سید محمدحسین حسینی؛ محمدرضا حمیدیزاده؛ بهمن حاجیپور؛ عباسعلی حاجیکریمی
چکیده
مقدمه: رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی، نشان دهنده قابلیت یک بیمارستان در ارایه خدمات در رقابت با دیگر بیمارستانها است. زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها را در ارایه خدمات به بیماران دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه مدل زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر بود.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی، نشان دهنده قابلیت یک بیمارستان در ارایه خدمات در رقابت با دیگر بیمارستانها است. زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها را در ارایه خدمات به بیماران دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه مدل زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی- کمی انجام شد. در مرحله اول با بررسی پیشینه پژوهش به روش فراترکیب و انجام 12 مصاحبه اکتشافی با افراد مطلع کلیدی بیمارستانهای خصوصی، مؤلفههای رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی استخراج و پس از دریافت نظر خبرگان با روش مصاحبه کانونی، با مشارکت 8 نفر از متخصصان حوزه بهداشت و درمان کشور، مدل عملیاتی پژوهش طراحی و سنجههای پرسشنامه بر اساس نسبت اعتبار محتوا تأیید گردید. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل رئیس و معاونان بیمارستانهای خصوصی فعال شهر تهران (73 بیمارستان) بود (238 نفر). برای اطمینان، 272 پرسشنامه برای مدیران ارشد 34 بیمارستان خصوصی ارسال شد که 244 پرسشنامه جمعآوری گردید. برای بررسی پایایی از ضریب Cronbach's alpha و پایایی ترکیبی استفاده گردید. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری، با رویکرد حداقل مربعات جزیی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: سازههای سهگانه پیشرانهای رقابتپذیری (شامل متغیرهای استراتژی، فنآوری اطلاعات، سرمایه انسانی، یکپارچگی و منابع فیزیکی)، عوامل رقابتپذیری (شامل تخصصگرایی، پاسخ به تقاضا، برونسپاری، روابط با تأمینکنندگان، استانداردسازی، تسهیم اطلاعات، گردشگری سلامت و سبک مدیریت) و عملکرد رقابتی زنجیره تأمین (شامل مشتری، مالی، فرایندهای سازمانی و یادگیری و نوآوری) به عنوان مؤلفههای اصلی مدل رقابتپذیر زنجیره تأمین بیمارستانی شناسایی شد.نتیجهگیری: شاخصهای شناسایی شده، چارچوب جامعی را برای افزایش رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی فراهم میکند که با به کارگیری آن، عملکرد زنجیره تأمین بیمارستان در برابر رقبا بهبود مییابد.
مریم جهانبخش؛ مجید متینفر؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ اکبر حسنزاده؛ حبیباله نیکافراز
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 199-204
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی و از دسته تحقیقات توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1396 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل وبسایتهای 13 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی شهر اصفهان بود. دادهها با استفاده از چکلیستی مشتمل بر 11 معیار اصلی و 69 معیار فرعی جمعآوری گردید و با استفاده از آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین امتیازات کسب شده وبسایتهای بیمارستانهای دولتی و خصوصی در رابطه با 4 معیار اصلی «اطلاعات تماس و راههای دسترسی، خدمات پذیرش و نوبتدهی، ویژگیها، طراحی و روزامدی صفحات و روابط عمومی» وجود داشت، اما بین میانگین امتیازات به دست آمده در 7 معیار دیگر و نیز امتیاز کلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با استفاده از نتایج مطالعه حاضر، مسؤولان این حوزه میتوانند گامهای جدیتری جهت ارایه اطلاعات و خدمات مطلوب به مشتریان بردارند تا برای جلب مشتریان بیشتر و افزایش رضایتمندی آنها وارد رقابت سازنده با یکدیگر شوند.
مهدی علیپور حافظی؛ مهشید کریمی
چکیده
مقدمه: امروزه پورتالهای بیمارستانی نقشی کلیدی در اطلاعرسانی و ارایه خدمات ویژه به مخاطبان دارند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت ساختار و محتوای پورتالهای بیمارستانهای خصوصی مستقر در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش توصیفی انجام گردید. جامعه پژوهش را تمام بیمارستانهای خصوصی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه پورتالهای بیمارستانی نقشی کلیدی در اطلاعرسانی و ارایه خدمات ویژه به مخاطبان دارند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت ساختار و محتوای پورتالهای بیمارستانهای خصوصی مستقر در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش توصیفی انجام گردید. جامعه پژوهش را تمام بیمارستانهای خصوصی شهر تهران (تعداد 34 پورتال بیمارستان) تشکیل داد. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه وارسی بود که با استفاده از آن، مشاهده هدفمند و جمعآوری اطلاعات صورت گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تعداد، درصد، امتیاز مؤلفه و معیار، توصیف و ارایه شد.یافتهها: پورتالها از نظر معیار اطلاعات تماس، در وضعیت مطلوب؛ از نظر معیار طراحی صفحات، در وضعیت نسبتاً مطلوب؛ از نظر معیارهای ویژگی فنی صفحات، ویژگی صفحات پورتال، روابط عمومی، اطلاعات مورد نیاز بیماران، اطلاعات عمومی و راههای دسترسی و خدمات مالی، در وضعیت نامطلوب و از نظر معیارهای خدمات به بیماران، روزآمدسازی صفحات، خدمات عمومی، خدمات دارویی، پژوهش و آموزش و پزشکی از دور، در وضعیت ضعیف قرار داشتند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که پورتالهای مورد ارزیابی دارای وضعیت مناسبی نیستند. بنابراین، ضروری است تا با استفاده از نتایج پژوهش مسؤولان مربوط به این حوزه، کیفیت پورتال در زمینه کاربرمداری و خدمات ارتقا یابد. در این راستا، توجه به بهرهگیری از فنآوریهای روز اطلاعات ضروری میباشد.
سعید صالحی زاده؛ سمانه تابنده؛ مهدی ابزری
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1051-1062
چکیده
مقدمه: اجرای یک نظام مدیریت دانش در سازمان، یک حرکت جمعی و سازمانی است که همهی افراد در ردههای مختلف باید درگیر آن شوند. هدف از این پژوهش، شناسایی میزان تأثیر عوامل مؤثر (استراتژیهای سازمان، فنآوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی و ارتباطات فراسازمانی) بر پیادهسازی مدیریت دانش در بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: اجرای یک نظام مدیریت دانش در سازمان، یک حرکت جمعی و سازمانی است که همهی افراد در ردههای مختلف باید درگیر آن شوند. هدف از این پژوهش، شناسایی میزان تأثیر عوامل مؤثر (استراتژیهای سازمان، فنآوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی و ارتباطات فراسازمانی) بر پیادهسازی مدیریت دانش در بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، از گروه میدانی و از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری تحقیق، شامل کلیهی مدیران و سرپرستان سه بیمارستان خصوصی سینا، سعدی و بهارستان شهر اصفهان (142 نفر) در سال 1389 بود؛ که با استفاده از جدول Kerjcie و Morgan، تعداد نمونه 104نفر به دست آمد و به شکل تصادفی طبقهبندی شده از جامعهی مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای محقق ساخته با 35 سؤال بسته بود که جهت سنجش روایی آن از روایی محتوایی و صوری استفاده شد و ضریب پایایی آن از طریق شاخص Cronbach's alpha معادل 95/0 برآورد گردید. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای One sample t test، Independent t test، Tukey، One way anova و t2 Hotteling با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: از میان عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش، تنها تأثیر عامل استراتژیهای سازمانی در بیمارستانهای خصوصی بالاتر از سطح متوسط بود و تأثیر بقیهی عوامل کمتر از سطح متوسط بود.
نتیجهگیری: استراتژیهای سازمانی بیمارستانهای منتخب خصوصی شهر اصفهان، نسبت به سه مؤلفهی دیگر تحقیق، نقش بالاتری در پیادهسازی مدیریت دانش در این سازمانها، ایفا مینماید و به پیادهسازی مدیریت دانش در آنها کمک میکند.