امیرمحمد مظفری وانانی؛ رسول نوری؛ اکبر حسنزاده؛ علیرضا رحیمی
چکیده
مقدمه: به دلیل توسعه کاربردپذیری سامانههای مدیریت نشریات ادواری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از پرمخاطبترین سامانههای دانشگاهی به شمار میروند و همچنین، عدم وجود مطالعات مرتبط، پژوهش حاضر با هدف تعیین هشت مؤلفه کاربردپذیری سیستمها و مقایسه سامانهها در این حوزه انجام شد.روش بررسی: جامعه این مطالعه توصیفی- پیمایشی را ...
بیشتر
مقدمه: به دلیل توسعه کاربردپذیری سامانههای مدیریت نشریات ادواری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از پرمخاطبترین سامانههای دانشگاهی به شمار میروند و همچنین، عدم وجود مطالعات مرتبط، پژوهش حاضر با هدف تعیین هشت مؤلفه کاربردپذیری سیستمها و مقایسه سامانهها در این حوزه انجام شد.روش بررسی: جامعه این مطالعه توصیفی- پیمایشی را کاربران 4 سامانه پرکاربرد از بین 13 سامانه مدیریت نشریات دانشگاههای علوم پزشکی ایران تشکیل داد که 80 نفر به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار ارزیابی بر اساس PUTQ (Purdue Usability Testing Questionnaire) بود که به کمک آن، کاربران چهار لایه سردبیری، داوری، نویسنده و کاربر عادی را بررسی نمودند. دادهها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مجموع 8 مؤلفه کاربردپذیری، به ترتیب سامانههای یکتاوب (84/4)، نئواسکرایبر 3 (67/4) و OJS (Open Journal Systems) (59/4) بیشترین میانگین و سیناوب کمترین میانگین را کسب نمودند. کاربران از بین تمام مؤلفهها، بیشترین توجه را به حیطههای انطباقپذیری و ثبات سیستمها نشان دادند. همچنین، در هر چهار سامانه کمترین میانگین به حیطه انعطافپذیری سیستم (میانگین کمتر از چهار) اختصاص یافت.نتیجهگیری: به نظر میرسد که دو حیطه «انعطافپذیری و راهنمای کاربری سیستمها» کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ هرچند نیاز است طراحان و توسعه دهندگان، در بازطراحی این سامانههای پرکاربرد دانشگاهی کشور، به این دو حیطه توجه بیشتری نمایند. همچنین، سامانههای مدیریت نشریات کاربردپذیرتر، باعث ارتقای فرایندها با سهولت، دقت و سرعت بیشتری خواهد شد.
حسین صیادی تورانلو؛ سلیم کریمی تکلو؛ سجاد رحیمی آشجردی
چکیده
مقدمه: مراکز خدمات درمانی با اتخاذ سیستمهای اطلاعاتی پایدار SIS (Sustainable Information Systems)، امکان تحقق پایداری اجتماعی را کسب میکنند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و مدلسازی عوامل مؤثر در اتخاذ سیستمهای اطلاعاتی توسط مراکز خدمات درمانی انجام گردید.روش بررسی: این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و از جمله تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری از دو ...
بیشتر
مقدمه: مراکز خدمات درمانی با اتخاذ سیستمهای اطلاعاتی پایدار SIS (Sustainable Information Systems)، امکان تحقق پایداری اجتماعی را کسب میکنند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و مدلسازی عوامل مؤثر در اتخاذ سیستمهای اطلاعاتی توسط مراکز خدمات درمانی انجام گردید.روش بررسی: این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و از جمله تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری از دو گروه تشکیل شد. گروه اول را متخصصان تشکیل دادند. با انجام مطالعات کتابخانهای و سپس از طریق نظرسنجی با متخصصان، عوامل شناسایی و مدلسازی شد. جامعه دوم شامل کارکنان، پرستاران، سرپرستاران و سوپروایزرهای مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) اصفهان بود. پرسشنامه تحقیق در بین جامعه دوم توزیع گردید و عوامل شناسایی شده با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی شد. سپس با توجه به سطوح مدل، فرضیات تحقیق تعریف گردید. فرضیات با استفاده از فنون تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت.یافتهها: مدل ساختاری تفسیری شامل سه سطح بود. در سطح اول عامل کارکنان به همراه جامعه و ذینفعان، در سطح دوم عامل اخلاق کسب و کار و در سطح سوم عوامل مسؤولیتپذیری اجتماعی و سازمانی قرار داشت. بر اساس سطوح مدل، فرضیات تحقیق مشخص گردید. نتایج به دست آمده از برازش مدل پژوهش حاکی از تأیید همه فرضیههای تحقیق بود.نتیجهگیری: دو عامل زیربنایی مؤثر در اتخاذ SIS در مراکز خدمات درمانی، مسؤولیتپذیری اجتماعی و سازمانی میباشد. اتخاذ SIS نیازمند حمایت مدیریت ارشد، تدوین استراتژی و سیاستهای مناسب و گسترش انباره دانش سازمانی است.
محسن شفیعی نیکابادی؛ گلایول صفوی جهرمی
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 298-305
چکیده
مقدمه: دوراپزشکی استفاده از فنآوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روشهای درمان از راه دور در حوزه پزشکی میباشد، اما این فنآوری هنوز جایگاه مناسبی در ایران ندارد. هدف این تحقیق این بود که موانع موجود برای اجرای دوراپزشکی در ایران را مورد تحلیل قرار دهد.روش بررسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و همچنین جزء پژوهشهای ...
بیشتر
مقدمه: دوراپزشکی استفاده از فنآوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روشهای درمان از راه دور در حوزه پزشکی میباشد، اما این فنآوری هنوز جایگاه مناسبی در ایران ندارد. هدف این تحقیق این بود که موانع موجود برای اجرای دوراپزشکی در ایران را مورد تحلیل قرار دهد.روش بررسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و همچنین جزء پژوهشهای توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق پزشکان سراسر ایران بودند که با برآورد انجام شده از نظام پزشکی حدود صدهزار نفر هستند و این تحقیق در اواخر سال 1392 خورشیدی و اوایل سال 1393 خورشیدی انجام گردید. نمونهگیری به صورت هدفمند و قضاوتی انجام شد و تعداد اعضای نمونه 384 نفر برآورد گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محققساخته و مبتنی بر طیف لیکرت بود که بین پزشکان دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای سراسر کشور توزیع گردید. روایی و پایایی این پرسشنامه به ترتیب توسط نظر خبرگان و ضریب Chronbach’s alpha که در این تحقیق برابر با 86/0 است، تأیید شد. تحلیلهای آماری این تحقیق تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و همچنین ضریب کفایت نمونهگیری بودند که توسط نرمافزارهای LISREL و SPSS انجام شد.یافتهها: بار عاملی همه شاخصها بیشتر از 3/0 بودند و بنابراین همه شاخصها به عنوان موانع اجرای دوراپزشکی در ایران تأیید شدند. ابعاد معرفی شده نیز در نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تأیید قرار گرفتند.نتیجهگیری: با وجود موانع ذکر شده اجرای این طرح در ایران بدون فراهم آمدن زیرساختارهای لازم امکانپذیر نمیباشد و در این راستا محققین بعدی میتوانند با به کارگیری موانع معرفی شده در این تحقیق، به رفع این موانع اهتمام ورزند.
فریبرز رحیم نیا؛ حنظله زینوند لرستانی؛ شیرین فیض محمدی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 88-98
چکیده
مقدمه: امروزه بهعنوان یک واحد کسب و کار، سازمانهای بهداشتی و درمانی بیشتر از دیگر صنایع نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری با استانداردهای بالا میباشند. این پژوهش با دیدگاهی سازمانی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها شکل گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از حیث روش جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بهعنوان یک واحد کسب و کار، سازمانهای بهداشتی و درمانی بیشتر از دیگر صنایع نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری با استانداردهای بالا میباشند. این پژوهش با دیدگاهی سازمانی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها شکل گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از حیث روش جمعآوری اطلاعات توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعهی آماری این مطالعه که در سال 1391 صورت گرفته، شامل مدیران داخلی و یا رؤسای 156 بیمارستان و مراکز درمانی فعال در سطح شهر مشهد بود. حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری حدود 51 بیمارستان تعیین گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که برای بررسی روایی محتوایی از نظر اساتید دانشگاه استفاده شده و نیز جهت برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (74/0α=) استفاده گردیده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده، 12 (5/23 درصد) بیمارستان پذیرندهی این سیستم و 39 (5/76 درصد) بیمارستان بهعنوان نپذیرنده شناخته شدند. متغیرهای نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی، اندازهی سازمان، مزیت نسبی، قابلیتهای مدیریت دانش، قابلیتهای اطلاعاتی کارکنان و پیچیدگی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر پذیرش داشتهاند. نتیجهگیری: باتوجه به اینکه نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی نقش مهمی در پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها دارد، بنابراین دولت باید با فراهم آوردن محیطی فعال و حمایتی زمینه را برای تشویق مدیران ارشد جهت بهکارگیری این سیستم فراهم کند. واژههای کلیدی: مدیریت ارتباط با مشتری؛ سیستمهای اطلاعاتی؛ تحلیل تشخیصی؛ بیمارستانها
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ معصومه نقویان
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 872-883
چکیده
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت شوند. دادههای دندانپزشکی اساس فرایند ارایهی مراقبت دندانپزشکی میباشد و به تشخیص، برنامهریزی و توالی صحیح درمان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی مجموعه دادههای مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند و ارایهی مجموعه دادههای پیشنهادی برای ایران انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. در این پژوهش، ابتدا وضعیت موجود در رابطه با گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران (22 مرکز) در سال 1386 مشخص شد. وضعیت موجود با پرسش از دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشک با استفاده از پرسشنامه و مشاهدهی فرمها و مستندات موجود بررسی گردید. روایی پرسشنامه بر اساس روش اعتبار محتوا تعیین گردید و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. در مرحلهی بعد، به بررسی عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی شد. در نهایت، جهت تعیین اعتبار، الگوی پیشنهادی با استفاده از تکنیک دلفی به نظرخواهی از 30 نفر از صاحبنظران رشتههای دندانپزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی گذاشته شد. برای تحلیل دادههای به دست آمده، از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق استفاده شد و در مرحلهی اعتباریابی الگو نیز با استفاده از آمار توصیفی در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی این امر انجام گردید.
یافتهها: تحلیل وضعیت موجود نشان داد که گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی با محدودیتهای زیادی همراه است. در نتیجه، پژوهشگر الگوی مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها در مراکز دندانپزشکی را بر اساس مطالعه آن در آمریکا، انگلیس و هند و بر اساس نیاز کشور ارایه نمود. بعد از اجرای تکنیک دلفی، محورهای الگوی پیشنهادی بین 100-73 درصد مورد تأیید واقع شد.
نتیجهگیری: طراحی و اجرای مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها، در مراکز دندانپزشکی ایران که با هدف ارایهی مراقبت صحیح و با کیفیت به بیماران، برنامهریزی جهت کنترل و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و انجام پژوهش میباشد، توصیه میگردد.