مریم سهامی؛ سجاد امینی منش
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی استفاده از فن کتاب خواندن برای راهنمایی فرد و گروه است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی کتابدرمانی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان شهر شیراز بود.روش بررسی: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان مراجعهکننده به فرهنگسرای شهرداری ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی استفاده از فن کتاب خواندن برای راهنمایی فرد و گروه است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی کتابدرمانی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان شهر شیراز بود.روش بررسی: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان مراجعهکننده به فرهنگسرای شهرداری شیراز در بازه زمانی شش ماهه اول سال 1397 تشکیل داد (60 نفر). نمونه آماری شامل زنانی بود که اظهار میکردند اضطراب، استرس یا افسردگی دارند. شرکتکنندگان پرسشنامه 21-DASS (21-Depression Anxiety Stress Scales) را تکمیل نمودند و از بین آنان، زنانی که نمره استرس، اضطراب و افسردگی بالاتر از حد طبیعی (نمره 7) داشتند، 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و شاهد) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته آموزش دریافت نمود و سپس پسآزمون اجرا گردید.یافتهها: کتابدرمانی به شیوه گروهی، منجر به کاهش معنیدار افسردگی، استرس و اضطراب در زنان مراجعهکننده به فرهنگسرای شهرداری شهر شیراز شد.با همکاری کتابداران و روانشناسان و بهرهمندی از روشهای کتابدرمانی، میتوان برای بهبود برخی علایم همچون افسردگی، استرس و اضطراب برنامهریزی و اقدام نمود.
فاطمه زندیان؛ فاطمه ولیپور؛ محمد حسنزاده
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی میتواند برای طیفی از مشکلات سلامت روانی استفاده شود. زندانیان از جمله گروههای نیازمند توجه از نظر سلامت روانی میباشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب درمانی بر سلامت روانی زنان زندانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی بود. جامعه تحقیق را کلیه زندانیان ندامتگاه زنان شهر ری و نمونهها را 30 ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی میتواند برای طیفی از مشکلات سلامت روانی استفاده شود. زندانیان از جمله گروههای نیازمند توجه از نظر سلامت روانی میباشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب درمانی بر سلامت روانی زنان زندانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی بود. جامعه تحقیق را کلیه زندانیان ندامتگاه زنان شهر ری و نمونهها را 30 نفر از آنان تشکیل داد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله شامل 10 جلسه کتابدرمانی در طول یک ماه بود که برای گروه آزمون اجرا گردید. سلامت روانی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازهگیری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی 28-GHQ (28-General Health Questionnaire) بود. دادهها با استفاده از آزمون Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: پس از انجام مداخله، تفاوت معنیداری در نمره کلی سلامت روانی بین دو گروه آزمون و شاهد به نفع گروه آزمون وجود داشت (023/0 = P). همچنین، نمرات گروه آزمون در خرده مقیاسهای علایم جسمانی و اضطراب به طور معنیداری پایینتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: کتابدرمانی توانست سلامت روانی زنان زندانی را بهبود بخشد. نتایج به دست آمده میتواند برای استفاده کتابداران بالینی و گروههای مداخلهکننده در حوزه سلامت روان مفید باشد.
زهرا مشرف؛ احمد پاپی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ راحله سموعی؛ اکبر حسن زاده
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 457-466
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات نیمه تجربی(طرح دو گروه با پیش آزمون و پس آزمون) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان غیر هیأت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(70نفر)در سال 1393 خورشیدی بودند. 28 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه روانشناختی Luthans بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران کتابداری تأیید شد و پایایی آن با کمک Cronbach alpha 85 درصد بهدست آمد. برای گروه آزمون 6 جلسه2 ساعته کتابدرمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخلهای صورت نگرفت. بعد از یکماه آموزش و یک ماه جهت تأثیرگذاری کتابدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل، t زوجی، Chi-Square Test & Mann-Whitney) و با استفاده از نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمره سرمایه روانشناختی در کل و تمام مقیاسهای آن قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. اما بعد از مداخله، میانگین نمره سرمایه روانشناختی کل و هر یک از مقیاسهای آن در گروه آزمون بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: با رشد سواد و فرهنگ مطالعه و فناوریهای اطلاعاتی نوین در عصر اطلاعات، کتابدرمانی در رویارویی با ناراحتیها و فشارهای زندگی پرمشغله امروز میتواند در چالش با نگرانیها، بهعنوان یک روش درمانی مناسب و یا یک روش کمک درمانی بیضرر استفاده شود. با توجه به آموزشپذیر بودن سرمایه روانشناختی میتوان روش کتابدرمانی را در دورههای مختلف آموزشی برای کارکنان سازمانهای مختلف اجرا و سازمان را از منافع مادی و غیر مادی آن بهرهمند کرد.