مدیریت اطلاعات سلامت
پیمان ادیبی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ محمدرضا هاشمیان
چکیده
اطلاعات قابل اعتماد نقش مهمی در نظام سلامت دارند. با این وجود، گاهی جامعه با تحریف حقایق، دستکاری اطلاعات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات بدون درک عواقب آن، و انتشار اخبار جعلی که انواعی از اختلالات اطلاعاتی هستند، مواجه است. Wardle وDerakhshan اختلالات اطلاعاتی را به سه دسته: «اطلاعات نادرست(Misinformation)»، «اطلاعات فریبنده(Disinformation)« و ...
بیشتر
اطلاعات قابل اعتماد نقش مهمی در نظام سلامت دارند. با این وجود، گاهی جامعه با تحریف حقایق، دستکاری اطلاعات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات بدون درک عواقب آن، و انتشار اخبار جعلی که انواعی از اختلالات اطلاعاتی هستند، مواجه است. Wardle وDerakhshan اختلالات اطلاعاتی را به سه دسته: «اطلاعات نادرست(Misinformation)»، «اطلاعات فریبنده(Disinformation)« و «بداطلاعات(Malinformation)» طبقهبندی کردهاند (1).برخلاف اطلاعات فریبنده که مبتنی بر اطلاعات کاملاً نادرست هستند، بداطلاعات سلامت از اطلاعات متقن و قابل قبول پزشکی اما مشروط به شرایط خاص و یا اطلاعات نسبتاً درست سلامت استفاده میکند. این اطلاعات بدون در نظر گرفتن بافت اولیه یا در یک بافت نادرست ارائه میشوند تا افرادی که با آن مواجه میشوند را به سمت برداشتها و نتیجهگیریهای نادرست یا گمراهکننده هدایت کند. در واقع، بد اطلاعات، اطلاعات صحیح با پیکربندی مجدد (Reconfigured true information) است. هنگامی که پسزمینه یا بافت مانند زمان، مکان یا حریم خصوصی در نظر گرفته نمیشود، میتواند ادراکی در تضاد با واقعیت ایجاد کند و به افراد، سازمانها و درک جمعی آسیب برساند (2). نکته مهم در گردش بداطلاعات سلامت، قصد و نیت فرستنده اطلاعات یا پیام است که به طور عمد و با سوءنیت و به منظور ایجاد آسیب واقعی یا ایجاد تهدید آسیب واقعی به شخص، سازمان یا کشور انجام میشود. بنابراین، در ترویج بداطلاعات، قصد فرد برای آسیب رساندن قطعی است، نه تصادفی که میتواند برای سایرین مضر و حتی خطرناک باشد و در عین حال جنبه مجرمانه نیز داشته باشد (3).
مهدی کاهویی؛ فهیمه سالاری؛ سعیده ارغنده پور؛ راحله اخباری؛ سمیرا قلی زاده
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 149-157
چکیده
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی سمنان در سال 1391 انجام شد. روش جمع آوری داده ها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای بود که پس از تایید صاحب نظران و سنجش پایایی آن از طریق ضریب Cronbach alpha مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی با به کارگیری نرم افزار 16spss استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد 7/71درصد کارکنان دوره ی آموزشی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند. 6/58 درصد اطلاعات بالینی را به عنوان اولویت اول و3/53 درصد اطلاعات مدیریتی را به عنوان اولویت چهارم در حاکمیت بالینی انتخاب نمودند . 6/3 درصد مرکزاطلاع رسانی و فناوری اطلاعات را به عنوان اولویت اول در اجرای حاکمیت بالینی می دانستند . نتیجه گیری: نتایج نشان داد اگرچه اکثر جامعه آماری دوره ی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند به نظر می رسد در این دوره ها در ارتباط با نقش اطلاعات در حاکمیت بالینی اطلاعات لازم ارائه نگردیده است.این نتایج می تواند برای کارشناسان فناوری اطلا عات و مدیران اطلاعات بهداشتی این فرصت را بوجود آورد تا با ارائه ی اطلاعات منسجم به اجرای حاکمیت بالینی مبتنی بر شواهد شوند. واژه های کلیدی: کارکنان؛ بیمارستان ها؛ اطلاعات؛ حاکمیت بالینی
فاطمه فرخاری
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 819-829
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت فعالیتهای بازاریابی در شناخت و برآوردن نیاز کاربران و نیاز کتابخانهها به این نوع فعالیتها، این پژوهش با هدف تعیین میزان استفادهی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل از اصول بازاریابی انجام شد تا با شناخت و ارزیابی وضعیت موجود، بتوان برنامهریزیهای بهتری برای آینده ارایه نمود. روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت فعالیتهای بازاریابی در شناخت و برآوردن نیاز کاربران و نیاز کتابخانهها به این نوع فعالیتها، این پژوهش با هدف تعیین میزان استفادهی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل از اصول بازاریابی انجام شد تا با شناخت و ارزیابی وضعیت موجود، بتوان برنامهریزیهای بهتری برای آینده ارایه نمود. روش بررسی: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات، به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را تعداد 14 کتابخانهی شهر زابل که تمامی آنها سرشماری شدند، تشکیل داد. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامه در تیرماه 1391 انجام شد و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 11 و آمار توصیفی مانند میانگین و نمودار نتایج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی (9/0=r ) پرسشنامه در پژوهشهای قبلی تأیید شده است. یافتهها: کتابخانهی دانشگاه زابل با میانگین (89/2)، دانشگاه علوم پزشکی (71/2)، دانشگاه آزاد (37/2) و کتابخانههای عمومی (86/1)؛ بهترتیب رتبهی اول تا چهارم را در آمیختهی محصول به خود اختصاص دادند. در آمیختهی مکان رتبهی اول تا چهارم به دانشگاه آزاد (3)، علوم پزشکی (42/2)، دانشگاه دولتی (15/2)، و کتابخانههای عمومی (79/1) تعلق داشت. همچنین در آمیختهی تشویق و ترغیب دانشگاه آزاد (09/2) رتبهی اول و علوم پزشکی (84/1)، دولتی (64/1) و عمومی (14/1) رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: تقریباً کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی زابل نسبت به دیگر کتابخانهها از وضعیت بهتری برخوردار بودند. با توجه به نتایج، بالاترین میانگین میانگینها در آمیختههای بازاریابی به عدد 3 نمیرسد، این عدد نشان داد که کتابخانههایی که نسبت به دیگر کتابخانهها از وضعیت بهتری برخوردار بودند؛ در حد متوسط قرار داشتند و خدمات ارایه شده در حد مطلوب نبود. واژههای کلیدی: آمیختههای بازاریابی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ بازاریابی؛ اطلاعات؛ خدمات کتابخانههای؛ دانشگاهها
علی اکبر رحیمیانفر؛ رقیه حکیمیان؛ طاهره سلیمی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 706-713
چکیده
مقدمه: پرستاران در حرفهی خود نیازمند کسب اطلاعات در سطح وسیعی میباشند، چرا که در بسیاری از مواقع تصمیم آنان برای بیمار نقش حیاتی دارد. وجود اطلاعات کافی و روزآمد میتواند تصمیمگیری را برای پرستاران آسانتر سازد. هدف مطالعهی حاضر تعیین رفتار اطلاعیابی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد بود. بنابراین این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: پرستاران در حرفهی خود نیازمند کسب اطلاعات در سطح وسیعی میباشند، چرا که در بسیاری از مواقع تصمیم آنان برای بیمار نقش حیاتی دارد. وجود اطلاعات کافی و روزآمد میتواند تصمیمگیری را برای پرستاران آسانتر سازد. هدف مطالعهی حاضر تعیین رفتار اطلاعیابی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد بود. بنابراین این مطالعه درصدد پاسخگویی به این مسأله بود که پرستاران اطلاعات مورد نیاز خود را از چه منابع یا کانالهای اطلاعاتی بدست میآورند و چه موانعی آنها را از جستجوی مدارک و شواهد معتبر باز میدارد. روش بررسی: جامعهی پژوهش در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی 320 پرستار شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد در سال 1390 شمسی با حداقل یک سال سابقهی کار بود که به وسیلهی نمونهگیری آسان انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته که روایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 78/0 مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد که در آن نوع منابع مورد استفاده جهت جستجوی اطلاعات، هدف از جستجوی اطلاعات، موانع و مشکلات بازیابی اطلاعات و نیازهای اطلاعاتی پرستاران مورد سوال قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 17، آمار توصیفی برای توصیف دادهها و از آزمون آماری Chi-squire جهت بررسی یکنواختی گویهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بیشتر پرستاران دارای مدرک لیسانس و سابقه کاری 29/7±81/9 و اکثر آنها زن بودند. آگاهی از پیشرفتهای جدید در حوزهی پرستاری مهمترین نیاز اطلاعاتی بیشتر پرستاران بود. بیشترین منبع مورد استفادهی آنها اینترنت (موتورهای جستجوی عمومی) و هدف اکثر آنها روزآمدن کردن اطلاعات بود. 8/74% از پرستاران کمبود وقت را مهمترین مانع برای جستجوی اطلاعات ذکر نمودند. نتیجهگیری: پرستاران بهخوبی به اهمیت روزآمد بودن اطلاعات در شغلشان که با بیمار پیوند خورده است آگاهند. اما دستیابی به اطلاعات جدید و روزآمد در حوزه پرستاری نیازمند آموزش وکسب مهارتهای خاصی است. با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که مسؤولین بیمارستانها بازهی زمانی مشخصی را برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی پرستاران در نظر بگیرند. واژههای کلیدی: پرستار؛ اطلاعات؛ رفتار اطلاعیابی؛ بیمارستانها
لیلا شهرزادی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ حسن اشرفی ریزی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
اطلاعات، عنصر حیاتی جوامع اطلاعاتی است که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به عنوان کالایی با ارزش در تعاملات اقتصادی، نقش ویژهای ایفا میکند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز به عنوان مراکز اصلی مبادلهی این کالای اقتصادی به منظور تداوم حیات در عصر اطلاعات، ملزم به انجام ارزیابیهای مداوم اقتصادی در مورد خدمات اطلاعاتی ...
بیشتر
اطلاعات، عنصر حیاتی جوامع اطلاعاتی است که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به عنوان کالایی با ارزش در تعاملات اقتصادی، نقش ویژهای ایفا میکند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز به عنوان مراکز اصلی مبادلهی این کالای اقتصادی به منظور تداوم حیات در عصر اطلاعات، ملزم به انجام ارزیابیهای مداوم اقتصادی در مورد خدمات اطلاعاتی خود بر مبنای شاخصهای استاندارد هستند. تحلیل هزینه- سودمندی از جمله شیوههای ارزیابی اقتصادی کاربرمدار، نظاممند و کمیتپذیر است که به مقایسهی منافع حاصل از محصول یا خدمتی خاص با هزینههای مصروف میپردازد. این روش در کتابخانهها به مقایسهی پیامدهای مثبت خدمات کتابخانه نسبت به هزینههای صرف شده برای فراهم آوردن آنها میپردازد و روشی برای ارزیابی مزیتهای نسبی سرمایهگذاری طرحهای مختلف ارایهی خدمت به کاربران بر حسب تخصیص منابع مالی میباشد. نتایج آن میتواند به اتخاذ بهترین نوع تصمیمگیری در جهت استفادهی مطلوب از منابع مالی، منتهی شده و در نهایت اصلاح عملکرد کتابخانه را در پی داشته باشد. مطالعهی حاضر مطالعهای مروری- نقلی بود که با جستجوی کلید واژههای «تحلیل هزینه- منفعت»، «تحلیل هزینه- سودمندی و «تحلیل هزینه- فایده» و معادل لاتین آنها یعنی «Benefit cost analysis» و «Cost- benefit analysis» در پایگاههای اطلاعاتی Emerald، Sciverce، ISI web of Science و همچنین موتورهای جستجوی Google scholar، Google و AltaVista صورت گرفته است و در نهایت 51 منبع اطلاعاتی مرتبط مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. در این مقاله با توجه به ویژگیها و قابلیتهای این شیوهی ارزیابی، پس از مقدمهای کوتاه به شرح مفاهیم، مراحل اجرا، کاربرد، مؤلفهها و شاخصهای اصلی تحلیل هزینه- سودمندی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و در پایان به مزایا، محدودیتها و شیوههای بهرهگیری از نتایج حاصل از آن، پرداخته شده است. واژههای کلیدی: تحلیل هزینه- سودمندی؛ کتابخانهها؛ مراکز اطلاعرسانی
سیده شهربانو رشیدا؛ آذر کبیرزاده
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 786-791
چکیده
مقدمه: هستهی اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. بنابراین ثبت دقیق، درست و نگهداری اطلاعات و آمار بیماران مبتلا میتواند از جمله فعالیتهایی باشد که به افزایش تشخیص به موقع و درمان مؤثر بیماریها در هر کشوری انجامیده و باید در استراتژیهای برنامهی کنترل آنها، گنجانده شود. مطالعهی حاضر با هدف ...
بیشتر
مقدمه: هستهی اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. بنابراین ثبت دقیق، درست و نگهداری اطلاعات و آمار بیماران مبتلا میتواند از جمله فعالیتهایی باشد که به افزایش تشخیص به موقع و درمان مؤثر بیماریها در هر کشوری انجامیده و باید در استراتژیهای برنامهی کنترل آنها، گنجانده شود. مطالعهی حاضر با هدف تعیین وضعیت ثبت داده در پروندههای بیماران بستری مبتلا به سل در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر در سال 1389 انجام شد.
روش بررسی: این تحقیق، توصیفی از نوع دادههای موجود ثبت شده در پروندهی بیماران است. جامعهی پژوهش، کل پروندههای بیماران بستری مبتلا به سل در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر در سال 1389 به تعداد 66 بیمار بود که با استفاده از چک لیست، مستندات برگههای پذیرش، خلاصهی پرونده، شرح حال، سیر بیماری، دستورات پزشک، گزارش پاتولوژی، رادیولوژی و آزمایشگاهی بررسی گردید. چک لیست دارای روایی صوری بر اساس عناصر دادهای موجود در پروندهها بود. دادهها پس از جمعآوری توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد آنالیز قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد در سال 1389 از تعداد 66 پروندهی بیماران مبتلا به سل در برگ پذیرش، در قسمت تشخیص نهایی، در 25 مورد(8/37 درصد) تشخیصی ثبت نشد و در 7 مورد (6/10 درصد) نیز عبارات دیگر مانند BK+ ثبت شده بود. در قسمت اقدام در هیچ یک از پروندهها اقدامی ثبت نشده است (صفر درصد) در حالی که اوراقی مانند شرح عمل، گزارش رادیولوژی، سونوگرافی و ... گویای انجام اعمال تشخیصی و درمانی مانند 5 مورد برونکوسکوپی، 4 مورد آندوسکوپی و بیوپسی، 22 مورد سیتیاسکن از ریه، انتیوبه، دیالیز و ... میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به تلاشهایی که در زمینهی تقویت ثبت دادههای بیماران سرپایی و بستری و در راستای نیازهای طبقهبندی بیماریها صورت گرفته است، هنوز مشکلاتی وجود دارد که با توجه به آموزشی بودن مرکز فوق لازم است برای پزشکان برنامههای آموزشی لازم در جهت نحوهی ثبت پرونده پیشبینی شود.