احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچیزاده؛ فاطمه محمدی
چکیده
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی و درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانهای ایران در سال 1395 طراحی گردید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین چالشهای نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی ...
بیشتر
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی و درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانهای ایران در سال 1395 طراحی گردید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین چالشهای نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی در شهر اصفهان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی و از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته با مسؤولان اجرای اعتباربخشی در سال 1397 در شهر اصفهان انجام شد. 10 نفر (با توجه به اشباع دادهها) به شیوه هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای هدایت شده تحلیل گردید.یافتهها: چالشهای نسل سوم اعتباربخشی در سه حیطه «ساختاری، فرایندی و نتیجه» دستهبندی گردید. چالشهای ساختاری مربوط به «الزامات، فرهنگسازی، بومیسازی، آموزش، سنجهها و ارزیابان»، چالشهای فرایندی مربوط به «نحوه ارزیابی، تهعد و کار گروهی و فرایندهای کاری کارکنان در حین اعتباربخشی» و چالشهای نتیجه مربوط به «کیفیت خدمات و رضایت بیماران پس از اعتباربخشی» بود.نتیجهگیری: در نسل سوم اعتباربخشی، چالشهای ساختاری به خصوص در زمینه الزامات برنامه، بیشتر مورد تأکید مصاحبه شوندگان قرار داشت. رفع این موانع و چالشها میتواند موجب موفقیت بیشتر این برنامه شود.
مهدی علیپور حافظی؛ مهشید کریمی؛ شهرام توفیقی
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 367-378
چکیده
مقدمه: ارزیابی درگاهها یکی از مباحث مهم در توسعه خدمات به کاربران است. بر این اساس هدف از مقاله حاضر پیشنهاد سیاهه ارزیابی درگاههای بیمارستانی بوده است.روش بررسی: در پژوهش حاضر ابتدا از روش مطالعه کتابخانهای و سپس از روش ارزش گذاری نظاممند استفاده شده است. بر این اساس ابتدا اقدام به مطالعه منابع و مستندات مرتبط با ارزیابی درگاهها ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی درگاهها یکی از مباحث مهم در توسعه خدمات به کاربران است. بر این اساس هدف از مقاله حاضر پیشنهاد سیاهه ارزیابی درگاههای بیمارستانی بوده است.روش بررسی: در پژوهش حاضر ابتدا از روش مطالعه کتابخانهای و سپس از روش ارزش گذاری نظاممند استفاده شده است. بر این اساس ابتدا اقدام به مطالعه منابع و مستندات مرتبط با ارزیابی درگاهها و وب سایتها و نیز سیاهههای ارزیابی متعدد موجود شده است. بنابراین جامعه پژوهش حاضر در این بخش تمامی مستندات، وب سایتهای ارزیابی درگاهها و سیاهههای ارزیابی درگاههای موجود منتشر شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر مانند (Science direct)، (Emerald insight)، (Google scholar) هستند که تا سال 1392 منتشر شده و یا در دسترس قرار داشتند. برای کسب روایی معیارها و مؤلفهها نیز از نظر متخصصان استفاده شده است. سپس برای ارزش گذاری معیارها و مؤلفهها از روش AHP[A1] (Analytic Hierarchy Process)[u2] استفاده شده است. در تحلیل یافتهها نیز از روش مقایسه یک به یک معیارها و مولفههای شناسایی شده با استفاده از نرمافزار (Excel) استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در ارزیابی درگاههای بیمارستانی 14 معیار اصلی باید مد نظر قرار گیرند. معیارهای مورد نظر به همراه ارزش وزنی آنها به شرح زیر در این پژوهش محقق شدند: اطلاعات تماس (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ ویژگی صفحات درگاه (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ طراحی صفحات (با ارزش وزنی 4 امتیاز)؛ روزآمدسازی صفحات (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ اطلاعات عمومی، راههای دسترسی (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ خدمات عمومی (با ارزش وزنی 20 امتیاز)، خدمات به بیماران (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ اطلاعات مورد نیاز بیماران (با ارزش وزنی 7 امتیاز)؛ پژوهش و آموزش (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ روابط عمومی (با ارزش وزنی 7 امتیاز)؛ ویژگیهای فنی صفحات (با ارزش وزنی 4 امتیاز)؛ پزشکی از دور (با ارزش وزنی 15 امتیاز)؛ خدمات داروئی (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ و خدمات مالی (با ارزش وزنی 15 امتیاز) و 77 مؤلفه فرعی برای ارزیابی درگاههای بیمارستانینتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش، سیاهه وارسی ارزیابی درگاههای بیمارستانی به همراه ارزش وزنی هر یک از معیارها و مؤلفههای آنها تهیه و پیشنهاد شد.
علی اکبر احمدی؛ حسین مبارکی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 260-269
چکیده
مقدمه: رضایت بیماران یکی از شاخص های مهم کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان هاست.توجه به نقطه نظرات بیماران ،رضایت آنان را موجب شده و زمینه ساز ارتقاء سطح کیفی خدمات بیمارستانی می باشد.تحقیق حاضر به منظور سنجش میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح خودگردانی با هدف بهبود کیفیت ارائه خدمت انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: رضایت بیماران یکی از شاخص های مهم کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان هاست.توجه به نقطه نظرات بیماران ،رضایت آنان را موجب شده و زمینه ساز ارتقاء سطح کیفی خدمات بیمارستانی می باشد.تحقیق حاضر به منظور سنجش میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح خودگردانی با هدف بهبود کیفیت ارائه خدمت انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی که در بیمارستان های صاحب الزمان(عج) و امیرالمومنین(ع) شهرستان شهرضا استان اصفهان در فروردین ماه 1391 انجام گرفت،تعداد109 پرسشنامه در مجموع دو دوره قبل و بعد از اجرای طرح خودگردانی،در بین بیماران، توزیع و داده های بدست آمده بر اساس مدل Servqual و مقیاس پنج گزینه ای Lickert،توسط نرم افزار spss v.15 در دو سطح توصیفی(فراوانی،درصد،میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون ضریب همبستگی Pearson،آزمونt مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش، میزان رضایت بیماران، در حد خیلی زیاد، در دوره ی بعد از خودگردانی، نسبت به قبل از آن،نشان از بهبود کیفیت ارائه خدمات، در دوره بعد از خودگردانی داشته است بطوری که میزان رضایت "خیلی زیاد"، در درصد بیشتری از بیماران بعد از خودگردانی(7/34) در مقایسه با قبل از خودگردانی (7/11) ازکیفیت خدمات بیمارستان، دیده می شود. نتیجهگیری:با توجه به نتایج بدست آمده،لازم است به کیفیت خدمت در بُعد ملموسات، که به ظاهر ، جنبه های فیزیکی خدمت مربوط می شود و پاسخگوئی سریعتر به مراجعین، خصوصاً در بخش هایی که خط مقدَم بیمارستان در ارائه خدمات، محسوب می شوند، توجه بیشتری گردد.واژههای کلیدی: رضایت بیمار؛ ارزشیابی؛ بیمارستان ها؛ کیفیت مراقبت بهداشتی
نوشین محبی؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 558-570
چکیده
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت براساس الگوی سیپ، در پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 پرداخت. روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی بود و جامعهی آماری آن را مدیران گروه، اساتید، مسؤولان کتابخانه و دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 (مجموعاً 130 نفر) تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه براساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود که روایی آن به وسیلهی مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته تایید و پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، اساتید، دانشجویان و مسؤولان کتابخانه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach's Alpha) به ترتیب 74/0، 93/0، 98/0 و 80/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: در مجموع 139 شاخص براساس سه عامل زمینه، درونداد، و فرایند در حیطههای نیروی انسانی متخصص، خدمات علمی- تخصصی مورد نیاز جامعه، دانشجویان، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، برنامهی درسی، بودجه، امکانات و تجهیزات، فعالیتهای تدریس و یادگیری و علمی- پژوهشی دانشجویان و اساتید و فعالیتهای کتابخانه تعیین و مورد بررسی واقع شد. نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی وضعیت نسبتاً مطلوب دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت بود، اما تلاش برای اصلاح و بهبود آن و ادامهی فرایند ارزشیابی ضروری است. برای رسیدن به سطح ایده آل، نیاز به تجدید نظر و تغییرات لازم جهت ارتقای کیفیت وجود دارد. واژههای کلیدی: شاخصها؛ ارزشیابی؛ فنآوری اطلاعات سلامت
سیما عجمی؛ سعیده کتابی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 697-710
چکیده
مقدمه: بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی، برنامهریزی و اولویتبندی کمی و کیفی خدمات مراقبت بهداشتی درمانی بیمارستانها دارد. در پژوهش حاضر، پژوهشگران اقدام به ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان (بیمارستانهای الزهرا، کاشانی و خورشید) با روش تصمیمگیری چند معیاره نمودند.
روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی، برنامهریزی و اولویتبندی کمی و کیفی خدمات مراقبت بهداشتی درمانی بیمارستانها دارد. در پژوهش حاضر، پژوهشگران اقدام به ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان (بیمارستانهای الزهرا، کاشانی و خورشید) با روش تصمیمگیری چند معیاره نمودند.
روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای الزهرا، آیت ا... کاشانی و خورشید بود که در سال 1387 انجام شد. منبع اطلاعات 15 نفر از متخصصین مدارک پزشکی (افراد صاحب نظر در رشتهی مدارک پزشکی در سطح بیمارستانها، دانشگاه و ارزشیابی بیمارستانها از معاونت درمان) انجام گردید. دادهها در جلساتی با حضور این افراد صاحب نظر با روش نظر سنجی، تکنیک بارش افکار و طوفان مغزی جمعآوری شد. نتایج حاصل از جلسات فوق، در فرمهای ماتریسی (ابزارهای جمعآوری داده) وارد گردید. اساس کار رتبهبندی بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب، با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره بود. در این روش، ابتدا معیارهای مربوط به ارزیابی این بخش شناسایی و سپس معیارها با کمک بارش افکار از دیدگاه افراد فوق ارزشدهی و وزندهی شد. نمودار سلسله مراتبی فرایندهای مؤثر بر عملکرد واحدهای تابعهی بخش مدارک پزشکی نیز با اجماع نظرات جامعهی پژوهش ترسیم گردید و سپس با روش مقایسات زوجی، تمام ردهها و زیر ردههای هر چهار واحد تابعهی بخش مدارک پزشکی، با توجه به درجهی اهمیت هر کدام نسبت به مقایسهی زوجی و امتیازدهی از 1 تا 9 وزندهی تهیه شد. سپس میانگین هندسی ماتریسهای مقایسات زوجی محاسبه و در نرمافزار Expert choice وارد و وزن نسبی و درجهی اهمیت هر کدام از فاکتورهای مؤثر بر عملکرد بخش مدارک پزشکی به دست آمد.
یافتهها: از جنبهی مدیریت اطلاعات، واحد بایگانی با وزن نسبی 426/0 دارای بیشترین درجهی اهمیت نسبت به سایر واحدها بود، در حالی که از جنبهی مشتری، واحد پذیرش با وزن نسبی 086/0 بیشترین درجهی اهمیت نسبت به سایر واحدها را به خود اختصاص داده بود. در ضمن وزن نسبی بخش مدارک پزشکی بیمارستانها به ترتیب امتیاز عبارتند از الزهرا با 394/0 در رتبهی اول، کاشانی با 342/0 در رتبهی دوم و خورشید با 264/0 در رتبهی سوم قرار گرفتند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت و رتبههای کسب شده در واحدهای مختلف، ضروری است که اولویتبندی و تخصیص منابع بر اساس نتایج کارشناسی شده حاصل از تحلیل فرایند سلسله مراتبی صورت گیرد.