فرشته پارساپور؛ جاوید پیمانی؛ محمد خانبابایی
چکیده
مقدمه: یکی از مهمترین گامها در پیشگیری و کنترل اختلالات اضطرابی، تشخیص آنها در مراحل اولیه توسط روانپزشک است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه روشی جهت تشخیص شدت اضطراب با استفاده از الگوریتم خوشهبندی C- میانگین فازی بود. همچنین، تأثیر هر مشخصه در سنجش اضطراب و خوشهبندی مراجعهکنندگان تعیین گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مهمترین گامها در پیشگیری و کنترل اختلالات اضطرابی، تشخیص آنها در مراحل اولیه توسط روانپزشک است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه روشی جهت تشخیص شدت اضطراب با استفاده از الگوریتم خوشهبندی C- میانگین فازی بود. همچنین، تأثیر هر مشخصه در سنجش اضطراب و خوشهبندی مراجعهکنندگان تعیین گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود. مجموعه دادههای مرتبط به پرونده 300 نفر از مراجعهکنندگان به سه کلینیک روانپزشکی در شهر تهران، بر اساس پرسشنامه آزمون BAI (Beck Anxiety Inventory) تهیه شد. سپس الگوریتم خوشهبندی C- میانگین فازی، به بخشبندی مراجعهکنندگان و تعیین میزان اضطراب آنها در هر خوشه پرداخت. این الگوریتم به طور مجزا بر روی هر مشخصه نیز اعمال گردید.یافتهها: مراجعهکنندگان به کلینیک روانپزشکی به چهار خوشه با برچسبهای «فاقد اضطراب، اضطراب خفیف، اضطراب متوسط و اضطراب شدید» تقسیم شدند. الگوریتم خوشهبندی C- میانگین فازی با دقت 66/90 درصد، به تشخیص اضطراب مراجعهکنندگان پرداخت. با اجرای این الگوریتم بر روی هر مشخصه، تأثیر مشخصهها در سنجش اضطراب و خوشهبندی مراجعهکنندگان نیز تعیین شد.نتیجهگیری: الگوریتم خوشهبندی C- میانگین فازی، شدت اضطراب مراجعهکنندگان را با دقت بالایی تشخیص میدهد. بخشبندی بیماران با رویکرد خوشهبندی و بر اساس مهمترین مشخصهها، میتواند ابزار مفیدی جهت تصمیمگیری روانپزشک در تشخیص شدت اضطراب در مراحل اولیه آن باشد.
مریم سهامی؛ سجاد امینی منش
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی استفاده از فن کتاب خواندن برای راهنمایی فرد و گروه است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی کتابدرمانی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان شهر شیراز بود.روش بررسی: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان مراجعهکننده به فرهنگسرای شهرداری ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی استفاده از فن کتاب خواندن برای راهنمایی فرد و گروه است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی کتابدرمانی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان شهر شیراز بود.روش بررسی: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان مراجعهکننده به فرهنگسرای شهرداری شیراز در بازه زمانی شش ماهه اول سال 1397 تشکیل داد (60 نفر). نمونه آماری شامل زنانی بود که اظهار میکردند اضطراب، استرس یا افسردگی دارند. شرکتکنندگان پرسشنامه 21-DASS (21-Depression Anxiety Stress Scales) را تکمیل نمودند و از بین آنان، زنانی که نمره استرس، اضطراب و افسردگی بالاتر از حد طبیعی (نمره 7) داشتند، 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و شاهد) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته آموزش دریافت نمود و سپس پسآزمون اجرا گردید.یافتهها: کتابدرمانی به شیوه گروهی، منجر به کاهش معنیدار افسردگی، استرس و اضطراب در زنان مراجعهکننده به فرهنگسرای شهرداری شهر شیراز شد.با همکاری کتابداران و روانشناسان و بهرهمندی از روشهای کتابدرمانی، میتوان برای بهبود برخی علایم همچون افسردگی، استرس و اضطراب برنامهریزی و اقدام نمود.
اسد اله شمس؛ کیوان کاوه؛ بهاره افروغ؛ سحر احمدی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1059-1065
چکیده
مقدمه: یکی از عوامل آسیبزا در مدیریت منابع انسانی هر سازمان، فقدان و یا ضعف سلامت روانی و بهویژه مهارتهای زندگی است. این دو عامل از جمله تواناییهای ارتباطی لازم در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره یا همکاری در محیط کار و تحصیل، بهخصوص برای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه است. هدف کلی تحقیق حاضرتعیین رابطهی بین میزان سلامت ...
بیشتر
مقدمه: یکی از عوامل آسیبزا در مدیریت منابع انسانی هر سازمان، فقدان و یا ضعف سلامت روانی و بهویژه مهارتهای زندگی است. این دو عامل از جمله تواناییهای ارتباطی لازم در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره یا همکاری در محیط کار و تحصیل، بهخصوص برای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه است. هدف کلی تحقیق حاضرتعیین رابطهی بین میزان سلامت روانی با مهارتهای زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی و از نوع مقطعی است. جامعهی مورد مطالعه کلیهی دانشجویان هفت دانشکدهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که براساس فرمول نمونهگیری Morgan، 384 نفر از دانشجویان در سال 1389 انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامهی محققساخته برای مهارتهای زندگی و پرسشنامهی استاندارد Gold Berg برای سلامت عمومی و روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده با نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسشنامهها توسط متخصصین و پایایی آنها توسط Coronach’s Alpha بالاتر از 80 مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: بالاترین میانگین نمرهی سلامت روانی متعلق به دانشجویان دانشکدهی پزشکـی با میانگین نمرهی (54/10±71/84) و پایینترین میانگین نمرهی سلامت روان متعلق به دانشجویان دانشکدهی توانبخشی با میانگین نمرهی (03/13±92/72) بوده است. بالاترین میانگین نمرهی مهارتهای زندگی به دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی با میانگین نمرهی (16/5±64/71) و پایینترین میانگین نمرهی مهارت زندگی به دانشجویان دانشکدهی داروسازی با میانگین نمرهی (04/7±38/69) اختصاص داشت. رابطهی دو متغیر سلامت روان و مهارت زندگی در دانشجویان معنیدار بود. بین دانشکدهها سلامت روانی و بین رشتهها مهارتهای زندگی رابطهی معنیدار با موضوع داشتند. از نظر مقطع تحصیلی، شغل پدر و تعداد فرزندان خانواده رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: مهارتهای زندگی و سطح سلامت روانی دانشجویان از حد خوب بالاتر (70 درصد) است. لذا بر مبنای نتایج این تحقیق و در مقایسه با نتایج تحقیقات مشابه برای رسیدن به سطح عالی، تأکید بر آموزش مهارت زندگی و سلامت روانی در برنامهی درسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: سلامت روان؛ اضطراب؛ دانشجویان؛ افسردگی
لیلا محمدی نیا؛ مریم یعقوبی؛ اکبر کلاهدوزان
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1213-1225
چکیده
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، ...
بیشتر
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، مقالات، پایاننامهها، کتابهای معتبر دینی از جمله قرآن کریم، نهج البلاغه و ... و همچنین نرمافزارهای قرآنی به بررسی موضوعات مرتبط با اضطراب و آرامش پرداخته است. در دنیای مدرن قرن معاصر، ادعاهای علمی و پیشرفتهای به دست آمده نتوانسته است گام مؤثری در زمینهی کنترل تنشهای زندگی بردارد. با وجود تلاشهای پزشکی و سیستم درمان، نه تنها در شیوع بیماریهای روانی به خصوص اضطراب کاهشی حاصل نشده است، بلکه وقوع آن رو به افزایش است. قرآن بهترین پناهگاه افراد با ایمان میباشد. ایمان بدون شک، مؤثرترین درمان اضطراب است. برای مثال آیهی زیر به نقش آرامش بخشی ایمان اشاره نموده است: الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلبسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ (انعام/۸۲) کسانی که ایمان آوردهاند و ایمان خود را با شرک و ستم آلوده نکردهاند، ایمنی (آرامش) تنها برای آنها است و آنها هدایت یافتگانند. یافتههای حاصل از این پژوهش شامل شناسایی ریشههای اضطراب، راهکارهای پیشگیرانه و راهکارهای کسب آرامش است،که در دو دستهی کلی پیشگیری و مدیریت اضطراب تقسیم گردیده است. در این راستا، آیات و روایات مرتبط با موضوعات هر مجموعه به تفصیل بیان گردیده است.