محمد باقر نگهبان؛ ابراهیم خاشی جمال زهی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 60-70
چکیده
مقدمه: بررسی کمی برونداد علمی بهویژه مقالات پژوهشی یکی از مهمترین شاخصهای پژوهش در تولید علم شناخته میشود. یکی از کارآمدترین شیوههای بررسی تولیدات علمی استفاده از مطالعات علمسنجی با بررسی مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر است. روش این پژوهش علمسنجی و نوع مطالعه کاربردی است و با هدف بررسی روند رشد تولیدات علمی ...
بیشتر
مقدمه: بررسی کمی برونداد علمی بهویژه مقالات پژوهشی یکی از مهمترین شاخصهای پژوهش در تولید علم شناخته میشود. یکی از کارآمدترین شیوههای بررسی تولیدات علمی استفاده از مطالعات علمسنجی با بررسی مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر است. روش این پژوهش علمسنجی و نوع مطالعه کاربردی است و با هدف بررسی روند رشد تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در صدد است تا وضعیت و میزان رشد کمی آنها را مشخص کند. روش بررسی: این مطالعه از نوع علمسنجی است که با استفاده از پایگاه استنادی جهان اسلام در آذر ماه 1391 شمسی، اطلاعات آن استخراج و گردآوری شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل 222 رکورد از مدارک موجود در این پایگاه اطلاعاتی بوده است که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پژشکی زاهدان در فاصلهی سالهای 87-1385شمسی منتشر شده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و نرمافزار آماری استفاده گردید. دادهها از پایگاه استنادی جهان اسلام استخراج و تحلیل گردیده است، با توجه به اینکه پایگاههای استنادی از روشهای تأیید شدهی جهانی است وهمهی محققان در سراسر دنیا آن را اجرا میکنند، ابزار و فنون استانداردی است که نیاز به روایی ندارند. یافتهها: بیشترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مجلات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مربوط به سال 1387 شمسی با تعداد 77 مقاله (68/34 درصد) بود. در مجموع بیشترین تولید مقالات مربوط به دانشکدهی پزشکی با تعداد 118 مقاله (33/39 درصد) و از نظر تولیدات علمی در گروههای آموزشی، بیشترین تعداد مقالات چاپ شده مربوط به گروه داخلی با تعداد 25 مقاله میباشد. نتیجهگیری: تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رقم قابل قبولی نیست، نتایج این پژوهش نشان میدهد که در طی سالهای مورد بررسی، چاپ مقالات اعضای هیأت علمی دانشگاه از روندی صعودی و با رشدی اندک برخوردار بوده است. تعداد مقالات چاپ شده در طی 3 سال از تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه کمتر میباشد که میتوان ذکر کرد که تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه در طول این مدت موفق به چاپ مقاله در این پایگاه نشدهاند. اگر چه روند تولیدات علمی (مقالات) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از نظر تعداد مقاله رو به رشد بوده اما در بعضی از دانشکدهها و گروههای آموزشی این روند منفی بوده است. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ تولید علم؛ هیأت علمی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
لیلا نعمتی انارکی؛ فاطمه نوشین فرد؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 714-725
چکیده
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای ...
بیشتر
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1391 بود که با توجه به نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب حداقل حجم نمونه برابر 423 نفر بهدست آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مجرب تایید گردید، با توجه به اینکه ضریب Cronbach`s alpha بزرگتر از 6/0 بود، پایایی ابزار نیز مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 و آزمون ضریب همبستگی Pearson انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که حدود 49 درصد اساتید نسبت به اشتراک دانش دید مثبتی داشتند. حدود 53 درصد آنها نیز تمایل زیادی به اشتراک دانش با سایر اعضای هیأت علمی داشتند. 35 درصد اساتید با انگیزههای مختلف به اشتراک دانش با دیگر اساتید پرداختند. حدود 52 درصد نیز نقش اعتماد و تعهد را در به اشتراکگذاری دانش بسیار زیاد دانستند. نتیجهگیری: دستاوردهای این پژوهش مبنای تجربی مناسبی برای برنامهریزی و اجرای ساز و کارهای اشتراک دانش را فراهم خواهد آورد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ هیأت علمی؛ دانشگاهها
راحله سموعی؛ طیبه طیبانی؛ محسن مصلحی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 951-957
چکیده
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از استادان هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با به کارگیری پرسشنامهی محقق ساخته (95/0 = α) در سال 1386 انجام شده است. نمونهها به نسبت جمعیت انتخاب شده به صورت انفرادی و حضوری دعوت به همکاری شدند. اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 در سطح آمار توصیفی گزارش گردید.
یافتهها: عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: میانگین نمرات به دست آمده در زمینهی نیازهای اجتماعی 91/3، نیازهای سازمانی 9/3، نیازهای آموزشی 81/3 و نیازهای حمایتی پشتیبانی 93/3 بوده است. بیشترین گزارش از نیاز استادان نیز مربوط به تعریف بودجهی مناسب و آزاد کردن زمان کافی برای پژوهش بوده است.
نتیجهگیری: استادان در حوزهی پژوهش، نیازهای مختلفی داشتهاند، ولی بیش از همه حمایتهای اقتصادی را اذعان نمودند. در مجموع، لازم است تا دانشگاه برنامههای منظم و هدفمندی برای حضور علمی و فعال استادان در حوزهی پژوهش داشته باشد.