فاطمه مکیزاده؛ محمد امین عرفانمنش؛ فرزانه صرامی
چکیده
مقدمه: آلتمتریکس (دگرسنجه)، شاخصهایی هستند که میتوانند در کنار مفاهیم سنتی علمسنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی میباشند، به منظور بررسی اثرگذاری تولیدات علمی در محیط وب 2 مورد بهرهبرداری قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور مقالههای بینالمللی حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت در رسانههای اجتماعی و ...
بیشتر
مقدمه: آلتمتریکس (دگرسنجه)، شاخصهایی هستند که میتوانند در کنار مفاهیم سنتی علمسنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی میباشند، به منظور بررسی اثرگذاری تولیدات علمی در محیط وب 2 مورد بهرهبرداری قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور مقالههای بینالمللی حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت در رسانههای اجتماعی و تعیین بهرهمندی محققان این حوزه از این رسانهها و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که با رویکرد علمسنجی و بهرهگیری از شاخصهای آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش را 64 مجله در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت و حوزه انفورماتیک پزشکی در پایگاه SJR (SCImago Journal Rank) و Scopus تشکیل داد. کلیه اطلاعات لازم مربوط به مجلات و مقالات مورد بررسی همچون نام مجله، نام مقاله، نمره آلتمتریک و... با مراجعه به Altmetric.com به دست آمد. از آزمون همبستگی Spearman جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: Mendeley، توییتر و Facebook از جمله رسانههای اجتماعی بودند که بیشترین میزان اشاره را دریافت کردند. بر اساس یافتهها، ارتباط معنیداری بین پوشش آلتمتریک (میزان حضور در محیط وب اجتماعی) و همچنین، سه شاخص عملکرد کیفی [SJR، SNIP (Source Normalized Impact per Paper) و CiteScore] وجود داشت. ضریب همبستگی برای سه شاخص به ترتیب 401/0، 248/0 و 285/0 به دست آمد.نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی دارند. بنابراین، محققان حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت میتوانند با اشتراکگذاری آثار خود در رسانههای اجتماعی، میزان استناد به آنها را افزایش دهند. با توجه به قوی نبودن ضرایب همبستگی در مطالعه حاضر، میتوان از شاخصهای آلتمتریکس به عنوان مکمل شاخصهای علمسنجی و نه جایگزین در ارزیابی پژوهش و محاسبه تأثیر علمی بهره برد.
علیاکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ عاطفه شهیدی مقدم
چکیده
مقدمه: شناخت وضعیت موجود و مقایسه فعالیتهای پژوهشی در موضوعات مختلف، باعث شده است که امروزه ارزیابی فعالیتهای پژوهشی با استفاده از فنون علمسنجی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل همواژگانی و همنویسندگی مقالات منتشر شده در مجله «مدیریت اطلاعات سلامت» طی سالهای 97-1388 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع علمسنجی ...
بیشتر
مقدمه: شناخت وضعیت موجود و مقایسه فعالیتهای پژوهشی در موضوعات مختلف، باعث شده است که امروزه ارزیابی فعالیتهای پژوهشی با استفاده از فنون علمسنجی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل همواژگانی و همنویسندگی مقالات منتشر شده در مجله «مدیریت اطلاعات سلامت» طی سالهای 97-1388 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع علمسنجی بود و دادههای آن از «نمایه استنادی علوم ایران» استخراج گردید. جامعه تحقیق شامل 807 مقاله منتشر شده در مجله «مدیریت اطلاعات سلامت» طی بازه زمانی 10 ساله (97-1388) بود.یافتهها: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 236 مقاله، رتبه اول تولید مقالات مجله مدیریت اطلاعات سلامت را به خود اختصاص داد. بیش از 94 درصد مقالات به صورت گروهی نگارش یافته بود. محمدحسین یارمحمدیان بالاترین امتیاز را از نظر مرکزیتهای همنویسندگی کسب کرد. کلید واژه «بیمارستانها» پرتکرارترین کلید واژه مجله مدیریت اطلاعات سلامت بود. خوشهبندی موضوعی مقالات مجله حاکی از وجود 7 خوشه موضوعی «عملکرد و خدمات بیمارستانی، مدیریت دانش در دانشگاهها، سیستم اطلاعات بیمارستانی، مطالعات سنجش کمی اطلاعات سلامت، شاخصهای سلامت بهداشت، مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت و کیفیت مراقبتهای بهداشتی در بیمارستانها» بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد رویکرد همکاری علمی میان نویسندگان در تولید آثار علمی خوب است، اما تعداد زیادی از نویسندگان دارای حداقل تعداد تولید آثار علمی هستند. همچنین، تعداد کمی از مؤسسات و دانشگاههای تولید آثار علمی در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت بسیار فعال هستند. به جزء خوشه «مدیریت دانش در دانشگاهها»، تمام خوشههای موضوعی به دست آمده، با محورهای موضوعی مجله همراستا میباشند.
صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات باکیفیت به منظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و همچنین، نظارت بر عملکرد سیستم سلامت، ضروری میباشد. بنابراین، سیستم مدیریت اطلاعات سلامت باید به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان ساری بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات باکیفیت به منظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و همچنین، نظارت بر عملکرد سیستم سلامت، ضروری میباشد. بنابراین، سیستم مدیریت اطلاعات سلامت باید به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری شامل گزارشهای روتین بیماران مبتلا به دیابت در سطح کلیه مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در شهرستان ساری و حجم نمونه متشکل از 30 مرکز روستایی بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ابزارهای بومیسازی شده PRISM (Performance of Routine Information Systems Management) که دارای چهار بعد «بههنگام بودن، صحت، کامل بودن و پردازش دادهها» میباشد، جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 50/81 درصد از اطلاعات بههنگام بود. صحت دادهها بین 99/39 و 33/53 درصد و تطابق کلی 67/16 درصد گزارش گردید. 09/94 درصد از گزارشهای فصلی دیابت کامل بود. 66/86 درصد از مراکز، شاخصها را برای واحدهای تحت پوشش خود محاسبه، خلاصه گزارش را تهیه و وضعیت واحدهای ارایهکننده خدمت را با هم مقایسه میکردند، اما شاخصهای مقایسهای تهیه نشده بود.نتیجهگیری: صحت دادهها در مراکز بررسی شده دارای وضعیت مطلوبی نمیباشد. ضعف موجود مانع تأمین هدف از جمعآوری این اطلاعات گردیده است که در نتیجه، قابلیت استناد یا استفاده از آنها را سلب مینماید.
صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری آن شامل گزارشهای فصلی کلیه خانههای بهداشت شهرستان ساری بود. حجم نمونه را گزارشهای فصلی دو فصل 72 خانه بهداشت تشکیل داد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس به منظور جمعآوری دادهها، از ابزار ارزیابی عملکرد مدیریت سیستم روتین اطلاعات سلامت در سطح واحدهای ارایه خدمت استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: صحت دادهها بین 96/90 و 05/18 درصد متفاوت بود. طبق بیانات بیماران مصاحبه شونده، اطلاعات مربوط به 52 درصد از آنان مبتنی بر واقعیت نبود.نتیجهگیری: اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت که اغلب یکی از ملزومات نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای ارایه خدمت و اتخاذ تصمیمات متناسب میباشد، وضعیت مطلوبی ندارد و فاقد کیفیت لازم برای چنین منظوری است.
محمد دهقانی؛ زری رحمتپسند فتیده؛ زهرا آراسته؛ کبری شکریزاده بزنجانی
چکیده
مقدمه: امروزه ماهیت دادهها و اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی- درمانی، باعث پررنگتر شدن بحث امنیت اطلاعات سلامت شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها در حوزه امنیت اطلاعات سلامت بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1397 بر روی 367 نفر از کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه ماهیت دادهها و اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی- درمانی، باعث پررنگتر شدن بحث امنیت اطلاعات سلامت شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها در حوزه امنیت اطلاعات سلامت بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1397 بر روی 367 نفر از کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانهای ایران انجام شد. پس از تأیید روایی و پایایی، پرسشنامه الکترونیک برای شرکتکنندگان ارسال گردید. آزمون فرضیهها با استفاده از آزمونهای Pearson ،Independent t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین امتیازات آگاهی، نگرش و عملکرد شرکتکنندگان در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات به ترتیب 25/0 ± 67/0، 35/0 ± 53/3 و 41/0 ± 47/1 بود. همچنین، رابطه مستقیم و معنیداری بین نمره کسب شده در هر یک از این سه بعد، با سن، سابقه کار، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی وجود داشت (001/0 = P).نتیجهگیری: با توجه به وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان، میتوان با برگزاری دورههای آموزشی و ضمن خدمت، وضعیت امنیت اطلاعات سلامت در بیمارستانها را ارتقا داد.
بهجت طاهری؛ اصفه حدادپور؛ رقیه قضاوی
چکیده
مقدمه: از آنجا که پیشرفت علم نتیجه فعالیتهای جمعی است، مطالعه کمی و کیفی همکاری میان نویسندگان در سطوحی همچون کشورها، مؤسسات و مجلات، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی همکاریهای علمی بین رشتهها، مؤسسات، کشورها و نویسندگان مجله مدیریت اطلاعات سلامت بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل همتألیفی و با رویکرد ...
بیشتر
مقدمه: از آنجا که پیشرفت علم نتیجه فعالیتهای جمعی است، مطالعه کمی و کیفی همکاری میان نویسندگان در سطوحی همچون کشورها، مؤسسات و مجلات، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی همکاریهای علمی بین رشتهها، مؤسسات، کشورها و نویسندگان مجله مدیریت اطلاعات سلامت بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل همتألیفی و با رویکرد علمسنجی انجام شد. بدین ترتیب، اسامی نویسندگان مقالات مجله مدیریت اطلاعات سلامت به همراه وابستگی سازمانی آنها از سال 1383 تا سال 1396 به عنوان دادههای تحقیق استخراج گردید. تحلیلهای همنویسندگی، محاسبه شاخصهای مرکزیت شبکه و همچنین، محاسبه فراوانی بر روی مؤلفههای مورد بررسی شامل نویسندگان و وابستگی سازمانی آنها صورت گرفت.یافتهها: در بین رشتهها و مؤسسات، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی- علوم پزشکی اصفهان (102 مقاله)، کتابداری- علوم پزشکی اصفهان (87 مقاله) و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی- علوم پزشکی تهران (46 مقاله)، بیشترین مقالات را به خود اختصاص دادند. مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، بیشترین سطح همکاری با سایر مؤسسات را دارا بود. در مجله مدیریت اطلاعات سلامت، همکاری بینالمللی با کشورهای ایالات متحده آمریکا، اتریش، استرالیا، انگلستان، بوسنی و هرزگوین، فرانسه و مالزی وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به این که همکاریهای بین دانشگاهی و بینالمللی هم در ارزیابیهای ملی و هم در ارزیابیهای بینالمللی پایگاههای نمایهکننده به عنوان یک معیار مهم ارزیابی مجلات در نظر گرفته میشود، با وجود سطح مناسب همکاریهای علمی داخلی و خارجی این مجله، لازم است به صورت مداوم در پذیرش و جذب مقالات با همکاریهای نویسندگان خارج از دانشگاه، وضعیت مجله ارتقا داده شود.
محمد دهقانی؛ یوسف نوشیراوانی؛ کبری شکریزاده بزنجانی؛ آزاده عسگریان
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت میتواند نقش مهمی در اداره این سازمانها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش کیفی و Delphi در سال 1396 انجام گردید. ابتدا مشکلات بخش مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت میتواند نقش مهمی در اداره این سازمانها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش کیفی و Delphi در سال 1396 انجام گردید. ابتدا مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن با استفاده از روش تحلیل مقایسه مداوم استخراج گردید. سپس اعتبار یافتههای به دست آمده با استفاده از تکنیک Delphi و در دو راند مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: از دیدگاه افراد شرکتکننده در تحقیق، مشکلات مربوط به نابرابری سازمانی، ساختمان و محیط کار و قوانین و فرایندها به ترتیب با 89، 86 و 85 درصد، مهمترین چالشهای بخش مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانها بود. اصلیترین دلایل به وجود آمدن این مشکلات نیز عدم وجود نظام صنفی (95 درصد) و امور مالی (92 درصد) بود.نتیجهگیری: بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها با چالشهای مختلفی مواجه است که علت اصلی آن مربوط به سیاستگذاریهای کلان، فقدان قوانین و نگرش مدیران بیمارستان به این بخش میباشد.
محمد دهقانی؛ امیر تراب میاندوآب؛ سوگند حبیبی چناران؛ محمدحسین حیوی حقیقی
چکیده
مقدمه: وجود اطلاعات با کیفیت میتواند نقش مهمی در مدیریت سلامت هنگام وقوع بحران ایفا نماید. با توجه به فقدان مجموعه حداقل دادهها MDS (Minimum Data Set) در مدیریت سلامت بحران، مطالعه حاضر با هدف طراحی MDS مدیریت اطلاعات سلامت در بحران برای ایران انجام گردید.روش بررسی: این پژوهش کیفی در سال 1396 به وسیله تکنیک Delphi صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: وجود اطلاعات با کیفیت میتواند نقش مهمی در مدیریت سلامت هنگام وقوع بحران ایفا نماید. با توجه به فقدان مجموعه حداقل دادهها MDS (Minimum Data Set) در مدیریت سلامت بحران، مطالعه حاضر با هدف طراحی MDS مدیریت اطلاعات سلامت در بحران برای ایران انجام گردید.روش بررسی: این پژوهش کیفی در سال 1396 به وسیله تکنیک Delphi صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ناهمگون، 18 فرد برای مطالعه انتخاب شدند. تکنیک Delphi در سه مرحله انجام و برای تحلیل دادهها از محاسبه میانگین استفاده گردید.یافتهها: MDS مدیریت سلامت قبل از بحران دارای 9 کلاس دادهای و 84 عنصر دادهای، MDS مدیریت سلامت حین بحران متشکل از 9 کلاس دادهای و 45 عنصر دادهای و MDS مدیریت سلامت بعد از بحران نیز شامل 6 کلاس دادهای و 54 عنصر دادهای بود.نتیجهگیری: مدیران و سیاستگذاران بحران با استفاده از نتایج تحقیق حاضر میتوانند اطلاعات درست و مورد نیاز در حوزه سلامت را جمعآوری و پردازش نمایند که این امر باعث ارتقای مدیریت سلامت در هنگام بحران میگردد.
مرجان قاضی سعیدی؛ روح الله خارا؛ محمد حسینی روندی
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 255-262
چکیده
بازخورد اطلاعات مربوط به عملکردهای فعلی سازمان ها، جهت تصمیم گیری معتبربرای مدیران و متخصصان حوزه مراقبت سلامت، حیاتی می باشد. استفاده از داده ها در تصمیم گیری های مدیریتی و بالینی به دلیل حجم زیاد داده ها ، گردآوری داده ها از منابع متنوع و عدم ساختاریافتگی انها بسیار مشکل است. هدف از انجام این مطالعه،بیان ضرورت بکارگیری داشبورد به ...
بیشتر
بازخورد اطلاعات مربوط به عملکردهای فعلی سازمان ها، جهت تصمیم گیری معتبربرای مدیران و متخصصان حوزه مراقبت سلامت، حیاتی می باشد. استفاده از داده ها در تصمیم گیری های مدیریتی و بالینی به دلیل حجم زیاد داده ها ، گردآوری داده ها از منابع متنوع و عدم ساختاریافتگی انها بسیار مشکل است. هدف از انجام این مطالعه،بیان ضرورت بکارگیری داشبورد به عنوان یک روش مناسب جهت نمایش داده های مربوط به عملکرد شاخص های کلیدی حوزه سلامت برای پشتیبانی از تصمیم گیری مدیران و متخصصان می باشد. مطالعه حاضر به صورت مروری نقلی بوده که با جستجو در بانک های اطلاعاتی اینترنتی از جمله، PubMed، proquest ،google scholar،SID ، Magiranو سایت های مربوط به حوزه داشبوردانجام شده است. در این مطالعه سعی بر آن بود که با بررسی متون، مقالات، پایانامه ها وکتابها در زمینه کاربردها و مزایای داشبورد در حوزه سلامت و دیگر حوزه ها، پتانسیل استفاده از داشبورد در حوزه بهداشت و درمان شناخته شود و در صورت امکان در نظام های اطلاعات سلامت کشورمان بکارگرفته شود. بدین منظور پژوهشگران از طریق جستجو در پایگاه های فوق الذکر با استفاده از کلید واژه های «داشبورد»، «داشبوردهای سلامت»،«داشبوردهای بالینی»، «داشبورد های بیمارستانی»، «داشبوردهای مدیریتی»و «مزایای داشبورد»و همچنین واژه های انگلیسی "dashboard"،"information dashboards"، "health baseboard"، "management dashboard"،"information display"و مترادف آنهاجستجو را انجام دادند، بازه زمانی مستندات مورد استفاده مربوط به سال 2005میلادی لغایت 2013 میلادی با اولویت مستندات جدیدتر تعیین شد. در این مطالعه حدود 90 مقاله به زبان های فارسی و انگلیسی بررسی شده است و از میان انها تعداد 31 مقاله که ارتباط نزدیک تری به موضوع مورد نظر داشتند انتخاب گردیده است. مزایای داشبورد در تحقیقات مختلف به وضوح قابل رویت است ، با توجه به وضعیت کنونی سیستم های اطلاعات بهداشتی و افزایش بی وقفه داده ها در این حوزه، داشبورد یک ابزار حیاتی برای تصمیم گیری در سازمان های سلامت به حساب می آید.در همین راستا، ضروری است که برای کلیه ابعاد بالینی و مدیریتی در سازمان های سلامت شاخص های کلیدی عملکرد شناسایی شوند و برای پایش در داشبوردهای سازمانی و بالینی مخصوص گنجانده شوند، امید است با انجام این مهم مدیریت مبتنی بر اطلاعات و تصمیم گیری اگاهانه وهمچنین کیفیت سلامت در جامعه بهبود یابد.
لیلا سید اصفهانی؛ هاله آیتاللهی؛ مصطفی لنگری زاده
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 663-670
چکیده
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش در بر گیرندهی 40 نفر از فارغ التحصیلان رشتهی مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای تأمین اجتماعی شهر تهران بود که به علت محدود بودن جامعهی پژوهش، نمونهگیری انجام نشد. برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای بر اساس سایر متون مرتبط طراحی و با مراجعهی حضوری پژوهشگر، در بین افراد شرکت کننده در پژوهش توزیع گردید. برای تأیید اعتبار محتوای پرسشنامه، نظر صاحبنظران دریافت و برای تأیید پایایی آن از روش آزمون- بازآزمون استفاده شد (945/0 = r). از آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی (rs) Spearman rho و T-test برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: بین میزان آگاهی کارکنان از مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و متغیرهای سن، سابقهی کار و سال فراغت از تحصیل آنان ارتباط معنیدار وجود داشت. همچنین بین میزان آگاهی کارکنان و عوامل انگیزشی برای مشارکت در دورههای آموزشی رابطهی معنیدار و معکوس مشاهده شد، در حالی که بین میزان آگاهی آنان و عوامل بازدارنده برای شرکت در دورههای آموزشی ارتباطی وجود نداشت.
نتیجهگیری: ضروری است که قبل از پیادهسازی مشاغل جدید، آموزشهای لازم جهت افزایش آگاهی و مهارت کارکنان ارایه شود. با شناسایی عوامل انگیزشی و کنترل عوامل بازدارنده، شرکت کارکنان در دورههای آموزشی تسهیل خواهد شد.