مهرداد فرزندیپور؛ عباس شیخ طاهری؛ منیره صادقی جبلی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 646-654
چکیده
مقدمه: بیماران بر اساس حق استقلال فردی میتوانند پس از دریافت اطلاعات کامل، آگاهانه و داوطلبانه از درمان یا ادامهی آن امتناع نمایند. این پژوهش با هدف شناسایی دلایل امتناع از درمان، میزان امتناع و آگاهانه بودن امتناع از درمان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش تمامی 135 بیمار امتناع کننده ...
بیشتر
مقدمه: بیماران بر اساس حق استقلال فردی میتوانند پس از دریافت اطلاعات کامل، آگاهانه و داوطلبانه از درمان یا ادامهی آن امتناع نمایند. این پژوهش با هدف شناسایی دلایل امتناع از درمان، میزان امتناع و آگاهانه بودن امتناع از درمان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش تمامی 135 بیمار امتناع کننده از درمان در بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان (به استثنای مرکز روانپزشکی) در سه ماههی تابستان 1389 بودند. دادهها به وسیلهی پرسشنامهای شامل 35 سؤال که روایی و پایایی آن کنترل شده بود، به روش مصاحبه جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مهمترین دلایل ترخیص با رضایت شخصی بیماران، نداشتن شرایط روحی مناسب (83 درصد)، کیفیت کم مراقبتها(49 درصد) و توصیهی دوستان و خویشاوندان (5/35 درصد) بود. در رابطه با ابعاد اخذ رضایت آگاهانه در ترخیص با رضایت شخصی، بیماران معتقد بودند که ارایهی اطلاعات به ایشان در 2/64 درصد موارد، قابل درک بودن فرم ترخیص با میل شخصی در 2/69 درصد موارد و تعامل و ارتباط پزشک با بیمار در زمان دریافت رضایتنامهی ترخیص با میل شخصی در 72 درصد موارد، مناسب یا به طور تقریبی مناسب بوده است.
نتیجهگیری: بهبود شرایط روحی بیمار و ارتقای سطح کیفی خدمات پزشکی و امکانات درمانی میتواند منجر به کاهش میزان ترخیص با رضایت شخصی شود. به منظور بهبود کیفیت اخذ رضایتنامه، ترخیص با رضایت شخصی، لازم است سایر گزینههای درمانی به همراه منافع و عوارض هر یک و همچنین محتویات فرم رضایتنامه برای بیماران توضیح داده شود و پزشکان ضمن پی بردن به دلایل امتناع بیماران از درمان و درک آنها، سعی در برطرف نمودن دلایل و منصرف نمودن بیمار نمایند.
فرحناز صدوقی؛ عباس شیخ طاهری
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
به دلیل پیچیدگی تصمیمات پزشکی، کاربرد سیستمهای اطلاعاتی جهت پشتیبانی از این تصمیمات افزایش یافته است. در این بین، نقش سیستمهای هوشمند در یاری رسانی به پزشکان برجسته است. در این مقاله، به بررسی قابلیت این سیستمها در پزشکی پرداخته شده است و مهمترین چالشهای به کارگیری این سیستمها مورد بحث قرار گرفته است. محدودیت تکنولوژی، ...
بیشتر
به دلیل پیچیدگی تصمیمات پزشکی، کاربرد سیستمهای اطلاعاتی جهت پشتیبانی از این تصمیمات افزایش یافته است. در این بین، نقش سیستمهای هوشمند در یاری رسانی به پزشکان برجسته است. در این مقاله، به بررسی قابلیت این سیستمها در پزشکی پرداخته شده است و مهمترین چالشهای به کارگیری این سیستمها مورد بحث قرار گرفته است. محدودیت تکنولوژی، هزینهی سیستم، نگهداری متخصصین در سازمان، وارد کردن دادههای بیمار در سیستم، مشکلات کسب دانش، مدل سازی دانش پزشکی، تأیید عملکرد سیستم، توصیههای اشتباه و مسؤولیت در برابر خطا، محدودیت حوزهی عملیاتی هوش مصنوعی و ضرورت یکپارچگی آن با فعالیتهای جاری از جمله چالشهای پیش روی به کارگیری این نوع سیستمها است که مستلزم ارایهی راهکار یا پاسخهای مناسب میباشد.واژههای کلیدی: هوش مصنوعی؛ سیستم خبره؛ شبکهی عصبی؛ تصمیمگیری پزشکی با کمک کامپیوتر.
فاطمه روزبهانی؛ عباس شیخ طاهری؛ مهرداد فرزندیپور؛ فاطمه رنگرزجدی؛ زهره مبارک قمصری
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: هدف فعالیتهای آموزشی رشد آگاهی و تواناییهای بالقوهی انسان است. ارزیابی خدمات آموزشی نقش مؤثری در حصول کیفیت فعالیتهای آموزشی و افزایش مهارتهای فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مربیان کارآموزی از نظر دانشجویان مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 85-1384 انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: هدف فعالیتهای آموزشی رشد آگاهی و تواناییهای بالقوهی انسان است. ارزیابی خدمات آموزشی نقش مؤثری در حصول کیفیت فعالیتهای آموزشی و افزایش مهارتهای فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مربیان کارآموزی از نظر دانشجویان مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 85-1384 انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی بود که بر روی کلیهی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتهی مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیم سال دوم 85-1384 که شامل 21 دانشجوی کاردانی و20 دانشجوی کارشناسی ترم آخر بودند، انجام گرفت. در این مطالعه، از پرسشنامهای مشتمل بر ده سؤال با پاسخهای بسته از بسیار خوب تا ضعیف که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، استفاده شد. در مجموع 328 پرسشنامه برای ارزیابی تمام مربیان کارآموزی (8 نفر) توزیع گردید؛ که از این تعداد 205 پرسشنامه عودت داده شد. تحلیل دادهها از طریق تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گرفت.یافتهها: از نظر اکثر دانشجویان (2/71 درصد)، کنترل حضور و غیاب دانشجو در محل کارآموزی توسط مربیان کارآموزی در حیطهی بسیار خوب قرار داشت. رعایت موازین اخلاقی و اسلامی (7/69 درصد) و حضور به موقع مربی (8/67 درصد)، در مراتب بعدی قرار داشتند.نتیجهگیری: دانشجویان عملکرد مربیان کارآموزی را در حد بسیار خوب (61 درصد) ارزیابی نمودند. به نظر میرسد توجه به عواملی مانند پیگیری مشکلات کارآموزان، توضیح شرح وظایف کارآموز قبل از شروع دوره و نظارت بر یادگیری مهارتهای عملی ایشان میتواند باعث ارتقای هر چه بیشترکیفیت آموزش گردد.واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛کارآموزی؛ ارزیابی؛ کارآموزان.
مهرداد فرزندی پور؛ عباس شیخ طاهری؛ لیلا شکری زاده آرانی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: استفاده از پایگاههای اطلاعاتی منوط به طبقهبندی صحیح اطلاعات در آنها است که بر اساس کدگذاری بالینی صورت میگیرد. هدف این پژوهش بررسی میزان صحت کدگذاری اقدامات در بیمارستانهای آموزشی بود.روش بررسی: در این مطالعهی مقطعی، تعداد 246 پروندهی پزشکی به صورت تصادفی از بیمارستانهای آموزشی کاشان در سال 1386 انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از پایگاههای اطلاعاتی منوط به طبقهبندی صحیح اطلاعات در آنها است که بر اساس کدگذاری بالینی صورت میگیرد. هدف این پژوهش بررسی میزان صحت کدگذاری اقدامات در بیمارستانهای آموزشی بود.روش بررسی: در این مطالعهی مقطعی، تعداد 246 پروندهی پزشکی به صورت تصادفی از بیمارستانهای آموزشی کاشان در سال 1386 انتخاب شد. اطلاعات مربوط به اقدامات درمانی، اطلاعات مربوط به کدگذار و اصول ثبت اقدامات در چک لیستی که به تأیید صاحب نظران رسیده بود، ثبت گردید. اقدامات درمانی دوباره کدگذاری شد. صحت کدها بر اساس توافق کدهای اصلی پرونده و کدهای Recoder تعیین شد. تحلیل دادهها به کمک شاخصهای آماری (درصد، 2χ، تست فیشر، OR و فاصلهی اطمینان 95 درصد OR) انجام گرفت.یافتهها: در مجموع 46 خطا (7/18 درصد) در بین کدهای اقدامات اصلی مشاهده شد. در مواردی که کد با فهرست شمارهای کنترل شده بود، خطای کدگذاری کمتر بود؛ ولی در مجموع، کدگذاری با استفاده از کتاب به طور معنیداری با خطای بیشتری همراه بود. بهبود مستندسازی اقدامات، خطاهای کدگذاری را تا حدودی کاهش داد. در پروندههای خوانا، خطای کمتری وجود داشت. همچنین استفاده از اختصارات واضح با افزایش صحت کدگذاری همراه بود.نتیجهگیری: پایگاههای اطلاعاتی اقدامات درمانی قابل اعتماد است. فاکتورهای مرتبط با مستندسازی بهتر اقدامات و نیز عوامل مرتبط با کدگذار میتواند باعث بهبود کیفیت کدگذاری اطلاعات اقدامات درمانی و پایگاههای اطلاعاتی مربوط گردد.واژههای کلیدی: طبقهبندیها؛ نشانه گذاری؛ پروندهها؛ مدارک پزشکی.
عباس شیخ طاهری؛ خلیل کیمیافر؛ احمد براتی مارنانی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: آگاهی ارایه دهندگان مراقبت از قوانین حاکم بر پروندههای پزشکی و اطلاعات بهداشتی بیماران، شرایط تأمین حقوق بیمار را فراهم میکند. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی از جنبههای قانونی مدارک پزشکی در بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان در سال 1386 صورت پذیرفت.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی ارایه دهندگان مراقبت از قوانین حاکم بر پروندههای پزشکی و اطلاعات بهداشتی بیماران، شرایط تأمین حقوق بیمار را فراهم میکند. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی از جنبههای قانونی مدارک پزشکی در بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان در سال 1386 صورت پذیرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که روی 325 نفر از کارکنان (پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی) که به طور تصادفی انتخاب شده بودند در سال 1386 انجام گرفت. دادهها با پرسشنامهای که بر اساس موارد قانونی، مرتبط با اطلاعات بهداشتی و مطابق با کتب مرجع و نظر کارشناسان مربوطه بود تهیه، تأیید و پایایی آن با آزمون مجدد تأیید شد. با استفاده از نرمافزارSPSS و با شاخصهای درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار امتیازات تحلیل گردید.یافتهها: آگاهی کارکنان از موارد قانونی اخذ رضایتنامه با امتیاز 36/1 ± 78/3 از 8، موارد قانونی مربوط به محرمانگی با امتیاز 97/0 ± 45/1 از 4 و موارد قانونی مربوط به صدور گواهی با امتیاز 79/1 ± 27/3 از 9 در حد متوسط بود. در مجموع، آگاهی شرکت کنندگان در این پژوهش با امتیاز 83/2 ± 51/8 از 21 متوسط بود. بیشترین آگاهی را پزشکان و کمترین آگاهی را پرستاران دارا بودند.نتیجهگیری: میزان آگاهی از جنبههای قانونی مرتبط با اطلاعات بهداشتی در حد متوسط است که این امر لزوم آموزش جنبههای قانونی مدارک پزشکی به خصوص محرمانگی اطلاعات بیماران و صدور گواهی پزشکی را در ردههای شغلی مختلف به خصوص پرستاری میرساند.واژههای کلیدی: آگاهی؛ جنبههای قانونی؛ مدارک پزشکی؛ رازداری؛ رضایت بیمار.
عباس شیخ طاهری؛ مهرداد فرزندی پور
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: رضایت آگاهانه بیمار، اساس اخلاق پزشکی و صلاحیت بیمار، یکی از مهمترین ابعاد رضایت آگاهانه است. این پژوهش با هدف بررسی صلاحیت بیماران و عملکرد واحد پذیرش در اخذ رضایتنامه معالجه و عمل جراحی در بیمارستانهای آموزشی شهرستان کاشان انجام گردید. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 300 بیمار (رضایت دهنده) بخش جراحی از بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: رضایت آگاهانه بیمار، اساس اخلاق پزشکی و صلاحیت بیمار، یکی از مهمترین ابعاد رضایت آگاهانه است. این پژوهش با هدف بررسی صلاحیت بیماران و عملکرد واحد پذیرش در اخذ رضایتنامه معالجه و عمل جراحی در بیمارستانهای آموزشی شهرستان کاشان انجام گردید. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 300 بیمار (رضایت دهنده) بخش جراحی از بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان در سال 1386 به صورت تصادفی ساده و با توجه به برنامه زمانی پذیرش بیماران جراحی وارد مطالعه شدند. جهت بررسی صلاحیت بیماران برای امضای فرم رضایتنامه جراحی و عملکرد واحد پذیرش از چک لیست استفاده شد. روایی چک لیست توسط متخصصان مربوط تأیید شد. یافتهها با نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: 80 درصد بیماران صلاحیت لازم جهت امضای فرم رضایتنامه را در زمان پذیرش داشتند، در حالی که هنگام گرفتن رضایت فقط 55 درصد از آنان، خودشان رضایت داده بودند. علاوه بر این 6/3 درصد از بیمارانی که رضایت دادند، خودشان صلاحیت لازم برای دادن رضایت را نداشتند. 3/59 درصد اشخاص ثالث از نظر نسبت با بیمار، صلاحیت رضایت دادن نداشتند. به اکثر رضایت دهندگان فرصت مطالعه فرم رضایتنامه داده نشده بود (3/75 درصد)، برای مطالعه فرم تشویق نشده بودند (7/98 درصد) و در هیچ موردی نسبت شخص رضایت دهنده با بیمار کنترل نشده بود.نتیجهگیری: عملکرد واحدهای پذیرش نسبت به اخذ رضایت از افراد از لحاظ نسبت قانونی (شخص ثالث) و داشتن صلاحیت با دقت صحت کامل انجام نمیشود. شفاف شدن قوانین مربوط برای کارکنان، افزایش دقت و توجه آنان و همچنین توضیح دادن فرمهای رضایتنامه برای بیماران توصیه میشود.واژههای کلیدی: رضایت بیمار؛ جراحی؛ پذیرش بیمار؛ بیمارستانهای آموزشی.
عباس شیخ طاهری؛ حمید مقدسی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: امروزه اهمیت و ارزش اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی افزایش یافته است. مدیریت این منبع ارزشمند به تخصص و مهارتهای متنوعی نیاز دارد. بنابراین مدیران اطلاعات با توجه به توانمندیهای خود نقش حیاتی در سازمانهای مراقبت بهداشتی ایفا میکنند. با توجه به این موضوع، در این مقاله به اهمیت، نقش و جایگاه مدیران اطلاعات ...
بیشتر
چکیده مقدمه: امروزه اهمیت و ارزش اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی افزایش یافته است. مدیریت این منبع ارزشمند به تخصص و مهارتهای متنوعی نیاز دارد. بنابراین مدیران اطلاعات با توجه به توانمندیهای خود نقش حیاتی در سازمانهای مراقبت بهداشتی ایفا میکنند. با توجه به این موضوع، در این مقاله به اهمیت، نقش و جایگاه مدیران اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی آینده پرداخته شد. نتیجهگیری: مدیران اطلاعات، توانمندان راهبردی برای سازمانهای مراقبت بهداشتی آینده خواهند بود؛ از این رو مدیران به منظور موفقیت در این کار مهم باید به دانش و مهارتهای متنوعی در زمینههای گوناگون مدیریت و فنآوری اطلاعات، امور فنی مرتبط با آن و علوم مدیریت مجهز باشند و فرایندهای مراقبت بهداشتی را به خوبی درک نمایند.واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ مدیران؛ ارائهی مراقبتهای بهدشتی؛ سازمانها (بهداشتیـ درمانی).