علی عابدینی؛ حمیدرضا ایرانی؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
مقدمه: داروهای گیاهی از ارزش و اهمیت زیادی در تأمین بهداشت و سلامت جامعه، هم به لحاظ درمان و هم از نظر پیشگیری از بیماریها برخوردار هستند. با این حال، هنوز تحولی در کانال بازاریابی و عرضه داروهای گیاهی در کشور رخ نداده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکتهای تولیدکننده داروهای ...
بیشتر
مقدمه: داروهای گیاهی از ارزش و اهمیت زیادی در تأمین بهداشت و سلامت جامعه، هم به لحاظ درمان و هم از نظر پیشگیری از بیماریها برخوردار هستند. با این حال، هنوز تحولی در کانال بازاریابی و عرضه داروهای گیاهی در کشور رخ نداده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکتهای تولیدکننده داروهای گیاهی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی بود و جامعه تحقیق را شرکتهای تولیدکننده داروهای گیاهی استانهای تهران و قم تشکیل دادند که از این بین، 15 تولیدکننده با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. مصاحبههای اکتشافی با 15 نفر از مدیران عامل و مدیران بازاریابی و فروش شرکتهای تولیدکننده داروهای گیاهی انجام گرفت و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای چارچوبدار تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی شامل از بین بردن برند محصول با تبلیغات و تخفیفهای نامناسب، مباحث مربوط به ویزیتورها و سفارشها، مدیریت ارتباط با مشتری، ویزیت علمی، روابط ناسالم بین توزیعکنندگان، سرعت، کیفیت و کمیت توزیع، مباحث مربوط به قطع همکاری و قراردادهای توزیع، زمان و نوع تسویه، مرجوعی محصول و... بود.نتیجهگیری: به منظور حل مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی، باید تمامی روشهای بازاریابی (Marketing Tactics) با یک نگاه سیستمی و یکپارچه مد نظر قرار گیرد؛ چرا که این مسایل و مشکلات تحت تأثیر و تأثر یکدیگر میباشند.
محمدرضا حمیدیزاده؛ حمید جاویدی؛ فایق مجرد
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 373-379
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه میباشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری دادهها، ضمن استفاده از پرسشنامهای ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه میباشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری دادهها، ضمن استفاده از پرسشنامهای 15 سؤالی با مقیاس لیکرت و با پایایی 70 درصدی در آزمون Cronbach¢s alpha، به روش غربالگری نمونهای 67 نفری از جراحان قلب و چشم ایرانی و بیماران خارجی در بیمارستانهای منتخب شهرهای تهران، مشهد و شیراز انتخاب شد. دادهها با استفاده از روشهای استنباطی t و 2c در نرمافزار SPSS تحلیل گردید.یافتهها: میان مزیت رقابتی و مهارت پزشکان، هزینه، زمان انتظار، فنآوری و خدمات بیمارستانی وابستگی معنیداری وجود داشت. در خصوص مهارت پزشکان، موفقیت عمل جراحی، تشخیص و تجویز صحیح و سریع دارای بیشترین اهمیت بود. در عامل هزینه، حق ویزیت و هزینههای دارو، اخذ روادید، اقامت، هزینههای بیمارستان و عمل اهمیت داشت. زمان انتظار صدور روادید، نوبت ویزیت در عامل زمان و تجهیزات اتاق عمل، کیفیت خدمات و امکانات رفاهی در عامل فنآوری و خدمات بیمارستانی حایز اهمیت بود.نتیجهگیری: ایران به ترتیب از نظر برخورداری از پزشکان با مهارت بالا، هزینه پایین و زمان انتظار کوتاه دارای مزیت رقابتی است. مهارت پزشکان ایرانی مهمترین عامل جذب گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، ایران در زمینه خدمات و فنآوری بیمارستانی به ویژه تجهیزات اتاق عمل، کیفیت خدمات و امکانات رفاهی وضعیت رقابتی مطلوبی ندارد.
مریم یعقوبی؛ زهرا آقا رحیمی؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 988-996
چکیده
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. ...
بیشتر
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات ترکیبی (کمی- کیفی) بوده که در سال 1389 در یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان انجام شد. جامعهی مورد پژوهش شامل مدیریت، مدیر پرستاری و مدیران بخشهای درمانی است که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و به تعداد 15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی کمی محققساخته بوده است. روایی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از تحلیلStrengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT) استفاده شد. یافتهها: در بیمارستان مورد مطالعه نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط داخلی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) بیشتر است (76/2)، لذا بیمارستان داری نقاط قوت بیشتری میباشد. از سوی دیگر نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط خارجی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) کمتر است (45/2)، از این رو بیمارستان با تهدیداتی برای برنامهریزی بازاریابی مواجه است. با توجه به نمرهی نهایی عوامل داخلی و خارجی، جایگاه بیمارستان در نمودار SWOT در قسمت استراتژی رقابتی بوده است. نتیجهگیری: محیط بیمارستان برای برنامهریزی بازاریابی از ثبات لازم برخوردار نیست. بنابراین مسؤولین بیمارستان جهت برنامهریزی بازاریابی، باید از نقاط قوت موجود جهت احتراز از تهدیدهای وارد بر بیمارستان استفاده نماید. بدین معنی که سازمان باید استراتژیهای رقابتی به اجرا درآورد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بازاریابی؛ تحلیل استراتژیک
فاطمه فرخاری
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 819-829
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت فعالیتهای بازاریابی در شناخت و برآوردن نیاز کاربران و نیاز کتابخانهها به این نوع فعالیتها، این پژوهش با هدف تعیین میزان استفادهی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل از اصول بازاریابی انجام شد تا با شناخت و ارزیابی وضعیت موجود، بتوان برنامهریزیهای بهتری برای آینده ارایه نمود. روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت فعالیتهای بازاریابی در شناخت و برآوردن نیاز کاربران و نیاز کتابخانهها به این نوع فعالیتها، این پژوهش با هدف تعیین میزان استفادهی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل از اصول بازاریابی انجام شد تا با شناخت و ارزیابی وضعیت موجود، بتوان برنامهریزیهای بهتری برای آینده ارایه نمود. روش بررسی: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات، به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را تعداد 14 کتابخانهی شهر زابل که تمامی آنها سرشماری شدند، تشکیل داد. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامه در تیرماه 1391 انجام شد و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 11 و آمار توصیفی مانند میانگین و نمودار نتایج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی (9/0=r ) پرسشنامه در پژوهشهای قبلی تأیید شده است. یافتهها: کتابخانهی دانشگاه زابل با میانگین (89/2)، دانشگاه علوم پزشکی (71/2)، دانشگاه آزاد (37/2) و کتابخانههای عمومی (86/1)؛ بهترتیب رتبهی اول تا چهارم را در آمیختهی محصول به خود اختصاص دادند. در آمیختهی مکان رتبهی اول تا چهارم به دانشگاه آزاد (3)، علوم پزشکی (42/2)، دانشگاه دولتی (15/2)، و کتابخانههای عمومی (79/1) تعلق داشت. همچنین در آمیختهی تشویق و ترغیب دانشگاه آزاد (09/2) رتبهی اول و علوم پزشکی (84/1)، دولتی (64/1) و عمومی (14/1) رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: تقریباً کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی زابل نسبت به دیگر کتابخانهها از وضعیت بهتری برخوردار بودند. با توجه به نتایج، بالاترین میانگین میانگینها در آمیختههای بازاریابی به عدد 3 نمیرسد، این عدد نشان داد که کتابخانههایی که نسبت به دیگر کتابخانهها از وضعیت بهتری برخوردار بودند؛ در حد متوسط قرار داشتند و خدمات ارایه شده در حد مطلوب نبود. واژههای کلیدی: آمیختههای بازاریابی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ بازاریابی؛ اطلاعات؛ خدمات کتابخانههای؛ دانشگاهها
لیلا شهرزادی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ حسن اشرفی ریزی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
اطلاعات، عنصر حیاتی جوامع اطلاعاتی است که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به عنوان کالایی با ارزش در تعاملات اقتصادی، نقش ویژهای ایفا میکند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز به عنوان مراکز اصلی مبادلهی این کالای اقتصادی به منظور تداوم حیات در عصر اطلاعات، ملزم به انجام ارزیابیهای مداوم اقتصادی در مورد خدمات اطلاعاتی ...
بیشتر
اطلاعات، عنصر حیاتی جوامع اطلاعاتی است که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به عنوان کالایی با ارزش در تعاملات اقتصادی، نقش ویژهای ایفا میکند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز به عنوان مراکز اصلی مبادلهی این کالای اقتصادی به منظور تداوم حیات در عصر اطلاعات، ملزم به انجام ارزیابیهای مداوم اقتصادی در مورد خدمات اطلاعاتی خود بر مبنای شاخصهای استاندارد هستند. تحلیل هزینه- سودمندی از جمله شیوههای ارزیابی اقتصادی کاربرمدار، نظاممند و کمیتپذیر است که به مقایسهی منافع حاصل از محصول یا خدمتی خاص با هزینههای مصروف میپردازد. این روش در کتابخانهها به مقایسهی پیامدهای مثبت خدمات کتابخانه نسبت به هزینههای صرف شده برای فراهم آوردن آنها میپردازد و روشی برای ارزیابی مزیتهای نسبی سرمایهگذاری طرحهای مختلف ارایهی خدمت به کاربران بر حسب تخصیص منابع مالی میباشد. نتایج آن میتواند به اتخاذ بهترین نوع تصمیمگیری در جهت استفادهی مطلوب از منابع مالی، منتهی شده و در نهایت اصلاح عملکرد کتابخانه را در پی داشته باشد. مطالعهی حاضر مطالعهای مروری- نقلی بود که با جستجوی کلید واژههای «تحلیل هزینه- منفعت»، «تحلیل هزینه- سودمندی و «تحلیل هزینه- فایده» و معادل لاتین آنها یعنی «Benefit cost analysis» و «Cost- benefit analysis» در پایگاههای اطلاعاتی Emerald، Sciverce، ISI web of Science و همچنین موتورهای جستجوی Google scholar، Google و AltaVista صورت گرفته است و در نهایت 51 منبع اطلاعاتی مرتبط مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. در این مقاله با توجه به ویژگیها و قابلیتهای این شیوهی ارزیابی، پس از مقدمهای کوتاه به شرح مفاهیم، مراحل اجرا، کاربرد، مؤلفهها و شاخصهای اصلی تحلیل هزینه- سودمندی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و در پایان به مزایا، محدودیتها و شیوههای بهرهگیری از نتایج حاصل از آن، پرداخته شده است. واژههای کلیدی: تحلیل هزینه- سودمندی؛ کتابخانهها؛ مراکز اطلاعرسانی