مدیریت اطلاعات سلامت
نـاهیـد توکلــی؛ حسین باقریان محمودآبادی
چکیده
مقدمه: بخش اورژانس بیمارستانها نقش بسیار مهمی در نظام سلامت دارد که با بکارگیری فناوری های اطلاعات سلامت می توان اثربخشی این خدمات را به طور موثری افزایش داد. هدف این مطالعه اولویت بندی چالش های پیاده سازی پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1401 انجام ...
بیشتر
مقدمه: بخش اورژانس بیمارستانها نقش بسیار مهمی در نظام سلامت دارد که با بکارگیری فناوری های اطلاعات سلامت می توان اثربخشی این خدمات را به طور موثری افزایش داد. هدف این مطالعه اولویت بندی چالش های پیاده سازی پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1401 انجام شد. جامعه پژوهش شامل پزشکان و پرستاران بیمارستان های الزهراء ، کاشانی و امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. روایی این ابزار، بر اساس دریافت نظرات 10 نفر از صاحب نظران تایید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 85/0 بدست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPS S انجام و یافته ها در قالب میانگین و انحراف معیار ارائه شد.یافته ها: یافته ها نشان داد چالش های حیطه سازمانی، فنی، انسانی و مالی بترتیب دارای اولویت اول تا چهارم بودند که از بین چالشهای سازمانی افزایش حجم کار ارائه دهندگان خدمات سلامت، پیچیدگی فرآیندهای پذیرش ، ارائه خدمت به بیماران اورژانسی و نبود زیرساخت الکترونیکی برای ارسال اطلاعات به سازمانهای ذینفع بیشترین اولویت را به خود اختصاص داد. نتیجه گیری: پیاده سازی موثر پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستانهای مورد مطالعه مستلزم توسعه فرآیندهای اثربخش جهت ارائه خدمات درمانی به بیماران اورژانسی، فراهم کردن زیرساخت سازمانی و فنی برای دسترسی مناسب ارائه دهندگان خدمات سلامت و سایر کاربران به پرونده های الکترونیکی و تامین بودجه جهت آموزش کاربران می باشد.
محمد حسین یارمحمدیان؛ ناهید توکلی
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 153-154
مریم جهانبخش؛ ناهید توکلی؛ حبیب اله مختاری
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 138-148
چکیده
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با ...
بیشتر
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با استفاده از روش پدیدارشناسی (فنومنولوژی) و از طریق مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته به استنتاج تجارب صاحبنظران حوزهی سلامت در رابطه با چالش های اجرای پروندهی الکترونیک سلامت و راهکارهای حل چالش ها پرداخته شد. مصاحبه شوندگان بر اساس نمونهگیری به روش گلوله برفی (Snow Ball) مشتمل بر 3 پزشک، 4 نفر از مدیران بخش های مختلف سلامت و 8 نفر از سایر متخصصانی بودند که در سطح بیمارستانها و سایر مراجع مرتبط در این زمینه مانند معاونت درمان، سازمانهای بیمه، ستاد دانشگاه و استانداری در رابطه با محتوا و ساختار پروندهی الکترونیک سلامت مطلع و در این زمینه دارای فعالیتهای پژوهشی بوده و یا در برنامهریزی و معرفی پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان فعالیت داشتند. یافتهها: پژوهشگر چالشهای پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان و راهکارهای مربوط به حل آنها را در دو بعد زیرساختاری و ساختاری استخراج و تبیین کرد. نتیجهگیری: متأسفانه نتایج این مطالعه نشان داد با وجود آنکه پزشکان از مهمترین کاربران پروندهی الکترونیک سلامتاند، اما کمترین نظرات را در رابطه با چالشها ارایه دادهاند و این کاستی قابل تأمل است چرا که اگر دال بر کمرنگ بودن نقش آنها در معرفی و اجرای پروندهی الکترونیک سلامت باشد این امر نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.
ناهید توکلی؛ سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ محمدرضا حبیبی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: پروندهی سلامت اهداف متعددی را برآورده میکند و باید برای برآوردن این اهداف نگهداری شود. این اهداف گوناگون بر مدت زمانی که اطلاعات سلامت باید نگهداری شوند، تأثیر میگذارند. از اینرو مطالعهی حاضر با هدف شناسایی و مقایسهی قوانین و رویههای نگهداری مدارک سلامت در کشورهای منتخب و ارایهی پیشنهادهایی برای ایران، انجام ...
بیشتر
مقدمه: پروندهی سلامت اهداف متعددی را برآورده میکند و باید برای برآوردن این اهداف نگهداری شود. این اهداف گوناگون بر مدت زمانی که اطلاعات سلامت باید نگهداری شوند، تأثیر میگذارند. از اینرو مطالعهی حاضر با هدف شناسایی و مقایسهی قوانین و رویههای نگهداری مدارک سلامت در کشورهای منتخب و ارایهی پیشنهادهایی برای ایران، انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دستهی مطالعات توصیفی- تطبیقی بود و قوانین و رویههای مرتبط با نگهداری اطلاعات سلامت در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و ایران در سال 1390 را مورد مطالعه قرار داد. منبع جمعآوری دادهها شامل منابع کتابخانهای، شبکههای اطلاع رسانی و مشاوره با متخصصان داخل و خارج کشور بود. ابزار جمعآوری دادهها فرمهای اطلاعاتی بود که روایی آن با نظر کارشناسان تأیید شد. تحلیل یافتهها با استفاده از جداول مقایسهای صورت گرفت و با توجه به شرایط کشور پیشنهادهایی برای ایران تدوین گردید. یافتهها: در کشورهای منتخب، جداول زمانبندی کامل و شفافی وجود دارد که در آنها وضعیت نگهداری مدارک بیماران بزرگسال، کودکان، بیماران سرپایی، اورژانس، فوتی و ... به وضوح مشخص شده است. در صورتی که در ایران یا قوانین و رویههای مشخصی وجود ندارد و یا دارای ابهام میباشند. نتیجهگیری: نداشتن یک جدول زمانبندی نگهداری مدارک سلامت کامل، شفاف و به روز در ایران، مراکز درمانی را با مشکلات جدی و سر در گمی مواجه نموده است، به طوری که در بعضی مراکز باعث کمبود فضای ناشی از انباشت مدارک قابل امحا و در بعضی مراکز نیز به امحای پیش از موعد مدارک بیماران منجر شده است. بنابراین به منظور بهینهسازی وضعیت نگهداری اطلاعات سلامت در کشور، بازنگری، اصلاح و تکمیل جداول زمانبندی نگهداری مدارک سلامت در کشور ضروری است؛ که در این راستا پیشنهادهایی برای نگهداری انواع مدارک پزشکی ارایه گردید. واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ رویهها؛ قوانین.
ناهید توکلی؛ فرزانه گرامی؛ نجمه زیبایی؛ فاطمه امینی؛ سمیه یزدانی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: بخش مدیریت اطلاعات سلامت یا بخش مدارک پزشکی بیمارستان مسؤول، مدیریت تمام اطلاعات کاغذی و غیرکاغذی بیمار است و باید یک سیستم اطلاعاتی ایجاد و حفظ نماید؛ که با مأموریت بیمارستان همخوانی داشته، با ادارات نظارتی و اعتباربخشی هماهنگ باشد. این بخش مسؤول سازماندهی، نگهداری، تولید و انتشار اطلاعات و نیز ضامن ایمنی، یکپارچگی و دسترسی ...
بیشتر
مقدمه: بخش مدیریت اطلاعات سلامت یا بخش مدارک پزشکی بیمارستان مسؤول، مدیریت تمام اطلاعات کاغذی و غیرکاغذی بیمار است و باید یک سیستم اطلاعاتی ایجاد و حفظ نماید؛ که با مأموریت بیمارستان همخوانی داشته، با ادارات نظارتی و اعتباربخشی هماهنگ باشد. این بخش مسؤول سازماندهی، نگهداری، تولید و انتشار اطلاعات و نیز ضامن ایمنی، یکپارچگی و دسترسی به دادهها میباشد. کارکنان بخش مدارک پزشکی مسؤول مراقبت از اطلاعات پزشکی بیمار هستند؛ به نحوی که این اطلاعات فقط به افراد ذیصلاح مجاز ارایه شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی فرآیند واگذاری اطلاعات بیمار در بیمارستانهای شهر اصفهان و تدوین دستورالعملهای مربوطه در بیمارستانها بود.روش بررسی: این مطالعه یک بررسی مقطعی و از نوع توصیفی بود. بخشهای مدارک پزشکی 30 بیمارستان شهر اصفهان (اعم از آموزشی، درمانی، خیریه و بیمارستانهای خاص) جامعهی مورد مطالعهی پژوهش را تشکیل داد. در انجام این پژوهش نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی خود ساختهی محقق بود که بر اساس استانداردهای واگذاری اطلاعات پزشکی برگرفته از متون علمی مدارک پزشکی تدوین شد. برای جمعآوری دادهها پژوهشگر پس از انجام هماهنگیهای لازم، با مراجعه به بخش مدارک پزشکی بیمارستانها، از مسؤول و کارکنان مدارک پزشکی مصاحبه و سپس پرسشنامه را تکمیل نمود. ورود و تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با روش آزمون- باز آزمون تأیید شد.یافتهها: در تمام موارد (100 درصد) کارکنان مدارک پزشکی از مقررات واگذاری اطلاعات بیماران آگاهی کامل داشتند. هنگام ارسال اصل پرونده به خارج از بیمارستان، در همهی موارد (100 درصد) کلیهی اوراق شمارهگذاری شد ولی فقط در 3/92 درصد فتوکپی پرونده تهیه شد و در بیمارستان قرار گرفت. در 2/69 درصد موارد در صورت وجود رضایتنامهی کتبی از جانب بیمار، پروندهی وی در اختیار وکیل یا قیم بیمار قرار داده شد. در 9/76 درصد موارد آییننامهای مبنی بر چگونگی ارسال پروندهی پزشکی به بیمارستانهای دیگر، وجود نداشت.نتیجهگیری: یکی از راههای مناسب برای انتقال آییننامههای مختلف به کارکنان بخش مدیریت اطلاعات بهداشتی، اطمینان از این موضوع است که سیاستها و آییننامهها مکتوب باشد و در این راستا حفظ محرمانگی اطلاعات بهداشتی بیماران و اجرای آییننامههای مرتبط با واگذاری اطلاعات بیمار یکی از وظایف مهم مسؤول و کارکنان بخش مدیریت اطلاعات بهداشتی است.واژههای کلیدی: اطلاعات؛ رازداری؛ بیماران؛ بیمارستانها؛ مدارک پزشکی.
ناهید توکلی؛ سکینه سقائیان نژاد؛ محمدرضا رضایتمند؛ فرهاد مشاوری؛ ایرج قادری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 53-61
چکیده
مقدمه: از مهمترین مسائلی که همواره توجه، دقت و کوشش مدیران بیمارستانها را به خود معطوف داشته، تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستان و تأمین منابع مورد نیاز برای ادارهی بیمارستان میباشد. اما آنچه مسلم است بیمارستانها امروز از جهات بسیاری در تنگنای مالی قرار دارند. هدف این تحقیق تعیین وضعیت کسورات اعمال شده ادارهی کل بیمه خدمات ...
بیشتر
مقدمه: از مهمترین مسائلی که همواره توجه، دقت و کوشش مدیران بیمارستانها را به خود معطوف داشته، تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستان و تأمین منابع مورد نیاز برای ادارهی بیمارستان میباشد. اما آنچه مسلم است بیمارستانها امروز از جهات بسیاری در تنگنای مالی قرار دارند. هدف این تحقیق تعیین وضعیت کسورات اعمال شده ادارهی کل بیمه خدمات درمانی و صورتحسابهای بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1384 بوده است.
روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بوده است. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست بوده که دارای 9 قسمت مشتمل بر 39 سؤال بود. پس از سنجش روایی و پایایی، چک لیست در 10 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان تکمیل گردید. بر اساس فرمول، حجم نمونه محاسبه و 333 پرونده دارای کسورات، مورد مطالعه قرار گرفت و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین صورتحسابهای دارای کسورات در مدت مطالعه به تفکیک بیمارستانها؛ در بیمارستان فیض (5/18 درصد) و کمترین آن در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) (4/1 درصد) بوده است. بیشترین علت کسورات پروندهها مربوط به هزینه دارو (40 درصد) و کمترین علت مربوط به هزینهی مشاوره (6/1) بوده است.نتیجهگیری: نتایج یافتهها بر اساس مطالعهی 333 پروندهی بیمارستانی که بیماران آن تحت پوشش خدمات درمانی و دارای کسورات بالای 20000 ریال هستند، نشان داد به طور متوسط به هر پروندهی بیمارستانی که بیمار آن تحت پوشش بیمهی خدمات درمانی است 330000 هزار ریال کسورات اعمال می شود. علل مهم این کسورات بر اساس بررسی پژوهشگران ثبت ناقص مستندات پروندهها توسط اعضای تیم درمان در بیمارستانهاست که هر کدام به نحوی در مستند کردن خدمات ارائه شده به بیماران در پروندهی بیمارستان کوتاهی و بیدقتی مینمایند.واژههای کلیدی: بیمهی درمانی؛ مدارک پزشکی؛ دبیزش.
نـاهیـد توکلــی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
مقدمه: اطلاعات پزشکی ابزاری کلیدی است که در برنامه ریزی ، هماهنگی و ارزشیابی مراقبتهای ارائه شده به بیمار مورد استفاده قرار می گیرد ، به علاوه محتوا و مستندات ثبت شده در پروندهی پزشکی برای مقاصد قانونی ، آموزشی ، تحقیقی ، برنامه ریزیهای مدیریتی و اعتباربخشی مفید است . این تحقیق با هدف تعیین علل ناقص ماندن پرونده های پزشکی و راهکارهای ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات پزشکی ابزاری کلیدی است که در برنامه ریزی ، هماهنگی و ارزشیابی مراقبتهای ارائه شده به بیمار مورد استفاده قرار می گیرد ، به علاوه محتوا و مستندات ثبت شده در پروندهی پزشکی برای مقاصد قانونی ، آموزشی ، تحقیقی ، برنامه ریزیهای مدیریتی و اعتباربخشی مفید است . این تحقیق با هدف تعیین علل ناقص ماندن پرونده های پزشکی و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آنها از دیدگاه مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه، توصیفی- مقطعی است ودر آن با استفاده از پرسشنامه دیدگاه های 71 مدیر و 69 پزشک شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383 مورد بررسی قرار گرفت. این پرسشنامه پس از سنجش روایی و پایایی در 11 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان تکمیل گردید و داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت . یافته ها: در بیشتر موارد، مدیران و پزشکان (به ترتیب 53 و 55 درصد ) اعتقاد داشتند کادر پزشکی از آموزش کافی نسبت به نحوه ی تکمیل اطلاعات پرونده بهره مند نیستند. همچنین بیشترموارد (52 درصد) بر این مساله که نظارت لازم از سوی اتندها بر کار اینترن ها و رزیدنت ها، جهت ثبت اطلاعات در پرونده ها وجود ندارد، کاملاً موافق بودند. مدیران در 100 درصد و پزشکان در 85 درصد معتقد بودند باید دوره های آموزشی برای کادر پزشکی برگزار شود و نیز مدیران در 69 درصد و پزشکان در 60 درصد موارد, با به کارگیری دانش آموختگان رشته مدارک پزشکی کاملا موافق بودند. نتیجه گیری: با توجه به بیشترین علل نقص پرونده ها، که در قسمت یافته ها قید شده، بهتر است تلاش و برنامه ریزی مسؤولین دانشگاه برای برگزاری دوره های آموزشی ، تدوین دستورالعمل هایی جهت تکمیل پرونده ها ، ایجاد اهرمهای نظارتی از طرف مسؤولین بیمارستان ها در رابطه با تکمیل اطلاعات و پیگیری جدی تر مسؤولین مدارک پزشکی انجام گیرد. واژه های کلیدی: مدارک پزشکی - مدیران بیمارستان - مدیران پرستار - بیمارستان ها - بیمارستان های دانشگاهی - پزشکان