محمود کیوانآرا
محمود کیوانآرا
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 249-250
محمود کیوان آرا؛ سید حسین واعظی؛ حمید کریمی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 80-87
چکیده
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای ...
بیشتر
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای رفتار شغلی شامل متغیرهای رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری،عدالت محوری، تیم پذیری،کیفیت گرایی و مهارت انسانی پرداخته است. روش بررسی: جامعهیث آماری این پژوهش کارکنان اداره کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان هستند. روش تحقیق آزمایشی و کاربردی بود و جنبهی همبستگی داشت. برای انجام تحقیق و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر بهعنوان نمونه برای آزمون مستقل و30 نفر برای آزمون شاهد انتخاب شدهاند. اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و با استفاده ازنرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای پایایی پرسشنامه از ضریب Coronbach’s alpha با مقدار73% استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون فراوانی، میانگین، میانه، واریانس و آزمون T دو نمونهی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزشهای قرآنی بر شاخصهای رضایت شغلی با میانگین 3/8، مسؤولیتپذیری با میانگین 3/18، عدالت محوری با میانگین 3/22، تیم پذیری با میانگین 8/21، کیفیت گرایی با میانگین 4/21 و مهارت انسانی با میانگین 8/21 بر روی افراد آموزش دیده تأثیرگذار بوده و تفاوت بین گروههای آموزش دیده و آموزش ندیده معنادار بود. بنابراین آموزش قرآنی بر رفتار شغلی کارکنان تأثیر مثبت داشته است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که آموزشهای قرآنی میتواند بر رفتارهای سازمانی مانند رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری، عدالت محوری، تیم پذیری، کیفیت گرایی و مهارت انسانی مؤثر باشد. آموزش میتواند بهعنوان یکی از مؤلفههای تعیین کنندهی رفتار در هر جامعهای مورد توجه قرار گیرد، بهویژه زمانیکه آموزش با عقاید، هنجارهای فرد و با فطرت انسانی منطبق باشد. واژههای کلیدی: آموزشهای قرآنی؛ رفتار شغلی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان؛ بیمه
سوسن بهرامی؛ محمود کیوانآرا؛ رضوان اجاقی؛ مریم افشاری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1023-1033
چکیده
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت نظرات و درک مشکلات صاحبنظران دانشگاهی در خصوص کارکردهای مدیریت استراتژیک ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت نظرات و درک مشکلات صاحبنظران دانشگاهی در خصوص کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: این تحقیق، مطالعهی کیفی به روش مصاحبهی عمیق بود. شرکتکنندگان در این تحقیق 21 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (سال تحصیلی 91-1390) بودند که در زمینهی مباحث تحقیق دارای تجربه و یا تألیفاتی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت. یافتهها: نتایج در شش طبقهی تجربهی مشکلات مدیریتی، ناکارآمدی کارکرد تأمین منابع انسانی، آموزش، ارزیابی عملکرد و مشارکت در تصمیمگیری و پاداش خدمت تنظیم شدند. مشارکتکنندگان اهمیت قدرت بدون اختیار، فقدان آزادی عمل، ناکارآمدی مدیران، شیوهی انتصاب مدیران، فقدان نگاه استراتژیک و فرهنگ و جو سازمانی، فقدان ارایهی دورههای آموزشی به روز، فقدان نظارت بر سطوح یادگیری و برگزاری دورههای آموزشی روتین، ارزیابی عملکرد کمی، غیرواقعی و روتین، تصمیمگیری فردی، مشورتی و سلسله مراتب بلند سازمانی، فقدان پاداش خدمت انعطافپذیر، معنوی و تأکید بر پاداش خدمت مادی در ناکارآمدی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی را در دانشگاه مؤثر دانستهاند. نتیجهگیری: مدیریت استراتژیک منابع انسانی با ایجاد دیدگاه کلان، امکان پرداختن به مسایل اساسی کارکنان را فراهم آورد و موجب بهرهمندی سازمان از کارکنان ماهر، متعهد و با انگیزه در تلاش برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار میگردد. واژههای کلیدی: مدیریت استراتژیک؛ منابع انسانی؛ مدیران
سعید کریمی؛ محمود کیوان آرا؛ محسن حسینی؛ مرضیه جعفریان؛ الهه خراسانی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 862-875
چکیده
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها ...
بیشتر
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها در بزرگسالان شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بوده که بر روی300 نفر از افراد 18-64 سالهی شهر اصفهان با روش نمونهگیری خوشهای که متناسب با حجم نمونهی انتخاب شده بودند در سال1390 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته، اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد سواد سلامت CAHP (Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems ) بود و روایی و پایایی آن سنجیده شد. وضعیت سلامت فرد براساس خودارزیابی فیزیکی و روانی سلامت در طول 6 ماه گذشته اندازهگیری شد. میزان بهرهمندی از خدمات سلامت هم درشش حیطه از افراد سوال شد که شامل تعداد مراجعه به پزشک عمومی، تعداد مراجعه به پزشک متخصص، تعداد مراجعه به درمانگاه یا مطب، تعداد مراجعه به اورژانس، میزان استفاده از خدمات تشخیصی در 3 ماه گذشته و میزان بستری شدن در بیمارستان در یک سال گذشته میباشد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخهی 18 آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرهی سواد سلامت 4/2 و در حد متوسط، میانگین نمرهی وضعیت سلامت 1/3 و در حد خوب و میانگین نمرهی بهرهمندی از خدمات سلامت 1/2 و در حد ضعیف ارزیابی شد. بین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. بعد خانوار در خودارزیابی وضعیت سلامت افراد مؤثر است. میزان تحصیلات افراد و منطقهی محل سکونت هم در بهرهمندی افراد از خدمات سلامت مؤثر است. نتیجهگیری: با توجه به شیوع سواد سلامت متوسط در بزرگسالان شهر اصفهان و نیز پایین بودن میزان بهرهمندی از خدمات سلامت لزوم توجه بیشتر به امر سواد سلامت و بهبود ارتباط پزشک و بیمار و آگاهسازی افراد جامعه از طریق برنامههای ارتقای سلامت و یا رسانهها توصیه میشود. واژههای کلیدی: سواد سلامت؛ وضعیت سلامت؛ خدمات سلامت؛ بهرهمندی
محمود کیوان آرا؛ سعید کریمی؛ الهه خراسانی؛ مرضیه جعفریان جزی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 538-548
چکیده
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام ...
بیشتر
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام شد، به شیوهی کیفی بود و از مصاحبهی نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی معیارهایی مانند موثق بودن اطلاعات، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن و قابل تثبیت بودن دادهها درنظر گرفته شد. جامعهی پژوهش شامل صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. به مصاحبهشوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمیشود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده 41 زیر موضوع و 3 موضوع اصلی استخراج شد. این سه موضوع اصلی شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش چالشهای ناشی از تقاضای القایی را ارائه میکند که بارزترین یافتههای آن شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. این یافتهها به سیاستگذاران بخش سلامت کمک میکند تا بتوانند با درنظر گرفتن چالشها، راهبردهای مناسبی در جهت کاهش آنها طراحی نمایند. واژههای کلیدی: مراقبتهای بهداشتی؛ سیستمهای مراقبت بهداشتی؛ بیمار؛ بیمه؛ هزینههای درمانی
محمود کیوان آرا؛ رضوان اجاقی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ احمد پاپی
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: تقلب و سرقت علمی، ارزش مجامع علمی و مدارک و داشتههای آن را خدشهدار میکند. اثرات آن بر تولید کنندگان واقعی علم مانند دانشمندان، مؤلفین، مصنفین و دیگر صاحبان قلم، بدین صورت پدیدار خواهد شد که دیگر تمایلی به تولید علم نخواهند داشت و دست از نوشتن برخواهند داشت. همچنین از آن جا که نتایج پژوهشهای دانشگاهیان و متخصصان به ویژه ...
بیشتر
مقدمه: تقلب و سرقت علمی، ارزش مجامع علمی و مدارک و داشتههای آن را خدشهدار میکند. اثرات آن بر تولید کنندگان واقعی علم مانند دانشمندان، مؤلفین، مصنفین و دیگر صاحبان قلم، بدین صورت پدیدار خواهد شد که دیگر تمایلی به تولید علم نخواهند داشت و دست از نوشتن برخواهند داشت. همچنین از آن جا که نتایج پژوهشهای دانشگاهیان و متخصصان به ویژه در علوم پزشکی در تعامل با حیات انسانها هستند، این امر بسیار مهم جلوه میکند. از این رو پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی سوء رفتارهای پژوهشی به شناخت انواع روشها و شیوههای ارتکاب، پرداخته است. روش بررسی: این تحقیق مطالعهای کیفی به روش مصاحبهی عمیق بود. افراد مشارکت کننده شامل 21 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 91-1390 بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 40 موضوع و 6 روش کلی گردید که بیانگر تجارب صاحبنظران در زمینهی انواع شایع تقلب و سرقت علمی میباشد. شش موضوع اصلی و کلی به دست آمده از پژوهش شامل پژوهشهای تکراری، انطباق غیر اصولی، اقتباس غیر اصولی، مجعولات، سهام بخشی و منفعت طلبی است. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی میباشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که مرز بین سرقت علمی و صداقت در علم بسیار نامحسوس است و از آن جایی که شیوههای بسیار گوناگونی وجود دارد، بایستی نهادی در کمیتههای پژوهشی دانشگاهها به منظور آموزش افراد در زمینهی پرهیز از انواع تقلب و سرقت علمی وجود داشته باشد. همچنین افزایش اطلاعرسانی از انواع تخلفهای علمی و مجازاتهای مربوط میتواند در کاهش ارتکاب تخلف و افزایش اطلاعات در دستگاههای حقوقی کشور به منظور روزآمد کردن قوانین مربوط مؤثر واقع شود. واژههای کلیدی: سرقت علمی؛ تقلب؛گونهشناسی
محمود کیوانآرا؛ ناهید توکلی؛ راحله سموعی؛ فاطمه توکلی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1058-1065
چکیده
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای سلامت جسمی و روانی جایگاه خاصی دارد. هدف این مقاله، تعیین رابطهی بین سرمایهی اجتماعی با بهداشت روانی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در مقاطع مختلف تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی سلامت عمومی (General health questionnaire یا GHQ) برای سلامت روانی و پرسشنامهی محقق ساخته برای سنجش سرمایهی اجتماعی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ضریب همبستگی بین مؤلفههای اعتماد، احساس تعلق و علاقه و معتمد بودن با بهداشت روانی در سطح 05/0 > P رابطه معنیدار و معکوس داشت. یافتهها همچنین بیانگر آن بود که بین میزان سرمایهی اجتماعی دانشجویان و بهداشت روانی آنان رابطهی معکوس وجود دارد.
نتیجهگیری: از جمله موارد قابل توجه، پایین بودن سطح مشارکت، اعتماد، احساس تعلق و علاقه و مورد اعتماد بودن دانشجویان نسبت به اکثریت گروهها و نهادهای اجتماعی است و این نشان دهندهی پایین بودن میزان سرمایهی اجتماعی در بین آنها میباشد
محمود کیوانآرا؛ معصومه صادقی؛ سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ حمیدرضا تدین
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: نظام ثبت، مجموعهای از دادههای مربوط به بیماران است که دارای یک تشخیص ویژه و یا یک اقدام خاص میباشد. طراحی و اجرای سیستمهای ثبت میتواند در مدیریت دادههای مربوط به روند یا وقوع بیماری مؤثر باشد. سندروم حاد کرونری اصطلاحی است که شامل سکتهی قلبی یا آنژین ناپایدار بوده و به منظور کاهش بار این بیماری طراحی و اجرای نظام ثبت ...
بیشتر
مقدمه: نظام ثبت، مجموعهای از دادههای مربوط به بیماران است که دارای یک تشخیص ویژه و یا یک اقدام خاص میباشد. طراحی و اجرای سیستمهای ثبت میتواند در مدیریت دادههای مربوط به روند یا وقوع بیماری مؤثر باشد. سندروم حاد کرونری اصطلاحی است که شامل سکتهی قلبی یا آنژین ناپایدار بوده و به منظور کاهش بار این بیماری طراحی و اجرای نظام ثبت ضروری است. این مقاله درصدد بوده است کلیات نظام ملی ثبت سندروم حاد کرونری را در کشورهای آمریکا، سوئیس، مالزی و ایران ارایه نموده و به مقایسهی آنها، بر پایهی وجوه افتراق و اشتراک بپردازد. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تطبیقی و کاربردی بود که در سالهای 89- 1388 صورت پذیرفت. جامعهی پژوهش شامل نظام ثبت سندروم حاد کرونری در کشورهای آمریکا، سوئیس، مالزی و ایران بود. روش جمعآوری دادهها، مطالعهی کلیهی مستندات مکتوب و برقراری ارتباط با مراکز ثبت دادهها در کشورهای منتخب از طریق ایمیل بوده است. ابزار جمعآوری چک لیستی بود که بر پایهی حداقلهای نظام ثبت، تهیه و روایی آن به تأیید متخصصان رسید. همچنین جداول تطبیقی نیز به کار گرفته شده است. جهت روایی و پایایی تلاش گردیده که از منابع موثق هم چون وب سایتها و فرهنگ لغات معتبر و ... استفاده شود و در ترجمهی متون ضمن بهرهگیری از مشاوره با متخصصان مربوط، رعایت امانت با نظارت اساتید راهنما و مشاور تا حد امکان صورت پذیرفت. یافتهها: در هر سه کشور مورد مطالعه، نظام ثبت ملی برای سندروم حاد کرونری وجود دارد که در آن، مراحل جمعآوری و تحلیل دادهها و توزیع اطلاعات انجام میشود. در کشور ایران، نظام ثبت در سطح ملی وجود ندارد؛ اما برای اولین بار، نظام ثبت این سندروم از سال 1378 در شهر اصفهان طراحی شد و اکنون در حال اجرا میباشد، که در این نظام فقط به جمعآوری دادهها پرداخته میشود. در دو کشور آمریکا و سوئیس این نظام تحت نظارت انجمنهای تخصصی مرتبط با بیماریهای عروق کرونر میباشد، اما در مالزی پایگاه داده زیر نظر وزارت بهداشت این کشور ساختار یافته است. آمریکا از نظر سابقه و از حیث دارا بودن ویژگیها نسبت به سایر نظامهای مورد بررسی در پژوهش ارجحیت دارد. نتیجهگیری: از آن جا که طراحی و اجرای نظامهای ثبت میتواند به تحلیل دادههای مربوط به بیماران کمک کند؛ بنابراین اجرای یک نظام ملی ثبت برای سندروم حاد کرونری با توجه به بار کلان آن در ایران ضروری است. در این نظام باید علاوه بر جمعآوری دادهها به تحلیل آنها نیز پرداخته شود. واژههای کلیدی: سندروم حاد کرونری؛ نظام اطلاعات؛ ثبت.
مسعود فردوسی؛ علیرضا جباری؛ محمود کیوان آرا؛ زهرا آقارحیمی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1169-1178
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر شده در زمینهی گردشگری پزشکی در بازهی زمانی 11-2000 پرداخته شد. مقالات به دست آمده به روش آمار توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.
یافتهها: از میان 28 مقالهی مورد بررسی، 11 مورد از نوع مقالات پژوهشی، 3 مورد به صورت مطالعات موردی در کشورهای مکزیک، هند، مجارستان، آلمان و ایران و 14 مورد به صورت مطالعات مروری، بررسی اسناد و دادههای گذشته بود. محورهای اصلی مطالعات شامل تعریف گردشگری پزشکی، انگیزههای گردشگران پزشکی و عوامل توسعهی گردشگری پزشکی، مسایل اخلاقی در گردشگری پزشکی و تأثیر گردشگری پزشکی بر نظام سلامت و بازاریابی در گردشگری پزشکی بود.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده نشان دهندهی تعریف یکسان گردشگری پزشکی در مقالات و انگیزههای متنوع گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، طیف وسیعی از مبانی مربوط به گردشگری پزشکی در زمینهی منافع و عواقب آن در مطالعات وجود دارد، به طوری که بیشتر مطالعات کشورهای در حال توسعه، نشان دهندهی منافع گردشگری پزشکی و بیشتر مطالعات کشورهای پیشرفته نشان دهندهی عواقب گردشگری پزشکی میباشد. در نهایت، میتوان گفت موضوع گردشگری پزشکی با توجه به سیاستها و برنامههای هر کشور متفاوت است و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در داخل کشور به منظور روشن شدن واقعیت مسأله لازم و ضروری میباشد.
محمود کیوانآرا؛ علی یزدخواستی؛ سوسن بهرامی؛ یوسف مسعودیان
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: در دنیای امروزی بخش اعظمی از کارها و فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات است و زمان کمتری برای کسب تجربه و به دست آوردن دانش صرف میشود. در این شرایط، سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت میپردازند و در این میان، مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای بهسازی عملکرد منابع انسانی و نیز مزایای ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای امروزی بخش اعظمی از کارها و فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات است و زمان کمتری برای کسب تجربه و به دست آوردن دانش صرف میشود. در این شرایط، سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت میپردازند و در این میان، مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای بهسازی عملکرد منابع انسانی و نیز مزایای رقابتی ایجاد میکند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی مؤلفههای مدیریت دانش و هوش سازمانی در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به انجام رسید. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری این مطالعه شامل کل کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (380 نفر) در سال 89-1388 بود و یک نمونهی 130 نفری با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی محقق ساختهی مدیریت دانش و پرسشنامهی استاندارد هوش سازمانی Albrecht بود. جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و پایایی آنها بر اساس Cronbach's alpha (86/0 = 1r و 92/0 = 2r) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 16SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها: میزان مؤلفههای مدیریت دانش و نیز مؤلفههای هوش سازمانی، کمتر از سطح متوسط بود و همبستگی معنیدار بین نمرات مؤلفههای مدیریت دانش و مؤلفههای هوش سازمانی مشاهده شد. همچنین اختلاف میانگین مؤلفههای مدیریت دانش و هوش سازمانی بر حسب ویژگیهای دموگرافیک در سطح 05/0 ≥ P معنیدار بود. نتیجهگیری: به کارگیری دانش بهروز، توزیع، تبادل و به اشتراکگذاری دانش و آگاهی از عوامل محیطی و نیز حفظ بقا و حیات، زمینهساز ایجاد هوش سازمانی در دانشگاهها میباشد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ هوش؛ دانشکده.
محمود کیوانآرا؛ شیرین زردویی گلعنبر؛ سعید کریمی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: اطلاعات ثبت شده بر روی گواهی فوت برای مقاصد مهمی ماننـد تهیهی آمارهای مرگ و میر برنامههای ارتقای سلامت عمومی و تخصیص منابع مراقبت بهداشتی کاربرد دارد. از اینرو صحت دادههای گواهی فوت از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین کیفیت گواهی فوتهای صادره در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات ثبت شده بر روی گواهی فوت برای مقاصد مهمی ماننـد تهیهی آمارهای مرگ و میر برنامههای ارتقای سلامت عمومی و تخصیص منابع مراقبت بهداشتی کاربرد دارد. از اینرو صحت دادههای گواهی فوت از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین کیفیت گواهی فوتهای صادره در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه و میزان صحت ثبت دادههای گزارش شده در آنها بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی و جامعهی پژوهش، بیماران بستری را که در شش ماههی اول سال 1386 در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه فوت نموده بودند، شامل میشد. نمونهی مورد بررسی با توجه به کل موارد مرگ مراکز آموزشی و بیمارستانهای شهر کرمانشاه در شش ماههی اول سال 1386 (1994 مورد مرگ) و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه (321 نمونه) محاسبه شد. در این پژوهش، نمونهگیری به روش تصادفی و جمعآوری دادهها بر اساس چک لیستی که روایی آن به تأیید متخصصان رسیده بود، انجام و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که 1/51 درصد از گواهیهای فوت صادره در مراکز آموزشی درمانی و 24 درصد از گواهیهای فوت بیمارستانهای غیر آموزشی دارای کیفیت ثبت بودند. اطلاعات دموگرافیک گواهیهای فوت صادرهی مراکز آموزشی درمانی و بیمارستانهای غیر آموزشی به ترتیب در 6/7 درصد و 8/28 درصد از موارد غیر صحیح بود. فقط 3/3 درصد از گواهیهای صادره در مراکز آموزشی درمانی و 2/12 درصد از گواهیهای صادره در بیمارستانهای غیر آموزشی توسط پزشک معالج متوفی صادر شده بود. در 7/33 درصد از مراکز آموزشی درمانی و در 4/45 درصد بیمارستانهای غیر آموزشی، مکانیسم مرگ به عنوان علت مرگ گزارش شده بود. بین علتهای مرگ مندرج در 1/64 درصد از گواهیهای فوت مراکز آموزشی درمانی و 7/74 درصد بیمارستانهای غیر آموزشی، تسلسل علیتی منطقی وجود نداشت.نتیجهگیری: وضعیت کنونی صدور گواهی فوت در بیمارستانها به خصوص بیمارستانهای غیر آموزشی از لحاظ کیفی نامناسب و قابل تعمق بود. اهمیت و ارزش دادههای مندرج در گواهی فوت و استفادههای متعدد آن، توجه بیشتر به ارتقای سطح آگاهی پزشکان از وجود انواع خطاها در کامل کردن گواهی فوت را میطلبد.واژههای کلیدی: کنترل کیفیت؛ علت مرگ؛ بیمارستانهای آموزشی؛ آمار حیاتی.
محمود کیوان آرا؛ لیلا روح الامین
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: بخش کودکان مربوط به اطفالی است که بر اثر بیماریهای مختلف به مراقبتهای خاصی نیاز دارند تا سلامت جسم و روان خود را بازیابند. محیط بیمارستان برای کودکان باید به گونهای فراهم شود تا آنان کمتر دچار تنش و اضطراب گشته و به راحتی نیازهای روح و جسمی آنان برطرف گردد. این ضرورتها باعث شد تا این پژوهش با هدف بررسی فضای فیزیکی بخش اطفال ...
بیشتر
مقدمه: بخش کودکان مربوط به اطفالی است که بر اثر بیماریهای مختلف به مراقبتهای خاصی نیاز دارند تا سلامت جسم و روان خود را بازیابند. محیط بیمارستان برای کودکان باید به گونهای فراهم شود تا آنان کمتر دچار تنش و اضطراب گشته و به راحتی نیازهای روح و جسمی آنان برطرف گردد. این ضرورتها باعث شد تا این پژوهش با هدف بررسی فضای فیزیکی بخش اطفال بیمارستانهای شهر اصفهان و مقایسهی آن با استاندارد در سال 1384 صورت پذیرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و نوع مطالعه توصیفی بوده که برای جمعآوری دادهها از چک لیست استفاده شده و پس از سنجش روایی و پایایی آن، پژوهشگر شخصاً نسبت به تکمیل این چک لیست اقدام نموده است. اطلاعات به دست آمده پس از استخراج با استفاده از برنامهی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بیمارستانهای دانشگاهی در مقایسه با بیمارستانهای غیردانشگاهی از لحاظ «طراحی و معماری ساختمان» درصد هماهنگی بالاتری را با استانداردها (25/81 درصد) دارا هستند. از نظر وجود «واحدهای درمانی، آموزشی و رفاهی» مورد نیاز بخش اطفال نیز بیمارستانهای دانشگاهی در شرایط بهتری نسبت به بیمارستانهای غیردانشگاهی بودند. از لحاظ «تجهیزات و امکانات رفاهی» بیمارستانهای دانشگاهی در مقایسه با بیمارستانهای غیر دانشگاهی مناسبتر بودند زیرا در این بیمارستانها با رعایت حداکثر 96/74 درصد از استانداردها شرایط خوبی از نظر رفاهی برای بیماران فراهم شده است. نتیجهگیری: بیمارستانهای اصفهان از لحاظ فضای فیزیکی بخش اطفال به طور نسبی در شرایط مناسبی قرار دارد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بخش مراقبت ویژه از کودکان؛ بخشهای بیمارستان.