احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچی زاده؛ ریحانه شاه میرزایی
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت عملکرد سازمانی در دنیای متغیر امروزی و تأثیر سکوت سازمانی در عملکرد سازمانهایی مانند دانشگاههای علوم پزشکی که نقش چشمگیری در سلامت جامعه دارند، این مطالعه با هدف بررسی سکوت سازمانی در کارکنان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش بررسی: پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت عملکرد سازمانی در دنیای متغیر امروزی و تأثیر سکوت سازمانی در عملکرد سازمانهایی مانند دانشگاههای علوم پزشکی که نقش چشمگیری در سلامت جامعه دارند، این مطالعه با هدف بررسی سکوت سازمانی در کارکنان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش بررسی: پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان شاغل در معاونت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 (1457 نفر در 8 معاونت) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 306 نفر به دست آمد و از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه 15 سوالیVacula و Borados(2005) استفاده شد تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی انجام شد.یافتهها: یافته های این مطالعه نشان دهنده وجود جو سکوت سازمانی در معاونتهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابعاد نگرش مدیران عالی و سرپرستان است و فرصتهای ارتباط سازمان نیز تقویت کننده سکوت سازمانی می باشد. همچنین رابطۀ معنیداری بین سکوت سازمانی و ویژگیهای دموگرافیک شرکت کنندگان در مطالعه وجود نداشت.نتیجهگیری: با توجه به اینکه پدیده سکوت سازمانی می تواند مانعی برای ابراز نظرات افراد در سازمان باشد، شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها با استفاده از راهکارهای مدیریت مشارکتی،نظام پیشنهادات و آموزش تفکر نقادانه، می تواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایده ها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نموده، قدرت خلاقیت آنها را افزایش داده و سازمانها با بهرهمندی از مشارکت فعالانه و آگاهانه کارکنان، مسیر رشد، تعالی و موفقیت خود را با سرعت بیشتری طی کنند.
صبا سیامکی؛ احسان گرایی؛ فیروزه زارع فراشبندی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 341-346
چکیده
مقدمه: شبکه اجتماعی RG (ResearchGate) یکی از نخستین شبکههای اجتماعی میباشد که با هدف افزایش همکاری میان پژوهشگران و برقراری ارتباط بین آنها و خوانندگان آثارشان راهاندازی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این شبکه اجتماعی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به صورت پیمایشی و با رویکرد علمسنجی ...
بیشتر
مقدمه: شبکه اجتماعی RG (ResearchGate) یکی از نخستین شبکههای اجتماعی میباشد که با هدف افزایش همکاری میان پژوهشگران و برقراری ارتباط بین آنها و خوانندگان آثارشان راهاندازی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این شبکه اجتماعی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به صورت پیمایشی و با رویکرد علمسنجی و با استفاده از روش آلتمتریکس صورت گرفت. دادههای مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و پژوهشگران آن، از طریق شبکه اجتماعی RG در بهمن سال 1394 بارگذاری گردید. سپس دادهها وارد نرمافزار Excel شد و در نهایت دادهها بر اساس شاخصهای نمره RG، کل انتشارات، اثرگذاری کل، بارگذاریها و بازدیدها و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 947 نفر از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شبکه RG عضویت داشتند که در مجموع، 2984 اثر علمی خود را در این شبکه بارگذاری کرده بودند. دانشکده پزشکی با داشتن 659 پژوهشگر فعال و بارگذاری 200 اثر علمی، پرکارترین دانشکده و گروه کودکان با 237 عضو، فعالترین گروه آموزشی از نظر تعداد پژوهشگر بود. پژوهشگران کشورهای ایالات متحده آمریکا، ایران و چین بالاترین تعداد بازدید را داشتند و همچنین، بیشترین فراوانی بارگذاری تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شبکه RG را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: با توجه به تعداد بالای پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان یکی از دانشگاههای مادر کشور، این آمار میزان حضور پژوهشگران تا حدودی پایین است و این امر میتواند نشان دهنده بهرهگیری به نسبت محدود از قابلیتهای شبکه اجتماعی RG باشد.
زهرا مشرف؛ احمد پاپی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ راحله سموعی؛ اکبر حسن زاده
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 457-466
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات نیمه تجربی(طرح دو گروه با پیش آزمون و پس آزمون) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان غیر هیأت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(70نفر)در سال 1393 خورشیدی بودند. 28 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه روانشناختی Luthans بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران کتابداری تأیید شد و پایایی آن با کمک Cronbach alpha 85 درصد بهدست آمد. برای گروه آزمون 6 جلسه2 ساعته کتابدرمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخلهای صورت نگرفت. بعد از یکماه آموزش و یک ماه جهت تأثیرگذاری کتابدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل، t زوجی، Chi-Square Test & Mann-Whitney) و با استفاده از نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمره سرمایه روانشناختی در کل و تمام مقیاسهای آن قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. اما بعد از مداخله، میانگین نمره سرمایه روانشناختی کل و هر یک از مقیاسهای آن در گروه آزمون بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: با رشد سواد و فرهنگ مطالعه و فناوریهای اطلاعاتی نوین در عصر اطلاعات، کتابدرمانی در رویارویی با ناراحتیها و فشارهای زندگی پرمشغله امروز میتواند در چالش با نگرانیها، بهعنوان یک روش درمانی مناسب و یا یک روش کمک درمانی بیضرر استفاده شود. با توجه به آموزشپذیر بودن سرمایه روانشناختی میتوان روش کتابدرمانی را در دورههای مختلف آموزشی برای کارکنان سازمانهای مختلف اجرا و سازمان را از منافع مادی و غیر مادی آن بهرهمند کرد.
محمدجواد آل مختار؛ اکبر آقابابایی؛ صادق الماسی؛ محمدرضا مراثی
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 954-962
چکیده
مقدمه: اطلاعات علمی یکی از منابع استراﺗﮋیک و اساسی توسعه همه جانبه ذکر شده است اما زمانی این اطلاعات به عنوان تولیدات علمی با ارزش محسوب میشود که در سایر تولیدات علمی اثر گذاری باشد پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استناد به مقالات تولیدشده اعضاءهیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 2003 الی 2010نمایه شده در ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات علمی یکی از منابع استراﺗﮋیک و اساسی توسعه همه جانبه ذکر شده است اما زمانی این اطلاعات به عنوان تولیدات علمی با ارزش محسوب میشود که در سایر تولیدات علمی اثر گذاری باشد پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استناد به مقالات تولیدشده اعضاءهیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 2003 الی 2010نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی اسکاپوس انجام شده است.مواد وروش ها: این مطالعه از نوع توصیفی است، که به روش تحلیل استنادی انجام شده و جامعه آن شامل تمام پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. ابزار گرد آوری دادها مشاهده نتایج جستجوی منابع نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی Scopusمی باشد.و برای تحلیل داده ها از دو روش تحلیل نتایح در بخش Analyze results پایگاه مذکور و نرم افزار .SPSSاستفاده شده ، و یافته های پژوهش در قالب آمارهای توصیفی شامل: گرایشهای مرکزی و پراکندگی، جداول توزیع فراوانی و نمودار توصیف و ارائه شده استنتایج: یافته ها نشان داد در بین سالهای 2003 تا 2010 تعداد 1830 مدرک توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایگاه اسکاپوس منتشر و نمایه شده است،که این تعداد مدرک 4129 استناد با میانگین 33/2 را دریافت کرده، 10 نفر از افراد به عنوان پر استناد ترین پژوهشگران تعیین شدند که در بین آنها نفر اول با میانگین 47 استناد و نفر دهم با4/8 استناد در گروههای مختلف تک مقاله ای و چند مقاله ای مشخص شدند بیش از 50 درصد مقالات مربوط به زمینه موضوعی Medicine می باشد اما همین زمینه موضوعی با نسبت 1/2 بار استناد دریافتی به ازای هر مدرک پس اززمینه موضوعی Dentistry کمترین میزان و زمینه موضوعی Veterinary با نسبت 2/6 بار بیشترین میانگین استناد را داشته اند و تنها در (49/16درصد) از مدارک نمایه شده پدیده خود استنادی وجود داشتبحث ونتیجه گیری: میانگین و متوسط استناد به مقالات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بیش از دو برابر به ازای هرمدرک است. بیشترین میزان استناد انجام شده از خارج از کشور به ترتیب مربوط به کشور های ایالات متحده آمریکا و انکلستان می باشد، از طرفی حجم تولیدات افراد در افزایش استنادات تاثیر زیاد نداشته بطوری که تعداد اندکی از پژوهشگران حتی با تولیدات اندک موفق شده اند تعداد زیادی استنادت دریافت نمایند حوزه موضوعی Veterinary بیشترین میانگین و Medicine و Dentistry کمترین میانگین استنادات دریافتی را دارند و درصد کمی از منابع دارای پدیده خود استنادی است پس می توان گفت افزایش میزان تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از یک طرف و افزایش تعداد استناد به آنها از دیگر سو رشد کمی و کیفی را دنبال می کند
احمد شعبانی؛ رویا خدادوستان؛ رسول سعادت
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 558-567
چکیده
مقدمه: مجموعه منابع کتابخانه باید براساس روش های متعارف و استانداردهای جهانی، فهرست نویسی و سازماندهی شود تا به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان کتابخانه به شکل مطلوب پاسخ داده شده، و دستیابی سریع به منابع کتابخانه ای میسر شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای افزایش اثر بخشی دروس سازماندهی مواد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ...
بیشتر
مقدمه: مجموعه منابع کتابخانه باید براساس روش های متعارف و استانداردهای جهانی، فهرست نویسی و سازماندهی شود تا به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان کتابخانه به شکل مطلوب پاسخ داده شده، و دستیابی سریع به منابع کتابخانه ای میسر شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای افزایش اثر بخشی دروس سازماندهی مواد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش، 154 نفر از دانشجویان نیم سال دوم تا هفتم کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1390- 1391 خورشیدی است که 87 نفر به عنوان نمونه آماری متناسب با حجم انتخاب شدند. جهت نمونه گیری از روش طبقه ای تصادفی استفاده شد. برای نیل به اهداف تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تعیین روایی ابزار، پرسشنامه مذکور بین 4 نفر از متخصصین این حوزه توزیع و روایی آن بررسی گردید. برای تعیین پایایایی پرسشنامه ازCrunch's alpha استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون های t تک نمونه ای (جهت بررسی معنادار بودن تفاوت بین میانگین نمونه ها) و t2 هتلینگ (جهت بررسی معنادار بودن اختلاف میانگین بین متغیرها) استفاده شد. یافته ها: بر اساس t مشاهده شده (001/Sig= )، میزان کلیه مولفه ها بیش تر از سطح متوسط بود. ضمنا نتایج حاصله از t2 هتلینگ نشان داد که میزان تاثیر مولفه بهبود مهارت های حرفه ای و توانایی های تخصصی استادان (15/4) بیشتر از سایر مولفه ها و میزان تاثیر مولفه فراهم آوری امکانات و تسهیلات (79/3) کمتر از سایر مولفه ها بوده است. نتیجه گیری: دروس سازماندهی مواد صرف تدریس در محیط های آموزشی، نمی توانند آنگونه که باید تاثیرگذار باشند. برای تاثیرگذاری مطلوب این دروس، لازم است عوامل گوناگون مانند بهبود مهارت های حرفه ای و توانایی های تخصصی استادان، محتوای دروس سازماندهی مواد با توجه به نیازها و علایق دانشجویان، و فراهم آوری امکانات و تسهیلات را در نظر گرفت. واژه های کلیدی: برنامه ریزی آموزشی؛ علم اطلاعات؛ کتابداری و اطلاع رسانی؛ دانشگاه ها.