اصغر احتشامی؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی
مریم جهانبخش؛ اصغر احتشامی؛ مهرناز حسینزهی
دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 150-154
چکیده
مقدمه: طی چندین سال گذشته، برونسپاری با هدف ارتقای کیفیت خدمات و کنترل هزینهها در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونهای که برخی از بیمارستانها به برونسپاری بخشهای مختلف از جمله بخش مدیریت اطلاعات سلامت خود پرداختهاند. از آنجا که این بخش منبع اطلاعات محرمانه بهداشتی افراد است و تلفیق آن با بخش خصوصی قابل تأمل ...
بیشتر
مقدمه: طی چندین سال گذشته، برونسپاری با هدف ارتقای کیفیت خدمات و کنترل هزینهها در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونهای که برخی از بیمارستانها به برونسپاری بخشهای مختلف از جمله بخش مدیریت اطلاعات سلامت خود پرداختهاند. از آنجا که این بخش منبع اطلاعات محرمانه بهداشتی افراد است و تلفیق آن با بخش خصوصی قابل تأمل میباشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین مؤلفههای حقوقی قراردادهای برونسپاری بخشهای مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، متن قراردادهای برونسپاری خدمات بخش مدیریت اطلاعات سلامت با استفاده از چکلیست در چهار محور «مفاد قرارداد، قراردادهای واگذاری، محرمانگی اطلاعات بیماران و وضعیت ملزومات و ابزار» در پنج بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به برونسپاری بخش مدیریت اطلاعات سلامت خود پرداخته بودند، بررسی شد. محورهای مذکور با هماهنگی امور حقوقی دانشگاه بر اساس مطالعه قراردادهای واگذاری بخش مدیریت اطلاعات سلامت مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از شاخصهای مرکزی در حد فراوانی توصیف گردید.یافتهها: بیشترین فراوانی رعایت مؤلفههای حقوقی در نسخ قراردادهای بیمارستانهای برونسپاری شده، به مؤلفه محرمانگی اطلاعات بیماران با فراوانی 1/47 درصد و کمترین فراوانی نیز به مؤلفه ابزار و ملزومات اختصاص داشت که هیچ یک از ابعاد این مؤلفه رعایت نشده بود. علاوه بر این، از بین پنج بیمارستان مورد بررسی، بیشترین فراوانی به یک بیمارستان آن هم با 5/35 درصد مربوط بود که نشان دهنده عدم توجه بیمارستانها و پیمانکاران به ابعاد حقوقی برونسپاری میباشد.نتیجهگیری: مؤلفههای حقوقی مندرج در قراردادهای برونسپاری خدمات بخش مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانهای مورد مطالعه، به توجه قابل ملاحظهای نیاز دارد. نتایج به دست آمده میتواند توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هدف حفظ محرمانگی و حریم خصوصی بیماران به هنگام برونسپاری اطلاعات سلامت، مورد استفاده قرار گیرد.
سعید سعیدبخش؛ اصغر احتشامی؛ مهتاب کسایی اصفهانی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 490-501
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده است که طی آن بر اساس اصول استاندارد ایزو 10/9241 ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هفت بیمارستانی که در آنها پیادهسازی گردیده است، از طریق سیاهه استاندارد ایزو 10/9241 متشکل از 74 مؤلفه درجهبندی شده در مقیاس لیکرت 5 گزینهای، با استفاده از تجربیات کاربران سیستم در سال 1388 مورد سنجش قرار گرفت. این سیاهه، استاندارد سازمان جهانی استانداردسازی بوده است و امکان تغییر در مؤلفههای آن وجود نداشت. با این حال برای اطمینان از بومیسازی سیاهه و تناسب آن با محیط پژوهش، روایی آن با نظر استادان رشتههای نرمافزار و پایایی آن از طریق بازآزمایی Cronbach's Alpha برابر با 95 درصد به تأیید رسید. دادهها با مراجعه مستقیم پژوهشگر به مراکز و تکمیل سیاهه جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی) تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که تناسب نرمافزار با وظایف کاربران 68 درصد، خود- توصیف کنندگی نرمافزار 67 درصد، قابلیت کنترل کاربر 70 درصد، انطباق با نیازهای کاربر 74 درصد، خطا پذیری 69 درصد، امکان خصوصیسازی 53 درصد، امکان آموزش مطلوب کاربر 68 درصد و میزان مقبولیت کلی نرمافزار 67 درصد بود.
نتیجهگیری: پایه و اساس تصمیمگیری، سیاستگذاری، و برنامهریزی در سطوح مدیریت اجرایی و بالینی بیمارستان، اطلاعات دقیق، صحیح، به هنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات است. به نظر میرسد توسعه دهندگان نرمافزار باید در طراحی و پیادهسازی نرمافزار تجدید نظر نموده و ضمن کاهش خطاهای سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب، تناسب آن با وظایف کاربران، خود- توصیف کنندگی، قابلیت کنترل، سازگاری با انتظارات کاربران، خطا پذیری، مناسب بودن برای خصوصیسازی و امکان آموزش مطلوب کاربر را افزایش دهند.
احمدرضا رئیسی؛ اصغر احتشامی؛ محسن نوروزی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: افراد و گروههای کاربر اطلاعات مدارک پزشکی، ضمن تکیه بر دادهها و اطلاعات بهداشتی درمانی، کیفیت آنها را خواستارند. بیمارستانها مجبورند پروندههای پزشکی را برای پاسخگویی به نیازهای کاربران نگهداری کنند. اما برای نگهداری آنها با کمبود فضا مواجهاند. پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی اطلاعات ثبت شده در پروندههای پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: افراد و گروههای کاربر اطلاعات مدارک پزشکی، ضمن تکیه بر دادهها و اطلاعات بهداشتی درمانی، کیفیت آنها را خواستارند. بیمارستانها مجبورند پروندههای پزشکی را برای پاسخگویی به نیازهای کاربران نگهداری کنند. اما برای نگهداری آنها با کمبود فضا مواجهاند. پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی اطلاعات ثبت شده در پروندههای پزشکی بیماران مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) توسط کاربران در نیمهی اول سال 1387 انجام شده است.روش بررسی: این بررسی به روش توصیفی- مقطعی صورت گرفته است. نمونهگیری به روش سرشماری و شامل کلیهی مدارک پزشکی (حدود 6000 پرونده پزشکی) بیمارانی بود که در نیمهی اول سال 1387 مورد تقاضای کاربران قرار گرفته است. یافتههای مطالعه با مراجعهی مستقیم پژوهشگر به بخش مدارک پزشکی آن مرکز و استخراج دادهها از مستندات درخواستهای اطلاعاتی کاربران و پروندهی بیماران مربوط، در قالب چک لیست صورت گرفت و روایی این ابزار با نظر استادان صاحبنظر مسجل گردید. برای تحلیل دادهها از آنالیز توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد.یافتهها: بیشترین درصد موارد درخواست اطلاعات مدارک پزشکی بیماران مربوط به خود بیماران (4/36 درصد) و پس از آن به ترتیب مربوط به مراجع قانونی (8/27درصد)، پرداخت کنندگان ثالث (1/23 درصد) و کمیتههای کیفیت (1/0 درصد) بوده است. بیشترین درخواستها از مدارک پزشکی با سن یک سال (3/73 درصد) بوده است و پروندههایی با کمتر از 3 سال سن، 94 درصد از کل درخواستها را شامل شدهاند. مسنترین پروندههای درخواستی به ترتیب 14، 11، 11، 1، 15، 13 ساله بودهاند. در 100 درصد درخواستهای کاربران، برگههای خلاصهی پرونده، شرح عمل جراحی و گزارش اکوکاردیوگرافی جزء بستهی درخواستی قرار گرفته است. صدمه، آسیب و مسمومیتها بیشترین (30 درصد) و بیماریهای چشم و ضمایم آن کمترین (1/0 درصد) درخواستها را شامل میشدند.نتیجهگیری: کارآمدی اطلاعات بیماران با گذشت زمان کم میشود و نگهداری حدود 95 درصد از اصل پروندهها بیش از 3 سال، مقرون به صرفه نیست. به علاوه، اطلاعات 95 درصد از بیماریهای بیماران بستری در طی 7 سال پس از ایجاد پرونده، درخواست شدهاند و تنها اطلاعات اختلالات روانی و رفتاری، نقص خلقتی و ناهنجاریهای مادرزادی و اختلالات کروموزمی پس از مدت فوق درخواست شدهاند که میتوان آنها را جداگانه پس از این مدت نگهداری نمود.واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ بیمارستانها؛ کارآمدی؛ استفاده کنندگان؛ اطلاعات.
احمد Reza رئیسی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی؛ سعید کریمی؛ محمد Hosein یارمحمدیان؛ اصغر احتشامی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان را بر اساس راهنمای سازمان جهانی سلامت ارزیابی نموده است. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی- مقطعی در سال 87-1386، که جامعه پژوهش جامعه پژوهش شبکههای بهداشتی درمانی (نظامهای سلامت شهرستان) در استان اصفهان بود، شهرستان فلاورجان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیست محقق ساخته حاوی 334 موجودیت اطلاعاتی، بر اساس مؤلفهها و موجودیتهای اطلاعاتی راهنمای سازمان جهانی سلامت بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر و پایایی آن با بازآزمایی کلیه مراکز مورد مطالعه به اثبات رسید (5/98 درصدCronbach’s Alfa = ). دادههای مطالعه با مراجعه مستقیم پژوهشگر در دو مرحله مجزا به 12 مرکز سلامت شهری، 8 مرکز سلامت روستایی و 1 مرکز سلامت شهرستان، در شهرستان فلاورجان، و مشاهده و مطالعه اسناد و مدارک و تکمیل چک لیست جمعآوری گردید و یافتهها با استفاده از آنالیز توصیفی نرمافزار 13SPSS و با اعمال ضریب وزن هر محور مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان 75/35 درصد است. بیشترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در نظام اطلاعات سلامت شهرستان مربوط به محور جمعآوری دادهها به میزان 70 درصد و کمترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در این نظام مربوط به استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری به میزان 10 درصد بود.نتیجهگیری: ارزیابی نظام اطلاعات سلامت شهرستان، حوزههای بهبود و قابل ارتقا را مشخص نمود. مدیریت نظام سلامت جهت تصمیمگیری و سیاستگذاری اصولی و صحیح در نظام سلامت شهرستان، باید نسبت به بازسازی اساسی نظام اطلاعات سلامت شهرستان و تربیت مهارتهای مدیریتی و اطلاعاتی مدیران نظام سلامت شهرستان، همت گمارد واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ مدیریت اطلاعات؛ تصمیم گیری؛ سازمان جهانی بهداشت.