حسن اشرفی ریزی؛ محمدرضا سلیمانی؛ محمدرضا هاشمیان
چکیده
پژوهش، سرمایهگذاری مهمی جهت ترویج نوآوری، پیشرفت دانش و توسعه اقتصادی- اجتماعی به ویژه در حوزه سلامت محسوب میشود. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین موانع اقتصادی پژوهشهای سلامت در ایران بود. تحقیق به روش مروری روایتی انجام گرفت و بر اساس آن، پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، Web of Science، Scopus، PubMed، Magiran، ScienceDirect و SID با استفاده از کلید ...
بیشتر
پژوهش، سرمایهگذاری مهمی جهت ترویج نوآوری، پیشرفت دانش و توسعه اقتصادی- اجتماعی به ویژه در حوزه سلامت محسوب میشود. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین موانع اقتصادی پژوهشهای سلامت در ایران بود. تحقیق به روش مروری روایتی انجام گرفت و بر اساس آن، پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، Web of Science، Scopus، PubMed، Magiran، ScienceDirect و SID با استفاده از کلید واژههای «اقتصاد پژوهش، اقتصاد تحقیق، آسیبشناسی پژوهش، آسیبشناسی تحقیق، بازار پژوهش، بازار تحقیق، اقتصاد تحقیق و توسعه، موانع پژوهش و چالشهای پژوهش» مورد جستجو قرار گرفت. پس از مطالعه و ارزیابی محتوای مقالات، موانع اقتصادی پژوهش شناسایی گردید. بررسی موانع اقتصادی پژوهشهای حوزه سلامت نشان داد که عواملی مانند کمبود بودجه پژوهشی، کاهش سرمایهگذاری در بخش پژوهش، ارتباط نامناسب با صنعت و عدم تجاریسازی نتایج پژوهش، از جمله موانع اثرگذار اقتصادی در انجام پژوهشهای سلامت به شمار میرود. با توجه به رویکردهای جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص پژوهشهای حوزه سلامت، لازم است مواردی همچون جذب منابع مالی خارج از دانشگاه، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، ارزشیابی کیفی پژوهشها و تجاریسازی نتایج پژوهشها، مد نظر قرار گیرد.
میترا ابرقوئیان؛ محمدرضا هاشمیان؛ نیلوفر هدهدینژاد؛ زهرا فتوحی؛ علی نوروزی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 65-70
چکیده
مقدمه: ظهور فنآوریهای وب 2، کتابخانهها و خدمات آنها را تحت تأثیر قرار داده است. کتابخانهها نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات خود، نیازمند استفاده از این فنآوریها هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین چالشهای کاربرد وب 2 در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود و به روش مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: ظهور فنآوریهای وب 2، کتابخانهها و خدمات آنها را تحت تأثیر قرار داده است. کتابخانهها نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات خود، نیازمند استفاده از این فنآوریها هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین چالشهای کاربرد وب 2 در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود و به روش مقطعی در سال 1394 انجام گردید. جامعه آماری مطالعه را 60 نفر از کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید که روایی صوری آن با نظر متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (88/0) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t و همبستگی Pearson) تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: از بین عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوریهای وب 2، بالاترین میانگین (9/3) به «عوامل مربوط به کاربران» اختصاص داشت و پس از آن «عوامل مربوط به کتابداران» و «عوامل زیرساختی و فرهنگی» با میانگین 5/3 قرار داشت.نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آشنایی کم کتابداران با فنآوریهای وب 2 و استفاده از آن در کتابخانهها میباشد که این نتایج برای کتابداران و کتابخانهها قابل استفاده است.
محمدرضا هاشمیان؛ محمدجواد آل مختار؛ اکبر حسن زاده
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گسترهی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفادهی مؤثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی- اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تأکید دارد. در این پژوهش، از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش و مقایسهی سواد ...
بیشتر
مقدمه: «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گسترهی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفادهی مؤثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی- اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تأکید دارد. در این پژوهش، از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش و مقایسهی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 150 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی سنجش سواد اطلاعاتی بر مبنای «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» برگرفته از پایاننامهی دکترا، گردآوری شد. روایی (روایی سازه) و پایایی پرسشنامه (alpha Cronbach's) برابر با 98/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS، آزمون t و ANOVA استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرهی رعایت استانداردها در تمامی موارد به طور معنیداری بیشتر از حد متوسط (50) و کمتر از حد ایدهآل (100) بود (001/0 > P). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد در دختران و پسران دانشجو با هم یکسان بود (05/0 < P). همچنین بین سالهای مختلف تحصیلی در استانداردهای 1 و 5 اختلاف معنیداری وجود داشت و در کل استانداردها نیز این اختلاف معنیدار بود. در استانداردهای 2، 3 و 4 بین سالهای مختلف تحصیلی، اختلاف معنیداری مشاهده نشد (05/0 < P). نتیجهگیری: میانگین نمرات سواد اطلاعاتی دانشجویان به طور معنیداری بالاتر از حد متوسط بود که از دلایل آن میتوان به شیوهی خود اظهاری مورد استفاده در تکمیل پرسشنامهها اشاره کرد. از طرفی یافتهها نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در کل استانداردها به طور معنیداری از حد ایدهآل پایینتر است، که توجه به آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشجو و هیأت علمی را ضروری میسازد. واژههای کلیدی: سواد اطلاعاتی؛ دانشجویان؛ استانداردها؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان