مدیریت اطلاعات سلامت
اسکندر شیرازی
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای جبران صدمات مقابله با پاندمی کوید-19 در بین کادر درمان می باشد.روش بررسی: روش تحقیق از نظر نوع آمیخته اکتشافی بوده و در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفته است. در بخش کیفی از طریق روش تحلیل مضمون و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای جبران صدمات مقابله با پاندمی کوید-19 در بین کادر درمان می باشد.روش بررسی: روش تحقیق از نظر نوع آمیخته اکتشافی بوده و در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفته است. در بخش کیفی از طریق روش تحلیل مضمون و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، سیاستهای موثر بر ساختار مدیریتی مراکز درمانی شناسایی و دستهبندی شدند. دادههای این بخش با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی دسته بندی و تحلیل گردید در بخش کمی در قالب روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه داده های جمع آوری شده مجدد در اختیار خبرگان قرار گرفت تا در مورد هر یک از ابعاد به دست آمده اظهار نظر نموده و آنها را رتبه بندی کنند در این مرحله دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP ) به روش میانگین هندسی مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: طی این پژوهش 179تم فرعی در قالب 43 تم اصلی و 8 مقوله دسته بندی گردید بر اساس نتایج حاصل از محاسبه وزن نهایی بردار ویژه، مقوله های خدمات رفاهی با ضریب 0.172، سیاستهای منابع انسانی با ضریب 0.152 و راهکارهای انگیزشی با ضریب 0.148به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و سپس به ترتیب اقدامات رفتاری با ضریب 0.120، راهکارهای مدیریتی با ضریب0.108 ، راهکارهای سازمانی با ضریب0.107، ارتباطات باز با ضریب
میلاد شفیعی؛ روحاله عسکری؛ محمد کاظم رحیمی؛ محمد رنجبر؛ فرزان مددی زاده؛ فاطمه جعفریان
چکیده
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله اول، به روش مرور نظاممند و با استفاده از کلید واژههای «گردشگری پزشکی، عوامل مؤثر و عوامل جذب» در پایگاههای Web of Science، SID (Scientific Information Database)، Google Scholar، Cochrane، ProQuest، ScienceDirect، Scopus، PubMed، IranDoc، Civilica، Medlib و Magiran، عوامل مرتبط با جذب گردشگران استخراج و در مرحله دوم با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) توسط جامعه تحقیق متشکل از گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه، اولویتبندی گردید.یافتهها: « عوامل در دو حیطه کلی، 7 زیرحیطه و 27 گویه شناسایی شد که زیرحیطه «کیفیت خدمات درمانی» و گویه «کیفیت خدمات کادر درمان» از دید گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار بود.نتیجهگیری: یکی از راههای افزایش جذب گردشگر و تأثیرگذاری بر گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد، افزایش سطح کیفیت خدمات به ویژه خدمات پزشکی همراه با کاهش هزینهها و قابل رقابت بودن آن است.
سهیل اصغری؛ سید عباس یزدانفر؛ ساناز لیتکوهی
چکیده
مقدمه: توجه به مفاهیم جدید در حوزه برنامهریزی و طراحی مراکز بهداشتی- درمانی، امر بسیار مهمی به شمار میرود. یکی از گونههایی که در سالهای اخیر مطرح و کارایی آن مورد تأکید قرار گرفته است، میکروبیمارستانها هستند که با توجه به قابلیت آنها در ایجاد عدالت اجتماعی جهت توزیع خدمات بهداشتی- درمانی، استخراج و اولویتبندی مؤلفههای ...
بیشتر
مقدمه: توجه به مفاهیم جدید در حوزه برنامهریزی و طراحی مراکز بهداشتی- درمانی، امر بسیار مهمی به شمار میرود. یکی از گونههایی که در سالهای اخیر مطرح و کارایی آن مورد تأکید قرار گرفته است، میکروبیمارستانها هستند که با توجه به قابلیت آنها در ایجاد عدالت اجتماعی جهت توزیع خدمات بهداشتی- درمانی، استخراج و اولویتبندی مؤلفههای مرتبط با ساخت چنین مجموعههایی در کشور ضروری به نظر میرسد.روش بررسی: در این پژوهش کتابخانهای- توصیفی، نمونهها شامل 16 نفر از مهندسان متخصص بیمارستانسازی به روش هدفمند انتخاب شدند. پس از بررسی 53 منبع و انجام مطالعات کتابخانهای مربوط به میکروبیمارستان، به منظور مقایسه تطبیقی این مراکز با مراکز درمانی موجود در کشور، مؤلفههای مرتبط با احداث میکروبیمارستان مورد بررسی و استخراج قرار گرفت و اولویتبندی آنها در قالب فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) توسط جامعه آماری انجام شد.یافتهها: دو مؤلفه «دسترسی آسانتر برای استفادهکنندگان و افزایش بازده شغلی کارکنان به دلیل کمتر بودن تعداد مراجعان»، بیشترین اهمیت را در بین مؤلفههای مرتبط با احداث میکروبیمارستان در ایران کسب نمودند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحلیل دادهها دسترسی آسانتر، امکان جذب مراجعان در مقیاس محلی و سرعت و بازده عملکردی بیشتر کارکنان در کنار هزینه ساخت کمتر به علت کوچک مقیاس بودن مجموعه، اولویتهای اول در بین مؤلفههای مرتبط با ساخت میکروبیمارستان در کشور است و به نظر میرسد این ایده میتواند پاسخ مناسبی برای ارتقای سطح خدماترسانی درمانی در کشور باشد.
محمد نقیزاده؛ مهسیما کاظمی موحد؛ سمانه صباغیان؛ سهراب آقازاده
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 84-89
چکیده
مقدمه: با وجود اهمیت فراوان ارزیابی جامع سیستمهای سلامت همراه به عنوان بخشی از خدمات نوین حوزه سلامت، بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر ابعاد فنی ارزیابی این سیستمها تمرکز داشته و سایر ابعاد را نادیده گرفتهاند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد و شاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات سلامت همراه با در نظر ...
بیشتر
مقدمه: با وجود اهمیت فراوان ارزیابی جامع سیستمهای سلامت همراه به عنوان بخشی از خدمات نوین حوزه سلامت، بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر ابعاد فنی ارزیابی این سیستمها تمرکز داشته و سایر ابعاد را نادیده گرفتهاند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد و شاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات سلامت همراه با در نظر گرفتن تمامی وجوه کلیدی مرتبط همچون ابعاد فنی، اطلاعاتی و تعاملی بود. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن به تأیید خبرگان و استادان دانشگاه رسید. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و فعالان حوزه ارزیابی کیفیت خدمات سلامت با تأکید بر سلامت همراه با بیش از سه سال سابقه فعالیت در این حوزه بود. با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی (غیر احتمالی هدفدار)، نمونه آماری به حجم 28 نفر، تعیین و پرسشنامهها میان آنها توزیع شد. روایی محتوا با نظر پانل خبرگان و پایایی آن با محاسبه نرخ ناسازگاری کمتر از 1/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای آماری با استفاده از روش مقایسه زوجی در نرمافزار Expert Choice تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بعد کیفیت تعامل، بیشترین اهمیت را در میان ابعاد ارزیابی کیفیت سیستمهای سلامت همراه داشت. همچنین، شاخصهای محرمانگی، مشتری محوری، پاسخگویی و خدمات پس از فروش، ثمربخشی، ایمنی و به موقع بودن به ترتیب بیشترین اهمیت را در میان شاخصها داشتند. نتیجهگیری: نباید خدمات سلامت همراه را در بستری جدا از خدمات سلامت و تنها به عنوان یک نرمافزار و ابزار فنآوری اطلاعات مورد توجه قرار داد. موفقیت یک خدمت مبتنی بر سلامت همراه، در ابتدا وابسته به کیفیت شاخصهای عمومی خدمات سلامت مانند محرمانگی، مشتری محوری و پاسخگویی است و سپس کیفیت شاخصهای مربوط به سیستم نرمافزاری، مورد نظر قرار میگیرد. از اینرو، در توسعه خدمات سلامت همراه باید گروههای مختلف ذینفع حضور فعال داشته باشند تا همه ملاحظات به صورت جامع در نظر گرفته شود.
فاطمه ابویی؛ سید حبیب ا... میر غفوری؛ خاطره خانجانخانی؛ میلاد شفیعی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 647-658
چکیده
مقدمه: اهمیت سازمان بیمارستان به عنوان جزء تاثیر گذار بر نظام بهداشت و درمان بر هیچ کس پوشیده نیست. ارائه خدمات با کیفیت علاوه بر بالا بردن احتمال موفقیت در اقدامات درمانی، باعث ایجاد تمایز بین سازمانهای ارائه دهنده و افزایش رقابت این سازمانها می شود. پژوهش حاضر درصدد سنجش کیفیت خدمات بیمارستان محمد صادق افشار یزد با استفاده از روش ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت سازمان بیمارستان به عنوان جزء تاثیر گذار بر نظام بهداشت و درمان بر هیچ کس پوشیده نیست. ارائه خدمات با کیفیت علاوه بر بالا بردن احتمال موفقیت در اقدامات درمانی، باعث ایجاد تمایز بین سازمانهای ارائه دهنده و افزایش رقابت این سازمانها می شود. پژوهش حاضر درصدد سنجش کیفیت خدمات بیمارستان محمد صادق افشار یزد با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی می باشد.روش پژوهش: در ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش ابعاد کیفیت خدمات در بیمارستان شناسایی شد. پس از پالایش ابعاد، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به جمع آوری داده ها از بیماران پرداخته شد. برای به دست آوردن اوزان هر یک از ابعاد از تحلیل سلسله مراتبی فازی و برای رتبه بندی بخش های بیمارستانی از تاپسیس فازی بهره گیری شده است.یافته ها: ابعاد پاسخگویی،تضمین، امنیت، ملموسات، ارتباطات سلامت و مشتری مداری به عنوان ابعاد موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان شناسایی شدند که از این بین با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی بعد امنیت بیشترین ضریب اهمیت و بعد ملموسات کمترین ضریب اهمیت را بدست آوردند (25406/0 در مقابل06883/0). همچنین با تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تاپسیس فازی ، بخشهای قلب و جراحی به ترتیب بالاترین و پایین ترین cci را به دست آوردند (457/33 درمقابل 770/0).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این روش نشان داد که از نظر خبرگان بعد امنیت بیشترین اولویت را در میان دیگر ابعاد موثر بر کیفیت خدمات دارد. همچنین از نظر بیماران بخش های قلب، ارولوژی، زنان و جراحی به ترتیب رتبه اول تا چهارم را در ارائه خدمات دارند.
مریم پارسائیان
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 177-189
چکیده
مقدمه: پیش زمینه لازم برای برنامه ریزی در جهت بهبود کیفی خدمات در سازمانها، سنجش کیفیت خدمات آنهاست. در این میان سنجش کیفیت خدمات درکتابخانه های پزشکی، نقش بنیادینی در تحقق هدفهای جامعه در رابطه با بهداشت و سلامت عمومی دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کیفیت خدمات و نیز رتبه بندیکتابخانه های پزشکی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: پیش زمینه لازم برای برنامه ریزی در جهت بهبود کیفی خدمات در سازمانها، سنجش کیفیت خدمات آنهاست. در این میان سنجش کیفیت خدمات درکتابخانه های پزشکی، نقش بنیادینی در تحقق هدفهای جامعه در رابطه با بهداشت و سلامت عمومی دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کیفیت خدمات و نیز رتبه بندیکتابخانه های پزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد انجام گرفته است.روشبررسی : پژوهش حاضر از نوع «پیمایشی» و جامعه پژوهش، شامل 3339 کاربر کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهرستان یزد در نیمه دوم سال 1391 بود که تعداد 379 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد « لایب کوآل» جمع آوری شد؛ همچنین تعداد 10 پرسشنامه که هر کدام شامل 4 ماتریس مقایسات زوجی بود، برای رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات و نیز کتابخانه های دانشکده های علوم پزشکی مورد بررسی در اختیار متخصصان حوزه قرار گرفت. استفاده از پرسشنامه های مذکور توسط متخصصین داخل و خارج از کشور نشان می دهد که این پرسشنامه ها از روایی لازم برخوردار هستند؛ همچنین از آنجایی که ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هریک از ابعاد پرسشنامه لایب کوآل بیشتر از 70 درصد و نیز نرخ ناسازگاری محاسبه شده برای پرسشنامه فرایند تحلیل سلسله مراتبی کمتر از 1/. می باشد، پرسشنامه های مذکور از پایایی لازم نیز برخوردار می باشند. تجزیه وتحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه «لایب کوآل» توسطنرم افزار spss و در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون فریدمن) صورت گرفت؛ همچنین برای تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه «ماتریس مقایسات زوجی» از نرم افزار expert choice استفاده شد. یافته ها : طبق داده های بدست آمده از پرسشنامه لایب کوآل، کتابخانه های مورد بررسی در تمامی جنبه های مربوط به بعد «تأثیر خدمات» توانسته اند حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمایند ، در حالی که در برخی جنبه های مربوط به بعد«دسترسی به اطلاعات» و نیز بعد «کتابخانه به عنوان یک محل» حتی نتوانسته اند حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمایند؛ این درحالی است که هیچ یک از کتابخانه های موردبررسی نتوانسته اند خدمات آرمانی و ایده آل مراجعان را ارائه نمایند؛ همچنین داده های بدست آمده از ماتریس مقایسات زوجی نشان می دهد که طبق نظر متخصصان، بعد «تأثیرخدمات» و کتابخانه پزشکی – داروسازی بالاترین رتبه را به ترتیب در بین ابعاد کیفیت خدمات و کتابخانه های مورد بررسی به خود اختصاص داده اند.نتیجه گیری : طبق نظر متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی بعد تأثیر خدمات مهم ترین بعد در زمینه بهبود کیفیت خدمات کتابخانه ای است، کتابداران کتابخانه های دانشکده پزشکی نیز از نظر ارائه خدمات به کاربران در این بعد عملکرد نسبتاً موفقی داشته اند و توانسته اند در این بعد نسبت به سایر ابعاد، حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمایند.واژه های کلیدی: خدمات کتابخانه ای؛ کیفیت خدمات؛ کتابخانه های پزشکی؛ تحلیل سلسله مراتبی.
براتعلی خاکپور؛ حسین پورقیومی؛ محمد قنبری
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 221-233
چکیده
مقدمه: استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی - کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول، قواعد و سازوکار خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید. مهمترین هدف این پژوهش: شناسایی نحوه توزیع فضایی مراکز بهداشتی درمانی شهر نورآباد و مکانیابی مراکز بهداشتی درمانی در شهر نورآباد استان فارس ...
بیشتر
مقدمه: استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی - کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول، قواعد و سازوکار خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید. مهمترین هدف این پژوهش: شناسایی نحوه توزیع فضایی مراکز بهداشتی درمانی شهر نورآباد و مکانیابی مراکز بهداشتی درمانی در شهر نورآباد استان فارس می باشد.روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از روشهای تحقیق اسنادی و توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از نرم افزار Geography Information System و به کمک مدل همپوشانی شاخص ها و تحلیل سلسله مراتبی Analytic Hierarchy Process و مدل تحلیل شبکه، مکانهای مناسب برای ایجاد مراکز بهداشتی- درمانی جدید و همچنین بهترین و نزدیکترین مسیر به بیمارستان در شهر نورآباد در سال 1391 مورد استفاده قرار گرفته است.یافتهها: بررسی مراکز بهداشتی و درمانی شهر نورآباد نشان می دهد که این مراکز از لحاظ تعداد و شعاع دسترسی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و با استفاده از معیارهای شیب، تراکم جمعیت، فاصله از مراکز موجود بهداشتی درمانی، فضای سبز، آتش نشانی، شبکه ارتباطی و نوع کاریری اراضی و در نهایت تلفیق این لایه های اطلاعاتی بهترین مکان جهت احداث مراکز بهداشتی و درمانی مشخص گردید.نتیجه گیری: پس از بررسی مکانهای مناسب جهت احداث مراکز بهداشتی – درمانی و تطبیق آن با واقعیات زمینی، چندین مکان برای ایجاد بیمارستان و مراکز بهداشتی جدید برای این شهر پیشنهاد شده است. علاوه بر این با استفاده از تحلیل شبکه در نرم افزار GIS نزدیکترین و بهترین مسیر به مراکز بهداشتی و بیمارستانها از نقاط مختلف شهر جهت دسترسی سریعتر و بهتر شهروندان به این مراکز مشخص گردید. همچنین نتایج این تحقیق کارآمدی سیستم اطلاعات جغرافیایی را در برنامه ریزی شهری به خصوص در مکانیابی مراکز بهداشتی و درمانی نشان می دهد. واژههای کلیدی: سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ تحلیل سلسله مراتبی؛ مراکز بهداشت و درمان محلی
حامد تصدیقی؛ سیدابولقاسم علوی؛ عبداله هادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1146-1155
چکیده
قدمه: در دنیای امروز، ادامهی حیات و فعالیت سازمان را توانایی رقابت واتخاذ مناسبترین سیاست در مقابل تغییرات محیطی تعیین میکند. یکی از مؤثرترین روشهای مورد استفادهی سازمانها در این خصوص، استفاده از ارزیابی عملکرد برای تعیین نقاط ضعف سازمان جهت رفع آنها و نقاط قوت آن جهت بهبود میباشد. ارزیابی و مدیریت عملکرد علاوه بر ...
بیشتر
قدمه: در دنیای امروز، ادامهی حیات و فعالیت سازمان را توانایی رقابت واتخاذ مناسبترین سیاست در مقابل تغییرات محیطی تعیین میکند. یکی از مؤثرترین روشهای مورد استفادهی سازمانها در این خصوص، استفاده از ارزیابی عملکرد برای تعیین نقاط ضعف سازمان جهت رفع آنها و نقاط قوت آن جهت بهبود میباشد. ارزیابی و مدیریت عملکرد علاوه بر کمک به سازمان برای افزایش توانایی رقابت، در تعیین و پیادهسازی استراتژیها نیز نقش برجستهای را ایفا میکند. این پژوهش به دنبال ارایهی یک مدل مناسب برای ارزیابی عملکرد سازمانهای خدماتی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی و مورد کاوی بود. جامعهی مورد بررسی، ادارات بیمهی خدمات درمانی شهرستانهای استان اصفهان بودند که در فاصلهی زمانی سالهای 1388 تا نیمهی اول سال 1389 مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از اجماع و پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر موافق خبرگان سازمان مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن 71/0 = a به دست آمد. در مرحلهی اول، با مطالعه و بررسی کتب و مقالات مرتبط، ویژگیهای شاخصها لیست شد و سپس با بهرهگیری از نظرات 4 نفر از استادان دانشگاه و تحلیل نتایج آن با استفاده از تکنیک TOPSIS، ویژگیهای کلیدی انتخاب شاخصها تعیین گردید. در مرحلهی دوم، در قالب یک پرسشنامهی ارزیابی و با استفاده از تکنیک TOPSIS، شاخصهای کلیدی عملکرد تعیین شد. در مرحلهی سوم با استفاده از پرسشنامهای که به منظور تعیین میزان اهمیت شاخصها تهیه شده بود، نظرات خبرگان سازمان جمعآوری و با استفاده از تکنیک AHP وزن شاخصها تعیین گردید.در نهایت، با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مراحل قبل، مقادیر شاخصها در ادارات اندازهگیری و با بهرهگیری از روش تاکسونومی عددی (Numerical taxonomy)، رتبهبندی آنها صورت گرفت.
یافتهها: در این پژوهش، شاخصهای کلیدی عملکرد به صورت کنترل هزینههای درمان،کنترل درآمد و رضایت مشتری تعیین شد و سپس بر اساس این شاخصها و سایر شاخصهای تعیین شده، عملکرد ادارات اندازهگیری و مورد مقایسه قرارگرفت. مقایسهی ادارات بیمهی خدمات درمانی شهرستانها نشان داد که تفاوت قابل توجه جهت حذف گزینه وجود ندارد. نتایج رتبهبندی ادارات بیمهی خدمات درمانی شهرستانهای استان اصفهان، به صورت جدول ارایه شده است.
نتیجهگیری: برای بهبود عملکرد شهرستانها، تحلیل و بهینهسازی هزینههای درمان، میزان جذب درآمد و رضایت بیمه شدگان اهمیتی ویژه دارد و شهرستانهایی که در این زمینهها فعال بودهاند، عملکرد بهتری داشتهاند. بدیهی است عوامل کلیدی موفقیت ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی را نیز در همین عوامل میتوان خلاصه نمود.