سیما شفیعی,؛ رسول نوری؛ علیرضا رحیمی؛ پریسا شفیعی؛ رقیه قضاوی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-11
چکیده
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگیهای محیط رابط نرمافزار پارس آذرخش در سال 1388 بود.
روش بررسی: این مطالعه از دستهی مطالعات توصیفی- مقطعی بود که در سال 1388 انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته متشکل از 51 سؤال استفاده شد و جامعهی این پژوهش، کتابداران کتابخانههای دانشکدهای و کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (50 نفر) بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی ابزار به وسیلهی کارشناسان و متخصصین موضوعی و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach's alpha (با مقدار 81/0) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روشهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمون همبستگی Spearman مورد استفاده قرارگرفت.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بین متغیرهای مختلف رابط کاربر نرمافزار پارس آذرخش، متغیر یادگیری چگونگی کار با نرمافزار بیشترین نمره (56/3 از حداکثر 5) را به خود اختصاص داد و پس از آن متغیرهای صفحهی نمایش اطلاعات (40/3)، واژگان و پیامهای نرمافزار (3) قرار گرفتند. همچنین نمرهی کسب شده در مورد راهنمای نرمافزار (6/2) و سایر امکانات و قابلیتهای آن کمتر از حد متوسط (96/2) بود. در مجموع نمرهی کسب شده در مورد تعامل با رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسط (20/3) به دست آمد. بین دیدگاه کتابداران در مورد رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش و سواد رایانهای کتابداران، هیچ ارتباط معنیداری وجود نداشت. همچنین تنها بین وضعیت واژگان و پیامهای نرمافزار و سواد کتابخانهای کتابداران، رابطهی معنیدار وجود داشت و بین سایر ویژگیهای رابط کاربری و سواد کتابخانهای کتابداران هیچ ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دیدگاه کتابداران شرکت کننده در این پژوهش در مورد ویژگیهای نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسطی بود. در میان متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای چگونگی کار با نرمافزار، صفحهی نمایش اطلاعات و واژگان و پیامهای نرمافزار در وضعیت بهتری قرار داشتند، این در حالی است که متغیرهای راهنما و سایر امکانات و قابلیتهای نرمافزار به بازنگری و ارتقای بیشتری نیاز دارند.
مریم جهانبخش؛ سکینه سقاییان نژاد اصفهانی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 792-801
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش کامپیوتر در مدیریت اطلاعات به تدریج انگیزهی سرمایهگذاری برای نرمافزارهای کاربردی در بخش مدارک پزشکی گسترش یافته است؛ اما آنچه در پذیرش و پیادهسازی موفقیتآمیز نرمافزارها حایز اهمیت است جلب نظر و حمایت کاربران میباشد. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نظرات کاربران دربارهی نرمافزارهای مورد استفاده ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش کامپیوتر در مدیریت اطلاعات به تدریج انگیزهی سرمایهگذاری برای نرمافزارهای کاربردی در بخش مدارک پزشکی گسترش یافته است؛ اما آنچه در پذیرش و پیادهسازی موفقیتآمیز نرمافزارها حایز اهمیت است جلب نظر و حمایت کاربران میباشد. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نظرات کاربران دربارهی نرمافزارهای مورد استفاده در بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. نمونهی پژوهش با جامعهی پژوهش برابر بوده است و شامل کاربران نرمافزارهای بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان مشتمل بر 92 نفر بود. دادهها با استفاده از پرسشنامهای خود ساخته مشتمل بر 4 بخش مبنی بر ویژگیهای نرمافزارهای واحدهای بخش مدارک پزشکی گردآوری شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با Cronbach’s alpha 98 درصد تأیید گردید و در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 در سطح آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بیشترین رضایت کاربران با میانگین 5/76 درصد از نرمافزارهای واحدهای کدگذاری و کمترین رضایت با میانگین 3/45 درصد از نرمافزارهای واحدهای بایگانی میباشد. بیشترین رضایت کاربران در واحدهای پذیرش مربوط به سهولت استفاده از نرمافزار با میانگین 100 درصد، در واحدهای کدگذاری مربوط به حذف انواع ایندکس به شیوهی دستی با میانگین 98 درصد، در واحدهای آمار بیشترین رضایت کاربران مربوط به حفظ محرمانگی اطلاعات با میانگین 100 درصد و در واحدهای بایگانی مربوط به سهولت استفاده از نرمافزار با میانگین 5/89 درصد میباشد.
نتیجهگیری: میانگین رضایت کاربران از مجموع نرمافزارهای بخش مدارک پزشکی 8/61 درصد میباشد که به طور عمده هم در راستای نقش تخصصی آنها نیست و این امر بیانگر کاستیهایی در طراحی نرمافزارهای مورد بررسی است. پیامد این کاستیها خدشهدار شدن رسالت سیستمهای کامپیوتری را در گردآوری، پردازش و توزیع دادهها به دنبال دارد و بهترین راهکار برای حل این معضل نیازسنجی از کاربران و متخصصان مدیریت اطلاعات بهداشتی قبل از طراحی و اجرای نرمافزارها در بخش مدارک پزشکی میباشد.
شهین مجیری؛ فریبا رخش؛ نجمه نهروزیان؛ منصوره اردستانی؛ محمد موسوی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 862-869
چکیده
مقدمه: رابط کاربر در حقیقت بخشی از نرمافزار و یا به عبارتی محیطی در نظامهای رایانهای اعم از پایگاهها، نرمافزارها، سایتها و ... است که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد میکند. سنجش میزان رضایت کاربران از محیط رابط نرمافزار میتواند تا حد زیادی میزان موفقیت آن نرمافزار را مشخص کند. این پژوهش با هدف، مقایسهی میزان رضایت ...
بیشتر
مقدمه: رابط کاربر در حقیقت بخشی از نرمافزار و یا به عبارتی محیطی در نظامهای رایانهای اعم از پایگاهها، نرمافزارها، سایتها و ... است که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد میکند. سنجش میزان رضایت کاربران از محیط رابط نرمافزار میتواند تا حد زیادی میزان موفقیت آن نرمافزار را مشخص کند. این پژوهش با هدف، مقایسهی میزان رضایت کتابداران از محیط رابط نرمافزارهای کتابخانهای شهر اصفهان در سال 1389 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع تحلیلی و جامعهی مورد مطالعه، کتابداران کتابخانههای شهر اصفهان (شامل کتابخانههای دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور، نهاد کتابخانههای عمومی، شهرداری، علمی-کاربردی و غیر انتفاعی) بود که طبق آمارهای به دست آمده حدود 650 نفر بودند. در این تحقیق از روش نمونهگیری طبقهای سهمیهای استفاده شد که تعداد نمونه 242 نفر تعیین گردید. نرمافزارهایی که در این پژوهش مقایسه شدند شامل: نرمافزار پیام مشرق، پارس آذرخش، نمایه، نوسا و کاوش بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی استاندارد (QUIS یاQuestionnaire for user interaction satisfaction) بود که پیشتر در پژوهش دیگری روایی و پایایی آن نیز به تأیید رسیده بود و ضریب Cronbach¢s alpha محاسبه شده برای آن و میزان پایایی پرسشنامه 76/0 بود. جهت تحلیل دادهها ازآمار توصیفی (درصد و میانگین) و نیز آمار تحلیلی از جمله آزمونهای ANOVA و همگونی واریانس و از آزمونهای تعقیبی Dante و Tukey برای تحلیل واریانسهای ناهمگون در نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: کتابداران کاربر نرمافزار نوسا از لحاظ وضعیت کلی نرمافزار (با میانگین 4)، صفحه نمایش اطلاعات (با میانگین 79/3)، واژگان و پیامهای رابط کاربر (با میانگین 61/3)، راهنمای رابط کاربر نرمافزار (با میانگین 64/3)، قابلیتها و امکانات رابط کاربر (با میانگین 76/3) نسبت به کتابداران کاربر سایر نرمافزارهای مورد بررسی رضایت بیشتری داشتند. رشتهی تحصیلی کتابداران (رشتهی کتابداری، رشتهی غیر کتابداری) تأثیری بر میزان رضایت کتابداران از نرمافزار کتابخانهای نداشت. مقطع تحصیلی بر میزان رضایت کتابداران از نرمافزار کتابخانهای مؤثر بود. با افزایش سابقهی کار، میزان رضایت کتابداران از نرمافزار افزایش یافت.
نتیجهگیری: رضایت کاربران نرمافزار نوسا از شش ویژگی مورد مقایسهی نرمافزارهای کتابخانهای در این پژوهش یعنی وضعیت کلی نرمافزار، صفحه نمایش اطلاعات، واژگان و پیامهای رابط کاربر، یادگیری رابط کاربر و راهنمای رابط کاربر در سطح بالاتری نسبت به سایر نرمافزارهای کتابخانهای قرار داشت. پارس آذرخش و کاوش در رتبهی دوم و پیام و نمایه در رتبهی سوم قرار گرفتند. از آنجایی که کتابداران بیشترین ساعات کاری خود را با نرمافزار کتابخانهای کار میکنند، رضایت آنها از سهولت و راحتی یا به عبارت بهتر ارتباط با محیط رابط کار در نرمافزار تأثیر زیادی بر موفقیت شرکتهای طراح نرمافزارهای کتابخانهای دارد. بنابراین بخش پشتیبانی و آموزش این شرکتها باید در جلسات منظم به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت کتابداران از نرمافزارهای کتابخانهای خود بپردازند و از نظرات کتابداران در طراحیهای خود استفاده نمایند.
سعید سعیدبخش؛ اصغر احتشامی؛ مهتاب کسایی اصفهانی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 490-501
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده است که طی آن بر اساس اصول استاندارد ایزو 10/9241 ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هفت بیمارستانی که در آنها پیادهسازی گردیده است، از طریق سیاهه استاندارد ایزو 10/9241 متشکل از 74 مؤلفه درجهبندی شده در مقیاس لیکرت 5 گزینهای، با استفاده از تجربیات کاربران سیستم در سال 1388 مورد سنجش قرار گرفت. این سیاهه، استاندارد سازمان جهانی استانداردسازی بوده است و امکان تغییر در مؤلفههای آن وجود نداشت. با این حال برای اطمینان از بومیسازی سیاهه و تناسب آن با محیط پژوهش، روایی آن با نظر استادان رشتههای نرمافزار و پایایی آن از طریق بازآزمایی Cronbach's Alpha برابر با 95 درصد به تأیید رسید. دادهها با مراجعه مستقیم پژوهشگر به مراکز و تکمیل سیاهه جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی) تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که تناسب نرمافزار با وظایف کاربران 68 درصد، خود- توصیف کنندگی نرمافزار 67 درصد، قابلیت کنترل کاربر 70 درصد، انطباق با نیازهای کاربر 74 درصد، خطا پذیری 69 درصد، امکان خصوصیسازی 53 درصد، امکان آموزش مطلوب کاربر 68 درصد و میزان مقبولیت کلی نرمافزار 67 درصد بود.
نتیجهگیری: پایه و اساس تصمیمگیری، سیاستگذاری، و برنامهریزی در سطوح مدیریت اجرایی و بالینی بیمارستان، اطلاعات دقیق، صحیح، به هنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات است. به نظر میرسد توسعه دهندگان نرمافزار باید در طراحی و پیادهسازی نرمافزار تجدید نظر نموده و ضمن کاهش خطاهای سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب، تناسب آن با وظایف کاربران، خود- توصیف کنندگی، قابلیت کنترل، سازگاری با انتظارات کاربران، خطا پذیری، مناسب بودن برای خصوصیسازی و امکان آموزش مطلوب کاربر را افزایش دهند.
نفیسه حاج رحیمی؛ طاهره یعقوبی؛ سید سعید آیت
دوره 8، 7(ویژه نامه اقتصاد سلامت) ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 966-975
چکیده
مقدمه: صنعت نرمافزار در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. چرخهی کل حیات یک نرمافزار شامل دو فاز تولید و نگهداشت میباشد. در این پژوهش به بررسی و تعیین پارامترهای مؤثر بر تخمین هزینهی تولید نرمافزار پرداخته شد، همچنین رتبه و میزان تأثیرگذاری هر یک از آنها بر هزینه و زمان تعیین شد و روشهایی جهت کاهش هزینههای ...
بیشتر
مقدمه: صنعت نرمافزار در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. چرخهی کل حیات یک نرمافزار شامل دو فاز تولید و نگهداشت میباشد. در این پژوهش به بررسی و تعیین پارامترهای مؤثر بر تخمین هزینهی تولید نرمافزار پرداخته شد، همچنین رتبه و میزان تأثیرگذاری هر یک از آنها بر هزینه و زمان تعیین شد و روشهایی جهت کاهش هزینههای تولید، ارایه گردید.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و کاربردی بود. تعداد 15 سیستم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. از آنجایی که جامعه محدود بود، کل جامعه به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. از چک لیست محقق ساخته به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شد که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن با دقت 877/0 مورد تأیید قرار گرفت. در آمار توصیفی با استفاده از درصد فراوانی، مؤثرترین فاکتور و کم اثرترین فاکتور از دیدگاه متخصصین مشخص شد و فاکتورها از طریق آزمون Freidman رتبهبندی شدند. از نرمافزار SPSS به عنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، 29 پارامتر مؤثر به دست آمد و در 5 گروه طبقهبندی شد و اثرگذارترین آنها در هر مشخصه تعیین گردید.
نتیجهگیری: دستیابی به اهداف پروژه، مدیر پروژه را در تصمیمگیریها و برنامهریزیها یاری میرساند و تأثیر به سزایی در به انجام رسیدن پروژههای نرمافزاری دارد.