اسماعیل مزروعی نصرآبادی
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر زنجیره تأمین گردشگری سلامت ایران با اختلالات متعددی روبرو شده است در نتیجه باید تاب آور باشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت، دستهبندی آنها بر اساس مراحل تابآوری و ارائه مدل مفهومی آنها انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع کیفی است و در 2 مرحله انجام ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر زنجیره تأمین گردشگری سلامت ایران با اختلالات متعددی روبرو شده است در نتیجه باید تاب آور باشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت، دستهبندی آنها بر اساس مراحل تابآوری و ارائه مدل مفهومی آنها انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع کیفی است و در 2 مرحله انجام شده است. در مرحله اول عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین بر اساس مراحل 4 گانه تابآوری شناسایی و در مرحله دوم مدلی برای آنها ارائه شده است. مشارکت گنندگان در هر دو مرحله خبرگان هستند. شیوه نمونهگیری، هدفمند است که با روش گلوله برفی ادامه یافته است. تعداد مشارکتکنندگان در مراحل 1 و 2 به ترتیب 18 نفر و 10 نفر، شیوه گرداوری دادهها به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و رویکرد مدیریت تعاملی و شیوه تحلیل دادهها به ترتیب تحلیل تماتیک و نقشه شناختی فازی است.یافتهها: بر اساس مصاحبهها 67 عامل کلیدی موفقیت برای تابآوری شناسایی گردید که در قالب 20 مقوله دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که آموزش، مدیریت اطلاعات و هماهنگی و همکاری دارای بیشترین اثرگذاری، مدیریت بازار، مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان و طراحی زنجیره تأمین دارای بیشترین اثرپذیری و مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان، هماهنگی و همکاری و توان برنامهریزی دارای بیشترین درجه مرکزیت هستند.نتیجهگیری: ارائه آموزشهای متناسب به ویژه در حوزههای مهارت حل مسئله و تصمیمگیری، کاهش عدم اطمینان در تصمیمات و رویکردهای دولتی، ارتقاء زیرساختها و نرمافزارهای اطلاعاتی و توسعه دانش بنیان از مهمترین راهکارهای تقویت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت است.
حسین صیادی تورانلو؛ ریحانه حفیظی اتابک
چکیده
مقدمه: رویکرد یکپارچگی در مدیریت زنجیره تأمین سبز، تلاشهای هماهنگ برای تنظیم منابع مختلف را در یک سازمان و در سراسر زنجیرههای تأمین برای اجرای بهترین روش مدیریت محیط زیست امکانپذیر میسازد و منجر به بهبود عملکرد سازمانها میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار در مراکز خدمات درمانی ...
بیشتر
مقدمه: رویکرد یکپارچگی در مدیریت زنجیره تأمین سبز، تلاشهای هماهنگ برای تنظیم منابع مختلف را در یک سازمان و در سراسر زنجیرههای تأمین برای اجرای بهترین روش مدیریت محیط زیست امکانپذیر میسازد و منجر به بهبود عملکرد سازمانها میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار در مراکز خدمات درمانی یزد صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود و نمونه آماری آن را 10 نفر از خبرگان و 110 نفر از کارشناسان زنجیره تأمین بیمارستانهای دولتی شهر یزد تشکیل داد. ابتدا با انجام تحقیق مروری و روش تحلیل مضمون، شاخصهای اولیه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار شناسایی گردید. سپس بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و مراکز خدمات درمانی، شاخصهای مذکور مورد بازبینی قرار گرفت. مطابق با شاخصهای نهایی، پرسشنامهای جهت ارزیابی متغیرهای پژوهش بین مدیران و کارشناسان بخش خدمات درمانی 6 بیمارستان دولتی یزد توزیع شد. در نهایت، دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری بر پایه روش کمترین مربعات جزیی تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: یکپارچگی زنجیره تأمین به ترتیب 78، 75 و 68 درصد از تغییرات ابعاد عملکرد پایدار به ترتیب اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را تبیین نمود. بنابراین، یکپارچگی زنجیره تأمین سبز در این مراکز میتواند باعث کاهش آلودگیهای زیست محیطی، بهبود وجهه اجتماعی، ارتقای سطح کیفی خدمات و در نهایت، بهبود عملکرد اقتصادی مراکز خدمات درمانی شود.نتیجهگیری: خروجی نهایی مطالعه حاضر، مدل اندازهگیری رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و بهبود عملکرد پایدار مراکز خدمات درمانی شهر یزد میباشد که برای کارشناسان امر سلامت به منظور برنامهریزی جهت بهبود پایداری در مراکز خدمات درمانی، مفید خواهد بود.
اسماعیل مزروعی نصرآبادی؛ الهام محمدیپور
چکیده
مقدمه: در یک اقتصاد با زنجیره تأمینی از مواد اولیه تا محصول نهایی، ممکن است ریسکهایی ایجاد شود که سراسر زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار دهد و موقعیت بحرانی ایجاد کند. تاکنون 19 مقاله به شناسایی و اولویتبندی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت پرداختهاند که در نتایجشان تفاوتهایی مشاهده میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، فراترکیب و مدلسازی ...
بیشتر
مقدمه: در یک اقتصاد با زنجیره تأمینی از مواد اولیه تا محصول نهایی، ممکن است ریسکهایی ایجاد شود که سراسر زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار دهد و موقعیت بحرانی ایجاد کند. تاکنون 19 مقاله به شناسایی و اولویتبندی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت پرداختهاند که در نتایجشان تفاوتهایی مشاهده میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، فراترکیب و مدلسازی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت بود.روش بررسی: در مرحله اول، از روش کیفی فراترکیب استفاده شد و کلید واژههایی مانند «ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت، ریسک زنجیره تأمین گردشگری مراقبت بهداشتی، ریسک زنجیره تأمین گردشگری پزشکی» در پایگاههای Web of Science، Google Scholar، SID (Scientific Information Database)، ProQuest، Emerald Insight، ScienceDirect و PubMed بررسی گردید. در مرحله دوم با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، مدل ریسک شناسایی شده طراحی شد.یافتهها: با استفاده از روش فراترکیب، ریسک در قالب 7 کد مفهومی شامل « ریسک تأمین، فرایند، سازمانی، صنعت، شبکه، مشتری نهایی و محیطی گردشگری سلامت» دستهبندی گردید. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری- تفسیری، ریسک محیطی گردشگری سلامت را به عنوان تأثیرگذارترین ریسک و ریسک سازمانی، شبکه، فرایند و تأمین گردشگری سلامت را به عنوان تأثیرپذیرترین ریسک نشان داد.نتیجهگیری: با توجه به مدل مفهومی مطالعه، ریسک محیطی دارای بیشترین اثرگذاری و ریسک تأمین، فرایند، سازمانی و شبکه دارای بیشترین اثرپذیری میباشند. بنابراین، بررسی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت برای کشورهایی که علاقمند به توسعه و بهبود کیفیت این صنعت هستند، بسیار حایز اهمیت میباشد. همچنین، بهتر است مدیران، سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه گردشگری سلامت، از مزایای شناسایی و تحلیل ریسک در سطح زنجیره تأمین غافل نشوند.
میرمحمد اسعدی؛ حامد فلاح تفتی؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی؛ مریم رؤسایی
چکیده
مقدمه: مدیریت زنجیره تأمین، یکی از رویکردهای مدیریت برای ارایه محصولات و خدمات بهموقع به کاربر است. برنامهریزی زنجیره تأمین خدمات گردشگری ﺳﻼﻣﺖ میتواند منجر به افزایش منافع اقتصادی و توسعه درمانی منطقه شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری سلامت انجام شد.روش بررسی: رویکرد جمعآوری و تحلیل دادههای ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت زنجیره تأمین، یکی از رویکردهای مدیریت برای ارایه محصولات و خدمات بهموقع به کاربر است. برنامهریزی زنجیره تأمین خدمات گردشگری ﺳﻼﻣﺖ میتواند منجر به افزایش منافع اقتصادی و توسعه درمانی منطقه شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری سلامت انجام شد.روش بررسی: رویکرد جمعآوری و تحلیل دادههای این مطالعه، توصیفی- پیمایشی و شامل استفاده از نظرات خبرگان سلامت بود. از مطالعات کتابخانهای و روش Delphi به منظور طراحی ابزار پیمایش استفاده گردید که تعداد 37 عامل نهایی جهت طراحی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. با اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، 330 نفر از گردشگران سلامت شهر یزد مورد پیمایش قرار گرفتند. با روش تحلیل عاملی اکتشافی، 7 مؤلفه اصلی بر اساس گویهها استخراج و نامگذاری گردید و مدل ساختاری طراحی و مورد برازش قرار گرفت و معنیداری مؤلفهها تأیید شد.یافتهها: بر حسب میزان واریانس تبیین شده، استانداردهای مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی با 358/32، فنآوری اطلاعات با 696/14، بانکداری با 630/7، جاذبهها با 480/5، استانداردهای بینالمللی با 612/4، تنوع خدمات درمانی با 820/2 و برنامههای دولت با 952/1 به ترتیب بیشترین تأثیر را در زنجیره تأمین گردشگری سلامت یزد نشان دادند.نتیجهگیری: خروجی نهایی تحقیق حاضر، مدل اندازهگیری زنجیره تأمین گردشگری سلامت استان یزد میباشد که برای برنامهریزان و دستاندرکاران صنعت گردشگری یزد و همچنین، کارشناسان امر سلامت به منظور برنامهریزی جهت بهبود امکانات و خدمات و جذب بیشتر گردشگر مفید خواهد بود.