رضوان انصاری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 320-325
چکیده
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با استفاده از چکلیستی که روایی آن پیشتر تأیید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. این چکلیست شامل 4 بعد کیفیت محتوا، طراحی، سازماندهی و کاربرپسندی وبسایتها بود. برای اولویتبندی کیفیت وبسایتها، به هر معیار این ابعاد، نمرهای از 5-1 توسط متخصصان اختصاص یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Excel استفاده گردید.یافتهها: وبسایتهای مورد بررسی، به طور متوسط 81 درصد از معیارهای محتوا، 85 درصد از طراحی، 89 درصد از سازماندهی و 77 درصد از کاربرپسندی را در طراحی خود رعایت کرده بودند. به طور کلی، درصد نمرات کسب شده در ابعاد چهارگانه، از 74 تا 90 درصد از حداکثر نمره قابل کسب در هر بعد متغیر بود.نتیجهگیری: وبسایتهای پژوهشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، از نظر رعایت ابعاد کیفیت وبسایت در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. با این وجود، جهت افزایش کارایی و بهرهوری، پژوهشکدهها باید در طراحی وبسایتهای خود سایر معیارهای کیفی مغفول مانده را نیز رعایت نمایند.
محمد هیوا عبدخدا؛ سید جواد قاضی میرسعید؛ محمد رضا علیبیک؛ رقیه ارشاد سرابی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 102-107
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش را وبسایتهای کلیه بیمارستانهای تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی که در مجموع 50 بیمارستان بودند، تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه MDS-Hospital website بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده بود (90/0 = a). در نهایت، دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات بعد ساختاری بر اساس پرسشنامه MDS-Hospital website برای وبسایت بیمارستانهای مورد مطالعه، 5/64 درصد به دست آمد؛ در حالی که میانگین نمرات حاصل از ارزیابی وبسایتهای این بیمارستانها از لحاظ بعد محتوایی، کمتر از 0/50 درصد بود. از لحاظ بعد ساختاری، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و از لحاظ بعد محتوایی، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در وضعیت مطلوبتری قرار داشتند. نتیجهگیری: وبسایت بیمارستانهای مورد ارزیابی از لحاظ ساختاری در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار دارند، اما وضعیت آنها از لحاظ محتوایی نامطلوب ارزیابی میشود. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش، لازم است بیمارستانها به بازطراحی وبسایتهای خود از لحاظ محتوایی بپردازند تا بتوانند جایگاه خود را در بازاریابی صنعت توریسم درمانی تثبیت نمایند.
الهام سلجوقی؛ ننا آقاسی؛ مهدیه اسدی؛ مریم اخوتی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 108-113
چکیده
مقدمه: از آنجایی که ارتباط بین کاربر و محیط وب از طریق رابط کاربری صورت میگیرد، ضروری است که وبسایتهای سلامت، کاربر محور باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رابط کاربری وبسایتهای سلامت در ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کاربردی و از نوع توصیفی بود که در آن از روش مکاشفهای بهره گرفته شد. ...
بیشتر
مقدمه: از آنجایی که ارتباط بین کاربر و محیط وب از طریق رابط کاربری صورت میگیرد، ضروری است که وبسایتهای سلامت، کاربر محور باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رابط کاربری وبسایتهای سلامت در ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کاربردی و از نوع توصیفی بود که در آن از روش مکاشفهای بهره گرفته شد. در این پژوهش، 13 وبسایت سلامت با روش نرخ صفحات مرتبط و رتبه Alexa انتخاب گردیدند و بر اساس سیاهه وارسی مشتمل بر 5 معیار اصلی و 27 مؤلفه توسط پنج ارزیاب متخصص (3 نفر علوم کامپیوتر، 2 نفر کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آنالیز توصیفی در نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: وبسایتهای سواد سلامت، 7/63 درصد از معیارهای سیاهه وارسی را رعایت کردهاند. معیارهای «انعطافپذیری» با 89 درصد، «نکات فنی» با 81 درصد، «وضوح و زیبایی» با 77 درصد بالاترین امتیازها و «رهنمونی و راهنمایی» با 9/36 درصد و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» با 35 درصد کمترین امتیازها را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: رابط کاربری در وبسایتهای سلامت، تا حدودی مطلوب بود و با توجه به امتیازات به دست آمده، چنین استنباط میشود که دو معیار «رهنمونی و راهنمایی» و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» نیاز به توجه بیشتری دارد. پیشنهاد میشود که وبسایتهای مورد بررسی با رفع مشکلات شناسایی شده، شکاف خود را با کاربران به حداقل برساند و بدین ترتیب موجبات مراجعات مکرر و بعدی کاربران را فراهم نماید.
مهتاب رمضان شیرازی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ حسن اشرفی ریزی؛ رسول نوری
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 822-832
چکیده
مقدمه: پیشرفتهای اخیر در زمینهی ارایهی راهکارهای نو در سازماندهی منابع الکترونیکی و پژوهشهای فراوان در این حوزه، نشان دهندهی گرایش جهانی در استفاده از راهکارهای جدیدی همچون ابردادهها در تسهیل توصیف، مکانیابی، سازماندهی و جستجوی منابع در محیط وب است. در این راستا استانداردهای ابردادهای کتابخانهای، از جایگاه ویژهای ...
بیشتر
مقدمه: پیشرفتهای اخیر در زمینهی ارایهی راهکارهای نو در سازماندهی منابع الکترونیکی و پژوهشهای فراوان در این حوزه، نشان دهندهی گرایش جهانی در استفاده از راهکارهای جدیدی همچون ابردادهها در تسهیل توصیف، مکانیابی، سازماندهی و جستجوی منابع در محیط وب است. در این راستا استانداردهای ابردادهای کتابخانهای، از جایگاه ویژهای برخوردار میباشند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسهی وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران از نظر میزان به کارگیری عناصر ابردادهای زبان نشانهگذاری فرامتن و دابلینکور (Dublin core) در سال 1390 بود.
روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع کاربردی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی محققساخته است که روایی صوری آن توسط متخصصان کتابداری تأیید شد. جامعهی آماری پژوهش شامل 98 وبسایت متعلق به کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که به روش نمونهگیری سرشماری تعیین شد. اطلاعات در سال 1390 از طریق مشاهده و مراجعهی مستقیم به هر یک از وبسایتها گردآوری شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، نسبت و میانگین صورت گرفت و نمودارهای مورد نظر نیز با استفاده از نرمافزار Excel تهیه گردید.
یافتهها: هیچ یک از وبسایتهای کتابخانهای از عناصر ابردادهای دابلینکور استفاده ننمودهاند، تنها برخی از آنها از عناصر متناظر دابلینکور با زبان نشانهگذاری فرامتن استفاده کردهاند. این عناصر شامل توصیف، موضوع، شناسگر و قالب میباشد. در وزارت بهداشت، تمرکز استفاده از این عناصر متناظر، بیشتر بر دو عنصر توصیف و کلید واژه با 56 درصد و در وزارت علوم بر عناصر کلید واژه با 45 درصد و توصیف با 39 درصد میباشد. میزان استفاده از عناصر زبان نشانهگذاری فرامتن در وبسایت کتابخانههای مورد بررسی وضعیت بهتری داشته است. بالاترین درصد استفاده از عناصر زبان نشانهگذاری فرامتن در وزارت بهداشت و علوم مربوط به عناصر کلید واژه و توصیف هر دو با 56 درصد و کمترین درصد نیز مربوط به عناصر تاریخ و قالب با صفر درصد میباشد.
نتیجهگیری: از آنجایی که وبسایت کتابخانههای مرکزی از جمله صفحات علمی شبکهی وب محسوب میشوند، توجه ویژه در طراحی آنها و به کارگیری عناصر ابردادهای دابلینکور و HTML (Hyper text mark-up language) میتواند پژوهشگران و محققان را در دستیابی هرچه سریعتر و دقیقتر به منابع اطلاعاتی موجود در این وبسایتها یاری نماید. با توجه به استفادهی وبسایتهای مورد بررسی از عناصر متناظر دابلینکور با HTML به نظر میرسد که آیندهی پیشروی وبسایتهای مورد بررسی برای استفاده و به کارگیری استاندارد دابلینکور در وزارت بهداشت و علوم همسو میباشد و میتوان انتظار داشت تا در آینده در طراحی این صفحات از استاندارد دابلینکور استفادهی بیشتری شود. در این میان نقش کتابداران در آگاهی دادن به طراحان و برنامهنویسان وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی در خصوص لزوم استفاده از عناصر ابردادهای به طور اعم و به کارگیری استانداردهای این حوزه به صورت اخص نیز نباید نادیده گرفته شود.