محبوبه شیروانیان دهکردی؛ رسول نوری
امیرمحمد مظفری وانانی؛ رسول نوری؛ اکبر حسنزاده؛ علیرضا رحیمی
چکیده
مقدمه: به دلیل توسعه کاربردپذیری سامانههای مدیریت نشریات ادواری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از پرمخاطبترین سامانههای دانشگاهی به شمار میروند و همچنین، عدم وجود مطالعات مرتبط، پژوهش حاضر با هدف تعیین هشت مؤلفه کاربردپذیری سیستمها و مقایسه سامانهها در این حوزه انجام شد.روش بررسی: جامعه این مطالعه توصیفی- پیمایشی را ...
بیشتر
مقدمه: به دلیل توسعه کاربردپذیری سامانههای مدیریت نشریات ادواری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که از پرمخاطبترین سامانههای دانشگاهی به شمار میروند و همچنین، عدم وجود مطالعات مرتبط، پژوهش حاضر با هدف تعیین هشت مؤلفه کاربردپذیری سیستمها و مقایسه سامانهها در این حوزه انجام شد.روش بررسی: جامعه این مطالعه توصیفی- پیمایشی را کاربران 4 سامانه پرکاربرد از بین 13 سامانه مدیریت نشریات دانشگاههای علوم پزشکی ایران تشکیل داد که 80 نفر به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار ارزیابی بر اساس PUTQ (Purdue Usability Testing Questionnaire) بود که به کمک آن، کاربران چهار لایه سردبیری، داوری، نویسنده و کاربر عادی را بررسی نمودند. دادهها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مجموع 8 مؤلفه کاربردپذیری، به ترتیب سامانههای یکتاوب (84/4)، نئواسکرایبر 3 (67/4) و OJS (Open Journal Systems) (59/4) بیشترین میانگین و سیناوب کمترین میانگین را کسب نمودند. کاربران از بین تمام مؤلفهها، بیشترین توجه را به حیطههای انطباقپذیری و ثبات سیستمها نشان دادند. همچنین، در هر چهار سامانه کمترین میانگین به حیطه انعطافپذیری سیستم (میانگین کمتر از چهار) اختصاص یافت.نتیجهگیری: به نظر میرسد که دو حیطه «انعطافپذیری و راهنمای کاربری سیستمها» کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ هرچند نیاز است طراحان و توسعه دهندگان، در بازطراحی این سامانههای پرکاربرد دانشگاهی کشور، به این دو حیطه توجه بیشتری نمایند. همچنین، سامانههای مدیریت نشریات کاربردپذیرتر، باعث ارتقای فرایندها با سهولت، دقت و سرعت بیشتری خواهد شد.
مرجان قاضی سعیدی؛ شراره رستمنیاکان کلهری؛ مبین یاسینی؛ رسول نوری
دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 44-48
چکیده
مقدمه: تولید برنامههای کاربردی سلامت همراه و استفاده از آنها طی سالهای اخیر رشد فزایندهای داشته است که این امر نشان دهنده تأثیرگذاری عمیق این نرمافزارها در فرایندهای مراقبت بهداشتی و سلامت کاربران میباشد. برنامههای مذکور باید بر پایه منابع علمی معتبر تولید شوند تا کاربران با اطمینان خاطر بتوانند از آنها بهرهبرداری ...
بیشتر
مقدمه: تولید برنامههای کاربردی سلامت همراه و استفاده از آنها طی سالهای اخیر رشد فزایندهای داشته است که این امر نشان دهنده تأثیرگذاری عمیق این نرمافزارها در فرایندهای مراقبت بهداشتی و سلامت کاربران میباشد. برنامههای مذکور باید بر پایه منابع علمی معتبر تولید شوند تا کاربران با اطمینان خاطر بتوانند از آنها بهرهبرداری نمایند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اعتبار منابع استفاده شده در تولید محتوای برترین برنامههای کاربردی سلامت همراه در کشور صورت گرفت.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی که به صورت مقطعی در سال 1394 انجام شد، 200 مورد از برترین برنامههای کاربردی سلامت همراه زیرگروه پزشکی بارگذاری، نصب و از نظر منابع و مآخذ استفاده شده و برخی ویژگیهای دیگر بررسی گردید. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و ابزار چکلیست در نرمافزار Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بررسی منابع مورد استفاده در برنامههای کاربردی مورد مطالعه نشان داد که 20 درصد از آنها فاقد فهرست منابع بود و تنها 5/10 درصد (21 مورد) برای تولید محتوا از منابع معتبر استفاده نمودند.نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر برای سازمانهای نظارتی کاربرد دارد که کنترل کیفیت برنامههای سلامت همراه را عهدهدار شوند و این برنامهها با کیفیت و قابلیت اطمینان در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
مهناز عابدی؛ حسن اشرفی ریزی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ رسول نوری؛ اکبر حسن زاده
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 593-606
چکیده
مقدمه: رفتار اطلاعیابی از مهمترین موضوعهای مورد توجه پژوهشگران، برای شناسایی نیازهای واقعی و مشکلات استفادهکنندگان در بازیابی و استفاده از اطلاعات است و در این میان پیامد نگاه فرایندی به جستوجوی اطلاعات، بازنگری در نحوه و نوع خدمات اطلاعاتی است که میتوان به مراجعهگنندگان ارائه کرد. هدف این پژوهش مقایسه رفتار ...
بیشتر
مقدمه: رفتار اطلاعیابی از مهمترین موضوعهای مورد توجه پژوهشگران، برای شناسایی نیازهای واقعی و مشکلات استفادهکنندگان در بازیابی و استفاده از اطلاعات است و در این میان پیامد نگاه فرایندی به جستوجوی اطلاعات، بازنگری در نحوه و نوع خدمات اطلاعاتی است که میتوان به مراجعهگنندگان ارائه کرد. هدف این پژوهش مقایسه رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در تدوین پایاننامه بر اساس الگوی فرایند جستوجوی اطلاعات Kuhlthau در سال 1391 خورشیدی و در محیط کتابخانهای و الکترونیکی بوده است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه نارمنجی است که بر اساس پرسشنامه «کراکر» با عنوان «پرسشنامه فرایند پژوهش» بومیسازی شده است. روایی ابزار توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و نارمنجی(1389) میزان Cronbach's alpha را جهت پایایی پرسشنامه، برای جنبههای شناختی (اندیشهها) 78درصد و برای جنبههای عاطفی 87درصد ذکر نموده است (6). جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد در حال تحصیل ورودی سال 1390 تا 1388 خورشیدی ، دانشگاه علومپزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 196 نفر تعیین شده و نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای انجام گرفت. نوع آمار، توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون) و نرمافزار مورد استفاده SPSS20 بوده است. یافتهها: دانشجویان دو دانشگاه مورد بررسی، مراحل الگوی Kuhlthau را با تفاوتهای عمدهای طی کردهاند؛ بهطوریکه فقط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک یا چند مرحله از ترتیب مراحل این الگو تبعیت کرده است. در حیطه احساسات، در مراحل اول (شروع) و ششم (ارائه) تفاوت معناداری بین دانشجویان دو دانشگاه مشاهده شد. تفاوت در حیطه کنشها (مجموع مراحل) بین دو دانشگاه معنادار بود. بررسی رابطه جنسیت با مراحل الگوی Kuhlthau نشان داد که تنها بین مرحله چهارم (خاص کردن موضوع) و نمره کل حیطه احساسات بین دو جنس اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین بین مرحله سوم (بررسی اطلاعات) حیطه احساسات با سن دانشجویان رابطه معکوس و معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشجویان دانشگاه اصفهان در تدوین پایاننامه مطابق با مراحل الگوی Kuhlthau عمل نکردهاند و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز تنها از یک پنجم ترتیب آن پیروی کردهاند. در برخی مراحل حیطه احساسات و حیطه کنشها بین رفتار اطلاعیابی دانشجویان دو دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد. بین مرحله چهارم (خاص کردن موضوع) حیطه احساسات الگوی Kuhlthau با جنسیت رابطه معناداری وجود دارد بهنحویکه مردان اطمینان بیشتری در فرایند جستوجوی اطلاعات از خود نشان میدهند. همچنین بین احساسات مرحله سوم (بررسی اطلاعات) با سن رابطه معکوس و معناداری وجود دارد بهطوریکه با افزایش سن دانشجویان تردید کمتری در فرایند جستوجوی اطلاعات از خود نشان میدهند. واژههای کلیدی: رفتار اطلاعیابی؛ دانشجویان؛ پایاننامه های دانشگاهی؛ دانشگاهها.
سیما شفیعی,؛ رسول نوری؛ علیرضا رحیمی؛ پریسا شفیعی؛ رقیه قضاوی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-11
چکیده
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگیهای محیط رابط نرمافزار پارس آذرخش در سال 1388 بود.
روش بررسی: این مطالعه از دستهی مطالعات توصیفی- مقطعی بود که در سال 1388 انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته متشکل از 51 سؤال استفاده شد و جامعهی این پژوهش، کتابداران کتابخانههای دانشکدهای و کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (50 نفر) بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی ابزار به وسیلهی کارشناسان و متخصصین موضوعی و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach's alpha (با مقدار 81/0) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روشهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمون همبستگی Spearman مورد استفاده قرارگرفت.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بین متغیرهای مختلف رابط کاربر نرمافزار پارس آذرخش، متغیر یادگیری چگونگی کار با نرمافزار بیشترین نمره (56/3 از حداکثر 5) را به خود اختصاص داد و پس از آن متغیرهای صفحهی نمایش اطلاعات (40/3)، واژگان و پیامهای نرمافزار (3) قرار گرفتند. همچنین نمرهی کسب شده در مورد راهنمای نرمافزار (6/2) و سایر امکانات و قابلیتهای آن کمتر از حد متوسط (96/2) بود. در مجموع نمرهی کسب شده در مورد تعامل با رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسط (20/3) به دست آمد. بین دیدگاه کتابداران در مورد رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش و سواد رایانهای کتابداران، هیچ ارتباط معنیداری وجود نداشت. همچنین تنها بین وضعیت واژگان و پیامهای نرمافزار و سواد کتابخانهای کتابداران، رابطهی معنیدار وجود داشت و بین سایر ویژگیهای رابط کاربری و سواد کتابخانهای کتابداران هیچ ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دیدگاه کتابداران شرکت کننده در این پژوهش در مورد ویژگیهای نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسطی بود. در میان متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای چگونگی کار با نرمافزار، صفحهی نمایش اطلاعات و واژگان و پیامهای نرمافزار در وضعیت بهتری قرار داشتند، این در حالی است که متغیرهای راهنما و سایر امکانات و قابلیتهای نرمافزار به بازنگری و ارتقای بیشتری نیاز دارند.
مهتاب رمضان شیرازی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ حسن اشرفی ریزی؛ رسول نوری
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 822-832
چکیده
مقدمه: پیشرفتهای اخیر در زمینهی ارایهی راهکارهای نو در سازماندهی منابع الکترونیکی و پژوهشهای فراوان در این حوزه، نشان دهندهی گرایش جهانی در استفاده از راهکارهای جدیدی همچون ابردادهها در تسهیل توصیف، مکانیابی، سازماندهی و جستجوی منابع در محیط وب است. در این راستا استانداردهای ابردادهای کتابخانهای، از جایگاه ویژهای ...
بیشتر
مقدمه: پیشرفتهای اخیر در زمینهی ارایهی راهکارهای نو در سازماندهی منابع الکترونیکی و پژوهشهای فراوان در این حوزه، نشان دهندهی گرایش جهانی در استفاده از راهکارهای جدیدی همچون ابردادهها در تسهیل توصیف، مکانیابی، سازماندهی و جستجوی منابع در محیط وب است. در این راستا استانداردهای ابردادهای کتابخانهای، از جایگاه ویژهای برخوردار میباشند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسهی وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران از نظر میزان به کارگیری عناصر ابردادهای زبان نشانهگذاری فرامتن و دابلینکور (Dublin core) در سال 1390 بود.
روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع کاربردی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی محققساخته است که روایی صوری آن توسط متخصصان کتابداری تأیید شد. جامعهی آماری پژوهش شامل 98 وبسایت متعلق به کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که به روش نمونهگیری سرشماری تعیین شد. اطلاعات در سال 1390 از طریق مشاهده و مراجعهی مستقیم به هر یک از وبسایتها گردآوری شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، نسبت و میانگین صورت گرفت و نمودارهای مورد نظر نیز با استفاده از نرمافزار Excel تهیه گردید.
یافتهها: هیچ یک از وبسایتهای کتابخانهای از عناصر ابردادهای دابلینکور استفاده ننمودهاند، تنها برخی از آنها از عناصر متناظر دابلینکور با زبان نشانهگذاری فرامتن استفاده کردهاند. این عناصر شامل توصیف، موضوع، شناسگر و قالب میباشد. در وزارت بهداشت، تمرکز استفاده از این عناصر متناظر، بیشتر بر دو عنصر توصیف و کلید واژه با 56 درصد و در وزارت علوم بر عناصر کلید واژه با 45 درصد و توصیف با 39 درصد میباشد. میزان استفاده از عناصر زبان نشانهگذاری فرامتن در وبسایت کتابخانههای مورد بررسی وضعیت بهتری داشته است. بالاترین درصد استفاده از عناصر زبان نشانهگذاری فرامتن در وزارت بهداشت و علوم مربوط به عناصر کلید واژه و توصیف هر دو با 56 درصد و کمترین درصد نیز مربوط به عناصر تاریخ و قالب با صفر درصد میباشد.
نتیجهگیری: از آنجایی که وبسایت کتابخانههای مرکزی از جمله صفحات علمی شبکهی وب محسوب میشوند، توجه ویژه در طراحی آنها و به کارگیری عناصر ابردادهای دابلینکور و HTML (Hyper text mark-up language) میتواند پژوهشگران و محققان را در دستیابی هرچه سریعتر و دقیقتر به منابع اطلاعاتی موجود در این وبسایتها یاری نماید. با توجه به استفادهی وبسایتهای مورد بررسی از عناصر متناظر دابلینکور با HTML به نظر میرسد که آیندهی پیشروی وبسایتهای مورد بررسی برای استفاده و به کارگیری استاندارد دابلینکور در وزارت بهداشت و علوم همسو میباشد و میتوان انتظار داشت تا در آینده در طراحی این صفحات از استاندارد دابلینکور استفادهی بیشتری شود. در این میان نقش کتابداران در آگاهی دادن به طراحان و برنامهنویسان وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی در خصوص لزوم استفاده از عناصر ابردادهای به طور اعم و به کارگیری استانداردهای این حوزه به صورت اخص نیز نباید نادیده گرفته شود.
رسول نوری؛ زهرا حکیمی؛ اعظم مجیدفرد؛ پیام کبیری؛ فرزانه امین پور
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: ارگونومی علم اصلاح و بهسازی محیط کار، شغل و تجهیزات و تطابق آن با قابلیتها و محدودیتهای انسان در رابطه با شیوهی کار با رایانه است. همچنین اصول ارگونومی ویژهای وجود دارد که دانستن و عمل به آنها برای کاربران رایانه ضروری است. با توجه به این که کتابداران به دلیل استفاده از رایانه در فرآیندهای کاری کتابخانه از جمله افرادی ...
بیشتر
مقدمه: ارگونومی علم اصلاح و بهسازی محیط کار، شغل و تجهیزات و تطابق آن با قابلیتها و محدودیتهای انسان در رابطه با شیوهی کار با رایانه است. همچنین اصول ارگونومی ویژهای وجود دارد که دانستن و عمل به آنها برای کاربران رایانه ضروری است. با توجه به این که کتابداران به دلیل استفاده از رایانه در فرآیندهای کاری کتابخانه از جمله افرادی هستند که در معرض عوارض کار با رایانه قرار دارند، پژوهش حاضر در صدد بود تا آگاهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با اصول ارگونومی کار با رایانه را مورد سنجش قرار دهد.روش بررسی: مطالعهی حاضر یک پیمایش توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی انجام شد. جامعهی این پژوهش شامل تمامی کتابدارانی بود که در زمان انجام مطالعه (آبان 1378) در یکی از کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به فعالیت بودند (77 نفر). دادههای پژوهش از طریق پرسشنامهی آگاهیسنج محقق ساختهی 28 سؤالی جمعآوری گردید که روایی محتوایی آن بررسی و تأیید شد. دادهها به وسیلهی آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی با کمک آزمونهای آماری t و ANOVA و با سطح معنیداری 05/0 با کمک نرمافزار آماری 15SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مجموع 57 نفر وارد مطالعه شدند که از این تعداد، 6/31 درصد (18 نفر) مرد و 4/68 درصد (39 نفر) زن بودند. حداقل نمره از 18 برابر صفر و حداکثر 17 بود. میانگین نمرهی پاسخ صحیح به سؤالات پرسشنامه 45/4 ± 65/5 از حداکثر 18 گزارش شد. بین نمرهی کل پرسشنامه و متغیرهای جنس، سطح تحصیلات، نوع تحصیلات، وضعیت استخدام، گذراندن دورهی آموزشی برای استفادهی صحیح از رایانه، تعداد ساعات کار استفاده از رایانه در روز ارتباط معنیدار آماری وجود نداشت ولی بین نمرهی کل پرسشنامه و سابقهی مطالعه در مورد استفادهی صحیح از رایانه، ارتباط معنیداری گزارش شد. میانگین نمرهی افراد دارای سابقهی مطالعه در این زمینه 1/1 ± 54/7 و میانگین گروه فاقد مطالعهی قبلی در این مورد 52/0 ± 27/4 به دست آمد (01/0 < P).نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، آگاهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اصول ارگونومی کار با رایانه اندک بود. این بیتوجهی به شیوهی استفاده از رایانه برای کتابداران که در طول روز مدت زیادی از رایانه استفاده میکنند خطرات جدی و غیر قابل برگشت برای سلامتی آنان را رقم خواهد زد. به تبع آن سازمان مربوطه نیز هزینههای سنگینی مربوط به کاهش بهرهوری کارکنان آسیب دیده و جبران خسارت آنان را متحمل خواهد شد. از این رو توصیه میشود نهادهایی چون آموزش کارکنان دانشگاه، انجمن کتابداری و دیگر نهادهایی که وظیفهی آموزش کتابداران را بر عهده دارند، هر چه سریعتر از طریق برگزاری دورههای آموزشی، تهیه بروشورها، برگزاری همایشها و سایر اقدامهایی از این دست، جهت ارتقای سطح آگاهی کتابداران از مسایل ارگونومی کار با رایانه اقدام کنند و کتابداران نیز در این زمینه حساسیت و مطالعات خود را گسترش دهند.واژههای کلیدی: مهندسی محیط کار انسان؛ بهداشت شغلی؛ آگاهی؛ کتابداران؛ دانشگاهها.
رسول نوری؛ علیرضا نوروزی؛ عباس میرزایی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 73-82
چکیده
مقدمه: یکی از رایجترین روشهای ارزشیابی فعالیتهای علمی پژوهشگران و سازمانهای وابسته به آنها بهرهگیری از شیوههای مختلف علمسنجی است که با بهرهگیری از پایگاههای اطلاعاتی استنادی صورت میگیرد. یکی از مهمترین و معتبرترین پایگاههای استنادی، Web of Scienceمیباشد که در این مقاله با استفاده از دادههای کسب شده از این پایگاه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از رایجترین روشهای ارزشیابی فعالیتهای علمی پژوهشگران و سازمانهای وابسته به آنها بهرهگیری از شیوههای مختلف علمسنجی است که با بهرهگیری از پایگاههای اطلاعاتی استنادی صورت میگیرد. یکی از مهمترین و معتبرترین پایگاههای استنادی، Web of Scienceمیباشد که در این مقاله با استفاده از دادههای کسب شده از این پایگاه اطلاعاتی، تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال 1976 تا پایان سال 2006 مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: این پژوهش مطالعهای کاربردی و ازنوع مطالعات توصیفی بوده که با استفاده از روش علمسنجی انجام شده است. منبع گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی Web of Science و جامعهی آماری پژوهش شامل 488 مورد از مدارک موجود در این پایگاه اطلاعاتی است که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در فاصلهی سالهای 1976 تا 2006 میلادی منتشر شده است. برای تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مجلات ISI مربوط به سال 2006 بود. از نظر نوع مدرک بیشترین تعداد مربوط به مقالات اصیل و از لحاظ موضوعی نیز بیشترین تعداد مدارک در رابطه با بیماریهای عروق محیطی بود.نتیجهگیری: در مجموع تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایگاه اطلاعاتی Web of Science رقم قابل قبولی نیست. مسؤولین امر برای بهبود این وضعیت میبایست شرایطی را فراهم کنند تا پژوهشگران انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجلات ISI را به دست آورند.واژههای کلیدی: علم؛ علم اطلاعات؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ تولید.
رسول نوری
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
مقدمه: مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه رهبری و اصول هدایتگری است که بر بهبود مستمر از طریق مشارکت کارکنان و استفاده از روشهای کمی تاکید می کند و بر رضایت همه جانبه ی مشتری متمرکز است. از آنجا که کتابخانه های دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی، مراکز مهم تهیه و گردآوری، سازماندهی و ارائه اطلاعات پزشکی در سطح کشور می باشند، ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه رهبری و اصول هدایتگری است که بر بهبود مستمر از طریق مشارکت کارکنان و استفاده از روشهای کمی تاکید می کند و بر رضایت همه جانبه ی مشتری متمرکز است. از آنجا که کتابخانه های دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی، مراکز مهم تهیه و گردآوری، سازماندهی و ارائه اطلاعات پزشکی در سطح کشور می باشند، توجه به مقوله مدیریت کیفیت فراگیر در این کتابخانه ها امری اساسی است، بنابراین این پژوهش با هدف تعیین میزان آمادگی کتابخانه های دانشگاههای علوم پزشکی تهران برای پیاده سازی TQM انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی- مقطعی بود.جامعه آماری این تحقیق، مسؤولین بخشهای کتابخانه های سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران (شامل 75 نفر) و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ معادل 925/0 و روایی محتوایی و درونی آن نیز تأیید شد. داده های استخراج شده از پرسشنامه ها با استفاده از آمار توصیفی و انجام آزمون آنالیز واریانس به وسیله نرم افزار spss ، مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان می دهد ضمن اینکه بیشترین امتیاز کسب شده در زمینه مفاهیم اساسی TQM در سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی مربوط به احساس تعلق (58/8، 49/8 و 26/8) و کمترین امتیاز به وضعیت پاداش و ترفیع (26/5، 74/5 و 45/5) اختصاص داشت، در هیچ یک از مفاهیم 9 گانه بین سه دانشگاه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش به طور کلی برای اجرای TQM در کتابخانه های مورد مطالعه باید نظام پاداش و ترفیع در آنها دچار تحول اساسی گردد و سپس مقوله های توجه به مشتری، مشارکت کارکنان و وضعیت رهبری نیز تقویت شوند. واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت جامع - کتابخانه های پزشکی - سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان )