش ویژه برند، عامل مهمی در بازاریابی خدمات سلامت در بیمارستانها است. در پژوهش حاضر، الگویی برای سنجش ارزش برند در بیمارستانهای شهر اصفهان ارایه شد.روش بررسی: این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی آن با Cronbach’s alpha 91/0 و روایی محتوایی آن با تحلیل عاملی تأیید شد. پژوهش حاضر در 10 مجتمع پزشکی شهر اصفهان در سال 1394 با 380 پرسشنامه دارای 24 سؤال انجام شد. توصیف متغیرهای دموگرافیک و تحلیل عاملی با SPSS و برازش مدل پژوهش از معادلات ساختاری با نرمافزار Amos انجام شد.یافتهها: ارزش برند بیمارستان تحت تأثیر مستقیم رضایت، تجربیات پیشین و وفاداری بیماران به برند بیمارستان بود که عامل وفاداری با تأثیر 91/0 بیشترین نقش را در ارتقای ارزش برند بیمارستان داشت. اعتماد، تمایل به تداوم رابطه و تعهد، از عوامل مؤثر در وفادارسازی بیماران بود. متغیر تجربیات پیشین تأثیر معنیدار بر وفاداری به بیمارستان نداشت. نتایج برازش مدل با شاخصهای برازش 955/0 = GFI (Goodness of fit index)، 930/0 = NFI (Minimum of discrepancy function) و 071/0 = RMSEA (Root mean square error of approximation) نشانگر اعتبار مناسب مدل پیشنهادی برای سنجش ارزش ویژه برند خدمات بیمارستانی بود.نتیجهگیری: افزایش وفاداری بیماران، اعتماد، کیفیت خدمات و تعهد بیماران نسبت به تداوم روابط، بر ارزش ویژه برند بیمارستانها اثرگذار است، از این رو، بایستی با اقدامات لازم زمینه ارتقای این شاخصها فراهم شود و استراتژیهای مناسب برای ارتباطات بهتر و مؤثر با بیماران در حین بستری و پس از ترخیص در برنامههای بیمارستانی اتخاذ گردد.
علی کاظمی؛ علی اسدی؛ جواد خزائی پول
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 347-355
چکیده
مقدمه: قیمت منصفانه ادراک شده بیماران از خدمات درمانی ارائه شده یکی از عناصر مهم بازاریابی در بیمارستان ها و سازمان های ارایه دهندهی خدمات درمانی هستند که جهت استقرار نظام عادلانه پرداخت، داشتن عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد این مراکز ضروری می باشد. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قیمت منصفانه ادراک شده از ...
بیشتر
مقدمه: قیمت منصفانه ادراک شده بیماران از خدمات درمانی ارائه شده یکی از عناصر مهم بازاریابی در بیمارستان ها و سازمان های ارایه دهندهی خدمات درمانی هستند که جهت استقرار نظام عادلانه پرداخت، داشتن عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد این مراکز ضروری می باشد. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قیمت منصفانه ادراک شده از طریق وفاداری و رضایت بر پذیرش قیمت خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی خصوصی شهر اصفهان بوده است.روش بررسی: این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران (مشتریان) مراکز درمانی خصوصی در شهر اصفهان در سال 1392 خورشیدی بود که پرسشنامه ها میان345 نفر از این مشتریان به صورت تصادفی توزیع شد. ابزار جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن بر اساس نظر خبرگان و پایایی ابزار بر اساس Cronbach’s alphaمورد تایید قرار گرفت. روش جمع آوری داده ها تصادفی طبقهای و نوع تحلیل یافته ها بر اساس مقدار بحرانی و شاخص های برازش بود. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و AMOS 20 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش از تاثیر قیمت منصفانه ادراک شده بر رضایت (48/0=β) و وفاداری مشتری(34/0=β) حمایت می کند.همچنین تجزیه و تحلیل داده نشان داد که رضایت(39/0=β) و وفاداری مشتری (42/0=β) دو مؤلفه پیش بینی کننده برای پذیرش قیمت می باشند.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر قیمت منصفانه ادراک شده بر رضایت ، وفاداری و پذیرش قیمت خدمات درمانی ارائه شده توسط مراکز، توصیه میشود که مدیریت این مراکز توجه لازم و همه جانبه به قیمت خدمات درمانی ارائه شده داشته باشند و تاحد امکان با ارائه راهکارهای بازاریابی احساس پذیرش قیمت را برای بیماران از طریق رضایت و وفاداری فراهم آورند.
بهناز خیری؛ حسین سماواتیان؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ علی صفدریان
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 848-861
چکیده
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دو جامعهی آماری این پژوهش شامل الف: کلیهی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعداد 872 نفر و ب: مراجعان به بخشهای مختلف دانشگاه مذکور که در نقش ارباب رجوع به کارکنان مراجعه مینمودند. بازهی زمانی تحقیق در نیمهی دوم سال 1391 بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت NEO، پرسشنامهی Servqual، پرسشنامهی عدالت سازمانی، پرسشنامهی هوش هیجانی و پرسشنامهی ویژگیهای جمعیتشناختی بود که تمامی آنها پایایی و روایی لازم را دارا بودهاند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی نظیر پراکندگی و میانگین و نیز از روشهای آمار استنباطی همچون همبستگی Pearson، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخهی 19 نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که همبستگی بین رضایت ارباب رجوع از یک سو و ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و ادراک عدالت سازمانی از سویی دیگر (870/0R= و 757/R2=) دارای رابطهی معنیداری است. همچنین بین کلیهی ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه در سطح (05/0Pvalue<) با رضایت مراجعان با نقش تعدیلی عدالت سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری ادراک عدالت سازمانی بر ارتباط هوش هیجانی و شخصیت کارکنان با رضایت مراجعان، بهمنظور ارتقای رضایت مراجعان تمرکز بر مسایل فردی حایز اهمیت است. در این بین، بهواسطهی آموزشپذیری و امکان ارتقای هوش هیجانی، این متغیر جایگاهی ویژه دارد. واژههای کلیدی:هوش هیجانی؛ رضایت؛ ارباب رجوع؛ کارکنان؛ عدالت سازمانی
شهین مجیری؛ فریبا رخش؛ نجمه نهروزیان؛ منصوره اردستانی؛ محمد موسوی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 862-869
چکیده
مقدمه: رابط کاربر در حقیقت بخشی از نرمافزار و یا به عبارتی محیطی در نظامهای رایانهای اعم از پایگاهها، نرمافزارها، سایتها و ... است که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد میکند. سنجش میزان رضایت کاربران از محیط رابط نرمافزار میتواند تا حد زیادی میزان موفقیت آن نرمافزار را مشخص کند. این پژوهش با هدف، مقایسهی میزان رضایت ...
بیشتر
مقدمه: رابط کاربر در حقیقت بخشی از نرمافزار و یا به عبارتی محیطی در نظامهای رایانهای اعم از پایگاهها، نرمافزارها، سایتها و ... است که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد میکند. سنجش میزان رضایت کاربران از محیط رابط نرمافزار میتواند تا حد زیادی میزان موفقیت آن نرمافزار را مشخص کند. این پژوهش با هدف، مقایسهی میزان رضایت کتابداران از محیط رابط نرمافزارهای کتابخانهای شهر اصفهان در سال 1389 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع تحلیلی و جامعهی مورد مطالعه، کتابداران کتابخانههای شهر اصفهان (شامل کتابخانههای دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور، نهاد کتابخانههای عمومی، شهرداری، علمی-کاربردی و غیر انتفاعی) بود که طبق آمارهای به دست آمده حدود 650 نفر بودند. در این تحقیق از روش نمونهگیری طبقهای سهمیهای استفاده شد که تعداد نمونه 242 نفر تعیین گردید. نرمافزارهایی که در این پژوهش مقایسه شدند شامل: نرمافزار پیام مشرق، پارس آذرخش، نمایه، نوسا و کاوش بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی استاندارد (QUIS یاQuestionnaire for user interaction satisfaction) بود که پیشتر در پژوهش دیگری روایی و پایایی آن نیز به تأیید رسیده بود و ضریب Cronbach¢s alpha محاسبه شده برای آن و میزان پایایی پرسشنامه 76/0 بود. جهت تحلیل دادهها ازآمار توصیفی (درصد و میانگین) و نیز آمار تحلیلی از جمله آزمونهای ANOVA و همگونی واریانس و از آزمونهای تعقیبی Dante و Tukey برای تحلیل واریانسهای ناهمگون در نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: کتابداران کاربر نرمافزار نوسا از لحاظ وضعیت کلی نرمافزار (با میانگین 4)، صفحه نمایش اطلاعات (با میانگین 79/3)، واژگان و پیامهای رابط کاربر (با میانگین 61/3)، راهنمای رابط کاربر نرمافزار (با میانگین 64/3)، قابلیتها و امکانات رابط کاربر (با میانگین 76/3) نسبت به کتابداران کاربر سایر نرمافزارهای مورد بررسی رضایت بیشتری داشتند. رشتهی تحصیلی کتابداران (رشتهی کتابداری، رشتهی غیر کتابداری) تأثیری بر میزان رضایت کتابداران از نرمافزار کتابخانهای نداشت. مقطع تحصیلی بر میزان رضایت کتابداران از نرمافزار کتابخانهای مؤثر بود. با افزایش سابقهی کار، میزان رضایت کتابداران از نرمافزار افزایش یافت.
نتیجهگیری: رضایت کاربران نرمافزار نوسا از شش ویژگی مورد مقایسهی نرمافزارهای کتابخانهای در این پژوهش یعنی وضعیت کلی نرمافزار، صفحه نمایش اطلاعات، واژگان و پیامهای رابط کاربر، یادگیری رابط کاربر و راهنمای رابط کاربر در سطح بالاتری نسبت به سایر نرمافزارهای کتابخانهای قرار داشت. پارس آذرخش و کاوش در رتبهی دوم و پیام و نمایه در رتبهی سوم قرار گرفتند. از آنجایی که کتابداران بیشترین ساعات کاری خود را با نرمافزار کتابخانهای کار میکنند، رضایت آنها از سهولت و راحتی یا به عبارت بهتر ارتباط با محیط رابط کار در نرمافزار تأثیر زیادی بر موفقیت شرکتهای طراح نرمافزارهای کتابخانهای دارد. بنابراین بخش پشتیبانی و آموزش این شرکتها باید در جلسات منظم به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت کتابداران از نرمافزارهای کتابخانهای خود بپردازند و از نظرات کتابداران در طراحیهای خود استفاده نمایند.