لیلا شهرزادی؛ شهین مجیری؛ راضیه زاهدی؛ سیما جنتیان؛ حسن اشرفی ریزی؛ زینب شهرزادی؛ بهجت طاهری
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 743-759
چکیده
مقدمه: از جمله حوزههای سلامت که افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاعات در مورد آنها در اینترنت هستند حوزه اختلالات اضطرابی است. این اختلالات با کاهش کیفیت زندگی، احتمال افزایش ابتلا به بیماریهای مختلف را به دنبال دارد. لذا ارزیابی اطلاعات مبتنی بر وب در مورد این اختلالات با توجه به گستردگی ابتلا در سراسر دنیا و همچنین در ایران، به منظور ...
بیشتر
مقدمه: از جمله حوزههای سلامت که افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاعات در مورد آنها در اینترنت هستند حوزه اختلالات اضطرابی است. این اختلالات با کاهش کیفیت زندگی، احتمال افزایش ابتلا به بیماریهای مختلف را به دنبال دارد. لذا ارزیابی اطلاعات مبتنی بر وب در مورد این اختلالات با توجه به گستردگی ابتلا در سراسر دنیا و همچنین در ایران، به منظور تعیین وب سایتهای معتبر از نظر اطلاعات ضروری به نظر میرسد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی وبسایتهای فارسی حوزه اختلالات اضطرابی بر اساس ابزار WebMedQual بوده است. روشبررسی: پژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی و از نوع مطالعات کاربردی است. به منظور گردآوری دادهها از سیاهه وارسی مبتنی بر مقیاس استانداردWebMedQual که با نظر متخصصان حوزهای روانشناسی، کتابداری و طراحی وب سایت بومی سازی شد استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 15 وب سایت فارسی حوزه اختلالات اضطرابی در اسفند ماه 1391 خورشیدی بود که مطالب تخصصی در خصوص اضطراب و وسواس ارائه میدادند. حداکثر امتیاز برای هر وب سایت 83 ، حداقل آن صفر و امتیاز متوسط 5/41 بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T تک نمونه ای در نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد و یافته ها به صورت میانگین امتیاز و نمره مطلوب ارائه گردید. یافتهها: بر اساس مقیاس WebMedQual میانگین امتیاز وبسایتهای فارسی حوزه اختلالات اضطرابی در 6 شاخص محتوای اطلاعات(18/2±40/7)، اعتبار منابع(11/2±10/5)، دسترس پذیری و قابلیت استفاده(37/0±23/2)، پیوندها(09/1±37/1)، پشتیبانی از کاربر(33/1±57/4) و محرمانگی اطلاعات(95/2±07/3) ضعیف و کمتر از متوسط و تنها در شاخص طراحی(29/1±27/9) بالاتر از امتیاز متوسط بود. برترین وبسایت در حوزه اختلالات اضطرابی وبسایتهای «انجمن روانشناسی بالینی ایران» و «روانیار» با 5/38 امتیاز و ضعیفترین وبسایت «یک فراکاو» با 5/25 امتیاز بودند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده ضروری است کاربران هنگام استفاده از اینترنت، به مطالب موجود در این محیط به دیده انتقادی نگریسته و بدون در نظر گرفتن معیارهای اعتبار یک منبع، به آن اعتماد نکنند. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ اختلالات اضطرابی؛ اینترنت.
شهین مجیری؛ فریبا رخش؛ نجمه نهروزیان؛ منصوره اردستانی؛ محمد موسوی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 862-869
چکیده
مقدمه: رابط کاربر در حقیقت بخشی از نرمافزار و یا به عبارتی محیطی در نظامهای رایانهای اعم از پایگاهها، نرمافزارها، سایتها و ... است که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد میکند. سنجش میزان رضایت کاربران از محیط رابط نرمافزار میتواند تا حد زیادی میزان موفقیت آن نرمافزار را مشخص کند. این پژوهش با هدف، مقایسهی میزان رضایت ...
بیشتر
مقدمه: رابط کاربر در حقیقت بخشی از نرمافزار و یا به عبارتی محیطی در نظامهای رایانهای اعم از پایگاهها، نرمافزارها، سایتها و ... است که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد میکند. سنجش میزان رضایت کاربران از محیط رابط نرمافزار میتواند تا حد زیادی میزان موفقیت آن نرمافزار را مشخص کند. این پژوهش با هدف، مقایسهی میزان رضایت کتابداران از محیط رابط نرمافزارهای کتابخانهای شهر اصفهان در سال 1389 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع تحلیلی و جامعهی مورد مطالعه، کتابداران کتابخانههای شهر اصفهان (شامل کتابخانههای دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور، نهاد کتابخانههای عمومی، شهرداری، علمی-کاربردی و غیر انتفاعی) بود که طبق آمارهای به دست آمده حدود 650 نفر بودند. در این تحقیق از روش نمونهگیری طبقهای سهمیهای استفاده شد که تعداد نمونه 242 نفر تعیین گردید. نرمافزارهایی که در این پژوهش مقایسه شدند شامل: نرمافزار پیام مشرق، پارس آذرخش، نمایه، نوسا و کاوش بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی استاندارد (QUIS یاQuestionnaire for user interaction satisfaction) بود که پیشتر در پژوهش دیگری روایی و پایایی آن نیز به تأیید رسیده بود و ضریب Cronbach¢s alpha محاسبه شده برای آن و میزان پایایی پرسشنامه 76/0 بود. جهت تحلیل دادهها ازآمار توصیفی (درصد و میانگین) و نیز آمار تحلیلی از جمله آزمونهای ANOVA و همگونی واریانس و از آزمونهای تعقیبی Dante و Tukey برای تحلیل واریانسهای ناهمگون در نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: کتابداران کاربر نرمافزار نوسا از لحاظ وضعیت کلی نرمافزار (با میانگین 4)، صفحه نمایش اطلاعات (با میانگین 79/3)، واژگان و پیامهای رابط کاربر (با میانگین 61/3)، راهنمای رابط کاربر نرمافزار (با میانگین 64/3)، قابلیتها و امکانات رابط کاربر (با میانگین 76/3) نسبت به کتابداران کاربر سایر نرمافزارهای مورد بررسی رضایت بیشتری داشتند. رشتهی تحصیلی کتابداران (رشتهی کتابداری، رشتهی غیر کتابداری) تأثیری بر میزان رضایت کتابداران از نرمافزار کتابخانهای نداشت. مقطع تحصیلی بر میزان رضایت کتابداران از نرمافزار کتابخانهای مؤثر بود. با افزایش سابقهی کار، میزان رضایت کتابداران از نرمافزار افزایش یافت.
نتیجهگیری: رضایت کاربران نرمافزار نوسا از شش ویژگی مورد مقایسهی نرمافزارهای کتابخانهای در این پژوهش یعنی وضعیت کلی نرمافزار، صفحه نمایش اطلاعات، واژگان و پیامهای رابط کاربر، یادگیری رابط کاربر و راهنمای رابط کاربر در سطح بالاتری نسبت به سایر نرمافزارهای کتابخانهای قرار داشت. پارس آذرخش و کاوش در رتبهی دوم و پیام و نمایه در رتبهی سوم قرار گرفتند. از آنجایی که کتابداران بیشترین ساعات کاری خود را با نرمافزار کتابخانهای کار میکنند، رضایت آنها از سهولت و راحتی یا به عبارت بهتر ارتباط با محیط رابط کار در نرمافزار تأثیر زیادی بر موفقیت شرکتهای طراح نرمافزارهای کتابخانهای دارد. بنابراین بخش پشتیبانی و آموزش این شرکتها باید در جلسات منظم به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت کتابداران از نرمافزارهای کتابخانهای خود بپردازند و از نظرات کتابداران در طراحیهای خود استفاده نمایند.
لیلا شهرزادی؛ شهین مجیری
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: سرعت تحولات در عرصهی فنآوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محملهای اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخگویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را میطلبد. برنامهریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دورههای ...
بیشتر
مقدمه: سرعت تحولات در عرصهی فنآوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محملهای اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخگویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را میطلبد. برنامهریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوهی پیمایشی در سال 1387 انجام گرفته است. جامعهی پژوهش را کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان که به شیوهی سرشماری انتخاب شدند و تعداد آنها 180 نفر بود، تشکیل دادند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته انجام شد و در نهایت تحلیل دادههای 142 پرسشنامهی عودت داده شده با نرمافزار SPSS صورت گرفت. روایی پرسشنامه با نظر خواهی از استادان و پایایی آن با محاسبهی Cronbach’s alpha 82/0 سنجیده شد.یافتهها: نتایج نشان داد بیشترین میزان نیاز در حوزهی آموزش ضمن خدمت عبارت از آشنایی با شیوههای جستجوی اطلاعات در اینترنت، اصول مهارتهای ارتباطی کتابداران و آشنایی با بانکهای اطلاعاتی و جستجو در آنها و روش تحقیق در کتابداری و اطلاع رسانی هستند.نتیجهگیری: میبایست اولویت ارایهی آموزشهای ضمن خدمت در کتابخانهها به موارد ذکر شده در یافتهها اختصاص یابد و این دورهها با محتوای آموزشی غنی، مدرسان متخصص و به طور مداوم در کتابخانهها اجرا شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.واژههای کلیدی: کارآموزی ضمن خدمت؛ بررسی نیازها؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ نیازهای آموزشی.
سید محمد رضا باطنی؛ شهین مجیری؛ مهدیه نیک آیین؛ نوشین ممبینی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384
چکیده
مقدمه : میزان پیشرفت علمی, فنی و اقتصادی یک جامعه با میزان تولید اطلاعات و دستیابی مدیران, پژوهشگران و کارشناسان به آن اطلاعات, به طور مستقیم ارتباط دارد بنابراین پژوهش حاضر به تعیین ضرورت مشارکت کارکنان و اطلاع رسانان پزشکی در تحقیقات مصوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه مجریان طرح ها در سال 1382 پرداخته است . روش بررسی : این پژوهش، ...
بیشتر
مقدمه : میزان پیشرفت علمی, فنی و اقتصادی یک جامعه با میزان تولید اطلاعات و دستیابی مدیران, پژوهشگران و کارشناسان به آن اطلاعات, به طور مستقیم ارتباط دارد بنابراین پژوهش حاضر به تعیین ضرورت مشارکت کارکنان و اطلاع رسانان پزشکی در تحقیقات مصوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه مجریان طرح ها در سال 1382 پرداخته است . روش بررسی : این پژوهش، از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی می باشد. جامعة پژوهش کلیة مجریان طرح های مصوب پژوهشی سال 1382 حوزة معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که از بین 420 مجری طرح های مصوب تعداد 96 نفر طبق نمونه انتخاب شدند . جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام شد و پس از تکمیل، پاسخ های داده شده به سوالات پرسشنامه وارد کامپیوتر گردید و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS به تحلیل اطلاعات پرداخته شد. برای سنجش اعتماد یا پایایی پرسشنامه از ضریب Cronbach Alfa و برای سنجش روایی از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که 3/81 درصد از مجریان طرح های پژوهشی سال 1382 اظهار نظر کرده بودند که حضور کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی در تیم های تحقیقاتی لازم است . نتیجه گیری : با توجه به دیدگاه مثبت اکثر مجریان طرح های تحقیقاتی پیشنهاد شد از این نیروها در تیم های تحقیقاتی, مشابه مشاورین آمار ، استفاده شود . واژه های کلیدی: پژوهش ـ پژوهش در خدمات بهداشتی ـ کتابداران ـ مشاوران
احمد پاپی؛ محمد حسین یار محمدیان؛ اکبر کلاهدوزان؛ شهین مجیری؛ محمد علی کلباسی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1383، ، صفحه 5-9
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر، اطلاع رسانی از وظایف مهم کتابخانه ها به شمار می رود و هر کتابخانه باید خود را با گسترش روز افزون اطلاعات هماهنگ سازذ. بنابراین دست اندر کاران کتابخانه های دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اطلاع رسانی خود و در اختیار گذاشتن بهینه اطلاعات به مراجعین، بایستی به مساله رضایت شغلی کتابداران بپردازد. در این راستا پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر، اطلاع رسانی از وظایف مهم کتابخانه ها به شمار می رود و هر کتابخانه باید خود را با گسترش روز افزون اطلاعات هماهنگ سازذ. بنابراین دست اندر کاران کتابخانه های دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اطلاع رسانی خود و در اختیار گذاشتن بهینه اطلاعات به مراجعین، بایستی به مساله رضایت شغلی کتابداران بپردازد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری میزان رضایت در بین کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، به بررسی میزان تاثیر عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کتابداران انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع پیمایشی می باشد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش تمام کتابدارانی (150 نفر) بودند که با مدرک فوق دیپلم و بالاتر در رشته کتابداری و یا با سمت کتابدار در 19 کتابخانه دانشگاه علو مپزشکی اصفهان و 9 کتابخانه دانشگاه اصفهان مشغول کار بودند. در این پژوهش نمونه گیری انجام نشد و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. نتایج به وسیله نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داه ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج: میانگین رضایت از امکانات رفاهی محیط کار، امکانات آموزشی و ارتقاء و ماهیت شغلی در بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از کتابداران دانشگاه اصفهان بود. و بین میانگین رضایت از قوق و مزایا، سرپرستی کتابخانه ها و رابطه با همکاران بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه اصفهان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در ارتباط با میزان رضایت از سرپرستی و رابطه با همکاران، مردان نسبت به زنان رضایت بیشتری نشان دادند. در میزان رضایت کتابداران بر اساس رشته تحصیلی، تنها تفاوت از نظر میزان رضایت از امکانات رفاهی محیط کار بود کتابدارانی که رشته تحصیلی آنها کتابداری بود از این نظر رضایت بیشتری نشان دادند. رضایت کلی شغلی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(با میانگین16/100) بیشتر از رضایت کلی شغلی کتابداران دانشگاه اصفهان (9/86) می باشد. بحث: با توجه به اینکه بر اساس پرسشنامه بایستی میزان جمع کل نمره رضایت شغلی برابر با عدد 9275 بوده باشد ولی جمع کل نمره کسب شده از کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 1338 نمره بیشتر از نصف و جمع کل نمره کسب شده از کتابداران دانشگاه اصفهان می باشد. در نهایت می توان گفت کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به کتابداران دانشگاه اصفهان رضایت بیشتری از شغل خود دارند. واژه های کلیدی: رضایت شغلی، کتابخانه دانشگاهی، کتابدار.