فرخنده اسدی؛ علیرضا کاظمی؛ حمید مقدسی؛ مریم همتی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 725-733
چکیده
مقدمه: امروزه، نرمافزارهای پزشکی در جنبههای مختلف ارایه مراقبتهای بهداشتی، از پردازش ساده دادهها تا تفسیر اطلاعات فیزیولوژیک و نیز آموزش کادر پزشکی و پرستاری، به کار میرود. ضرورت تضمین به کارگیری این نرمافزارها، نیاز به ارزیابی مداوم آنها مبتنی بر شاخصها و معیارهای مشخص میباشد. با توجه به نبود سیستم مدون و شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، نرمافزارهای پزشکی در جنبههای مختلف ارایه مراقبتهای بهداشتی، از پردازش ساده دادهها تا تفسیر اطلاعات فیزیولوژیک و نیز آموزش کادر پزشکی و پرستاری، به کار میرود. ضرورت تضمین به کارگیری این نرمافزارها، نیاز به ارزیابی مداوم آنها مبتنی بر شاخصها و معیارهای مشخص میباشد. با توجه به نبود سیستم مدون و شاخصهای جامع ارزیابی نرمافزارهای پزشکی در ایران، این پژوهش با هدف تدوین و ارایه مدل مفهومی ارزیابی نرمافزار بخش پاتولوژی آناتومیکال انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. جامعه پژوهش را مدلهای ارزیابی سیستمهای نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال تشکیل داد. همچنین، محیط پژوهش شامل کتابخانهها و اینترنت بود و در سال 1393 در محیط کتابخانه انجام گردید. حجم نمونه نیز مطابق با حجم جامعه (5 مدل ارزیابی مورد مطالعه) بود. تهیه دومین فهرست وارسی از طریق مطالعه متون صورت گرفت. روایی فهرست از طریق تعیین اعتبار محتوا بر اساس مطالعات و نظرخواهی از متخصصان و خبرگان مرتبط با موضوع پژوهش و پایایی آن نیز از طریق روش آزمون- بازآزمون تأیید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با روش تحلیل تطبیقی و با استفاده از مدلهای ارزیابی سیستمهای نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال بیمارستان انجام گردید. یافتهها: دو گروه معیار متفاوت عمومی و اختصاصی، جهت ارزیابی ارایه شد. معیارهای عمومی ارزیابی در سه عنوان اصلی «امنیت، کاربرپسند بودن و قابلیت تعامل با سایر سیستمها» و معیارهای اختصاصی ارزیابی نرمافزار نیز در هفت عنوان اصلی «پذیرش، ترخیص و انتقال، درخواست آزمایش، پیگیری نمونه، ثبت نتایج آزمایشها و جوابدهی، گزارشگیری، کنترل کیفیت و مدیریت امور مالی» طبقهبندی گردید. بر اساس این یافتهها، ابزار ارزیابی (فهرست وارسی) و روش ارزیابی سیستم نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال ارایه شد. نتیجهگیری: مدل ارایه شده در پژوهش حاضر، در برگیرنده ابعاد مختلف سیستم اطلاعات پاتولوژی آناتومیکال و روش مناسب ارزیابی این سیستم است. مجزا بودن معیارهای عمومی از معیارهای اختصاصی، مشخص بودن کاربران هدف هر زیرمعیار، مشخص بودن معیارهای اختصاصی با جزییات بیشتر و معتبرسازی مدل ارزیابی توسط خبرگان این حوزه، از نقاط قوت مدل پیشنهاد شده در مقایسه با سایر مدلهای ارزیابی است. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ نرمافزار؛ سیستم اطلاعاتی؛ بخش پاتولوژی بیمارستان
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ سوسن عزیزی گندزلو
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 619-631
چکیده
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین ...
بیشتر
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در وزارت بهداشت و سایر سازمانهای مرتبط با سلامت در سال 1388 بود.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- کاربردی و در سال 1388 انجام گرفت. پس از شناسایی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، نظرسنجی انجام شد. حجم جامعه شامل مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات سازمانها و حجم نمونه برابر با حجم جامعه بود. دادهها از طریق مصاحبه و به وسیلهی پرسشنامه جمعآوری شد. روایی پرسشنامه از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آزمون مجدد (84/0 = r) سنجیده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.
یافتهها: با وجود ارتباط وزارت بهداشت با سایر سازمانها، تنها 28/14 درصد سایر سازمانها دارای سیستم اطلاعات به طور کامل مکانیزه و آمادهی شبکهسازی کامپیوتری با وزارت بهداشت بودند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی و نامناسب بودن زیرساختها به میزان 30/92 درصد و نبود استانداردها و مشکلات قانونی به میزان 61/84 درصد مهمترین موانع فراروی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران است.
نتیجهگیری: به علت فقدان زیرساختهای لازم، پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران ممکن نیست. باید فرهنگسازی، تدوین قوانین حریم شخصی و حوزهی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و نظارت دولت بر زیرساختها انجام شود.
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ محمد دهقانی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: مراقبت سرپایی یک قسمت تفکیک ناپذیر از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی است که اغلب درگاه ورود بیمار به سیستم مراقبت بهداشتی میباشد. مراقبت سرپایی با کیفیت بالا، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر و ناخوشی دارد. کیفیت اطلاعات نیز نقش اساسی را در ایمنی و کیفیت مراقبت سرپایی ایفا میکند، بنابراین مدیریت صحیح اطلاعات در این حیطه امری ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت سرپایی یک قسمت تفکیک ناپذیر از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی است که اغلب درگاه ورود بیمار به سیستم مراقبت بهداشتی میباشد. مراقبت سرپایی با کیفیت بالا، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر و ناخوشی دارد. کیفیت اطلاعات نیز نقش اساسی را در ایمنی و کیفیت مراقبت سرپایی ایفا میکند، بنابراین مدیریت صحیح اطلاعات در این حیطه امری ضروری میباشد. پژوهش حاضر با هدف، شناسایی وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر، سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی (درمانگاه و اورژانس) بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران را در سال 1389 مورد بررسی قرار داد. دادهها به روش پرسش و با ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه، تعداد 42 بیمارستان بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد تعیین گردید و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: هیچ کدام از سیستمهای مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی از تحلیل کیفی برای ارتقای کیفیت دادههای جمعآوری شده استفاده نکرده بودند، همچنین 62 درصد مراکز اورژانس و 6/78 درصد درمانگاههای تحت مطالعه، هیچ اقدامی برای سازماندهی درون پروندهای انجام ندادند. نتیجهگیری: وجود سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی پویا و کارامد امری ضروری و حیاتی میباشد، بنابراین باید فرایندها و قوانین مربوط به جمعآوری، ذخیره سازی، پردازش و توزیع اطلاعات در سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی اصلاح و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ مراقبت سرپایی؛ مدارک پزشکی؛ اطلاعات.
حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ فرخنده اسدی؛ مریم جهانبخش
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده ...
بیشتر
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده از سیستمهای اطلاعات و پایگاههای داده، ادغام آن را با شیوههای سنتی به یک الزام تبدیل کرده است. در این مقاله که از نوع مروری میباشد هدف آن است تا به بررسی مفاهیم مرتبط با داده کاوی و کاربرد آن در حوزهی سلامت پرداخته شود. واژههای کلیدی: داده کاوی؛ سلامت؛ دانش.
فرخنده اسدی؛ اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ نصرالله نصرحیدرآبادی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: مراقبت بهداشتی اولیه زیربنای اصلی نظام مراقبت بهداشتی است. مدیریت مؤثر اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در گرو وجود سیستم اطلاعات مناسب است. بدیهی است ایجاد و یا بهبود چنین سیستمی بدون آگاهی از وضعیت آنها امکان پذیر نمیباشد، از اینرو پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت بهداشتی اولیه زیربنای اصلی نظام مراقبت بهداشتی است. مدیریت مؤثر اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در گرو وجود سیستم اطلاعات مناسب است. بدیهی است ایجاد و یا بهبود چنین سیستمی بدون آگاهی از وضعیت آنها امکان پذیر نمیباشد، از اینرو پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی استان تهران انجام گردید. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش متشکل از سیستم اطلاعات مراقبتهای بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی استان تهران مشتمل بر 363 مرکز بود، که از این میان تعداد 60 مرکز بر اساس روشهای نمونهگیری به عنوان نمونههای مورد پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق مشاهدهی مستندات و مصاحبهی حضوری با استفاده از چک لیست انجام شد. روایی چک لیست از طریق اعتبار محتوا (Content validity) و پایایی آن با روش آزمون مجدد (Test-retest) سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در تمام مراکز تحت مطالعه دستی بود که دادههای دموگرافیک به میزان 3/71 درصد، جمعیت مناطق تحت پوشش در 7/88 درصد و وضعیت بهداشتی در 9/82 درصد موارد وجود داشتند. اما دادههای مربوط به اثربخشی، در دسترس بودن خدمات و وضعیت اقتصادی- اجتماعی در سیستم اطلاعات هیچ یک از مراکز موجود نبود. پردازشهای مربوط از قبیل انواع محاسبات آماری در 3/74 درصد، گزارشهای ماهیانه در 4/46 درصد و گزارشهای سالانه در 5/23 درصد مراکز تهیه میگردید. انتقال الکترونیک و استانداردهای بینالمللی سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه، در هیچ یک از مراکز وجود نداشت. نتیجهگیری: در مراکز بهداشتی و درمانی، وجود رویکرد سازماندهی شده جهت جمعآوری، ذخیرهسازی، تجزیه و تحلیل دادهها، بازیابی اطلاعات و گزارشدهی منظم در سیستم اطلاعات به منظور اطمینان از اثربخشی خدمات و در دسترس بودن مراقبتها به عنوان اساس ارایهی خدمات بهداشتی ضروری است. با توجه به لزوم استفاده از تکنولوژیهای کامپیوتری، اینترنت و نرمافزارهای اطلاعاتی در زمینهی مراقبت بهداشتی اولیه به منظور افزایش قابلیت سیستم اطلاعات در پشتیبانی از اتخاذ تصمیمات، افزایش کیفیت مستندسازی و ... اقدامات لازم جهت مکانیزه کردن این سیستمها با مشاورهی متخصصان مربوط انجام شود. واژههای کلیدی: مراقبت بهداشتی اولیه؛ سیستمهای اطلاعات؛ نظامهای مراقبت بهداشتی.
اعظمالسادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ فرخنده اسدی؛ مژگان کریمی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: بررسی وضیعت بیمارستانهای دارای تکنیک جراحی از راه دور (Telesurgery) در کشور از لحاظ برخورداری از استانداردهای تعیین شده به منظور اجرای صحیح و اصولی این جراحی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از اینرو هدف این پژوهش سنجش امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، ارتباطی، استانداردها، روشهای حفظ حریم شخصی و محرمانگی و نیروی ...
بیشتر
مقدمه: بررسی وضیعت بیمارستانهای دارای تکنیک جراحی از راه دور (Telesurgery) در کشور از لحاظ برخورداری از استانداردهای تعیین شده به منظور اجرای صحیح و اصولی این جراحی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از اینرو هدف این پژوهش سنجش امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، ارتباطی، استانداردها، روشهای حفظ حریم شخصی و محرمانگی و نیروی انسانی لازم جهت پشتیبانی از اجرای برنامههای جراحی از راه دور بود. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود. جامعهی پژوهش متشکل از 23 بیمارستان آموزشی درمانی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1388بود. انتخاب بیمارستانها بر اساس روشهای نمونهگیری هدفمند و سپس روشهای نمونهگیری طبقهبندی شده و تصادفی ساده انجام گردید.گردآوری دادهها به روش مشاهده و مصاحبه و با استفاده از ابزار چک لیست انجام گردید. روایی ابزار پژوهش از طریق روش اعتبار محتوا تعیین گردید. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گردید. یافتهها: از 23 بیمارستان تحت مطالعه، تنها 10 بیمارستان از تکنیکهای جراحی از راه دور بهره میگرفتند. بیشترین تجهیزات به کار رفته در برنامهی جراحی از راه دور، دوربین فیلمبرداری 100 درصد و میکروفون 80 درصد بود. 70 درصد بیمارستانهای تحت بررسی از استاندارد TCP/IP استفاده میکردند. 80 درصد بیمارستانها به منظور حفظ امنیت اطلاعات، از روش تکمیل و دریافت رضایتنامهی آگاهانه بهره میگرفتند. نتیجهگیری: وضعیت بیمارستانهای دارای تکنیک Telesurgery در ایران از نظر برخورداری از زیرساختهای استاندارد در زمینهی برنامههای جراحی از راه دور ضعیف ارزیابی میگردد. در نهایت پیشنهاد میگردد که جهت اجرای موفقیتآمیز برنامههای Telesurgery دسترسی و توزیع زیرساختها، تجهیزات، روشهای ارتباطی و استاندارهای مناسب فراهم گردد. واژههای کلیدی: امکانسنجی؛ جراحی از راه دور؛ فنآوری اطلاعات و ارتباطات.
فرخنده اسدی؛ اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مجتبی اسماعیلی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 900-980
چکیده
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی سلامت (HIPAA یا Health insurance portability and accountability act) به منظور رفع مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا تصویب شد. با توجه به مشابهت مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران و آمریکا، پژوهشگران بر آن شدند تا جهت حل معضلات نظام بیمهی درمانی ایران، به مطالعهی HIPAA بپردازند و امکان پیادهسازی HIPAA در ایران را بررسی کنند.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- اکتشافی است که گردآوری دادهها با بررسی منابع معتبر و مراجعه به سازمانهای بیمهی درمانی اعم از وزارت رفاه، سازمان بیمهی خدمات درمانی، سازمان بیمهی تأمین اجتماعی، سازمان بیمهی خدمات درمانی نیروهای مسلح، مؤسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی و دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1388 انجام گردید. جامعهی مورد پژوهش در زمینهی نظرسنجی امکان پیادهسازی HIPAA در ایران، شامل 24 نفر از صاحبنظران دانشگاهی و افراد دارای سابقه در بخش مدیریتی بیمههای درمانی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامهی طراحی شده از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از روش آزمون مجدد سنجیده شد (84/0 = r). در نهایت دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی و به کمک برنامهی SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: افزایش هزینهی مراقبتهای بهداشتی، عدم تضمین پوشش مداوم بیمهی سلامت و بوروکراسی زیاد امور اداری از مهمترین مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا بود که منجر به قانون HIPAA در این کشور شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66/66 درصد از صاحبنظران نیز افزایش هزینههای مراقبت بهداشتی را اولین عامل زمینهساز انجام اصلاحات در ایران بیان کردهاند.
نتیجهگیری: از آنجا که HIPAA یکی از مهمترین رویکردهای اصلاحی در رفع معضلات بیمهی سلامت آمریکا محسوب میشود و با توجه به تشابه مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران با آمریکا، صاحبنظران با انجام ابعادی از HIPAA مانند فرایند تبادل الکترونیک دادهها، ایجاد شناسهی ملی در صنعت مراقبت بهداشتی کشور و اجرای نظام هماهنگ اطلاعات جامع بیمه شدگان، موافق و با ایجاد حساب پسانداز درمانی مخالف بودند.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ فرخنده اسدی؛ مریم همتی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش یک ...
بیشتر
مقدمه: تأکید بر حقوق اساسی انسان در مراقبتهای بهداشتی به ویژه حفظ شأن بیمار به عنوان یک انسان زمانی اهمیت مییابد که آسیب پذیری بیمار، او را به آسانی در معرض تخلفات و نقاط ضعف نظام بهداشتی و اجتماعی قرار میدهد. این پژوهش به منظور مقایسهی حقوق بیمار در چند کشور پیشرفته و ارایهی الگو برای ایران انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی بود که به صورت مقطعی در سال 1387 انجام گردید. جامعهی پژوهش عبارت از"سیستم اطلاعات آزمایشگاه پاتولوژی آناتومیکال در بیمارستانهای آموزشی و درمانی تابعهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی" (مشتمل بر 13 مرکز) بود. حجم نمونه مطابق حجم جامعه بود. گردآوری دادهها از طریق مشاهده و به وسیلهی ابزارهای فهرست وارسی و پرسشنامه انجام گردید. اعتبار ابزار پژوهش از طریق تعیین اعتبار محتوا سنجیده شد که بر اساس مطالعهی متون معتبر و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و دیگر صاحبنظران مرتبط با موضوع پژوهش انجام گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه مربوط، از روش آزمون مجدد (Test re-test) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی انجام گردید.یافتهها: اکثر سیستمهای اطلاعات پاتولوژی آناتومیکال تحت مطالعه (8/77 درصد) از نوع نیمه مکانیزه بودند. در 9/88 درصد سیستمهای پاتولوژی آناتومیکال تحت مطالعه، طبقهبندی آماری دادهها با استفاده از سیستم طبقهبندی ICD-O و تنها در 1/11 درصد آنها با استفاده از سیستم طبقهبندی 10-ICD انجام میگردید؛ در حالی که سایر انواع پردازشها از جمله طبقهبندی آماری دادهها با استفاده از سیستم نامگذاری منتظم پزشکی (SNOMED یا Systemized Nomenclature of Medicine)، محاسبهی نسبت منفی کاذب نتایج آزمایشها در سیتوپاتولوژی و تجزیه و تحلیل خودکار نمونههای بافتی انجام نمیگردید.نتیجهگیری: استفاده از سیستمهای اطلاعات الکترونیک باعث تسهیل، ترویج و پیشرفت حرفهی پاتولوژی میگردد. تجزیه و تحلیل خودکار (دیجیتال) نمونههای بافتی میتواند مزایای بسیاری از جمله کاربرد دادههای دیجیتال جهت انجام مشاوره از راه دور، تهیه اسلایدهای مجازی و تدریس داشته باشد.واژههای کلیدی: نظام اطلاعات بیمارستانی؛ آسیب شناسی؛ آسیب شناسی جراحی.
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ زهرا مستانه
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: بخش خون شناسی، اطلاعات با ارزشی را در زمینه تشخیص و درمان بیماران فراهم میکند که هدف آن کمک به ارتقای سلامتی و بهبود بیماران میباشد. در این زمینه، سیستم اطلاعات این بخش موجب میشود که اطلاعات تولید شده به طور دقیق و به موقع در دسترس کاربران قرار گیرد. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سیستم ثبت اطلاعات خون شناسی بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: بخش خون شناسی، اطلاعات با ارزشی را در زمینه تشخیص و درمان بیماران فراهم میکند که هدف آن کمک به ارتقای سلامتی و بهبود بیماران میباشد. در این زمینه، سیستم اطلاعات این بخش موجب میشود که اطلاعات تولید شده به طور دقیق و به موقع در دسترس کاربران قرار گیرد. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سیستم ثبت اطلاعات خون شناسی بیمارستانهای آموزشی درمانی شهید بهشتی انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی سیستم اطلاعات 13 بخش خون شناسی از آزمایشگاههای بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه بود. دادهها به روش مشاهده و پرسش و به وسیله ابزارهای چک لیست و پرسشنامه جمع آوری گردید. روایی ابزار بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد تعیین گردید و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سیستمهای اطلاعات خون شناسی 92/76 درصد از نوع نیمه مکانیزه و بقیه از نوع مکانیزه است. در تقسیم بندی دادهها به سه دسته بیمار، نمونهها و تستها، یافتهها نشانگر آن است که به طور میانگین، عناصر اطلاعاتی مربوط به بیمار در 4/79 درصد، عناصر اطلاعاتی مربوط به نمونهها در 85/93 درصد و تمام عناصر اطلاعاتی مربوط به تستها در این سیستمها وجود دارد. در 5/87 درصد آنها برای پردازش دادههای حاصل از تستها از اتوآنالایزرها استفاده میشود. 80 درصد سیستمهای اطلاعات خون شناسی دارای افراد مسؤول در زمینه جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات هستند. نتیجهگیری: با توجه به وضعیت موجود، سیستمهای مکانیزه مدیریت اطلاعات خون شناسی بهتر میتوانند جوابگوی نیاز کاربران باشند و در این صورت جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات به نحو بهتری صورت میگیرد. واژههای کلیدی: آزمایشگاهها؛ خون شناسی؛ نظامهای اطلاعات آزمایشگاه بالینی.