نجمه قندهاری؛ مجید اسماعیلیان؛ هادی تیموری؛ شرمینه قلمکاری
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 58-64
چکیده
مقدمه: روش کارت امتیازی متوازن BSC (Balance scorecard)، نوعی تکنیک اندازهگیری عملکرد برای دستیابی به دیدگاه جامعی از عملکرد سازمان است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد بیمارستان نور و حضرت علیاصغر (ع) با استفاده از تلفیق روش BSC و تکنیک اندازهگیری جذابیت به وسیله ارزیابیهای رستهای MACBETH (Measuring Attractiveness by a Categorical Based Evaluation Technique) بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: روش کارت امتیازی متوازن BSC (Balance scorecard)، نوعی تکنیک اندازهگیری عملکرد برای دستیابی به دیدگاه جامعی از عملکرد سازمان است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد بیمارستان نور و حضرت علیاصغر (ع) با استفاده از تلفیق روش BSC و تکنیک اندازهگیری جذابیت به وسیله ارزیابیهای رستهای MACBETH (Measuring Attractiveness by a Categorical Based Evaluation Technique) بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در بیمارستان نور و حضرت علیاصغر (ع) اصفهان در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری مطالعه را مترونها، سوپروایزرهای آموزشی و سرپرستاران بیمارستان مذکور تشکیل دادند که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه مقایسات زوجی با روایی قابل قبول بود. بر اساس روش MACBETH، هر تصمیم گیرنده تفاوت جذابیت شاخصهای هر منظر BSC را مشخص نمود و نظرات با استفاده از روش میانگین حسابی ادغام گردید. وزن شاخصها در نرمافزار M-MACBETH و وزن هر منظر BSC در نرمافزار Excel مورد محاسبه قرار گرفت.یافتهها: از بین منظرهای BSC، منظر مشتری و در بین شاخصها، شاخصهای میزان رضایت کارکنان و رضایت مشتریان به ترتیب بیشترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: پژوهش حاضر با تلفیق روشهای BSC و MACBETH، نقص BSC را در تعیین اولویت مناظر برطرف میکند. توجه به اولویت منظرهای BSC، به مدیران بیمارستانها در ارزیابی عملکرد کمک مینماید تا با تمرکز بر منظرهای دارای اولویت بیشتر، برنامههایی جهت ارتقای رضایت کارکنان و مشتریان طراحی و پیادهسازی کنند.
فاطمه قادری؛ بهروز مرادحاصل
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 483-494
چکیده
مقدمه: توسعهی سریع در دنیای امروز، آگاهی از تحولات و به تبع آن برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف از کوتاه ترین راه ممکن را به ضرورتی انکارناپذیر مبدل ساخته است. هر سازمانی برای دستیابی به اهداف و رسالت خویش می بایست ضمن بررسی موقعیت فعلی و تبیین مسیر پیش رو، به برنامه ریزی منظم و سازمانیافته ای در راستای بهره مندی از منابع داخلی ...
بیشتر
مقدمه: توسعهی سریع در دنیای امروز، آگاهی از تحولات و به تبع آن برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف از کوتاه ترین راه ممکن را به ضرورتی انکارناپذیر مبدل ساخته است. هر سازمانی برای دستیابی به اهداف و رسالت خویش می بایست ضمن بررسی موقعیت فعلی و تبیین مسیر پیش رو، به برنامه ریزی منظم و سازمانیافته ای در راستای بهره مندی از منابع داخلی و خارجی سیستم در سایه برنامه ریزی استراتژیک اقدام نماید. هدف مقاله تحلیل میزان موفقیت مدیریت استراتژیک معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده است.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی-پیمایشی بوده است. ابتدا برنامه استراتژیک سازمان بررسی و میزان موفقیت آن در دستیابی به اهداف استراتژیک بر مبنای کارت امتیازی متوازن اندازه گیری شده است و در مرحله بعد با جامعه آماری کارکنان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ( 28 نفر شامل کلیه مدیران و کارشناسان معاونت درمان) ، میزان موفقیت سازمان در دستیابی به اهداف به صورت پیمایشی بررسی گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق بوده است که روایی آن با تایید متخصصان امر و پایایی آن به روش Test-retest بررسی و بر اساس اندازه گیریAlpha Cronbach 94 درصد تایید شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آمار استنباطی و نرم افزار 15SPSS استفاده گردید.یافته ها: سازمان مورد مطالعه در وجه مالی به 85درصد، در وجه مشتری به 72درصد، در وجه فرایندها به 90درصد و در وجه رشد و یادگیری به 100درصد اهداف خویش دست یافته است و در کل به موفقیت 82 درصدی در دستیابی به اهداف خویش نائل شده است. همچنین عدم دستیابی سازمان به سایر اهداف، نتیجه ضعف یا قصور در هر سه مرحله از مدیریت استراتژیک بوده است. این بدین معناست که تا حدود 95 درصد، هر سه عامل عدم طراحی مناسب برنامه ها و انتخاب استراتژی های نامناسب، عدم اجرای صحیح استراتژی ها و همچنین عدم وجود سیستم مناسب ارزیابی اجرای برنامه استراتژیک، عامل عدم دستیابی به یکسری از اهداف در سازمان بوده است.نتیجه گیری: استفاده از یک مدل مناسب برای برنامه استراتژیک در هر سازمان، مسئله مهمی در موفقیت برنامه محسوب می گردد ولی مهم تر از آن داشتن استراتژی هایی است که بر اساس شناخت درست شرایط محیطی و درک تفکر استراتژیک بنا شده باشد. پایبندی به اجرای درست استراتژی ها نیز ضروری است و پیاده سازی سیستم نظارتی و ارزیابی مناسب می تواند ارتقاء مدیریت استراتژیک در سازمان را به دنبال داشته باشد.
احمدرضا رئیسی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ رقیه محمدی بخش؛ حمید گنجی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 601-610
چکیده
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف ...
بیشتر
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف این پژوهش تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی بود که در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش 20 نفر از مدیران سطوح مختلف بیمارستان بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند بود که در آن افراد مطلع کلیدی که در تدوین سنجههای عملکردی بیمارستان مشارکت داشتند، به عنوان اعضای تیم کارت امتیازی متوازن انتخاب شدند. با تشکیل جلسات بحث گروهی متمرکز، در ابتدا 50 سنجه تعیین شد که با نظر تیم کارت امتیازی متوازن 30 سنجه به عنوان سنجههای عملکردی بیمارستان نهایی گردید. سپس این سنجهها دستهبندی و در مناظر کارت امتیازی متوازن قرار داده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه وارسی (چک لیست) طراحی شده براساس سنجههای زمینهی تحقیق و سنجههای پیشنهادی مرکز الزهرا (س) بود که روایی صوری و محتوایی آن با چند بار بازنگری توسط اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. همچنین روایی سازه آن با استفاده از مناظر کارت امتیازی متوازن محرز گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا انجام شد. یافتهها: کارت امتیازی متوازن این مرکز در چهار منظر بیماران و جامعه (مشتری)، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد و منظر مالی تعیین شد که با مناظر الگوی کارت امتیازی متوازن ایران انطباق مفهومی داشته و در راستای مناظر اصلی کاپلان و نورتون بود. سپس سنجههای تعریف شده با نظر اعضای تیم کارت امتیازی متوازن، در منظر مربوط به خود قرار گرفت. بیشترین تعداد سنجهها به ترتیب در منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد نهایی گردید. نتیجهگیری: کارت امتیازی متوازن ابزاری را برای تبدیل مأموریت سازمان به اهداف قابل سنجش ملموس، فعالیتها و سنجههای عملکردی ارائه میدهد. موفقیت کارت امتیازی متوازن به انتخاب دقیق سنجههایی است که جوهره اصلی استراتژی سازمان را در خود دارند. طبقهبندی سنجهها در چهار منظر، کمک شایانی به ارتقای سطح عملکرد بیمارستان مینماید. بنابراین پایش و ارزیابی مستمر این سنجهها در راستای اهداف کلان و استراتژیهای بیمارستان لازم و ضروری است. واژههای کلیدی: کارت امتیازی متوازن؛ ارزیابی عملکرد؛ بیمارستانها