سیده شهربانو رشیدا؛ آذر کبیرزاده
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 786-791
چکیده
مقدمه: هستهی اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. بنابراین ثبت دقیق، درست و نگهداری اطلاعات و آمار بیماران مبتلا میتواند از جمله فعالیتهایی باشد که به افزایش تشخیص به موقع و درمان مؤثر بیماریها در هر کشوری انجامیده و باید در استراتژیهای برنامهی کنترل آنها، گنجانده شود. مطالعهی حاضر با هدف ...
بیشتر
مقدمه: هستهی اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. بنابراین ثبت دقیق، درست و نگهداری اطلاعات و آمار بیماران مبتلا میتواند از جمله فعالیتهایی باشد که به افزایش تشخیص به موقع و درمان مؤثر بیماریها در هر کشوری انجامیده و باید در استراتژیهای برنامهی کنترل آنها، گنجانده شود. مطالعهی حاضر با هدف تعیین وضعیت ثبت داده در پروندههای بیماران بستری مبتلا به سل در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر در سال 1389 انجام شد.
روش بررسی: این تحقیق، توصیفی از نوع دادههای موجود ثبت شده در پروندهی بیماران است. جامعهی پژوهش، کل پروندههای بیماران بستری مبتلا به سل در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر در سال 1389 به تعداد 66 بیمار بود که با استفاده از چک لیست، مستندات برگههای پذیرش، خلاصهی پرونده، شرح حال، سیر بیماری، دستورات پزشک، گزارش پاتولوژی، رادیولوژی و آزمایشگاهی بررسی گردید. چک لیست دارای روایی صوری بر اساس عناصر دادهای موجود در پروندهها بود. دادهها پس از جمعآوری توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد آنالیز قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد در سال 1389 از تعداد 66 پروندهی بیماران مبتلا به سل در برگ پذیرش، در قسمت تشخیص نهایی، در 25 مورد(8/37 درصد) تشخیصی ثبت نشد و در 7 مورد (6/10 درصد) نیز عبارات دیگر مانند BK+ ثبت شده بود. در قسمت اقدام در هیچ یک از پروندهها اقدامی ثبت نشده است (صفر درصد) در حالی که اوراقی مانند شرح عمل، گزارش رادیولوژی، سونوگرافی و ... گویای انجام اعمال تشخیصی و درمانی مانند 5 مورد برونکوسکوپی، 4 مورد آندوسکوپی و بیوپسی، 22 مورد سیتیاسکن از ریه، انتیوبه، دیالیز و ... میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به تلاشهایی که در زمینهی تقویت ثبت دادههای بیماران سرپایی و بستری و در راستای نیازهای طبقهبندی بیماریها صورت گرفته است، هنوز مشکلاتی وجود دارد که با توجه به آموزشی بودن مرکز فوق لازم است برای پزشکان برنامههای آموزشی لازم در جهت نحوهی ثبت پرونده پیشبینی شود.
بنیامین محسنی ساروی؛ آذر کبیرزاده؛ اسماعیل رضازاده؛ ابراهیم باقریان فرحآبادی؛ زلیخا اصغری
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 671-678
چکیده
مقدمه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که برخی رضایتنامهها از نظر اسنادی اعتبار ندارند. یعنی از افراد غیر مجاز رضایت کسب شده و مشخصات فرد رضایت دهنده به استناد مدارک معتبر احراز نشده بود. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر فرم راهنمای پذیرش بر اعتبار رضایتنامهها انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعهی تجربی بود که در سال ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که برخی رضایتنامهها از نظر اسنادی اعتبار ندارند. یعنی از افراد غیر مجاز رضایت کسب شده و مشخصات فرد رضایت دهنده به استناد مدارک معتبر احراز نشده بود. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر فرم راهنمای پذیرش بر اعتبار رضایتنامهها انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعهی تجربی بود که در سال 1389 و در چهار بیمارستان آموزشی شهر ساری انجام شد. گروه مورد با استفاده از فرم راهنمای پذیرش برای حضور فرد مجاز به دادن رضایت و همراه داشتن مدارک لازم راهنمایی شدند. گروه شاهد بیمارانی بودند که قبل از مداخله و اجرای طرح، پذیرش شده بودند. فرم راهنمای پذیرش در دو نسخه تهیه گردید. نسخهی اول توسط منشی درمانگاه در اختیار بیمار قرار داده میشد تا زمان پذیرش در بیمارستان به همراه داشته باشد و نسخهی دوم توسط کاربر پذیرش بیمارستان مورد استفاده قرار میگرفت. برای پیگیری بیمارانی که فرم را دریافت کردهاند یک لیست تهیه شد. بیمارانی که فرم را از منشی دریافت کرده بودند و در زمان پذیرش نیز به همراه داشتند، در مطالعه وارد شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل اعتبار رضایت «معالجه و عمل جراحی» و «استفاده از اطلاعات پزشکی»، سن بیمار، نسبت رضایت دهنده با بیمار، تحصیلات کاربر، محل سکونت بیمار، جنس، میزان تحصیلات بیمار و همراه بود. تعداد نمونه برای گروههای مورد وشاهد بر اساس مطالعات قبلی و مطالعهی مقدماتی و با استفاده از فرمول حجم نمونه، تعداد 66 نفر برای هر بیمارستان تعیین شد. مضامین اعتبار بر اساس نسبت فرد رضایت دهنده در فرم پذیرش با بیمار مشخص شد. دادهها در نرمافزار SPSS و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و برای بررسی ارتباط متغیرها از آزمون Chi-square و دو جملهای در سطح معنیداری 05/0 > P استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که با استفاده از فرم راهنمای پذیرش، اعتبار رضایتنامهی معالجه و عمل جراحی 6/18 درصد و استفاده از اطلاعات پزشکی 6/15 درصد افزایش یافته است. اعتبار رضایتنامهی بیماران در سنین زیر 18 سال و 60-55 سال بالاتر از سایر گروهها بود. نتایج نشان داد اعتبار رضایت در گروه مورد بالاتر از شاهد بود، اما آزمون Chi-square عدم ارتباط معنیدار بر اساس تحصیلات کاربر کاردان (14/0 = P) و کارشناس (16/0 = P) مدارک پزشکی را نشان داد.
نتیجهگیری: استفاده ار فرم راهنمای پذیرش برای بهبود اعتبار رضایتنامهها مفید واقع شد. به نظر میرسد تا زمانی که بیماران برای به همراه داشتن مدارک آگاهی لازم را کسب کنند، بتوان با استفاده از فرم پیشگفت به بهبود وضعیت کمک نمود. البته علاوه بر آن، آموزش کارکنان و یا تأثیر دادن اعتبار رضایتنامهها به عنوان یک شاخص ارزیابی در الگوهای اعتبار بخشی پیشنهاد میگردد.
آذر کبیرزاده؛ علیرضا رستمیان؛ بنیامین محسنی ساروی؛ علی Asghar حق پرست؛ اسماعیل رضازاده
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
یکی از روشهای انتقال دانش، ثبت اقدامات در قالب روند مستند سازی به صورت الکترونیکی یا کاغذی میباشد. برای پایش میزان درخواست خون، مقادیر مصرف، واکنشها و موارد عدم مصرف پس از انجام آزمونهای سازگاری، وجود فرمی با قابلیت گزارش دهی آماری و پوشش دادن نقصهای فرم موجود ضروری مینمود. بنابراین با رعایت مواردی مانند گزارشهای مورد ...
بیشتر
یکی از روشهای انتقال دانش، ثبت اقدامات در قالب روند مستند سازی به صورت الکترونیکی یا کاغذی میباشد. برای پایش میزان درخواست خون، مقادیر مصرف، واکنشها و موارد عدم مصرف پس از انجام آزمونهای سازگاری، وجود فرمی با قابلیت گزارش دهی آماری و پوشش دادن نقصهای فرم موجود ضروری مینمود. بنابراین با رعایت مواردی مانند گزارشهای مورد تقاضا، حمایت از مستند سازان در مواجهه با مراجع قانونی و ... این فرم با توجه به اصول علمی طراحی فرم، در نظر گرفتن قالب رایج فرمهای کشور ایران که مصوب وزارت بهداشت میباشد و همچنین توجه به دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت طراحی گردید. واژههای کلیدی: کنترل فرمها و مدارک؛ انتقال خون؛ خون.
آذر کبیرزاده؛ بنیامین محسنی ساروی؛ زلیخا اصغری؛ ابراهیم باقریان فرحآبادی؛ رحیم باقرزاده لداری
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: دستاندرکاران حرفههای پزشکی به دلیل بر عهده داشتن مسؤولیت تأمین سلامت و درمان بیماران، تحت تأثیر عوامل متعدد استرسزا هستند. در این پژوهش میزان سلامت عمومی، استرس و عوامل استرسزا در کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای استان مازندران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی- مقطعی، به صورت سرشماری بر روی کارکنان ...
بیشتر
چکیده مقدمه: دستاندرکاران حرفههای پزشکی به دلیل بر عهده داشتن مسؤولیت تأمین سلامت و درمان بیماران، تحت تأثیر عوامل متعدد استرسزا هستند. در این پژوهش میزان سلامت عمومی، استرس و عوامل استرسزا در کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای استان مازندران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی- مقطعی، به صورت سرشماری بر روی کارکنان انجام شد. برای بررسی میزان سلامت عمومی از پرسشنامه Goldberg، میزان استرس از پرسشنامهی Osipow و عوامل استرسزا، از پرسشنامهی پژوهشگرساخته، استفاده شد. کل کارکنان شاغل 231 نفر که 178 پرسشنامه قابل آنالیز بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS آنالیز شد. یافتهها: از نظر سلامت روان، کارکنان شاغل در مراکز خصوصی وضعیت مطلوبتری داشتند و مسؤولین بخشها در معرض خطر بیشتری بودند. مهمترین عامل استرسزا در واحد بایگانی، کمبود فضا، واحد کدگذاری، عدم ثبت درست اطلاعات در پرونده و واحد پذیرش و آمار، کمبود کارکنان بود. میزان استرس در کارکنان در حد طبیعی و میانگین سلامت روان در کارکنان با رشتهی مدارک پزشکی کمتر بود. بین میزان سلامت عمومی و نیز استرس با رشتهی تحصیلی ارتباط معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: در هنگام بررسی میزان سلامت روان کارکنان مدارک پزشکی در حد قابل قبول بود و آنان از نظر میزان استرس در سطح طبیعی قرار داشتند. با توجه به نوع خدمت کارکنان این بخش و با در نظر گرفتن سالهای خدمت افراد تا زمان بازنشستگی و همچنین هزینههای ناشی از عوارض استرس بر انسان، برطرف نمودن عوامل استرسزا توصیه میگردد.واژههای کلیدی: تنش؛ بهداشت شغلی؛ کارکنان علوم پزشکی و وابسته؛ مدارک پزشکی؛ بهداشت همگانی؛ بهداشت روانی