فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ سوسن عزیزی گندزلو
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 619-631
چکیده
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین ...
بیشتر
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در وزارت بهداشت و سایر سازمانهای مرتبط با سلامت در سال 1388 بود.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- کاربردی و در سال 1388 انجام گرفت. پس از شناسایی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، نظرسنجی انجام شد. حجم جامعه شامل مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات سازمانها و حجم نمونه برابر با حجم جامعه بود. دادهها از طریق مصاحبه و به وسیلهی پرسشنامه جمعآوری شد. روایی پرسشنامه از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آزمون مجدد (84/0 = r) سنجیده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.
یافتهها: با وجود ارتباط وزارت بهداشت با سایر سازمانها، تنها 28/14 درصد سایر سازمانها دارای سیستم اطلاعات به طور کامل مکانیزه و آمادهی شبکهسازی کامپیوتری با وزارت بهداشت بودند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی و نامناسب بودن زیرساختها به میزان 30/92 درصد و نبود استانداردها و مشکلات قانونی به میزان 61/84 درصد مهمترین موانع فراروی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران است.
نتیجهگیری: به علت فقدان زیرساختهای لازم، پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران ممکن نیست. باید فرهنگسازی، تدوین قوانین حریم شخصی و حوزهی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و نظارت دولت بر زیرساختها انجام شود.
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ محمد دهقانی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: مراقبت سرپایی یک قسمت تفکیک ناپذیر از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی است که اغلب درگاه ورود بیمار به سیستم مراقبت بهداشتی میباشد. مراقبت سرپایی با کیفیت بالا، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر و ناخوشی دارد. کیفیت اطلاعات نیز نقش اساسی را در ایمنی و کیفیت مراقبت سرپایی ایفا میکند، بنابراین مدیریت صحیح اطلاعات در این حیطه امری ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت سرپایی یک قسمت تفکیک ناپذیر از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی است که اغلب درگاه ورود بیمار به سیستم مراقبت بهداشتی میباشد. مراقبت سرپایی با کیفیت بالا، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر و ناخوشی دارد. کیفیت اطلاعات نیز نقش اساسی را در ایمنی و کیفیت مراقبت سرپایی ایفا میکند، بنابراین مدیریت صحیح اطلاعات در این حیطه امری ضروری میباشد. پژوهش حاضر با هدف، شناسایی وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر، سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی (درمانگاه و اورژانس) بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران را در سال 1389 مورد بررسی قرار داد. دادهها به روش پرسش و با ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه، تعداد 42 بیمارستان بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد تعیین گردید و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: هیچ کدام از سیستمهای مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی از تحلیل کیفی برای ارتقای کیفیت دادههای جمعآوری شده استفاده نکرده بودند، همچنین 62 درصد مراکز اورژانس و 6/78 درصد درمانگاههای تحت مطالعه، هیچ اقدامی برای سازماندهی درون پروندهای انجام ندادند. نتیجهگیری: وجود سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی پویا و کارامد امری ضروری و حیاتی میباشد، بنابراین باید فرایندها و قوانین مربوط به جمعآوری، ذخیره سازی، پردازش و توزیع اطلاعات در سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی اصلاح و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ مراقبت سرپایی؛ مدارک پزشکی؛ اطلاعات.
حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ فرخنده اسدی؛ مریم جهانبخش
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده ...
بیشتر
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده از سیستمهای اطلاعات و پایگاههای داده، ادغام آن را با شیوههای سنتی به یک الزام تبدیل کرده است. در این مقاله که از نوع مروری میباشد هدف آن است تا به بررسی مفاهیم مرتبط با داده کاوی و کاربرد آن در حوزهی سلامت پرداخته شود. واژههای کلیدی: داده کاوی؛ سلامت؛ دانش.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ معصومه نقویان
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 872-883
چکیده
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت شوند. دادههای دندانپزشکی اساس فرایند ارایهی مراقبت دندانپزشکی میباشد و به تشخیص، برنامهریزی و توالی صحیح درمان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی مجموعه دادههای مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند و ارایهی مجموعه دادههای پیشنهادی برای ایران انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. در این پژوهش، ابتدا وضعیت موجود در رابطه با گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران (22 مرکز) در سال 1386 مشخص شد. وضعیت موجود با پرسش از دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشک با استفاده از پرسشنامه و مشاهدهی فرمها و مستندات موجود بررسی گردید. روایی پرسشنامه بر اساس روش اعتبار محتوا تعیین گردید و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. در مرحلهی بعد، به بررسی عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی شد. در نهایت، جهت تعیین اعتبار، الگوی پیشنهادی با استفاده از تکنیک دلفی به نظرخواهی از 30 نفر از صاحبنظران رشتههای دندانپزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی گذاشته شد. برای تحلیل دادههای به دست آمده، از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق استفاده شد و در مرحلهی اعتباریابی الگو نیز با استفاده از آمار توصیفی در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی این امر انجام گردید.
یافتهها: تحلیل وضعیت موجود نشان داد که گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی با محدودیتهای زیادی همراه است. در نتیجه، پژوهشگر الگوی مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها در مراکز دندانپزشکی را بر اساس مطالعه آن در آمریکا، انگلیس و هند و بر اساس نیاز کشور ارایه نمود. بعد از اجرای تکنیک دلفی، محورهای الگوی پیشنهادی بین 100-73 درصد مورد تأیید واقع شد.
نتیجهگیری: طراحی و اجرای مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها، در مراکز دندانپزشکی ایران که با هدف ارایهی مراقبت صحیح و با کیفیت به بیماران، برنامهریزی جهت کنترل و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و انجام پژوهش میباشد، توصیه میگردد.
فرخنده اسدی؛ اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مجتبی اسماعیلی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 900-980
چکیده
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی سلامت (HIPAA یا Health insurance portability and accountability act) به منظور رفع مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا تصویب شد. با توجه به مشابهت مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران و آمریکا، پژوهشگران بر آن شدند تا جهت حل معضلات نظام بیمهی درمانی ایران، به مطالعهی HIPAA بپردازند و امکان پیادهسازی HIPAA در ایران را بررسی کنند.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- اکتشافی است که گردآوری دادهها با بررسی منابع معتبر و مراجعه به سازمانهای بیمهی درمانی اعم از وزارت رفاه، سازمان بیمهی خدمات درمانی، سازمان بیمهی تأمین اجتماعی، سازمان بیمهی خدمات درمانی نیروهای مسلح، مؤسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی و دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1388 انجام گردید. جامعهی مورد پژوهش در زمینهی نظرسنجی امکان پیادهسازی HIPAA در ایران، شامل 24 نفر از صاحبنظران دانشگاهی و افراد دارای سابقه در بخش مدیریتی بیمههای درمانی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامهی طراحی شده از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از روش آزمون مجدد سنجیده شد (84/0 = r). در نهایت دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی و به کمک برنامهی SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: افزایش هزینهی مراقبتهای بهداشتی، عدم تضمین پوشش مداوم بیمهی سلامت و بوروکراسی زیاد امور اداری از مهمترین مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا بود که منجر به قانون HIPAA در این کشور شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66/66 درصد از صاحبنظران نیز افزایش هزینههای مراقبت بهداشتی را اولین عامل زمینهساز انجام اصلاحات در ایران بیان کردهاند.
نتیجهگیری: از آنجا که HIPAA یکی از مهمترین رویکردهای اصلاحی در رفع معضلات بیمهی سلامت آمریکا محسوب میشود و با توجه به تشابه مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران با آمریکا، صاحبنظران با انجام ابعادی از HIPAA مانند فرایند تبادل الکترونیک دادهها، ایجاد شناسهی ملی در صنعت مراقبت بهداشتی کشور و اجرای نظام هماهنگ اطلاعات جامع بیمه شدگان، موافق و با ایجاد حساب پسانداز درمانی مخالف بودند.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ فرخنده اسدی؛ مریم همتی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش یک ...
بیشتر
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی بود که به صورت مقطعی در سال 1387 انجام گردید. جامعهی پژوهش عبارت از"سیستم اطلاعات آزمایشگاه پاتولوژی آناتومیکال در بیمارستانهای آموزشی و درمانی تابعهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی" (مشتمل بر 13 مرکز) بود. حجم نمونه مطابق حجم جامعه بود. گردآوری دادهها از طریق مشاهده و به وسیلهی ابزارهای فهرست وارسی و پرسشنامه انجام گردید. اعتبار ابزار پژوهش از طریق تعیین اعتبار محتوا سنجیده شد که بر اساس مطالعهی متون معتبر و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و دیگر صاحبنظران مرتبط با موضوع پژوهش انجام گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه مربوط، از روش آزمون مجدد (Test re-test) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی انجام گردید.یافتهها: اکثر سیستمهای اطلاعات پاتولوژی آناتومیکال تحت مطالعه (8/77 درصد) از نوع نیمه مکانیزه بودند. در 9/88 درصد سیستمهای پاتولوژی آناتومیکال تحت مطالعه، طبقهبندی آماری دادهها با استفاده از سیستم طبقهبندی ICD-O و تنها در 1/11 درصد آنها با استفاده از سیستم طبقهبندی 10-ICD انجام میگردید؛ در حالی که سایر انواع پردازشها از جمله طبقهبندی آماری دادهها با استفاده از سیستم نامگذاری منتظم پزشکی (SNOMED یا Systemized Nomenclature of Medicine)، محاسبهی نسبت منفی کاذب نتایج آزمایشها در سیتوپاتولوژی و تجزیه و تحلیل خودکار نمونههای بافتی انجام نمیگردید.نتیجهگیری: استفاده از سیستمهای اطلاعات الکترونیک باعث تسهیل، ترویج و پیشرفت حرفهی پاتولوژی میگردد. تجزیه و تحلیل خودکار (دیجیتال) نمونههای بافتی میتواند مزایای بسیاری از جمله کاربرد دادههای دیجیتال جهت انجام مشاوره از راه دور، تهیه اسلایدهای مجازی و تدریس داشته باشد.واژههای کلیدی: نظام اطلاعات بیمارستانی؛ آسیب شناسی؛ آسیب شناسی جراحی.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: اندازهگیری اثربخشی مدیریت بیماری دیابت که خود مشتمل بر فرایند کیفیت مراقبت، پیامدهای بهداشتی و نحوهی پاسخدهی به مراقبت است، قبل از هر چیز یک تعریف چارچوبی مفهومی دربارهی این بیماری جهان شمول را میطلبد. مجموعهی حداقل دادههای MDS (Minimum Data Set) دیابت از طریق به کارگیری عناصر اطلاعاتی استاندارد، همراه با تعاریف یگانه و ...
بیشتر
مقدمه: اندازهگیری اثربخشی مدیریت بیماری دیابت که خود مشتمل بر فرایند کیفیت مراقبت، پیامدهای بهداشتی و نحوهی پاسخدهی به مراقبت است، قبل از هر چیز یک تعریف چارچوبی مفهومی دربارهی این بیماری جهان شمول را میطلبد. مجموعهی حداقل دادههای MDS (Minimum Data Set) دیابت از طریق به کارگیری عناصر اطلاعاتی استاندارد، همراه با تعاریف یگانه و تدارک شاخصهای اثربخشی مدیریت دیابت به ایجاد این چارچوب میانجامد. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی حداقل مجموعهی دادههای دیابت به عنوان مبنای شاخصهای اثربخشی مدیریت دیابت در کشورهای آمریکا، استرالیا، اسکاتلند، فنلاند و در نهایت ارایه الگو برای ایران انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به صورت توصیفی انجام شد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از پرسشنامه و چک لیست به بررسیMDS دیابت در شهر تهران پرداخته شد و روایی ابزار مذکور توسط استادان متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد به تأیید رسید. سپسMDS دیابت در کشورهای منتخب از طریق متون چاپی و الکترونیکی مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت الگوی پیشنهادی بر اساس نیاز کشور طراحی و با استفاده از تکنیک دلفی به نظر خواهی از صاحبنظران در اختیار آنها گذاشته شد. تحلیل دادهها در مرحلهی بررسی MDS دیابت در کشورهای منتخب با استفاده از جداول تطبیقی، تعیین وجوه اشتراک و افتراق مجموعهی دادهها و در مرحلهی اعتباریابی الگو با استفاده از آمار توصیفی در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گردید.یافتهها: الگوی حداقل مجموعهی دادههای دیابت در قالب 12 فرم و شاخصهای اثربخشی مدیریت دیابت برگرفته از آن طی اجرای تکنیک دلفی با 98 درصد فراوانی مورد تأیید واقع شد.نتیجهگیری: MDS دیابت با فراهم آوردن امکان مراقبت مستمر از بیماران، ایجاد ارتباط بین ارایه دهندگان مراقبت و تحلیل اثربخشی مراقبت فرد بیمار و جامعهی بیماران مبتلا به دیابت منجر به کنترل و پیشگیری دیابت خواهد شد. بنابراین، به کارگیری MDS دیابت در قالب فرمهای طراحی شده، استخراج شاخصهای شناسایی بیماران، شاخصهای اثربخشی فرایند مراقبت و کیفیت خدمات ارایه شده و شاخصهای پیامدهای به دست آمده، منتج به تضمین و ارتقای مدیریت دیابت میگردد.واژههای کلیدی: دیابت شیرین؛ اثربخشی مدیریت؛ دادهها؛ طراحی؛ شاخصها.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: امروزه دیابت شیرین به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی ها، مرگ و میر و افزایش هزینه های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود. نظام اطلاعات بالینی در بیمارستان ها به عنوان بخشی از نظام مدیریت اطلاعات دیابت به واسطه مدیریت داده های بیماران مبتلا به دیابت، مدیریت این بیماری را میسر می سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام اطلاعات بالینی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه دیابت شیرین به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی ها، مرگ و میر و افزایش هزینه های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود. نظام اطلاعات بالینی در بیمارستان ها به عنوان بخشی از نظام مدیریت اطلاعات دیابت به واسطه مدیریت داده های بیماران مبتلا به دیابت، مدیریت این بیماری را میسر می سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام اطلاعات بالینی دیابت در کشورهای آمریکا، اسکاتلند و فنلاند و ارائه الگو برای ایران انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی از دسته مطالعات توصیفی بوده است. در این پژوهش ابتدا وضعیت موجود نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای عمومی، اطفال و تخصصی شهر تهران مشتمل بر 27 بیمارستان از طریق پرسش از متخصصان غدد و سرپرستاران بخش ها و مطالعه متون و مشاهده فرم ها و مستندات موجود با استفاده از پرسشنامه و چک لیست بررسی گردید. سپس به بررسی نظام اطلاعات بالینی دیابت در کشورهای منتخب پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنینک دلفی به نظر خواهی از 25 نفر از صاحبنظران رشته های تخصصی غدد، داخلی و مدیریت اطلاعات بهداشتی گذاشته شد. روایی ابزارهای مربوط بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد تعیین گردید. تحلیل اطلاعات بر اساس مقایسه ویژگی های نظامهای پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی-نظری صورت گرفت. یافته ها: در طول تحلیل وضعیت موجود نظام اظلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای مورد مطالعه و نبود این نظام، پژوهشگران الگوی نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانها را براساس مطالعه آن در آمریکا، اسکاتلند و فنلاند و بر اساس نیاز کشور در قالب 7 محور مشتمل بر اهداف، تجهیزات و محل استقرار، مسوولین اجرایی، انواع داده ها و نحوه گردآوری آنها، پردازش داده ها، توزیع اطلاعات و ملاک و نحوه پیگیری و فراخوانی بیماران ارائه نمود که بعد از اجرای تکنیک دلفی 98 درصد توافق، مورد تایید واقع شد. نتیجه گیری: طراحی و اجرای نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای عمومی و اطفال کشور، جهت مدیریت بیماری دیابت که دو هدف متعالی نظام های بهداشتی، یعنی کنترل کیفیت و کنترل هزینه ها را به دنبال دارد، توصیه می گردد. واژه های کلیدی: دیابت شیرین، نظام های مدیریت اطلاعات، نظام های اطلاعات بیمارستانی