محمدرضا امیراسماعیلی؛ محمود نکویی مقدم؛ سجاد خسروی؛ سعید میرزایی؛ نادیا ارومیه ای
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 770-778
چکیده
مقدمه: دانش به عنوان منبع اصلی سازمانها تلقی و به عنوان یک سرمایه مطرح شده است. انتقال، خلق و به کارگیری دانش، مستلزم وجود فرهنگ سازمانی است که مشوق این امر باشد و دانشگاه ها به عنوان سازمان های تولید کننده دانش باید از این امر بهره مند باشند. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مولفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه علوم ...
بیشتر
مقدمه: دانش به عنوان منبع اصلی سازمانها تلقی و به عنوان یک سرمایه مطرح شده است. انتقال، خلق و به کارگیری دانش، مستلزم وجود فرهنگ سازمانی است که مشوق این امر باشد و دانشگاه ها به عنوان سازمان های تولید کننده دانش باید از این امر بهره مند باشند. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مولفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود . روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای تحلیلی است که به روش مقطعی در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ستادی معاونتهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تعداد 844 نفر می باشد که نمونه مورد مطالعه با استفاده از نمونهگیری سهمیه ای 200 نفر انتخاب شده است. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش استفاده شده است که روایی آنها در مطالعات قبلی تایید و پایایی آنها محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی(آزمون های همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل واریانس و رگرسیون خطی) و از نرم افزار spss18 استفاده شده است. یافته ها : اکثر افراد تحت بررسی در این مطالعه، وضعیت فرهنگ سازمانی را مناسب ارزیابی کردند. بیشترین امتیاز در بعد انطباق پذیری(9/2) و کمترین امتیاز در بعد مشارکتی(6/2) حاصل شد. وضعیت مدیریت دانش نیز از سوی پاسخ دهندگان در حد متوسط و نسبتا مطلوب ارزیابی شد. در نهایت رابطه آماری معنادار ی بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش به دست آمد(000/0p-value=). نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در این مطالعه از وضعیت مناسبی برخوردار بودند. سازمان برای اینکه بتواند به طور موثر نظام دانش را بهبود ببخشد و در کل سازمان اشاعه دهد ابتدا باید به فرهنگ سازمانی توجه کند. هر اندازه فرهنگ سازمانی قوی تر باشد، پیاده سازی مدیریت دانش با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد. واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ مدیریت دانش؛ دانشگاه ها.
مریم رجبی؛ رضا دهقان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 912-920
چکیده
مقدمه: بدون تردید سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گستردهی ملی، منطقهای و بینالمللی روبهرو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. از اینرو سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی ...
بیشتر
مقدمه: بدون تردید سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گستردهی ملی، منطقهای و بینالمللی روبهرو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. از اینرو سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی به دلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمانها ایفا میکند توجه خاصی داشتهاند. این پژوهش درصدد شناسایی موانع رفتاری کارآفرینی در دو سازمان بیمهگر سلامت دولتی و خصوصی میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بوده که در 2 سازمان بیمهگر درمانی تأمین اجتماعی و پارسیان صورت گرفته است و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامهی استاندارد استفاده شده است که پایایی آن از طریق Coefficient Alpha (Cronbach) (94 درصد) تأیید شده و همچنین روایی آن نیز برابر با 96 درصد میباشد. جامعهی مورد مطالعه دربرگیرندهی 470 نفر از کارکنان سازمان دولتی بیمهگر سلامت و 446 نفر نیز در سازمان غیردولتی بیمهگر سلامت بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفته و از آمار تحلیلی آزمون دوجملهای، تحلیل واریانس Friedman Test و تحلیل عاملی بهره گرفته شده است. موانع رفتاری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند شامل ویژگیهای شخصیتی مدیران، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، تنش و تضاد سازمانی، فرهنگ سازمانی و سبک رهبری است. یافتهها: براساس آزمون دوجملهای انجام شده با احتمالهای بهترتیب 79 درصد، 76 درصد و 75 درصد میتوان فرض یکسان بودن موانع رفتاری را در سازمان بیمهی تأمین اجتماعی و با احتمالهای بهترتیب 64 درصد، 68 درصد و 71 درصد میتوان احتمال یکسان بودن موانع رفتاری در شرکت بیمهی پارسیان را برای عوامل فرهنگ سازمانی و ویژگیهای شخصیتی مدیران و کارکنان رد نمود. همچنین براساس رتبههای بیان شده، فرهنگ سازمانی با 48/4، ویژگی شخصیتی مدیران با 99/3 و ویژگی شخصیتی کارکنان با 44/3 به ترتیب بالاترین رتبهها را در سازمان بیمهی تأمین اجتماعی دارد. همچنین ویژگی شخصیتی مدیران با 01/4، ویژگی شخصیتی کارکنان با 03/3 و فرهنگ سازمانی با 27/3 به ترتیب بالاترین رتبه را در بیمهی پارسیان دارد. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی مدیران و کارکنان بهترتیب در سازمان دولتی و ویژگیهای شخصیتی مدیران و کارکنان و فرهنگ سازمانی بهترتیب در سازمان غیردولتی به عنوان اثرگذارترین موانع رفتاری در دو سازمان بیمهگر سلامت مورد مطالعه به شمار میآید. واژههای کلیدی: کارآفرینی؛ فرهنگ سازمانی؛ بیمهکنندگان
علی شائمی برزکی؛ سوسن بهرامی؛ فاطمه حاتم پور آذرخوارانی؛ رضا رادمهر
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای ...
بیشتر
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 273 نفر از آنان بهعنوان نمونهی پژوهشی انتخاب گردید. برای جمعآوری نظرات پاسخدهندگان از پرسشنامهی استاندارد Denison برای سنجش فرهنگ سازمانی و پرسشنامهی محققساخته برای سنجش رضایت شغلی استفاده شد که روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آن برای سوالهای فرهنگ سازمانی 90/0 و برای سوالهای رضایت شغلی کارکنان 80/0 و برای کل پرسشنامه 92/0 محاسبه گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از آزمونهای آماری همچون آزمون t-test تکنمونهای، تحلیل واریانس تک عاملی و آزمون توکی به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی یافتههای جانبی پرداخته و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلهی ساختاری و نرمافزار Amos وSPSS نسخهی 18 فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی، رابطهی مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان داشته و مؤلفههای «سازگاری» و «رسالت» از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی به ترتیب 19/0 و 47/0 با رضایت شغلی کارکنان رابطه داشتهاند، اما رابطهی معناداری بین مؤلفههای "«درگیرشدن در کار»، «انطباقپذیری» و رضایت شغلی کارکنان مشاهده نگردید. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در رابطه با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد و اگر فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان باشد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند. واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان
زهره رئیسی؛ فرهاد سلیمیان؛ رضا نجاری؛ امیرحسین امیرخانی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1104-1111
چکیده
مقدمه: یکی از فرآیندهای مهم در رابطه با نیروی انسانی، فرآیند جامعه پذیری سازمانی افراد تازه وارد است، که اعضای جدید از آن طریق با ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری سازمان آشنا میشوند و خود را با فرهنگ سازمان هماهنگ میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان ...
بیشتر
مقدمه: یکی از فرآیندهای مهم در رابطه با نیروی انسانی، فرآیند جامعه پذیری سازمانی افراد تازه وارد است، که اعضای جدید از آن طریق با ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری سازمان آشنا میشوند و خود را با فرهنگ سازمان هماهنگ میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان انجام گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1389 انجام شد و جامعهی آماری آن، پرستاران شاغل در بیمارستان شریعتی اصفهان بودند. با توجه به محدود بودن جامعهی آماری این پژوهش، پرسشنامه بین کلیهی اعضای جامعهی آماری توزیع گردید که از 279 پرسشنامهی توزیع شده، 206 پرسشنامه برگشت داده شد. در این پژوهش، از پرسشنامهی استاندارد جامعه پذیری «Jones» و تعهد سازمانی «Allen و Meyer» استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه، از نظر استادان راهنما و مشاور و چند تن از صاحبنظران مدیریت بهره گرفته شد. برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه از روش Cronbach's alpha استفاده شد و پایایی پرسشنامهی جامعه پذیری سازمانی 83/0 و تعهد سازمانی 82/0 تعیین گردید. 6 فرضیهی پژوهش (بین روش جمعی، رسمی، متوالی، ثابت، پیوسته و تأییدی جامعه پذیری با تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان رابطهی معنیدار وجود دارد)، با آزمون همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. همچنین جهت تکمیل نتایج تحقیق، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (Manova)، آزمون t مستقل و LSD استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی بین جامعه پذیری و تعهد سازمانی در سطح 05/0 ≥ P برابر با 573/0 به دست آمد؛ که بر این اساس، بین جامعه پذیری با تعهد سازمانی رابطهی معنیدار وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که روش جامعه پذیری متوالی، تأییدی و رسمی، پیشبینی کنندهی قویتری برای تعهد سازمانی هستند.
نتیجهگیری: هنگامی که جامعه پذیری سازمانی به گونهای مناسب انجام شود، باعث افزایش تعهد سازمانی -که یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اثربخشی در سازمانها است، خواهد شد.