مهدی کاهویی؛ امید نجاریون؛ نسیم ابراهیمی؛ فاطمه احمدی تخورانی؛ سمیه حیدری
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 78-83
چکیده
مقدمه: اگرچه مطالعات زیادی در زمینه بیماران مبتلا به تالاسمی در ابعاد مختلف صورت گرفته است، اما هیچ کدام از آنها ترجیحات والدین این بیماران را در کسب اطلاعات سلامت شناسایی نکردهاند. والدین این دسته از بیماران نیاز به کسب اطلاعات مناسب و به هنگام دارند تا مشکلات فرزندان و خانواده خود را مدیریت و حل کنند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه مطالعات زیادی در زمینه بیماران مبتلا به تالاسمی در ابعاد مختلف صورت گرفته است، اما هیچ کدام از آنها ترجیحات والدین این بیماران را در کسب اطلاعات سلامت شناسایی نکردهاند. والدین این دسته از بیماران نیاز به کسب اطلاعات مناسب و به هنگام دارند تا مشکلات فرزندان و خانواده خود را مدیریت و حل کنند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی ترجیحات والدین بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور در کسب اطلاعات برای مدیریت سلامت فرزندان آنها انجام شد. روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی بود که به وسیله پرسش از والدین بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور بستری شده در بخش اطفال بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در سال 1393 انجام گرفت. در این مطالعه از یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا (با ضریب Cronbach's alpha برابر با 87/0) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونFriedman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 6/39 درصد از والدین کسب اطلاع از مشکلات روانی و 6/56 درصد از آنها، اطلاع از عوارض دارویی دسفرال را در اولویت اول خود بیان کردند. همچنین، 6/56 درصد تمایل داشتند که اطلاعات در اختیار پدر خانواده قرار گیرد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که والدین ابتدا کسب چه نوع اطلاعاتی را ترجیح میدهند. حمایت اطلاعاتی باعث میشود تا والدین بتوانند بیماری فرزند خود را بهتر مدیریت نمایند. ارایه اطلاعات مفید از طریق منابع اطلاعاتی متعدد، به بهبود سلامت جامعه منجر میشود و والدین احساس میکنند که مورد حمایت اجتماعی قرار گرفتهاند.
مهدی کاهویی؛ زینب عباسی
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 162-170
چکیده
مقدمه: استفاده از فناوری های جدید نگرانی های زیادی در مورد حفظ حریم شخصی و تامین امنیت اطلاعات سلامت به وجود آورده است.. با توجه به اینکه کارکنان مراکز درمانی ،کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستان هستند که هدف آن بهبود کیفیت ارائه مراقبت می باشد، از این رو هدف از این مطالعه شناسایی دیدگاه کارکنان نسبت به امنیت اطلاعات الکترونیکی سلامت ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از فناوری های جدید نگرانی های زیادی در مورد حفظ حریم شخصی و تامین امنیت اطلاعات سلامت به وجود آورده است.. با توجه به اینکه کارکنان مراکز درمانی ،کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستان هستند که هدف آن بهبود کیفیت ارائه مراقبت می باشد، از این رو هدف از این مطالعه شناسایی دیدگاه کارکنان نسبت به امنیت اطلاعات الکترونیکی سلامت بود.روش بررسی : این مطالعه توصیفی روی 400 نفر از کارکنان شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 91-92 خورشیدی انجام شد.داده ها بوسیله یک پرسشنامه پژوهشگرساخته که روایی آن براساس تایید صاحب نظران و پایایی آن بر اساس آزمون و بازآزمون تایید شده بود، جمع آوری و بوسیله آزمون های آمارهای توصیفی تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد 7/5 درصد کارکنان نقش کاربران سیستم های اطلاعاتی، 3/38 درصد درک اهمیت امنیت اطلاعات، 33 درصد آموزش ضمن خدمت و 5/47 درصد وجود زیر ساخت مناسب را از مهمترین عوامل امنیت اطلاعات سلامت انتخاب کردند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد کارکنان رعایت عوامل سازمانی ، رفتاری و غیره را مهمترین اولویت های امنیت اطلاعات سلامت در نظر داشتند. به نظر می رسد جهت افزایش ضریب امنیت اطلاعات الکترونیکی سلامت در مراکز درمانی ایجاد سیاست های کنترلی، برگزاری دوره های آگاه سازی، سرمایه گذاری در موارد فنی و ایجاد زیرساخت مناسب برای بهبود امنیت اطلاعات سلامت ضروری باشد .
مهدی کاهویی؛ اکرم آصفی؛ زینب داودی؛ راضیه السادات موسوی
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 548-557
چکیده
مقدمه : پزشکان همانند سایر افراد زمانی که در تعامل با فناوری جدید قرار می گیرند به دلیل عدم تطابق فناوری اطلاعات با نیازهای اطلاعاتی آنها، نگران می شوند و این می تواند دلیلی برای بی میلی آنها نسبت به فناوری اطلاعات باشد. این مطالعه به منظور بررسی عوامل بازدارنده وتسهیل کننده در پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت انجام ...
بیشتر
مقدمه : پزشکان همانند سایر افراد زمانی که در تعامل با فناوری جدید قرار می گیرند به دلیل عدم تطابق فناوری اطلاعات با نیازهای اطلاعاتی آنها، نگران می شوند و این می تواند دلیلی برای بی میلی آنها نسبت به فناوری اطلاعات باشد. این مطالعه به منظور بررسی عوامل بازدارنده وتسهیل کننده در پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی – کاربردی روی پزشکان شهر سمنان در سال 1391 شمسی انجام شد. این مطالعه به صورت سرشماری بود و تمامی جامعه آماری ( 200 نفر) مورد بررسی قرار گرفتتد. جمع آوری دادهها، بوسیله پرسشنامهای پژوهشگر ساخته انجام شد که روا یی آن بر مبنای بررسی متون عملی و نقطه نظرات صاحب نظران و پایایی آن بر اساس روش آزمون و باز آزمون انجام پذیرفت. داده ها با آمار توصیفی و بوسیله نرم افزار SPSS 16 آنالیز شدند.یافته ها: 43 نفر (5/35 درصد) سازمان یافتگی داده ها ، 31 نفر (8/38 درصد) سرعت در بدست آوردن اطلاعات و 18 نفر (29 درصد) کاهش خطا را به ترتیب به عنوان علل تمایل خود نسبت به استفاده از سیستم اطلاعات بالینی در اولویت های اول تا سوم انتخاب کردند. 59 نفر (4/50 درصد) عدم جامعیت سیستم اطلاعات بالینی در مسائل پزشکی را به عنوان مانع اصلی استفاده از کامپیوتر در حیطه بالین گزارش کردند. 69 نفر (6/55 درصد) افزایش سطح آگاهی نسبت به سیستم اطلاعات بالینی را اولین راهکار در جهت افزایش تمایل پزشکان نسبت به سیستم اطلاعات بالینی انتخاب کردند.نتیجه گیری: به نظر می رسد رفع عوامل بازدارنده و تقویت عوامل تسهیل کننده از طریق فرهنگ سازی باعث می شود تا پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حیطه سلامت افزایش یافته وآن منجر به تغییر در فرهنگ و رفتار سازمانی پزشکان گردد و این امر باعث کاهش مقاومت فرهنگی این افراد نسبت به فناوری اطلاعات خواهد گردید.واژه های کلیدی: پذیرش؛ پزشکان؛ فناوری اطلاعات سلامت.
مهدی کاهویی؛ رقیه اسکروچی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ حسن ابوالحسنی
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: با توجه به پیچیدگی و طبیعت پویای تریاژ و چالشهای پیش رو در انتخاب اطلاعات مورد نیاز در محیط اورژانس، این مطالعه با هدف بهبود کیفیت ثبت دادهها و اطلاعات فرایند تریاژ و انتقال آن از شکل کاغذی به ارزیابی تریاژ مبتنی بر رایانه از طریق پردازش مدل داده از انتظارات کارکنان واحد تریاژ از سیستم اطلاعات اورژانس انجام شده است. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به پیچیدگی و طبیعت پویای تریاژ و چالشهای پیش رو در انتخاب اطلاعات مورد نیاز در محیط اورژانس، این مطالعه با هدف بهبود کیفیت ثبت دادهها و اطلاعات فرایند تریاژ و انتقال آن از شکل کاغذی به ارزیابی تریاژ مبتنی بر رایانه از طریق پردازش مدل داده از انتظارات کارکنان واحد تریاژ از سیستم اطلاعات اورژانس انجام شده است. روش بررسی: این مطالعهی توصیفی روی پرستاران و پزشکان عمومی شاغل در واحد تریاژ بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در سال 1388 انجام شد. این مطالعه شامل سه مرحله بود. مرحلهی اول جمعآوری داده از طریق مصاحبهی نیمه ساختارمند عمیق با سؤالات باز، مرحلهی دوم الگوسازی با روش پردازش منطقی و یکپارچه (RUP یا Rational unified process) و زبان مدلسازی یکپارچه (UML یا Unified modeling language) و مرحلهی سوم انجام یک مطالعهی دلفی به وسیلهی یک پرسشنامهی پژوهشگر ساختهی روا و پایا برای تأیید علمی مدلها بود. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از آماریهای توصیفی استفاده شد. یافتهها: از طریق مصاحبه با کارکنان واحد تریاژ مشخص شد که عناصر اطلاعاتی مورد نیاز کارکنان واحد تریاژ بر اساس فرایند کاری واحد باید از یک ارتباط منسجم و یکپارچه برخوردار باشد. در مرحلهی دلفی نتایج نشان داد که 82 درصد از جامعهی آماری با عناصر و ساختار اطلاعات در واحد تریاژ موافق بودند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه حاکی از آن بود که کارکنان واحد تریاژ درک گستردهای از تریاژ داشتند و تریاژ را به عنوان فرایندی تشخیص دادهاند که در آن وخامت بیماری، غربالگری و جمعآوری اطلاعات مربوط به ارزیابی با هم ترکیب میشوند. نتایج این مطالعه میتواند به منظور هدایت و اولویتبندی کردن اطلاعات مورد نیاز در حیطهی تریاژ مصدومین و بیماران بر اساس عملکرد پرستاران و پزشکان تریاژ در سیستم اطلاعات اورژانس مورد استفاده قرار گیرد. واژگان کلیدی: تریاژ؛ سیستمهای اطلاعات مراقبت اورژانس؛ سیستمهای اطلاعات بیمارستانی
مهدی کاهویی؛ حسن بابامحمدی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات پرستاری پیشرفتهایی همچون تأثیر بر بار کاری، برنامهریزی مؤثر در روشهای کاری و برقراری ارتباط بین مشاغل متعدد را برای رفع چالشهای متعدد سازمانهای مراقبتی به همراه داشته است. این مطالعه با هدف شناسایی تجربهی پرستاران از تأثیر سیستم اطلاعات پرستاری بر کارایی خدمات پرستاری انجام شده است.روش بررسی: این مطالعهی ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات پرستاری پیشرفتهایی همچون تأثیر بر بار کاری، برنامهریزی مؤثر در روشهای کاری و برقراری ارتباط بین مشاغل متعدد را برای رفع چالشهای متعدد سازمانهای مراقبتی به همراه داشته است. این مطالعه با هدف شناسایی تجربهی پرستاران از تأثیر سیستم اطلاعات پرستاری بر کارایی خدمات پرستاری انجام شده است.روش بررسی: این مطالعهی تحلیلی روی 316 نفر از پرستاران بیمارستانهای تابعهی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی سمنان در سال 1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی پژوهشگر ساختهای بود که سواد کامپیوتری و درک پرستاران از تأثیر سیستم کامپیوتری بر کارایی خدمات پرستاری را میسنجید. پرسشنامهی مذکور پس از تأیید صاحبنظران و بررسی پایایی آن بر اساس ضریب Cronbach alpha بین جامعهی آماری توزیع گردید. دادهها به وسیلهی تستهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد.یافتهها: 4/52 درصد از پرستاران تأثیر سیستم اطلاعاتی بر تسریع عملیات پرستاری، 7/49 درصد داشتن وقت بیشتر برای مراقبت از بیمار و 3/49 درصد از آنان حتی تبادل اطلاعات بین بخشی را تجربه کرده بودند. پرستاران اعتقاد داشتند که به هنگام ارایهی مراقبت نمیتوانند همزمان اطلاعات بالینی را وارد کامپیوتر کنند و دوباره کاری در ثبت اطلاعات وجود دارد. بین برخی از مشخصات دموگرافیک و ویژگیهای سواد کامپیوتری پرستاران و تجربهی آنان رابطهی معنیداری وجود داشت (05/0 < P).نتیجهگیری: سیستم اطلاعات پرستاری بر کارایی برخی از خدمات پرستاری تأثیر مثبت داشت، ولی منجر به افزایش بار کاری پرستاران شده است. پس لازم است که این سیستم به روش مؤثرتری استفاده شود تا مدیران بتوانند منابع را بهتر توزیع کنند، سوء تفاهمها را کاهش دهند و حمایت از این سیستم را افزایش دهند.واژه های کلیدی: خدمات پرستاری؛ پرستاران؛ کارایی؛ سیستم اطلاعات پرستاری
مهدی کاهویی؛ رقیه اسکروچی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ حسن ابوالحسنی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: در آموزش پزشکی، آموزش طب سرپایی به خصوص اورژانس از مهمترین بخشهای آموزش پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین نیازهای اطلاعاتی و الگوی رفتاری دانشجویان پزشکی در جستجوی اطلاعات مراقبتی بیماران در آموزش بالینی بخش اورژانس بود. انتظار داریم انجام چنین مطالعهای روی کیفیت آموزش درمانگاهی، مشخص شدن نیازهای آموزشی دانشجویان و ...
بیشتر
مقدمه: در آموزش پزشکی، آموزش طب سرپایی به خصوص اورژانس از مهمترین بخشهای آموزش پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین نیازهای اطلاعاتی و الگوی رفتاری دانشجویان پزشکی در جستجوی اطلاعات مراقبتی بیماران در آموزش بالینی بخش اورژانس بود. انتظار داریم انجام چنین مطالعهای روی کیفیت آموزش درمانگاهی، مشخص شدن نیازهای آموزشی دانشجویان و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان پزشکی اثر بگذاردروش بررسی: پژوهش یک مطالعهی توصیفی است که به شناسایی نیازهای اطلاعاتی و الگوی رفتاری دانشجویان اینترن جهت دستیابی به پاسخ مطلوب، در درمانگاه و بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1387 پرداخته است. در این مطالعه از روش مشاهده و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق بررسی متون علمی و مطالعات مشابه و مشورت با استادان و کارشناسان مربوط بررسی گردید و برای بررسی پایایی آن از آزمون Test-Retest استفاده شد که ضریب همبستگی 8/0 به دست آمد. دادهها از طریق روشهای آمار توصیفی، آزمون همبستگی دو متغیری و دو طرفه در سطح معنیدار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: آزمون آماری رابطهی معنیداری بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی نشان داد (P = 0/000 ,Coefficient = 0.576). دانشجویان اطلاع از نتایج آزمایشگاه را بیشترین (3/84 درصد) و اطلاع از انتقال اجساد را کمترین (4/1 درصد) نیاز اطلاعاتی خود بر شمردند. دانشجویان پزشکی بیشتر به بیمار و پروندهی او، همکاران و منابع چاپی اعتماد میکردند. دانشجویان به طور معنیداری بیشتر برای رفع نیازهای درمانی از منابع چاپی استفاده میکردند (P = 0/01).نتیجهگیری: میزان کمی از سؤالات مطرح شده توسط دانشجویان به سؤالات سازمانی و مدیریت درمان بیماران مربوط میشد و جامعهی آماری اهمیت زیادی به مسایل قانونی و حقوقی نمیدادند. بسیاری از دانشجویان ترجیح میدادند تا از منابعی که سهلالوصول و معتبر بودند، استفاده کنند. از این رو توصیه میگردد در برنامههای آموزش بالینی طب اورژانس، دربارهی اهمیت سؤالات سازمانی و مدیریتی و نیز برنامههای آموزشی در زمینهی ارتقای تصمیمگیری مبتنی بر مدارک مد نظر قرار گیرد.واژههای کلیدی: نیازهای خدمات بهداشتی؛ دانشجویان پزشکی؛ آموزش پزشکی؛ بخش اورژانس بیمارستان