نقش پرونده الکترونیک سلامت در ارایه خدمات مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان نجف‌آباد

محبوبه حجتی؛ وجیهه حجتی؛ اسداله شمس

دوره 18، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 7-11

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4217

چکیده
  مقدمه: صنعت سلامت در سال‌های اخیر با اجرای پرونده الکترونیک سلامت EHR (Electronic Health Record)، باعث ایجاد تغییرات شگرفی در اجرای خدمات خود شده است و متخصصان بر این باور هستند که بهره‌گیری کامل از EHRs، بهترین راه بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی می‌باشد و کاهش اشتباهات پزشکی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش EHR در ...  بیشتر

شناسایی و تحلیل ساختاری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی (مورد مطالعه: شهر تهران)

حامد فلاح تفتی؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی

دوره 16، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 122-128

https://doi.org/10.22122/him.v16i3.3872

چکیده
  مقدمه: بسیاری از شهرهای ایران با داشتن نیروی انسانی متخصص و امکانات درمانی مناسب، ظرفیت بالقوه‌ای در پذیرش گردشگران درمانی دارند. آنچه در بالفعل‌سازی این ظرفیت‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کند، شناخت تصویر ذهنی گردشگران از توانمندی‌های مقصد گردشگری درمانی می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی ...  بیشتر

آشنایی با ماهیت، ضرورت، انواع و مشکلات انجام مطالعه بهره‌مندی به منظور بررسی و کنترل مصرف خدمات درمانی در سازمان‌های بیمه‌گر

مسعود فردوسی؛ محمدرضا رضایتمند؛ عباس فیض‌بخش؛ حمیدرضا دهقانی؛ گلنوش عقیلی دهکردی

دوره 15، شماره 5 ، دی 1397، ، صفحه 247-252

https://doi.org/10.22122/him.v15i5.3685

چکیده
  مصرف مراقبت‌های سلامت را «بهره‌مندی» می‌نامند. مطالعات بهره‌مندی در سازمان‌های بیمه‌گر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده می‌شود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهره‌مندی و کاربرد آن در سازمان‌های بیمه‌گر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاه‌های ProQuest، ScienceDirect، PubMed، ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی

سید محمدباقر جعفری؛ غلامرضا جندقی؛ سحر رفیعی

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 83-89

https://doi.org/10.22122/him.v15i2.3020

چکیده
  مقدمه: با وجود مزایای فراوان ایران در حوزه گردشگری پزشکی، هنوز تعداد گردشگران ورودی به کشور در این زمینه بسیار ناچیز است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل تأثیرگذار بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل خبرگان آشنا به موضوع گردشگری پزشکی بود که تعداد ...  بیشتر

ارزیابی کیفیت خدمات کلینیک‌های تخصصی درمانی منتخب شیراز با استفاده از مدل SERVQUAL

زهرا یاوری؛ مجید محمد شفیعی؛ فاطمه غیور

دوره 14، شماره 6 ، اسفند 1396، ، صفحه 236-242

https://doi.org/10.22122/him.v14i6.3355

چکیده
  مقدمه: امروزه سازمان‌های مراقبت سلامت، با چالش‌های زیادی در زمینه کیفیت خدمات مواجه هستند. بنابراین، ارزیابی کیفیت خدمات این سازمان‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کلینیک‌های تخصصی درمانی شیراز با استفاده از مدل SERVQUAL و تأثیر آن بر واکنش‌های دریافت کنندگان خدمات در سال 1395 انجام شد.روش بررسی: ...  بیشتر

ارایه الگویی برای سنجش ارزش نام تجاری در خدمات سلامت شهر اصفهان

آذرنوش انصاری؛ فرزانه محمدی

دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 297-303

چکیده
  مقدمه: ارزش ویژه برند، عامل مهمی در بازاریابی خدمات سلامت در بیمارستان‌ها است. در پژوهش حاضر،‏ الگویی برای سنجش ارزش برند در بیمارستان‌های شهر اصفهان ارایه شد.روش بررسی: این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه بود که پایایی آن با Cronbach’s alpha 91/0 و روایی محتوایی آن با تحلیل عاملی تأیید شد. پژوهش ...  بیشتر

ادراکات و انتظارات مردم شهر و روستا از کیفیت خدمات سلامت در استان قزوین

ﻣﻬﺮان ﻋﻠﻴﺠﺎنزاده؛ سعید آصف زاده؛ حمیده خوش ترکیب؛ فاطمه قمری؛ مهناز علیجانزاده

دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 636-646

چکیده
  مقدمه: کیفیت خدمات بهداشتی درمانی مقوله ای است که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است و در رضایتمندی مراجعه کنندگان به سیستم سلامت بسیار موثر می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی  ادراکات و انتظارات مردم شهر و روستا از کیفیت واحدها و ارائه کنندگان خدمات سرپایی و بستری سلامت در استان قزوین در سال 1393 خورشیدی بود.روش بررسی: مطالعه حاضر ...  بیشتر

نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفیت خدمات سلامت

محسن غفاری داراب؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ الهه خراسانی؛ حامد علاقمندان

دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 799-811

چکیده
  توجه به کیفیت مراقبت از دریچه چشم بیماران جنبه مهمی در بهبود خدمات سلامت و ارزش مورد انتظار بیمار به شمار می آید. در این بین زنجیره ارزش به عنوان یکی از ابزارهای راهبردی در سازمان های سلامت برای خلق ارزش و دستیابی به هدف بهبود مستمر کیفیت می باشد. در این مقاله سعی ما بر آن است که نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفت خدمات سلامت را به بحث بگذاریم. ...  بیشتر

سواد سلامت، وضعیت سلامت عمومی، بهره‌مندی از خدمات سلامت و رابطه‌ی بین آن‌ها در بزرگسالان

سعید کریمی؛ محمود کیوان آرا؛ محسن حسینی؛ مرضیه جعفریان؛ الهه خراسانی

دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 862-875

چکیده
  مقدمه: درجه‌ای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک می‌کنند و می‌توانند در سیستم بهداشتی درمانی به‌کار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح می‌شود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم به‌صورت مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهره‌مندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها ...  بیشتر