محمود کیوانآرا؛ ناهید توکلی؛ راحله سموعی؛ فاطمه توکلی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1058-1065
چکیده
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای سلامت جسمی و روانی جایگاه خاصی دارد. هدف این مقاله، تعیین رابطهی بین سرمایهی اجتماعی با بهداشت روانی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در مقاطع مختلف تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی سلامت عمومی (General health questionnaire یا GHQ) برای سلامت روانی و پرسشنامهی محقق ساخته برای سنجش سرمایهی اجتماعی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ضریب همبستگی بین مؤلفههای اعتماد، احساس تعلق و علاقه و معتمد بودن با بهداشت روانی در سطح 05/0 > P رابطه معنیدار و معکوس داشت. یافتهها همچنین بیانگر آن بود که بین میزان سرمایهی اجتماعی دانشجویان و بهداشت روانی آنان رابطهی معکوس وجود دارد.
نتیجهگیری: از جمله موارد قابل توجه، پایین بودن سطح مشارکت، اعتماد، احساس تعلق و علاقه و مورد اعتماد بودن دانشجویان نسبت به اکثریت گروهها و نهادهای اجتماعی است و این نشان دهندهی پایین بودن میزان سرمایهی اجتماعی در بین آنها میباشد
شیرین عباسی؛ ناهید توکلی؛ محمد مصلحی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 502-512
چکیده
مقدمه: امروزه موضوع اعتباربخشی با هدف ایجاد و ارتقای فرهنگ ایمنی و کیفیت مراقبت از بیمار جایگاه ویژهای یافته است. در چند سال اخیر، اقداماتی نیز در جهت استقرار استاندارد اعتباربخشی در کشورمان در جریان بوده است که در سال 1390 جایگزین استانداردهای ارزشیابی بیمارستان گردید. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان آمادگی بیمارستانهای منتخب استان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه موضوع اعتباربخشی با هدف ایجاد و ارتقای فرهنگ ایمنی و کیفیت مراقبت از بیمار جایگاه ویژهای یافته است. در چند سال اخیر، اقداماتی نیز در جهت استقرار استاندارد اعتباربخشی در کشورمان در جریان بوده است که در سال 1390 جایگزین استانداردهای ارزشیابی بیمارستان گردید. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان آمادگی بیمارستانهای منتخب استان اصفهان بر اساس مدل عملکردی استاندارد اعتباربخشی کمیسیون مشترک بینالملل بود.
روش بررسی: مطالعهی توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1390 بر روی چهار بیمارستان دکتر غرضی، دکتر شریعتی، فاطمه الزهرا (س) نجفآباد و شهید بهشتی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، 13 چکلیست مدل عملکردی کمیسیون اعتباربخشی بینالمللی با 323 گزارهی مورد تأیید مرکز نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. پژوهشگر از طریق مشاهدهی مستندات و پرسش از نمایندگان مدیریت کیفیت بیمارستان، دادهها را جمعآوری و بر اساس اهداف پژوهش در سطح آمار توصیفی و در نهایت از طریق نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار داد.
یافتهها: میزان آمادگی بیمارستانهای منتخب در استانداردهای بیمار محور حدود 64 درصد و در استانداردهای سازمان محور حدود 66 درصد بود. بیمارستانهای مورد بررسی در راستای استقرار استانداردهای اعتباربخشی با میانگین حدود 65 درصد دارای آمادگی نسبی بودند.
نتیجهگیری: با توجه به این که بیمارستانهای مورد مطالعه دارای نظام مدیریت کیفیت (9000 ISO یاInternational Organization for Standardization 9000) بود، امکان استقرار استانداردهای نوین ارزیابی فرایند، پیامد و ساختاری به جای استانداردهای سنتی در این بیمارستانها وجود دارد. در این راستا، برخی از محورهای مورد بررسی، از جمله حقوق بیمار باید به طور جدی مورد توجه متولیان نظام سلامت قرار گیرد.
فرزانه حاتم پور؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ ناهید توکلی؛ اسداله شمس
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 762-765
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی نیازهای سطوح بلوغ سازمانی پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان و تعیین نقاط قوت و ضعف و مهارتهای آنان با استفاده از مدل فوق بوده است.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی بود. پژوهشگر با توزیع پرسشنامه بین 34 نفر از کارکنان بخشهای مدارک پزشکی در 17 بیمارستان دولتی اصفهان، به شناسایی نیازهای سطوح اول و دوم بلوغ در آنها بر اساس PCMM در سال1387 پرداخت. برای این منظور، از پرسشنامهی استاندارد استخراج شده از مدل PCMM استفاده نمود که روایی آن توسط متخصصان و کارشناسان و پایایی آن با ضریب Chronbach's alpha 96/0 تأیید شده بود. نتایج حاصل از پاسخهای این پرسشنامه، بر طبق اهداف تحقیق و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت که با استفاده از آمار توصیفی متناسب با سؤالات پژوهش تحلیل شد.یافتهها: نمرهی میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان در سطح دوم بلوغ 35 از 56 بود. کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستان عیسی بن مریم (ع) با نمرهی میانگین 55 دارای بالاترین سطح بلوغ در سطح دوم یعنی سطح مدیریت شدهی مدل PCMM و کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای کاشانی و شریعتی با نمرهی میانگین 24 در پایینترین سطح قرار داشتند. بین بلوغ سازمانی و ویژگیهای کارکنان مدارک پزشکی این بیمارستانها رابطهی معنیداری وجود نداشت.نتیجهگیری: میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخش مدارک پزشکی اغلب بیمارستانها در حوزهی فرایندی کارگزینی در سطح بالا و در حوزهی آموزش و توسعه و محیط کار در سطح پایینی قرار دارد. استفاده از این مدل، موجب افزایش دقت مسؤولین و کارکنان در شناسایی نقاط ضعف عملیات و فعالیتهای جاری میشود. توجه دقیق بر روی فرایندها به این منظور، زمینههای بهبود و ارتقای فرایندها را فراهم میآورد.
لیلا قادری نانسا؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ احمد رضا رئیسی؛ ناهید توکلی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: بیمارستانها مسؤولیت پاسخگویی به تقاضاهای قانونی برای واگذاری اطلاعات بهداشتی- درمانی را بر عهده دارند و این در حالی است که مسؤول حفاظت از اطلاعات بهداشتی- درمانی بیماران نیز هستند. هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسهی قوانین و خطمشیهای مرتبط با افشای اطلاعات بهداشتی- درمانی برای مراجع قضایی در کشورهای منتخب و ایران ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستانها مسؤولیت پاسخگویی به تقاضاهای قانونی برای واگذاری اطلاعات بهداشتی- درمانی را بر عهده دارند و این در حالی است که مسؤول حفاظت از اطلاعات بهداشتی- درمانی بیماران نیز هستند. هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسهی قوانین و خطمشیهای مرتبط با افشای اطلاعات بهداشتی- درمانی برای مراجع قضایی در کشورهای منتخب و ایران و شناسایی نقاط خلأ در این زمینه میباشد. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی و تطبیقی بود. جامعهی پژوهش شامل اسناد و مدارک چاپی و الکترونیک حاوی قوانین و خطمشیهای مرتبط با افشای اطلاعات بهداشتی- درمانی در کشورهای مورد مطالعه آمریکا، انگلستان، استرالیا، مالزی و ایران بود. دادهها از طریق جستجوی سیستماتیک در اینترنت، منابع کتابخانهای و برقراری ارتباط با متخصصان اطلاعات بهداشتی- درمانی جمعآوری گردید. تحلیل دادهها با استفاده از ترسیم جدول تطبیقی صورت پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که در هر 5 کشور مورد مطالعه، سیاستها و خطمشیهای مکتوبی برای افشای اطلاعات بهداشتی- درمانی جهت مراجع قضایی وجود دارد و بیمارستان باید مدارک پزشکی را برای دادگاهها، نمایندگان مراجع قضایی و سازمانهای مجری قانون، تنها با اجازهی بیمار افشا کند، مگر اینکه دادگاه با حکم قضایی دستور افشای اطلاعات را داده باشد. نتیجهگیری: در همهی کشورهای مورد بررسی، برای واگذاری اطلاعات بهداشتی- درمانی، محدودیتهایی جهت حفاظت از اطلاعات بهداشتی- درمانی با توجه به حقوق بیماران وضع شده است. واژههای کلیدی: افشا؛ قوانین؛ مدارک پزشکی.
شیرین عباسی؛ ناهید توکلی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: امکان بررسی کمیت پروندههای پزشکی یکی از عوامل تأثیرگذار در سیاستهای بیمارستانی، ارزیابی عملکرد کادر درمان و بهبود فعالیتهای اجرایی میباشد و به عنوان اولین وسیله جهت ارزیابی کیفیت مراقبت ارایه شده توسط مؤسسات مراقبتی به حساب میآید و با وجود اهمیت ارزیابی و صرف هزینه و وقت زیاد، به آن کمتر توجه میشود. در این مقاله به ...
بیشتر
مقدمه: امکان بررسی کمیت پروندههای پزشکی یکی از عوامل تأثیرگذار در سیاستهای بیمارستانی، ارزیابی عملکرد کادر درمان و بهبود فعالیتهای اجرایی میباشد و به عنوان اولین وسیله جهت ارزیابی کیفیت مراقبت ارایه شده توسط مؤسسات مراقبتی به حساب میآید و با وجود اهمیت ارزیابی و صرف هزینه و وقت زیاد، به آن کمتر توجه میشود. در این مقاله به نتایج حاصل از ارزیابی کمی پروندههای مدارک پزشکی در بیمارستان دکتر غرضی اصفهان پرداخته شده است.روش بررسی: این مطالعهی توصیفی، کاربردی و مقطعی و جامعهی مورد مطالعه کلیهی پروندههای پزشکی بیماران بیمارستان دکتر غرضی اصفهان از اول فروردین تا پایان اسفند ماه سال 1387 بود. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد و تعداد 26284 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها چک لیستی بود که از کتاب مدارک پزشکی 3 و 4 استخراج گردید و با مراجعه به بخش مدارک پزشکی بیمارستان دادهها از پروندههای بیمارستان استخراج و وارد چک لیست شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بیشترین درصد قراوانی، نقص مربوط به پرونده بیماران مراجعه کننده به متخصصین گوش و حلق و بینی (38 درصد) بوده است و گروه متخصصین جراحی فک و صورت هیچ گونه نقص اطلاعاتی در پروندهی بیمارانشان نداشتهاند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از بررسی کمی پروندهها بر اساس محورهای مورد نظر مستند سازی نشان داد بیشترین نقص مربوط به ثبت تاریخ و ساعت توسط مستند سازان بوده است (91 درصد) و کمترین نقص در ارتباط با ثبت دادهها است (1/1 درصد). همچنین درصد ناچیزی از پروندهها (2/1 درصد) در بخش مدارک پزشکی ارزیابی نشدند. بیمارستان دکتر غرضی با به کار بردن ابزارهای مدیریتی سعی درکنترل مستندسازی پروندهها و در نهایت ارزیابی مدارک پزشکی نموده است.واژههای کلیدی: ارزیابی اطلاعات؛ بیماران بستری؛ مدارک پزشکی؛ بیمارستانها.
مریم جهانبخش؛ ناهید توکلی؛ عباس حداد پور
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: سیستمهای بهداشتی در مدیریت حوادث غیر مترقبه با چالشهای منحصر به فردی روبرو است که از جملهی آنها تریاژ و درمان تعداد وسیعی از مصدومان و نیز مدیریت اطلاعات آنان میباشد. تضمین مستندسازی مصدومان به شیوهای صائب به عنوان مقدمهی مدیریت اطلاعات و تریاژ و درمان کارآمد آنان مستلزم پروندهی پزشکی مناسب و قابل استفاده در حوادث ...
بیشتر
مقدمه: سیستمهای بهداشتی در مدیریت حوادث غیر مترقبه با چالشهای منحصر به فردی روبرو است که از جملهی آنها تریاژ و درمان تعداد وسیعی از مصدومان و نیز مدیریت اطلاعات آنان میباشد. تضمین مستندسازی مصدومان به شیوهای صائب به عنوان مقدمهی مدیریت اطلاعات و تریاژ و درمان کارآمد آنان مستلزم پروندهی پزشکی مناسب و قابل استفاده در حوادث غیر مترقبه است. زیرا پروندهی پزشکی که در حالات عادی برای بیماران مورد استفاده واقع میشود، در موارد اضطراری و وقوع حوادث مؤثر نبست و کاربردی پیچیده خواهد داشت. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی پروندهی پزشکی مصدومان حوادث غیر مترقبه است که به وسیلهی آن بتوان در هنگام وقوع حوادث به سهولت و سرعت به مستندسازی اطلاعات و تریاژ مصدومان پرداختروش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی و از نوع کاربردی است. محیط انجام پژوهش کتابخانهها، مقالات تأیید شده در بانکهای اطلاعاتی و منابع اینترنتی بود. طی بررسی سازمانهای مسؤول رسیدگی به مصدومان حوادث غیر مترقبه در اصفهان محرز شد که در حال حاضر پروندهی پزشکی برای مستندسازی وضعیت مصدومان وجود ندارد. بنابراین ابتدا مراکز مختلفی که در دنیا مسؤول گردآوری و سازماندهی اطلاعات مصدومان حوادث غیر مترقبهاند مشخص شدند و ضمن مطالعهی تجربیات آنها، دادههای مورد نیاز پروندهی پزشکی در حوادث غیر مترقبه از متون علمی چاپی و الکترونیکی جمعآوری گردید؛ سپس پارامترهای ضروری پروندهی پزشکی در حوادث غیر مترقبه با بهرهگیری از 2 الگوی آمریکایی و اروپایی استخراج شدیافتهها: با توجه به شرایط و استانداردهای کشوری، الگوی مناسبی برای پروندهی مصدومان حوادث غیر مترقبه در دو محور ویژگیهای فیزیکی و عناصر اطلاعاتی با همکاری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان طراحی و ارایه گردیدنتیجهگیری: از آنجا که در عملیات امداد حوادث غیر مترقبه پروندهی پزشکی باید ساده، گویا و قابل استفاده باشد، پروندهی پزشکی که در حالت عادی برای بیماران در بیمارستانها استفاده میشود برای مصدومان حوادث غیر مترقبه کارآیی ندارد. در الگوی پیشنهادی، پروندهی طراحی شده فرمی ساده و گویا است که در زمان بروز حادثه امکان مستندسازی اطلاعات مصدومان را فراهم میسازد و مرجعی سریع برای دسترسی به مهمترین اطلاعات فوریتی بالینی، اجرایی و آماری حوادث غیر مترقبه خواهد بودواژههای کلیدی: بلایا؛ تریاژ؛ مدارک پزشکی؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ مدیریت اطلاعات.
جواد منزوی برزکی؛ احمدرضا رئیسی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی؛ ناهید توکلی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: انجمن مدیریت اطلاعات سلامت در کشورهای پیشرفته، ابتدا با عنوان انجمن کتابداران مدارک پزشکی در حرفهی مدارک پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود، سپس به انجمن مدارک پزشکی تغییر نام و در حال حاضر به انجمن مدیریت اطلاعات سلامت تکامل یافت. این انجمن و اعضای آن، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کیفیت مراقبتهای بهداشتی درمانی ایفا نمودهاند. ...
بیشتر
مقدمه: انجمن مدیریت اطلاعات سلامت در کشورهای پیشرفته، ابتدا با عنوان انجمن کتابداران مدارک پزشکی در حرفهی مدارک پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود، سپس به انجمن مدارک پزشکی تغییر نام و در حال حاضر به انجمن مدیریت اطلاعات سلامت تکامل یافت. این انجمن و اعضای آن، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کیفیت مراقبتهای بهداشتی درمانی ایفا نمودهاند. هدف از این پژوهش، مطالعهی تطبیقی ساختار و فعالیت انجمن مدیریت اطلاعات سلامت در کشورهای منتخب با انجمن مدارک پزشکی ایران بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تطبیقی بود و به روش مقطعی صورت گرفت. جامعهی پژوهش شامل انجمن مدیریت اطلاعات سلامت در کشورهای استرالیا، ایالات متحدهی آمریکا و کانادا به عنوان کشورهای پیشگام در راهاندازی انجمن مدیریت اطلاعات سلامت و همچنین انجمن علمی مدارک پزشکی ایران بود. ابزار جمعآوری شامل فرمهای جمعآوری اطلاعات و گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای، استفاده از اینترنت و برقراری ارتباط با مسؤولین انجمن کشورهای مورد مطالعه از طریق پست الکترونیک بود. عناصر ساختاری و مفهومی مورد مطالعه در ساختار و فعالیت انجمن مدیریت اطلاعات سلامت با استفاده از نظر متخصصان و مدیران انجمنهای مورد مطالعه انتخاب گردید و برای تحلیل دادهها از جداول تطبیقی و مقایسهی توصیفی استفاده شد.یافتهها: ساختار، موجودیت و مؤلفههای مفهومی انجمن مدیریت اطلاعات سلامت در کشورهای منتخب بسیار به هم شیبه بود، هر چند تفاوتهایی نیز با یکدیگر داشتند. هیأت مدیرهی انجمن مدیریت اطلاعات سلامت کانادا و دانشکدهی مدیریت اطلاعات سلامت این کشور مشترک بود. انواع عضویت در انجمن استرالیا با سایر کشورها تفاوت داشت. دورنما و ارزشها در انجمن استرالیا و ایران مشخص و مدون نبود. انجمن مدیریت اطلاعات سلامت آمریکا در مقایسه با انجمن سایر کشورها از تنوع بیشتر فعالیتها در ارایهی خدمات به اعضای خود برخوردار بود. از جمله فعالیتهای اصلی این انجمن در حوزههای مختلف آموزش مداوم و صدور گواهینامه بود.نتیجهگیری: متناسب با تغییرات صورت گرفته در حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت، انجمن این حرفه در کشورهای استرالیا، آمریکا و کانادا تغییرات زیادی را در ساختار و فعالیتهای خود تجربه نموده است. سمت بازرس تنها در انجمن مدارک پزشکی ایران وجود دارد. در مقایسه با سایر انجمنها، انجمن مدارک پزشکی ایران با توجه به سابقهی 15 سالهی خود، تغییرات ساختاری و فعالیتهای منسجمی نداشته، تجدید نظر در مؤلفهها و موجودیتهای ساختاری و فعالیتهای این انجمن ضروری به نظر میرسد.واژههای کلیدی: انجمنها؛ مدیریت اطلاعات؛ بهداشت و تندرستی؛ عملکرد.
سیما عجمی؛ شهرام توفیقی؛ ناهید توکلی؛ افسانه عباد سیچانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند و در نهایت استراتژیها تبدیل به فعالیت هر روز کارکنان سازمان میگردد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجفآباد با رویکرد کارت امتیازی متوازن بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1387 در بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) انجام و دادههای مربوط به این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و مطالعه اسناد وارد فرمهای جمعآوری اطلاعات شد. تحلیل یافتهها به این صورت بود که طبق مأموریت بخش مدارک پزشکی بیمارستان در منظرهای تدوین شده برای این بخش، هدفگذاری انجام گرفت و بر اساس سنجههای تعریف شده برای اهداف بخش، هدفها اندازهگیری گردید. سپس نمره کمیت به دست آمده با نمره کمی مورد انتظار از عملکرد تطبیق داده شد که موارد نبود تطابق به دنبال ارایه راهکارها در راستای اصلاح برنامهها، فعالیتها، طرحها و اقدامات تدوین شد. یافتهها: سنجههای بخش مدارک پزشکی در منظر مشتری، رضایت مراجعین پذیرش 82 درصد، رضایت آمار کل 83 درصد و شکایت از بایگانی صفر؛ در منظر فرایندهای داخلی، ارسال گزارش آمار بیمارستان 15 روز، انتظار بیمار در پذیرش 95 دقیقه و جوابگویی به مکاتبه رسمی 20 دقیقه؛ در منظر رشد و یادگیری، سرانه آموزش کارکنان 40 ساعت، کار با اینترنت 10 ساعت در ماه و به کارگیری صحیح سیستم Terminal Digit (TD) 60 درصد و در منظر مالی، کسورات 4/0 درصد، صدور صورتحساب بیمار 6 دقیقه و میزان گردش تخت 4/11 بود.نتیجهگیری: برای دستیابی به رسالت بخش مدارک پزشکی لازم است کیفیت و سرعت خدمات در چهار منظر کارت امتیازی متوازن بهبود یابد واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستانها؛ بیمارستانها.
آرزو بابایی؛ فرشته صلواتی؛ ناهید توکلی؛ رحمت الله توکلی؛ مهدی رئیسی؛ فرید گل محمدی؛ عبدالله میرزایی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1383، ، صفحه 10-14
چکیده
مقدمه: مدارک پزشکی یکی از ابزار مهم در اجرای امر درمان و پیشگیری است و به عنوان آیینه منعکس کننده امور پزشکی در موسسه شناخته می شود. با توجه به اهمیت اطلاعات ثبت شده در اوراق مدارک پزشکی و کاربرد این اطلاعات در تسریع روند واصلاح شیوه های درمان، نشان دادن عملکرد کادر پزشکی و پرستاری، دفاع از بیمار و بیمارستان، برنامه ریزیهای سازمان های ...
بیشتر
مقدمه: مدارک پزشکی یکی از ابزار مهم در اجرای امر درمان و پیشگیری است و به عنوان آیینه منعکس کننده امور پزشکی در موسسه شناخته می شود. با توجه به اهمیت اطلاعات ثبت شده در اوراق مدارک پزشکی و کاربرد این اطلاعات در تسریع روند واصلاح شیوه های درمان، نشان دادن عملکرد کادر پزشکی و پرستاری، دفاع از بیمار و بیمارستان، برنامه ریزیهای سازمان های بهداشتی – درمانی و اتخاذ تصمیمات صحیح و اصولی، لازم است پرونده های بالینی از هر جهت کامل باشند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه وضعیت ثبت داده ها در اوراق پذیرش و خلاصه پرونده در سه نوع بیمارستان آموزشی، خصوصی و تامین اجتماعی شهر اصفهان در شش ماهه اول سال 1381 بوده است تا بدینوسیله گامی موثر در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات بهداشتی برداشته شود. مواد روشها: این پژوهش یک مطالعه گذشته نگر بوده کهداده های موجود در اوراق استاندارد پذیرش و خلاصه پرونده 571 بیمار بستری در سه نوع بیمارستان آموزشی، خصوصی و تامین اجتماعی اصفهان در شش ماهه اول 1381 به صورت توصیفی توصیفی مورد بررسی قرار گرفت و نمونه گیری ازپرونده های موجود در بایگانی این بیمارستانها بصورت تصادفی (منظم با توجه به شماره پرونده) انجام شد. در این تحقیق کلیه مندرجات اوراق مذکور در هفت چک لیست طراحی شد و داده ها با استفاده از این چک لیست ها از پرونده های بیماران جمع آوری شده، مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: ثبت اطلاعات در اوراق پذیرش و خلاصه پرونده بیمارستانهای مورد مطالعه اختلاف معنی دار آماری را نشان داده است. بطوریکه بیمارستان خصوصی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد. مقایسه میانگین امتیاز (امتیاز از درصد) کلی ثبت اطلاعات در اوراق پذیرش و خلاصه پرونده نشان داد که بیمارستان آموزشی با امتیاز (7/32)، بیمارستان خصوصی با امتیاز (2/32) با یکدیگر مشابه و هر دو با بیمارستان تامین اجتماعی با امتیاز (4/29) اختلاف معنی دار دارند. بحث: ثبت ناقص مستندات مدارک پزشکی یکی از مسائلی است که همواره پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستان با آن مواجه می باشند. نتایج این تحقیق در مورد ثبت مندرجات اوراق پذیرش و خلاصه پرونده که از اصلی اوراق پرونده هاست وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد و شایسته است مسؤولین امر برنامه رزیهای لازم را در جهت بهینه سازی مستندات مدارک پزشکی به شیوه های گوناگون داشته باشد. واژه های کلیدی: بیمارستان، برگ پذیرش و خلاصه ترخیص، برگ خلاصه پرونده، پرونده پزشکی، ثبت.