سیما عجمی؛ زهره حیدرنیا
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 391-392
چکیده
مقدمه: به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس، ایران جزو ده کشوری است که جمعیت آن به سمت کهنسالی پیش می رود، جمعیت کشور در 30 سال آینده به نقطه سر به سر یعنی برابری تعداد ولادت و فوت خواهد رسید، موضوعی که کارشناسان از آن به عنوان بحران کهنسالی ایران یاد می کنند(1). در نتیجه هزینه های مالی و نیروی انسانی جهت مراقبت از افراد مسن چه در خانه سالمندان ...
بیشتر
مقدمه: به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پارس، ایران جزو ده کشوری است که جمعیت آن به سمت کهنسالی پیش می رود، جمعیت کشور در 30 سال آینده به نقطه سر به سر یعنی برابری تعداد ولادت و فوت خواهد رسید، موضوعی که کارشناسان از آن به عنوان بحران کهنسالی ایران یاد می کنند(1). در نتیجه هزینه های مالی و نیروی انسانی جهت مراقبت از افراد مسن چه در خانه سالمندان و چه در بیمارستان ها یک چالش بزرگ محسوب می شود. نجات زندگی بسیاری از بیماران مسن با تشخیص سریع از طریق پایش منظم و دقیق وضعیت سلامت آنان امکان پذیر است که فنآوری سلامت همراه (Mobile Health) یکی از آسانترین و در دسترس ترین راه حل ها است. در این رابطه پژوهشی در ایالات متحده آمریکا، نشان دادکه 86 درصد از افراد بالای 65 سال حداقل از یک بیماری مزمن رنج می برندکه درمان این بیماری ها سه چهارم از مراقبت های بهداشتی، هزینه، فشار مالی و منابع پزشکی را به خود اختصاص می دهد. بهترین روش جهت کاهش هزینه های پزشکی و افزایش توانمندسازی افراد جامعه پیشگیری بیماری های مزمن و مدیریت صحیح اقدامات سلامت می باشد(2). از طرفی گرایش مردم به حمل تلفن همراه خود در همه جا و دلبستگی آنها به تلفن هایشان، فرصتی فزاینده ای را برای کاربرد این فنآوری در حوزه سلامت فراهم می کند(3). سازمان بهداشت جهانی(World Health Organization:WHO)سلامت همراه راارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط دستگاه های سیارمانند تلفن های همراه، دستگاه های پایش بیمار، دستیاران دیجیتال شخصی (PDA: Personal Digital Assistants) و دیگر دستگاه های بی سیم تعریف می کند(2). در این رابطه یافته های پژوهش Antonicelliو همکارانش با عنوان«تاثیر نظارت از راه دور در خانه برای مدیریت سالمندان مبتلا به نارسایی احتقانی قلب» در سال 2008میلادی نشان داد که سیستم نظارت از راه دور منجر به کاهش نرخ بستری مجدد و مصرف منظم داروها توسط افراد سالمند تحت مطالعه شد(4). Grundgeiger وSanderson در سال 2011 میلادی در پژوهش خود با عنوان «فنآوری سلامت همراه: برنامه کاربردی مفید برای سالمندان» عنوان کردند که سلامت همراه در میان مدت به احتمال زیاد تقاضا برای نیروی کار را، از طریق ایجاد برنامه های کاربردی برای مراقبت از افراد مسن، با تشویق بیشترآنها به خود مدیریتی و همچنین فراهم کردن ارتباطات کارآمدتر بین ارائه دهندگان مراقبت، سرپرستان خانواده و افراد مسن، کاهش می دهد(5). پیش بینی شده است که تا سال 2014 میلادی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دولتی و خصوصی می تواند بین96/1تا83/5 بیلیون دلار در هزینه های درمانی در سراسر جهان با استفاده از فنآوری های Mobile Health از طریق نظارت بر سلامت صرفه جویی نمایند(6). نتیجه گیری: فنآوری های مدرن ارزان و در دسترس مانند تلفن همراه باید برای کاهش هزینه های بخش بهداشت و درمان، توانمند سازی مردم، بهبود نظارت بر بیماران از طریق ارزیابی مستمر از علائم و نشانه های بیماری،کنترل بیماران جهت پیروی از برنامه های خود مدیریتی و پیشگیری از بیماری های مزمن، به بهترین نحو استفاده شوند. فنآوری سلامت همراه با ایجاد امکان نظارت مستمر بر وضعیت سلامت افراد موجب توانمند سازی سالمندان و پیشگیری از بیماری های مزمن آنان می شود. نهایتا برنامه های کاربردی تلفن همراه می تواند منجر به کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی و همچنین تغییر رفتارهای بهداشتی با تقویت پیشگیری و در نهایت بهبود سلامت در بلند مدت گردد.
سعید رجایی پور؛ سیما عجمی؛ سوسن بهرامی؛ پریسا ملک احمدی
چکیده
مقدمه: رهبری فرآیندی است که طی آن مدیریت سازمان میکوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کنند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. آموزش عالی نقش مهمی در بهسازی و توسعهی زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. مقالهی حاضر درصدد تعیین رابطهی سبکهای رهبری مدیران گروههای ...
بیشتر
مقدمه: رهبری فرآیندی است که طی آن مدیریت سازمان میکوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کنند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. آموزش عالی نقش مهمی در بهسازی و توسعهی زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. مقالهی حاضر درصدد تعیین رابطهی سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی با سطح روحیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کل اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان (491 نفر) و علوم پزشکی اصفهان (594) در سال تحصیلی 90-1389 بودند. روش نمونهگیری بهصورت طبقهای- تصادفی متناسب با حجم (320 نفر) بود و ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد سبکهای رهبری براساس نظریهی رهبری مسیر- هدف House (هدایتی، حمایتی، مشارکتی و موفقیتگرایی) و پرسشنامهی محققساختهی ابعاد سطح روحیه (تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت) براساس مدلGetzels and Guba بودند که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی Cronbach's Alpha Coefficient (82/0=r2) و (89/0=r1) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخهی 18 و در دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی Pearson) و استنباطی (آزمون t، رگرسیون چندمتغیره، تحلیل واریانس چندگانه) استفاده گردید. یافتهها: در دانشگاه اصفهان، میانگین سبکهای هدایتی، حمایتی و مشارکتی بیشتر از سطح متوسط و میانگین سبک موفقیتگرایی کمتر از سطح متوسط بوده و نیز میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیشتر از سطح متوسط بوده است. در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میانگین سبکهای حمایتی و مشارکتی بیشتر ازسطح متوسط و میانگین سبکهای موفقیتگرایی و هدایتی کمتر از سطح متوسط بوده ولی میانگین ابعاد تعلق خاطر، همانندی و عقلانیت بیشتر از سطح متوسط بوده است. ضریب همبستگی بین نمرات سبکهای رهبری با سطح روحیه در سطح 05/0Pvalue≤ در دو دانشگاه معنادار بوده و نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که رابطهی بین سبکهای رهبری با سطح روحیه معنادار بوده است. نتیجهگیری: عملکرد ضعیف رهبری، منشا بحرانهای فزایندهای در مراکز آموزشی میشود. آموزش اثربخش زمانی امکانپذیر است که افراد با روحیه و قوی در راه تحقق و دستیابی به اهداف آموزشی کوشش کنند. واژههای کلیدی: رهبری؛ روحیه ؛ دانشگاهها
سکینه سقاییان نژاد اصفهانی؛ جواد زارعی؛ سیما عجمی؛ سعید سعیدبخش
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 774-784
چکیده
مقدمه: دستی و کاغذی بودن فرایند تولید و نگهداری مدارک پزشکی در ایران موجب شده است که بیمارستانها با مشکلاتی در زمینهی ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی خود روبهرو باشند. یکی از راه حلهای این مشکلات، ذخیرهسازی الکترونیکی مدارک پزشکی کاغذی است. هدف از این مطالعه، شناسایی وضعیت مدارک پزشکی کامپیوتری شده در نه بیمارستان منتخب در ...
بیشتر
مقدمه: دستی و کاغذی بودن فرایند تولید و نگهداری مدارک پزشکی در ایران موجب شده است که بیمارستانها با مشکلاتی در زمینهی ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی خود روبهرو باشند. یکی از راه حلهای این مشکلات، ذخیرهسازی الکترونیکی مدارک پزشکی کاغذی است. هدف از این مطالعه، شناسایی وضعیت مدارک پزشکی کامپیوتری شده در نه بیمارستان منتخب در شهرهای اهواز، اصفهان و شیراز بود.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی مشاهدهای- توصیفی بود. مکان پژوهش شامل نه بیمارستان منتخب از شهرهای اهواز، اصفهان و شیراز بود که از شیوهی ذخیرهسازی الکترونیکی برای نگهداری مدارک پزشکی خود استفاده میکردند. ابزار جمعآوری دادهها شامل چک لیست و پرسشنامه بود، که روایی و پایایی آنها تأیید شده بود. دادهها با استفاده از مشاهدهی مستقیم و مصاحبه گردآوری و با استفاده از روشهای آمار توصیفی تحلیل گردیدند.
یافتهها: استفاده از مدارک پزشکی کامپیوتری شده مزایایی نظیر تسریع در ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی، کاهش هزینههای نگهداری مدارک پزشکی و بهبود امنیت اطلاعات بیماران را در بیمارستانهای مورد پژوهش در پی داشت. فقدان زیر ساختهای مناسب، استفاده از تجهیزات سختافزاری نامناسب، وجود سیستمهای نرمافزاری مختلف در بیمارستان و عدم یکپارچگی دادهها از مهمترین چالشهای استفاده از مدارک پزشکی کامپیوتری شده در بیمارستانهای مورد پژوهش بودند.
نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از شیوهی مدارک پزشکی کامپیوتری شده در بیمارستان میتواند باعث تسهیل در بازیابی و دسترسی به مدارک پزشکی گردد و به حل مشکل کمبود فضا در بخش مدارک پزشکی کمک کند.
حسن قهنویه؛ فریده موحدی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ سیما عجمی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: با بررسی تولیدات علمی در هر حوزه میتوان در انجام سیاستهای پژوهشی برنامهریزیهای راهبردی انجام داد، پیشرفتهای حاصل را ارزیابی و کنترل نمود و کیفیت فعالیتهای پژوهشی را ارتقاء داد. این مطالعه با هدف تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجلهی « مدیریت اطلاعات سلامت» انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعهی ...
بیشتر
مقدمه: با بررسی تولیدات علمی در هر حوزه میتوان در انجام سیاستهای پژوهشی برنامهریزیهای راهبردی انجام داد، پیشرفتهای حاصل را ارزیابی و کنترل نمود و کیفیت فعالیتهای پژوهشی را ارتقاء داد. این مطالعه با هدف تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجلهی « مدیریت اطلاعات سلامت» انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعهی توصیفی به تحلیل محتوایی و استنادی تعداد 175 مقالهی چاپ شده در مجلهی علمی پژوهشی مدیریت اطلاعات سلامت طی سالهای 1383 لغایت 1389 پرداخته است. در این پژوهش با استفاده از چک لیست و مراجعه به تک تک عناوین و محتویات و استنادات مقالهها به جمعآوری اطلاعات و سپس ورود آن در نرمافزار Excel و تحلیل آنها اقدام شد. روایی چک لیست با استفاده از نظر استادان متخصص تأیید گردید. در تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی نظیر دستهبندی دادهها بر حسب توزیع فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و رسم نمودارها استفاده شد.یافتهها: از 531 نویسنده در 175 مقاله، بیشترین نویسندگان (58 درصد) مرد بودهاند. بیشترین افراد در مقطع دکتری تخصصی (263 نفر)، دارای رتبهی دانشگاهی استادیار (116 نفر)، با وابستگی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (156 مورد) بودند. بیشتر مقالات (127 مقاله) از نوع توصیفی، بیشترین ابزار مورد استفاده پرسشنامه (76 مورد) و بیشترین توصیفگرهای موضوعی به کار رفته، بیمارستانها (30 مورد) بوده است. بیشترین نوع مقالات چاپ شده، تحقیقی (150 مورد) و بیشترین مطالعات (60 عنوان) حاصل طرح تحقیقاتی مصوب بوده است. بیشترین تعداد مقاله (51 عنوان) در سال 89 به چاپ رسیده، بیشترین گرایش موضوعی «مدیریت» (50 عنوان) بود. بیشترین استنادات به مقالات (43 درصد) و از نظر زبان به منابع لاتین (58 درصد) بوده است. 45/4 درصد استنادات مربوط به خوداستنادی نویسنده و 05/1 درصد مربوط به خوداستنادی مجله بوده است.نتیجهگیری: باید الگوی رفتاری نویسندگان به نگارش مقالات تحلیلی و استفاده از روشهای بررسی متنوع و جدید در زمینهی مدیریت اطلاعات در حوزهی بهداشت و درمان سوق داده شود. سردبیر مجله، حد مشخصی را برای خوداستنادی در مقالات منتشر شدهی خود در نظر بگیرد.واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، استناد، مقاله مجله، نشریات ادواری.
حسینعلی رستگاری؛ سیما عجمی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
در حوادث غیر مترقبه روال طبیعی امور مربوط به زندگی روزمره جامعه به یکباره دگرگون و غیر عادی میشود، و در چنین شرایطی مدیریت بحران علم توام با هنری است که تلاش میکند تا شرایط بحرانی را به حالت عادی (و نه لزومأ قبل از بحران) برگرداند.
عمدهترین عامل موفقیت این مدیریت به میزان آمادگی قبل از وقوع بحران بستگی دارد. در غیر این صورت شاهد ...
بیشتر
در حوادث غیر مترقبه روال طبیعی امور مربوط به زندگی روزمره جامعه به یکباره دگرگون و غیر عادی میشود، و در چنین شرایطی مدیریت بحران علم توام با هنری است که تلاش میکند تا شرایط بحرانی را به حالت عادی (و نه لزومأ قبل از بحران) برگرداند.
عمدهترین عامل موفقیت این مدیریت به میزان آمادگی قبل از وقوع بحران بستگی دارد. در غیر این صورت شاهد بروز بحران در بحران خواهیم بود. این مقاله که به صورت تحقیقی مروری، با استفاده و مطالعه منابع علمی (12 مقاله جدید در این زمینه) وتجربیات مدیریتی نویسنده تهیه شده است به عوامل عمدهای که مدیران بحران با آن مواجه میباشند, نظری اجمالی دارد.
واژه های کلیدی :
بلایا - بلایای طبیعی - برنامه ریزی بهداشت منطقه ای - مدیریت خدمات بهداشتی – مدیریت ایمنی از حوادث