رحمتاله مرزوقی؛ الهام حیدری
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 286-291
چکیده
مقدمه: ارایه نوآوری، به تمایل افراد و بروز رفتار نوآورانه بستگی دارد که میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی صورت گیرد. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش انسجام سازمانی در تبیین رابطه بین تعدی نظارتی و بروز رفتار نوآوری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش بررسی: روش این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از دسته مطالعات ...
بیشتر
مقدمه: ارایه نوآوری، به تمایل افراد و بروز رفتار نوآورانه بستگی دارد که میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی صورت گیرد. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش انسجام سازمانی در تبیین رابطه بین تعدی نظارتی و بروز رفتار نوآوری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش بررسی: روش این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه تحقیق را 224 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1394 تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای تعدی نظارتی، رفتارهای نوآورانه کارکنان و سنجش انسجام سازمانی بود که روایی آنها بر اساس ضریب همبستگی Spearman و پایایی آنها با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (بیشتر از 70/0) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای استنباطی و به طور مشخص مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.یافتهها: تعدی نظارتی تأثیر منفی و معنیداری بر انسجام سازمانی داشت. علاوه بر این، انسجام سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری را بر رفتار نوآورانه کارکنان نشان داد. بنابراین، انسجام سازمانی سهم واسطهگری در روابط بین تعدی نظارتی و رفتار نوآورانه کارکنان ایفا کرد.نتیجهگیری: مدیران سازمانهای سلامت محور باید با رفتارهای خود، میزان تمایل کارکنان به ماندن در این سازمانها، بهبود عملکرد و کمک به بالندگی سازمان را رشد دهند تا انگیزه بروز نوآوری در آنها افزایش یابد.
مرضیه دژم خوی؛ مرتضی محمدی استانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 615-624
چکیده
مقدمه: نوآوری سازمانی مستلزم تبدیل ایدهها به اشکال قابل استفاده سازمانی است و این ایده برای پیشبرد عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان نوآوری سازمانی (اداری و فنی) در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز) بود.روش بررسی: نوع مطالعه حاضر توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: نوآوری سازمانی مستلزم تبدیل ایدهها به اشکال قابل استفاده سازمانی است و این ایده برای پیشبرد عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان نوآوری سازمانی (اداری و فنی) در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز) بود.روش بررسی: نوع مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه پژوهش شامل تمام مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1390-1391 خورشیدی بود (151 نفر) که با استفاده از فرمول نمونهگیری Cochran تعداد 86 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. ابراز گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط متخصصین تایید و پایایی آن با استفاده از Cronbach's alpha محاسبه شد (93/0 α =). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافراز SPSS V.16 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافتهها: وضعیت نوآوری سازمانی و دو مولفه نوآوری اداری و فنی در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز بالاتر از حد متوسط است (66/0±42/3)، اما تفاوت بین میانگین مؤلفههای نوآوری سازمانی (اداری و فنی) معنادار بود (05/0 ≥ P). همچنین بین نظرات آزمودنیها درخصوص نوآوری سازمانی بر اساس متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه خدمت، و سطح تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 > P)، اما در متغیر دانشگاه و نوع کار در کتابخانه تفاوت مشاهده شده در مولفه نوآوری اداری معنادار بود (05/0 ≥ P). به عبارت دیگر مدیران میزان نوآوری اداری را بیشتر از کارمندان بخش خدمات عمومی و خدمات فنی میدانند.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت روزافزون نوآوری در سازمانها، کتابخانههای دانشگاهی نیز از اهمیت ویژهای در این مورد برخوردار شدهاند. مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با ایجاد محیط کاری مناسب برای کتابداران و کارکنان خود میتواند ارایه خدمات خود را بهبود بخشیده و نیازهای اطلاعاتی مراجعه کنندگان را بهتر برآورده سازد.
ناهید سلیمانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 58-66
چکیده
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، جامعهی پژوهش تمام کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (78 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 55 نفر در سال 90-1389 انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهی محققساخته در دو وضعیت موجود و مطلوب بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبهی ضریب alpha Cronbach's در وضعیت موجود 97/0 و در وضعیت مطلوب 96/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، Hotelling t2، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی ال. اس. دی) توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود، کمتر از سطح متوسط (3 > m) و در وضعیت مطلوب، بیشتر از حد متوسط (3 < m) بود. همچین بین میانگین مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود بر مبنای متغیر جمعیتشناختی جنسیت، در مؤلفههای «خودکنترلی»، «رهبری خدمتگزار» و «نوآوری» و در وضعیت مطلوب بر مبنای متغیر جمعیتشناختی نوع کار در خصوص مؤلفهی «هم آفرینی» اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0 > P).
نتیجهگیری: با ظهور دورهی پست مدرن و بنا به اهمیت مدیریت به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت، مدیران کتابخانههای دانشگاهی باید با مؤلفههای مدیریت پست مدرن آشنا شده و جهت ادارهی مناسب کتابخانهها، این مؤلفهها را به کار گیرند.
سوسن بهرامی,؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ سعید رجاییپور؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 870-877
چکیده
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. اما برای رویارویی با عدم اطمینان و پاسخ به محیط خارجی و یا نفوذ بر آن، نوآوری ابزاری ارزنده محسوب میشود. ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. اما برای رویارویی با عدم اطمینان و پاسخ به محیط خارجی و یا نفوذ بر آن، نوآوری ابزاری ارزنده محسوب میشود. هدف این مطالعه، تعیین رابطهی ساده و چندگانهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری در دانشگاههای علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی استان اصفهان بود.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری این مطالعه شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی استان اصفهان (1830 نفر) بود که با روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی (480 نفر) انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل پرسشنامهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و پرسشنامهی نوآوری اداری بود. پرسشنامهها از نظر روایی صوری و محتوایی تأیید شد و پایایی آنها با استفاده از ضریب Cronbach's alpha محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نمرات نوآوری اداری در دانشگاههای دولتی استان کمتر از حد متوسط بود. از طرفی، بین کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری همبستگی چندگانه معنیداری وجود داشت. ضرایب بتا بین کلیهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری اداری از نظر آماری معنیدار بود و ضریب تورم واریانس برای متغیرهای پیش بین حداقل 33/1 تا 75/2 بود که نشان میدهد بین آنها هم خطی وجود نداشته و مدل رگرسیون معنیدار بوده است. نظرات اعضا در خصوص رابطهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری بر حسب مشخصات دموگرافیک یکسان بود.
نتیجهگیری: سازمانهای آموزشی، با اتخاذ کارکردهای منابع انسانی مناسب میتوانند زمینهی ظهور نوآوری سازمانی را فراهم نمایند