سید مجید شیرزادی؛ پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ سید جمالالدین طبیبی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 130-137
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی ایران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو بخش کلی انجام گرفت. در بخش اول با استفاده از مصاحبه اکتشافی با 11 نفر از متخصصان (6 نفر از متخصصان عرصه بهداشت و درمان و 5 نفر از متخصصان صنعت هتلداری) و بررسی ادبیات پژوهش، مهمترین مؤلفههای ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی استخراج شد. در بخش دوم، دادههای حاصل از بخش اول جهت تدوین مدل ارتقای خدمات هتلینگ بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت و متغیرهای طراحی پرسشنامه پژوهش آماده گردید. مدل از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز برای تحلیل عاملی از طریق توزیع پرسشنامه مذکور میان 960 نفر از بیماران و کارشناسان و متخصصان 10 بیمارستان سطح کشور جمعآوری گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 11 بعد با ارزش ویژه بالاتر از یک شامل «بعد فیزیکی، عملکردی، اقتصادی، انسانی، خدمات رفاه عمومی و بالینی، ایمنی، فرهنگی، شناسایی پرسنل و راهنمای بیمار و خدمات مراقبتی» شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تکبعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، ابعاد عملکردی و شناسایی پرسنل به ترتیب با ضرایب 953/0 و 779/0، بیشترین و کمترین تأثیر را در ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانهای دولتی ایران داشتند.نتیجهگیری: به منظور بهبودی وضعیت هتلینگ بیمارستانهای ایران، ضمن توجه به کلیه ابعاد 11گانه، لازم است بعد عملکردی مورد تأکید بیشتری قرار گیرد و در برنامهریزیهای هتلینگ، کیفیت فنی خدمات سلامت محور مورد بررسی قرار گیرد.
کامران حاجی نبی؛ پوران رئیسی؛ نرگس السادات اجاق
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 964-971
چکیده
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز بیمارستانها در انجام مسؤولیتها و وظایف خطیر خود دائماً نیازمند بهبود عملکرد بوده است و بدین منظور یکی از راهکارهایی که بتوان با بهکارگیری آن نتایجی چون ارتقای عملکرد را دنبال کرد، مدیریت استعدادها در آن سازمان میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی رابطهی مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز بیمارستانها در انجام مسؤولیتها و وظایف خطیر خود دائماً نیازمند بهبود عملکرد بوده است و بدین منظور یکی از راهکارهایی که بتوان با بهکارگیری آن نتایجی چون ارتقای عملکرد را دنبال کرد، مدیریت استعدادها در آن سازمان میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی رابطهی مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستانهای شهر کرج انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی- همبستگی است که در سال 1390 انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش، پرستاران بیمارستانهای دولتی شهید باهنر، شهید مدنی، شهید رجایی و کمالی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی دو بخشی محققساخته با 33 سوال در مقیاس لیکرت بود. عملکرد کارکنان نیز از طریق نمرهی ارزشیابی سالیانهی کارکنان سنجیده شد. روایی پرسشنامه براساس نظر استادان و صاحبنظران تأیید و میزان پایایی آن نیز به روش Cronbach’s Alpha 95 درصد محاسبه گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین کل نمرهی ارزشیابی کارکنان 9/81 به دست آمد. میزان مؤلفههای جذب، توسعه، نگهداری و مدیریت استعداد پایین از حد متوسط و همچنین میزان مؤلفههای انتخاب و بهکارگیری بالاتر از حد متوسط در بیمارستانهای مورد مطالعه محاسبه شد. در کل بین مدیریت استعداد و عملکرد کارکنان پرستاری در بیمارستانهای مورد مطالعه، رابطهی مستقیم و معنیدار وجود داشت (22/0=r و 013/0=Pvalue). نتیجهگیری: با توجه به نقش تعیینکنندهی واحد مدیریت منابع انسانی در پیادهسازی مدیریت استعداد سازمانها باید برای موفقیت در پیادهسازی مدیریت استعداد نقش مهمی به واحد منابع انسانی داده و مسؤولیت بیشتری به آن واگذار شود. همچنین با اهتمام مشترک مدیران و کارکنان پرستاری، میتوان بیشترین آثار و نتایج مثبت را بر رفتار و عملکرد این کارکنان و به تبع آن بر رفتار و عملکرد بیمارستان، ایجاد نمود. واژههای کلیدی: مدیریت استعداد؛ ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ بیمارستانها؛ پرستاران
امیر اشکان نصیری پور؛ پوران رئیسی؛ محمدرضا ملکی؛ محمدجواد اکبریان بافقی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1158-1168
چکیده
مقدمه: پرداختن به آمیختهی بازاریابی در بیمارستانها و سازمانهای ارایه دهندهی خدمات درمانی در عصر حاضر جهت رفع نیازهای درمانی واقعی، داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری، درامد و افزایش کارایی و اثربخشی این مراکز ضروری میباشد. هدف از این مقاله، ارایهی الگوی آمیختهی بازاریابی در خدمات درمانی، جهت بیمارستانهای دولتی ایران بود.
روش ...
بیشتر
مقدمه: پرداختن به آمیختهی بازاریابی در بیمارستانها و سازمانهای ارایه دهندهی خدمات درمانی در عصر حاضر جهت رفع نیازهای درمانی واقعی، داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری، درامد و افزایش کارایی و اثربخشی این مراکز ضروری میباشد. هدف از این مقاله، ارایهی الگوی آمیختهی بازاریابی در خدمات درمانی، جهت بیمارستانهای دولتی ایران بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و تحلیلی بود. با توجه به خدماتی بودن عرصهی بهداشت و درمان، در این پژوهش از الگوی مفهومی P7 آمیختهی بازاریابی خدمات Booms and Bitner استفاده گردید که مشتمل بر 7 بعد محصول، قیمت، مکان، ترویج، شواهد فیزیکی، فرایند و کارکنان میباشد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانهای، متغیرهای مربوط به هر بعد جمعآوری گردید. ابزار جمعآوری دادهها در بخش مطالعات کتابخانهای، فیش کارت و در بخش مطالعهی میدانی پرسشنامهی محقق ساخته بود که سؤالات آن بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت تنظیم گردید. اعتبار محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان موضوع پژوهش به شیوهی کیفی تأیید و جهت روایی آن از Cronbach¢s alpha استفاده گردید. جامعهی پژوهش را مدیران بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تهران و کارشناسان حوزهی معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل دادند. دادهها با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS نسخهی 18 و 8.50 Lisrel و به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مرحلهی تحلیل عاملی اکتشافی، در بعد «نوع خدمت» 9 متغیر، بعد «مکان» 6 متغیر، بعد «قیمت» 8 متغیر، بعد «ترویج» 8 متغیر، بعد «شواهد فیزیکی» 10 متغیر، بعد «کارکنان» 8 متغیر و در بعد «فرایند» 6 متغیر شناسایی گردید. در تحلیل عاملی مرتبهی اول، متغیرهایی که بیشترین تأثیر را در هر بعد داشتند، شناسایی نموده و در تحلیل عاملی مرتبهی دوم، شاخصهای برازش نرمافزار Lisrel، الگوی آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با 7 بعد تأیید کرد. ابعادی که بیشترین تأثیر را در الگو داشتند، شامل: بعد «مکان» با ضریب 82/0 و بعد «قیمت» با ضریب 81/0 بودند.
نتیجهگیری: مراکز ارایه دهندهی خدمات درمانی میتوانند آمیختهی بازاریابی را با 7 بعد و متغیرهای مربوط به آنها را با تمرکز بر مکان و قیمت، در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند.
پوران رئیسی؛ امیر Ashkan نصیری پور؛ سمیه حسام
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی بوده، به شیوه کاربردی در سال 1385 اجرا شد. محیط پژوهش شامل بیمارستانهای تأمین اجتماعی البرز، شهدای پانزده خرداد، شهریار و میلاد بود. دادهها با برگزاری جلسات بارش افکار با مدیران و ناظران بهبود کیفیت و صاحبان فرایندها، گردآوری و نتایج با استفاده از نرمافزار Excel تحلیل شد. یافتهها: پس از استقرار الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (2000 :9001 ISO) میزان پیشرفت و بهبود فرایندها در زمینه منابع انسانی، رضایت مشتریان، عملیات اجرایی مهم (عملکرد خاص سازمان)، الزامات شرکتهای طرف قرارداد، امور مالی و بازار به ترتیب 24/61 درصد، 41/60 درصد، 91/57 درصد، 31/50 درصد و 82/45 درصد و میانگین درصد امتیازات چهار بیمارستان 13/55 درصد بود.نتیجهگیری: بیمارستانهای مورد مطالعه با به کارگیری الگوی مدیریت فراگیر (2000 :9001 ISO) به نتایج مثبتی در زمینه بهبود فرایندها دست یافتهاند، اما موفقیتهای کسب شده پایینتر از حد مطلوب خود میباشد و لازم است جهت کسب موفقیت بیشتر، سازمانها بهبود مستمر فرایندها را در زمینه امور مالی و بازاریابی و ارتباط با شرکتهای تأمین کننده طرف قرارداد با جدیت دنبال نمایند واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت جامع؛ تأمین اجتماعی؛ بیمارستانها.
فائزه اخلاقی؛ پوران رئیسی؛ سید موسی کاظمی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: کدهای استاندارد و تعاریف آنها ابزار مهمی در تحقیقات، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای کنترل صدمه و زیر مجموعههای آن میباشند. هدف از این مقاله تعیین میزان اجرای دستورالعملهای کد گزاری صدمات، سوختگیها و مسمومیتها در بیمارستانهای آموزشی منتخب بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ـ مقایسهای پرونده 735 بیمار با تشخیص ...
بیشتر
مقدمه: کدهای استاندارد و تعاریف آنها ابزار مهمی در تحقیقات، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای کنترل صدمه و زیر مجموعههای آن میباشند. هدف از این مقاله تعیین میزان اجرای دستورالعملهای کد گزاری صدمات، سوختگیها و مسمومیتها در بیمارستانهای آموزشی منتخب بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ـ مقایسهای پرونده 735 بیمار با تشخیص صدمات، سوختگی و مسمومیت از بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی مورد بازبینی قرار گرفت. پروندهها به روش نمونه گیری منظم از میان پرونده کلیه بیماران مورد نظر در 6 ماه اول سال 1385 انتخاب شد. در این انتخاب از 33 بیمارستان آموزشی موجود، 9 بیمارستان به علت عدم بستری بیماران صدمه، سوختگی و مسمومیت و 2 بیمارستان به علت عدم کاربرد کتاب ICD-10 از لیست کنار گذاشته شد. دادهها ازطریق مشاهده مستقیم و تکمیل چک لیست جمعآوری و اعتبار چک لیست با استفاده از نظر خواهی از خبرگان در رشته مورد نظر تعیین شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: در این پژوهش میانگین درصد میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری صدمات در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی به ترتیب 80/77، 64/67 و 11/70 و میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری علتهای خارجی صدمات به ترتیب 80/57، 03/70 و 17/62 درصد بود. میانگین درصد میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری سوختگیها در دانشگاههای علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی به ترتیب 33/58 و 77/55 درصد و علت خارجی آن 17/54 و 33/53 درصد بود. نتیجهگیری: تطابق لازم در میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری صدمات، مسمومیت و سوختگیها در بین کد گذاران بیمارستانهای مورد مطالعه دیده نمیشود و لازم است بر نامههای مداخلهای مد نظر قرار گیرد. واژههای کلیدی: سوختگیها؛ مسمومیت؛ زخمها و آسیبها؛ طبقه بندیها.