فاطمه باجی؛ پرستو پارسائی محمدی؛ عبدالله صبحی پور
چکیده
مقدمه: حوزه رفتار اطلاعیابی سلامت به عنوان شاخهای از رفتار اطلاعیابی شاهد افزایش روزافزون در انتشارات است، به نظر میرسد از نظر استنادی میتوان خاستگاههای تاریخی این حوزه را به عنوان حوزهای متفاوت بررسی کرد. به دلیل نبود پژوهشی که نوسانات تاریخی این حوزه را به صورت علمی و عینی نشان دهد؛ پژوهش حاضر به تعیین خاستگاههای ...
بیشتر
مقدمه: حوزه رفتار اطلاعیابی سلامت به عنوان شاخهای از رفتار اطلاعیابی شاهد افزایش روزافزون در انتشارات است، به نظر میرسد از نظر استنادی میتوان خاستگاههای تاریخی این حوزه را به عنوان حوزهای متفاوت بررسی کرد. به دلیل نبود پژوهشی که نوسانات تاریخی این حوزه را به صورت علمی و عینی نشان دهد؛ پژوهش حاضر به تعیین خاستگاههای تاریخی حوزه رفتار اطلاعیابی سلامت با استفاده از رویکرد طیفسنجی سال انتشار مآخذ در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس (Scopus) از ابتدا تا پایان سال 2021 پرداخت.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی بوده و با استفاده از رویکرد طیفسنجی سال انتشار مآخذ (RPYS) انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدارک ثبت شده در زمینه رفتار اطلاعیابی سلامت در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس از ابتدا تا پایان سال 2021 تشکیل داد. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد و با استفاده از راهبرد جستجوی مناسب تعداد 1414 مدرک در زمینه رفتار اطلاعیابی سلامت بارگذاری شد. تحلیل دادهها با استفاده از برنامه نرمافزاری CRExplorer، انجام شد. یافتهها: از کل منابع دارای بیشترین هم استنادی 7 عنوان کتاب و 21 عنوان، مقاله بود این امر نشان دهنده تأثیرگذاری مقالات در شکلگیری خاستگاه تاریخی حوزه رفتار اطلاعیابی سلامت است، هر چند این حوزه در سالهای نخست به طور کامل از کتابهای حوزه ارتباطات و روانشناسی متأثر بود. بر اساس یافتهها این حوزه بیشتر از موضوعات حوزه روانشناسی متأثر بود. اما کمکم نشانههایی از آثار مربوط به حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، سواد سلامت، و روش تحقیق نیز در منابع مورد استناد مشاهده شد؛ به گونهای که میتوان گفت در دهه 2010 میلادی اغلب آثار هم استناد شده در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی بوده و در کنار آن، موضوعات سلامت و بهداشت نیز بود.نتیجهگیری: میتوان پیشبینی کرد حوزه رفتار اطلاعیابی سلامت، در سالهای آتی با افزایش انتشارات، تأثیرات بیشتری از حوزه سلامت و نظریههای مربوط به آن خواهد گرفت و بدینگونه جایگاه خود را به عنوان حوزهای نوظهور و مستقل از حوزه رفتار اطلاعیابی بیش از پیش به دست خواهد آورد.
زیور صباغینژاد؛ فاطمه باجی؛ مریم وجدانی
چکیده
مقدمه: زنان باردار برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود از اینترنت بهره میگیرند. به دلیل وجود اطلاعات متناقض در فضای وب و افزایش اضطراب و اثرات منفی ناشی از آن بر رشد جنین و سلامت مادر، اهمیت جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت آشکار میشود. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رفتار جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت در زنان باردار مراجعهکننده ...
بیشتر
مقدمه: زنان باردار برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود از اینترنت بهره میگیرند. به دلیل وجود اطلاعات متناقض در فضای وب و افزایش اضطراب و اثرات منفی ناشی از آن بر رشد جنین و سلامت مادر، اهمیت جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت آشکار میشود. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رفتار جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت در زنان باردار مراجعهکننده به بیمارستان الزهرا (س) شهر اهواز بود.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق را زنان باردار مراجعهکننده به بیمارستان الزهرا (س) شهر اهواز در سال 1398 تشکیل داد. بر اساس فرمول Cochran، حجم نمونه 357 نفر محاسبه گردید و به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که نسخه اولیه آن با 34 سؤال تهیه شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت در میان زنان باردار شرکتکننده با میانگین بالاتر از 3 در همه مؤلفههای مورد بررسی، مطلوب گزارش گردید. متغیرهای سهولت، اعتماد و سودمندی در سطح بالاتر از 50 درصد، تبیینکننده نگرش و در نهایت، جستجوی اطلاعات سلامت در میان زنان باردار بود.نتیجهگیری: زنان باردار مشارکتکننده در خصوص جستجوی آنلاین اطلاعات سلامت نیازهای اطلاعاتی یکسانی با سایر زنان در پژوهشهای داخلی و خارجی دارند. بالا بودن میزان اعتماد به اطلاعات اینترنتی، لزوم توجه به آموزش سلامت و سواد اطلاعات سلامت در دوره بارداری توسط مراکز بهداشتی را بیش از پیش آشکار میسازد.
عبدالحسین فرجپهلو؛ فریده عصاره؛ سید مصطفی فخراحمد؛ لیلا دهقانی
چکیده
مقدمه: اگرچه مفهوم تحلیل چهریزهای در ردهبندی و سیستمهای بازیابی اطلاعات قدمتی طولانی دارد، اما به کارگیری رویکرد تحلیل چهریزه در سیستمهای بازیابی امروزی با مشکلاتی همراه است که یکی از این مشکلات، عدم توجه مناسب به کاربر به عنوان ذینفع اصلی سیستم میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه روشی برای استخراج چهریزههای مناسب ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه مفهوم تحلیل چهریزهای در ردهبندی و سیستمهای بازیابی اطلاعات قدمتی طولانی دارد، اما به کارگیری رویکرد تحلیل چهریزه در سیستمهای بازیابی امروزی با مشکلاتی همراه است که یکی از این مشکلات، عدم توجه مناسب به کاربر به عنوان ذینفع اصلی سیستم میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه روشی برای استخراج چهریزههای مناسب در سیستمهای بازیابی اطلاعات نوین با استفاده از رویکرد کاربرمدار بود.روش بررسی: برای درک نیاز کاربران و دستیابی به چهریزههای حوزه تخصصی زنان و زایمان، از روش تحلیل محتوای قراردادی با رویکرد کیفی استفاده شد. ابتدا با 14 متخصص مامایی و زنان و زایمان مصاحبه صورت گرفت و نیازهای اطلاعاتی گروه کاربری شناسایی گردید. سپس نیازهای اطلاعاتی با کمک متخصصان حوزه موضوعی طبقهبندی و چهریزهای به هر طبقه نسبت داده شد. به منظور ارزیابی مفید بودن چهریزههای استخراج شده، از یک گروه خبره متشکل از 8 متخصص موضوعی و 8 متخصص کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی استفاده گردید و توافق بر اساس فرمول توافق کل مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: بر اساس کدهای استخراج شده از مصاحبههای مربوط به بخش تعیین نیازهای اطلاعاتی ذینفعان حوزه زنان و زایمان، 23 به دست آمد که از میان آنها، 9 چهریزه «گروه سنی، ارگان، روشهای درمانی، تشخیص، بیماری، علایم و نشانهها، عامل خطر، عارضه و پیشآگهی» با دریافت ضریب توافق بالای 80 درصد، به عنوان چهریزههای مناسب توسط خبرگان شناسایی شد.نتیجهگیری: استخراج چهریزههای سیستمهای بازیابی اطلاعات بر اساس رویکرد کاربرمدار، سبب میشود که چهریزهها از حالت عمومی به تخصصی تبدیل گردد. در این صورت، چهریزهها برای کاربران هر حوزه تخصصی در رابط کاربری متفاوت خواهد بود و بدین ترتیب رابطهای کاربری تخصصی شکل میگیرد.
نسرین موسیرضائی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی
چکیده
مقدمه: بررسی رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران میتواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانههای عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامهریزیهای کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری ...
بیشتر
مقدمه: بررسی رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران میتواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانههای عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامهریزیهای کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن متشکل از 6657 کاربر کتابخانههای عمومی شهر اصفهان بود. حجم نمونه 377 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی صورت گرفت و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی تأیید گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha، 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: توزیع فراوانی میزان جستجوی اطلاعات سلامت و مدت زمان صرف شده برای جستجوی آن در هر بار جستجوی کاربران نشان داد که بیشینه کاربران یک بار در ماه به جستجوی اطلاعات سلامت میپردازند و در هر بار جستجوی اطلاعات سلامت، 15 تا 30 دقیقه زمان صرف میکنند. همچنین، میانگین نمره مؤلفههای رفتار اطلاعیابی سلامت در کاربران نشان داد که بیشترین میانگین مربوط به هدفمندی جستجوی اطلاعات سلامت (1/63 از 100) و کمترین میانگین نیز مربوط به تنوع منابع کسب اطلاعات سلامت (7/45 از 100) بود.نتیجهگیری: کاربران کتابخانههای عمومی زمان زیادی را صرف جستجوی اطلاعات سلامت نمیکنند. آنها بر اساس اهداف و مسایل گوناگونی که با آن مواجه میشوند به جستجوی اطلاعات سلامت میپردازند و جستجوی هدفمندانهای را انجام میدهند. همچنین، از منابع کمتری استفاده مینمایند و به استفاده از منابع اطلاعاتی متنوع و گوناگون جهت کسب اطلاعات سلامت مورد نیاز خود اهمیت چندانی نمیدهند.
فاطمه باجی؛ محمدحسین حقیقیزاده؛ آرزو کریمزاده باردئی
چکیده
مقدمه: اگرچه مطالعات متعددی در زمینه رفتار اطلاعیابی سلامت صورت گرفته و ارتباط آن با باورهای سلامت و عوامل مشابه بررسی شده است، اما به نظر میرسد که در شناسایی روابط دقیق و جامع این عوامل در ایران هنوز شکافهایی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت بین دانشجویان دانشگاههای شهر اهواز بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه مطالعات متعددی در زمینه رفتار اطلاعیابی سلامت صورت گرفته و ارتباط آن با باورهای سلامت و عوامل مشابه بررسی شده است، اما به نظر میرسد که در شناسایی روابط دقیق و جامع این عوامل در ایران هنوز شکافهایی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت بین دانشجویان دانشگاههای شهر اهواز بر اساس مدل باورهای سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای شهر اهواز در سال 1397 بود که از بین آنها، 600 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترکیبی محقق ساخته متشکل از 6 مؤلفه و 30 گویه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha، 886/0 به دست آمد. از مجموع پرسشنامههای توزیع شده، 527 پرسشنامه جمعآوری گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: اغلب شرکتکنندگان در رده سنی 21 تا 30 سال قرار داشتند (8/55 درصد). بر اساس تحلیلهای نهایی، متغیر «مزایای درک شده» 8/66 درصد تغییرات متغیر «قصد جستجوی اطلاعات سلامت» را تبیین کرد. همچنین، متغیر «شدت درک شده» 7/24 درصد، متغیر «حساسیت درک شده» 5/17 درصد و متغیر «خودکارامدی» 0/14 درصد از تغییرات متغیر «قصد جستجوی اطلاعات سلامت» را تبیین نمود. رابطه بین متغیرهای «موانع درک شده» و «قصد جستجوی اطلاعات سلامت» تأیید نشد.نتیجهگیری: جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت تحت تأثیر باورهای سلامت میباشد و اینترنت به عنوان مهمترین و در دسترسترین محمل اطلاعاتی موجود، مزایای زیادی برای دانشجویان به همراه دارد؛ به گونهای که بر شدت و حساسیت این قشر برای استفاده از اطلاعات سلامت به صورت روزانه افزوده است. این امر هوشیاری نسبتاً بالای دانشجویان را در خصوص ارتقای معلومات سلامت خود نشان میدهد.
معصومه لطیفی؛ نیلوفر برهمند؛ فاطمه فهیم نیا
دوره 13، شماره 5 ، آذر و دی 1395، ، صفحه 326-332
چکیده
مقدمه: زنان مبتلا به سرطان پستان، چالشهای مختلفی را بعد از ماستکتومی تجربه میکنند. رفتار اطلاعیابی مناسب، در توانمندسازی خودمراقبتی، ارتقای کیفیت زندگی و بهبود سلامت آنان تأثیرگذار است. با این حال، موانع فردی و زمینهای، دسترسی آنان به اطلاعات مورد نیاز را دچار چالش میکند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی موانع اطلاعیابی ...
بیشتر
مقدمه: زنان مبتلا به سرطان پستان، چالشهای مختلفی را بعد از ماستکتومی تجربه میکنند. رفتار اطلاعیابی مناسب، در توانمندسازی خودمراقبتی، ارتقای کیفیت زندگی و بهبود سلامت آنان تأثیرگذار است. با این حال، موانع فردی و زمینهای، دسترسی آنان به اطلاعات مورد نیاز را دچار چالش میکند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی موانع اطلاعیابی زنان مبتلا به سرطان پستان بعد از ماستکتومی بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روششناسی کیفی بود که به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی انجام گردید. نمونهها به صورت هدفمند و بر اساس معیار، از بیمارستانها و مرکز شیمی درمانی بندرعباس گزینش شدند. از 17 زن مبتلا به سرطان پستان بعد از ماستکتومی، مصاحبه نیمه ساختار یافته در زمستان سال 1393 صورت گرفت.یافتهها: 7 درونمایه از یافتههای پژوهش به دست آمد که 3 مورد «ترس»، «شرم و حیا» و «سواد اطلاعاتی ناکافی» از موانع فردی و 4 مورد «وضعیت اقتصادی»، «پزشکان و کادر درمانی»، «در دسترس نبودن منابع اطلاعاتی» و «برخورد اطرافیان» از جمله موانع زمینهای بودند.نتیجهگیری: بر خلاف ضرورت دسترسی زنان مبتلا به سرطان پستان بعد از ماستکتومی به اطلاعات سلامت، نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود موانع فردی و زمینهای اطلاعیابی برای آنان بود. مسؤولان سلامت و به خصوص نهادهای متولی سلامت زنان، میتوانند با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، اقدامات لازم را در جهت اصلاح و بازنگری نظام سلامت برای رفع موانع یاد شده انجام دهند.
زاهد بیگدلی؛ مهستی گنجو؛ علیرضا پورشمس؛ لیلا دهقانی
دوره 13، شماره 5 ، آذر و دی 1395، ، صفحه 333-340
چکیده
مقدمه: تعیین مؤلفههای اصلی رفتار اطلاعیابی حرفهای در بافت سازمانی، از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه میان وظایف شغلی، حرفهمندی و منابع اطلاعاتی در بافت سازمانی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهر بوشهر بود.روش بررسی: پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی و به صورت ...
بیشتر
مقدمه: تعیین مؤلفههای اصلی رفتار اطلاعیابی حرفهای در بافت سازمانی، از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه میان وظایف شغلی، حرفهمندی و منابع اطلاعاتی در بافت سازمانی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهر بوشهر بود.روش بررسی: پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی و به صورت مطالعه میدانی تفسیری انجام شد. روشهای جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه، مشاهده و مطالعه مستندات اورژانس بود. جهت تحلیل دادهها، ابتدا مفاهیم از مصاحبهها استخراج و سپس خوشهبندی شد. در نهایت، با توصیف رابطه بین مجموعه مفاهیم، مدلی برای رفتار اطلاعیابی تکنسینهای اورژانس شهر بوشهر ارایه گردید.یافتهها: بر اساس مدل رفتار اطلاعیابی تکنسینها، ماهیت شغلی این افراد، رفتار اطلاعیابی آنها را به رفتار اطلاعیابی در حین فرایند و پس از آن تقسیم میکند. در حین اجرای فرایندها، اطلاعیابی در زمان تصمیمگیری انجام میگیرد و مبتنی بر تجربه و مشورت گروهی است. پس از اجرای فرایند، جستجو برای منابع اطلاعاتی جهت پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی انجام میشود. شیوه تشخیص نیاز اطلاعاتی و جستجوی منابع (تجربه، مشورت گروهی، منابع رسمی و...) در حین اجرای فرایند و پس از آن، به آموزش حرفهای (یادگیری)، رفتارهای شخصی و هنجارهای سازمانی وابسته است که در بافت مطالعه حضور دارند.نتیجهگیری: مسؤولان اورژانس به این نکته توجه نمایند که رفتار اطلاعیابی تکنسینهای اورژانس باید بر اساس بافت سازمانی و ماهیت حرفه اورژانس شناسایی شود و از الگوهای مختلفی برای برآورده نمودن نیاز اطلاعاتی آنان استفاده گردد.
علی اکبر رحیمیانفر؛ رقیه حکیمیان؛ طاهره سلیمی
دوره 10، شماره 5 ، آذر و دی 1392، ، صفحه 706-713
چکیده
مقدمه: پرستاران در حرفهی خود نیازمند کسب اطلاعات در سطح وسیعی میباشند، چرا که در بسیاری از مواقع تصمیم آنان برای بیمار نقش حیاتی دارد. وجود اطلاعات کافی و روزآمد میتواند تصمیمگیری را برای پرستاران آسانتر سازد. هدف مطالعهی حاضر تعیین رفتار اطلاعیابی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد بود. بنابراین این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: پرستاران در حرفهی خود نیازمند کسب اطلاعات در سطح وسیعی میباشند، چرا که در بسیاری از مواقع تصمیم آنان برای بیمار نقش حیاتی دارد. وجود اطلاعات کافی و روزآمد میتواند تصمیمگیری را برای پرستاران آسانتر سازد. هدف مطالعهی حاضر تعیین رفتار اطلاعیابی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد بود. بنابراین این مطالعه درصدد پاسخگویی به این مسأله بود که پرستاران اطلاعات مورد نیاز خود را از چه منابع یا کانالهای اطلاعاتی بدست میآورند و چه موانعی آنها را از جستجوی مدارک و شواهد معتبر باز میدارد. روش بررسی: جامعهی پژوهش در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی 320 پرستار شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد در سال 1390 شمسی با حداقل یک سال سابقهی کار بود که به وسیلهی نمونهگیری آسان انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته که روایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 78/0 مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد که در آن نوع منابع مورد استفاده جهت جستجوی اطلاعات، هدف از جستجوی اطلاعات، موانع و مشکلات بازیابی اطلاعات و نیازهای اطلاعاتی پرستاران مورد سوال قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 17، آمار توصیفی برای توصیف دادهها و از آزمون آماری Chi-squire جهت بررسی یکنواختی گویهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بیشتر پرستاران دارای مدرک لیسانس و سابقه کاری 29/7±81/9 و اکثر آنها زن بودند. آگاهی از پیشرفتهای جدید در حوزهی پرستاری مهمترین نیاز اطلاعاتی بیشتر پرستاران بود. بیشترین منبع مورد استفادهی آنها اینترنت (موتورهای جستجوی عمومی) و هدف اکثر آنها روزآمدن کردن اطلاعات بود. 8/74% از پرستاران کمبود وقت را مهمترین مانع برای جستجوی اطلاعات ذکر نمودند. نتیجهگیری: پرستاران بهخوبی به اهمیت روزآمد بودن اطلاعات در شغلشان که با بیمار پیوند خورده است آگاهند. اما دستیابی به اطلاعات جدید و روزآمد در حوزه پرستاری نیازمند آموزش وکسب مهارتهای خاصی است. با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که مسؤولین بیمارستانها بازهی زمانی مشخصی را برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی پرستاران در نظر بگیرند. واژههای کلیدی: پرستار؛ اطلاعات؛ رفتار اطلاعیابی؛ بیمارستانها
موسی یمین فیروز؛ فاطمه نوشین فرد؛ حسن صیامیان
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 567-579
چکیده
هدف از مطالعهی حاضر، بیان مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون (Wilson) به عنوان پراستنادترین الگو در بحث رفتار اطلاعیابی بوده و فرایند تکمیل، بسط و گسترش آن با مرور متون مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان داد که مدل اطلاعیابی ویلسون پایه و بنیان الگوهای اطلاعیابی بعد از خود بوده و یکی از پراستنادترین الگوها در بین انواع ...
بیشتر
هدف از مطالعهی حاضر، بیان مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون (Wilson) به عنوان پراستنادترین الگو در بحث رفتار اطلاعیابی بوده و فرایند تکمیل، بسط و گسترش آن با مرور متون مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان داد که مدل اطلاعیابی ویلسون پایه و بنیان الگوهای اطلاعیابی بعد از خود بوده و یکی از پراستنادترین الگوها در بین انواع الگوهای اطلاعیابی مطرح شده در جهان میباشد. این الگو از سال 1981 تاکنون 4 بار مورد بازنگری قرار گرفته و اکثر صاحبنظران معتقد هستند که الگوی کلی ویلسون بیشتر یک نظریه است تا یک چارچوب نظری. به عبارت دیگر، اگر چه در شکل نهایی این الگو نظریه ایفای نقش میکند، اما هدف از الگوی مذکور، پیوند دادن نظریه به عمل میباشد. درک این نکته مهم است که الگوی عام ویلسون در طول زمان شکل گرفته و تکامل تدریجی داشته است و فهم ارتباط میان نمودارهای مختلفی که او به منظور تشریح این الگو ارایه نموده ضروری است. از این رو باید درک شود که هیچ الگویی مستقل و کامل نیست و در استفاده از این الگو برای نشان دادن روند رشد ایدههای پژوهشی، لازم است که تمام نمودارهای موجود در الگوی سال 1981 و همچنین الگوی سال 1996 بازنگری و بر اساس آنها عمل گردد. در این پژوهش ابتدا مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون بیان شده و ضمن مروری کوتاه بر نظریههای رفتار اطلاعیابی، الگوهای اطلاعیابی ویلسون مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.