حامد عسگری؛ نادر خالصی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ رضا زیاری
چکیده
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ارتباط این عوامل انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کتابخانهای با مرور 39 مقاله و سپس پیمایشی با نمونه 118 نفره بود. ابتدا به وسیله فن تحلیل محتوای کیفی، فهرستی از عوامل، زیرعاملها و مؤلفههای مرتبط با تقاضای القایی استخراج گردید. سپس با تکمیل پرسشنامه رواسازی شده توسط پزشکان، کارشناسان، کارکنان و مراجعان به بیمارستان قلب شهید چمران اصفهان در سال 1398، با استفاده از فن تحلیل مسیر، مدل برازش و الگوی نهایی با نظر متخصصان معتبرسازی شد.یافتهها: در تحقیق حاضر، 5 عامل اصلی و 18 عامل فرعی و 82 گویه به دست آمد. در برازش مدل اندازهگیری، ضرایب پایایی ترکیبی، روایی متقاطع، همگرا و واگرای نتایج آزمون مطلوب و در برازش مدل ساختاری نیز ضرایب مسیر به جزء در مسیر «بیماران»، مقادیر در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار و میانگین ضریب تعیین مدل، 822/0 (قوی) و شاخص تناسب پیشبین به جزء در مورد ویژگیهای خدمات درمانی، بیشتر از 02/0 و از حد قابل قبولی برخوردار بود. نتیجه بررسی برازش کلی، 133/0 گزارش گردید که نشان دهنده مطلوبیت برازش کلی متوسط مدل بود. اعتبار الگوی نهایی ارایه شده با 77 درصد توافق نظر متخصصان، مورد تأیید قرار گرفت.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، ضروری است در سطح کلان، سیاست مناسب جهت اصلاح ساختار شبکه و ارجاع و تقویت مدیریت اطلاعات اتخاذ گردد و در سطوح اجرایی نیز نسبت به اصلاح روشهای پرداخت، تغییر تعرفه و فرانشیز و تغییر روشهای بیمهگری و پوششهای آن اقدامات لازم صورت گیرد.
لیلا ایزدی؛ شعبان الهی؛ علیرضا حسنزاده؛ مسعود عابسی
چکیده
مقدمه: نظارت در بیمه سلامت، نقش مهمی در تحقق مأموریت و اهداف بیمه سلامت و نظام سلامت دارد، اما با این وجود، مورد بررسی ویژهای قرار نگرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور مطالعات مرتبط با نظارت در بیمه سلامت و دستهبندی موضوعی و منابع دادهای مورد استفاده در آنها بود.روش بررسی: این تحقیق با استفاده از روش نگاشت نظاممند انجام ...
بیشتر
مقدمه: نظارت در بیمه سلامت، نقش مهمی در تحقق مأموریت و اهداف بیمه سلامت و نظام سلامت دارد، اما با این وجود، مورد بررسی ویژهای قرار نگرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور مطالعات مرتبط با نظارت در بیمه سلامت و دستهبندی موضوعی و منابع دادهای مورد استفاده در آنها بود.روش بررسی: این تحقیق با استفاده از روش نگاشت نظاممند انجام گردید. با جستجوی پایگاه دادههای مرتبط، 316 پژوهش انتخاب شد و با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و تکنیک یافتن واژگان کلیدی، دستهبندی موضوعی و منابع دادهای صورت گرفت.یافتهها: با استفاده از واژگان کلیدی یافته شده، 7 دسته موضوع نظارتی شامل «نظارت بر طرح و سیاستهای بیمه سلامت، هزینه، پوشش بیمهای و محافظت مالی، عدالت در سلامت، دادهها و اسناد بیمه سلامت، تأمینکنندگان خدمات سلامت، بیمهشدگان و مردم» و 9 منبع دادهای به دست آمد.نتیجهگیری: دو موضوع «نظارت بر طرح و سیاستهای بیمه سلامت» و «نظارت هزینه» مطالعات بیشتری را به خود اختصاص دادند، اما دو موضوع «بیمه شدگان و مردم» و «تأمینکنندگان خدمات سلامت» کمتر مورد بررسی قرار گرفته بود.
رضا خدیوی؛ محمدرضا رضایتمند؛ حسین بانک؛ علی اعتصامپور؛ نیما قاسمی
چکیده
مقدمه: طرح تحول سلامت با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، در سال ۱۳۹۳ اجرا گردید. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هزینههای مستقیم خدمات سلامت، قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه که از نوع توصیفی- پیمایشی بود، با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود در سازمانهای بیمهگر منتخب استان اصفهان (سازمان ...
بیشتر
مقدمه: طرح تحول سلامت با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، در سال ۱۳۹۳ اجرا گردید. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هزینههای مستقیم خدمات سلامت، قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه که از نوع توصیفی- پیمایشی بود، با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود در سازمانهای بیمهگر منتخب استان اصفهان (سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان بیمه تأمین اجتماعی) و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کلیه دادههای مربوط به هزینههای مستقیم سلامت که در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ هزینه شده بود، با استفاده از چکلیست محقق ساخته جمعآوری گردید و در نهایت، در نرمافزار Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: پس از اجرای طرح تحول سلامت، هزینهها به میزان 49 درصد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 130 درصد در بیمه سلامت، 118 درصد در سازمان تأمین اجتماعی و در مجموع، 92 درصد افزایش داشت.نتیجهگیری: به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، هزینههای مستقیم سازمانهای بیمهگر منتخب و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزایش یافت. بنابراین، پیشنهاد میگردد در صورت تداوم اجرای این طرح، فاز بعدی آن در ارتباط با راهکارهای کنترل هزینههای مستقیم سلامت اجرا گردد.
زهرا رستمى؛ امیر اشکان نصیریپور
چکیده
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط ...
بیشتر
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط به کسورات بیمهای 50288 پرونده بستری سال 1392 و 51699 پرونده بستری سال 1394 تحت پوشش بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) به کمک گزارشهای کارشناسان واحد فنآوری اطلاعات و گزارشهای مالی سیستم اطلاعات سلامت در قالب فایلهای الکترونیکی جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای t و Paired t در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نسبت کسورات به درامد بیمارستان در سال 1394 نسبت به سال 1392 کاهش معنیداری را نشان داد (010/0 = P). این کاهش در نسبت کسورات به درامد خدمات ویزیت، بیهوشی، جراحی، هزینه تخت و خدمات پاراکلینیک مشاهده شد. حجم خدمات پاراکلینیک، مشاوره، بیهوشی، جراحی و کل خدمات پس از طرح تحول نظام سلامت افزایش معنیداری داشت.نتیجهگیری: کسورات بیمهای مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش یافت. بیشترین افزایش کسورات در خدمات پاراکلینیکی بیمه تأمین اجتماعی مشاهده گردید. علت این امر را میتوان به بالا بودن حجم اسناد این بیمه یا نامساوی بودن مراجعان تحت پوشش بیمهها نسبت داد. با این وجود، بهتر است علل کسورات به تفکیک بیمهها مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی جهت کاهش کسورات بیمه تأمین اجتماعی ارایه گردد.
مسعود نادریان؛ محمود بنیمسنی؛ سید مرتضی موسوی نافچی؛ احمدعلی آصفی؛ جهانگیر کریمیان
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 120-125
چکیده
مقدمه: با توجه به وضعیت نامطلوب سختافزاری ورزش کشور که در زمینههایی مانند اماکن، تجهیزات، اسباب و لوازم با کمبود و نارسایی مواجه است، ورزشکاران و مربیان همواره در معرض خطرات و آسیبهای زیادی قرار دارند. بنابراین، یکی از ابزارهای مناسب برای حمایت ورزشکاران در مقابل حوادث، بیمه است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت بیمه ورزشی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به وضعیت نامطلوب سختافزاری ورزش کشور که در زمینههایی مانند اماکن، تجهیزات، اسباب و لوازم با کمبود و نارسایی مواجه است، ورزشکاران و مربیان همواره در معرض خطرات و آسیبهای زیادی قرار دارند. بنابراین، یکی از ابزارهای مناسب برای حمایت ورزشکاران در مقابل حوادث، بیمه است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت بیمه ورزشی از دیدگاه مدیران ورزشی و ورزشکاران آسیب دیده در استان چهارمحال و بختیاری بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی بود و جامعه آماری آن را مدیران ورزشی و ورزشکاران آسیب دیده استان چهارمحال و بختیاری شامل دو گروه (64 نفر از مدیران، 278 نفر ورزشکاران) در سال 1393 تشکیل دادند. 103 نفر از ورزشکاران آسیب دیده و 42 نفر از مسؤولان به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته شامل دو قسمت بود. بخش اول سؤالات مربوط به میزان موفقیت بیمه و بخش دوم سؤالات مربوط به مشکلات و موانع در انجام تعهدات بیمه بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید متخصصان مدیریت ورزشی، پزشکی ورزشی و مدیریت بیمه قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش Cronbach¢s alpha محاسبه و با میزان 84/0 تأیید شد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: از دیدگاه مدیران، فدراسیون پزشکی ورزشی نتوانسته است به طور معنیداری عملکرد مطلوبی در زمینه بیمه ورزشی اجباری داشته باشد. همچنین، فدراسیون پزشکی ورزشی از دیدگاه ورزشکاران به طور معنیداری فقط در مؤلفه پیشگیری موفق عمل نموده است (05/0 > P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان متولی امر توسعه خدمات فنی و پزشکی، باید با برنامهریزیهای دقیق شرایط لازم را برای موفقیت در درمان، ارایه خدمات اداری و ارتباطی و پیشگیری مهیا سازد.
حسینعلی قاسمی؛ مهدیه رئیس زاده
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 132-137
چکیده
مقدمه: جایگاه دارو و هزینههای آن در نظام مراقبتهای سلامت کشور بسیار مهم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رشد هزینههای دارویی در مقایسه با رشد سرانه دارویی بیماران سرپایی در بیمه سلامت ایرانیان انجام شد. روش بررسی: مطالعه به صورت کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود. ابزار مورد استفاده، فرم جمعآوری اطلاعات در برگیرنده متغیرهای هزینه ...
بیشتر
مقدمه: جایگاه دارو و هزینههای آن در نظام مراقبتهای سلامت کشور بسیار مهم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رشد هزینههای دارویی در مقایسه با رشد سرانه دارویی بیماران سرپایی در بیمه سلامت ایرانیان انجام شد. روش بررسی: مطالعه به صورت کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود. ابزار مورد استفاده، فرم جمعآوری اطلاعات در برگیرنده متغیرهای هزینه دارویی، سرانه دارویی، تعداد بیمه شدگان به تفکیک شهرستان، سرانه مصوب، سرانه عملکردی، تعداد داروخانه، داروهای پرهزینه، داروهای با بیشترین فراوانی سرانه و داروهای با بالاترین فراوانی مصرف بود. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سهم هزینههای دارویی از کل هزینههای بیمه سلامت اصفهان طی سالهای 1388 تا 1392 به ترتیب 25، 23، 22، 22 و 31 درصد بود. مبلغ سرانه سال 1392 نسبت به سالهای 1388، 1389، 1390 و 1391 به ترتیب 58، 49، 28 و 21 درصد افزایش نشان داد. مبلغ هزینههای عملکردی دارویی و نرخ رشد آن در مقایسه با هزینههای مصوب در پنج سال مورد بررسی افزایش داشت. هزینه 35 داروی پرهزینه طی سالهای 1388 تا 1392، بیش از نیمی از هزینههای دارویی را به خود اختصاص داد. نتایج نشان داد که در طول این سالها، با افزایش هزینههای عملکردی، بار مراجعه به داروخانهها نیز کاهش یافته بود. نتیجهگیری: عواملی همچون بازنگری در برنامههای بازپرداخت هزینههای دارویی، جایگزین نمودن داروهای کمهزینهتر و اصلاح الگوی تجویز دارو توسط پزشکان، میتواند در جهت بهینه سازی هزینههای دارویی مؤثر باشد.
حسین پناهی؛ فیروز فلاحی؛ پرویز محمدزاده؛ علی جنتی؛ محمدرضا نریمانی؛ لاله صباغی زاده
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 199-207
چکیده
چکیده یکی از اهداف تدابیر مراقبتهای بهداشتی و درمانی و برنامههای مربوط به آنها، ارتقاء و بهبود شرایط زندگی است. مناسبترین هدف برای خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی یکسان مردم به خدمات ذیربط می باشد. یکی از موانع دسترسی، بالا بودن هزینههای خدمات درمانی و بار مالی این هزینهها بر دوش خانوار است. نگرانی در مورد افزایش هزینههای مراقبتهای ...
بیشتر
چکیده یکی از اهداف تدابیر مراقبتهای بهداشتی و درمانی و برنامههای مربوط به آنها، ارتقاء و بهبود شرایط زندگی است. مناسبترین هدف برای خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی یکسان مردم به خدمات ذیربط می باشد. یکی از موانع دسترسی، بالا بودن هزینههای خدمات درمانی و بار مالی این هزینهها بر دوش خانوار است. نگرانی در مورد افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی و درمانی و پیدا کردن راه حل برای رفع آن باعث شده است که سیاستگذاران توجه وافری به یک سیستم تأمین مالی ملی برای کاهش بار مالی خانوارها متمرکز کنند. این پژوهش تاثیر هریک از عوامل تعیینکننده پرداختی از جیب را با استفاده از مدل گسسته دو مرحلهای هکمن بررسی کرده است. برای این منظور دادهها به روش میدانی و پرسشنامهای میباشد نمونه مورد مطالعه شامل312 بیمار بستری در بیمارستانهای شهر تبریز است. نتایج نشان داد که درآمد، سن، خصوصی بودن بیمارستان، دارای بیماری زمینهای بودن، روستایی بودن تأثیر مثبت و دارا بودن بیمه تأثیر منفی بر میزان هزینههای پرداختی از جیب دارند و خصوصی بودن بیمارستان، دارای بیماری زمینهای بودن، تأثیر مثبت و معنیدار و بومی بودن بیمار و نوع پذیرش تأثیر منفی و معنیداری بر احتمال وجود OOP دارند. علیرغم بیمعنی بودن متغیرهای سن و درآمد به دلیل بالا بودن t آنها در مدل باقی میمانند که تأثیر هر دو بر احتمال وجود OOP مثبت میباشد.کلید واژه : هزینه ها؛ ترخیص بیمار؛ بیماران؛ بیمه.
جواد زارعی؛ امیرعباس عزیزی؛ خسرو کشاورز؛ الهام سیاوشی
چکیده
مقدمه:هر ساله مبالغ قابل توجهی از درآمدهای بیمارستانها بهعنوان کسورات توسط سازمانهای بیمهگر کسر میگردند. هدف از این پژوهش شناسایی کسورات اعمال شده توسط سازمانهای بیمهگر خدمات درمانی و تأمین اجتماعی درصورت حسابهای ارسالی بیمارستانهای آموزشی اهواز بود. روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بود که در سال 1388 ...
بیشتر
مقدمه:هر ساله مبالغ قابل توجهی از درآمدهای بیمارستانها بهعنوان کسورات توسط سازمانهای بیمهگر کسر میگردند. هدف از این پژوهش شناسایی کسورات اعمال شده توسط سازمانهای بیمهگر خدمات درمانی و تأمین اجتماعی درصورت حسابهای ارسالی بیمارستانهای آموزشی اهواز بود. روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بود که در سال 1388 انجام شده است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی صورت حسابهای ارسالی پنج بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به سازمانهای بیمهی خدمات درمانی و تأمین اجتماعی در سال 1387 بود. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها چک لیستی بود که مطابق با صورت حسابهای ارسالی به سازمانهای بیمه، طراحی شده بود. روایی چک لیست با استفاده از نظر کارشناسان تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و در نرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مجموع کسورات بستری و سرپایی، نسبت به صورت حسابهای ارسالی سازمان بیمهی خدمات درمانی 62/6 درصد بود. در بیمهی تأمین اجتماعی مجموع کسورات بستری و سرپایی نسبت به صورت حسابهای ارسالی 9/4 بود و صورت حسابهای بستری بیش از سرپایی مشمول کسورات شده بودند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که اگر چه درصد کمی از صورت حسابهای ارسالی مشمول کسورات میگردد ولی همین مقدار کم کسورات نیز بار مالی قابل توجهی را به بیمارستانها تحمیل میکند. بنابراین برنامهریزی به منظور کاهش کسورات توسط دانشگاههای علوم پزشکی پیشنهاد میگردد. واژههای کلیدی: بیمه؛ تأمین اجتماعی؛ خدمات بهداشتی درمانی؛ بیمارستانها
محمود کیوان آرا؛ سید حسین واعظی؛ حمید کریمی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 80-87
چکیده
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای ...
بیشتر
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای رفتار شغلی شامل متغیرهای رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری،عدالت محوری، تیم پذیری،کیفیت گرایی و مهارت انسانی پرداخته است. روش بررسی: جامعهیث آماری این پژوهش کارکنان اداره کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان هستند. روش تحقیق آزمایشی و کاربردی بود و جنبهی همبستگی داشت. برای انجام تحقیق و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر بهعنوان نمونه برای آزمون مستقل و30 نفر برای آزمون شاهد انتخاب شدهاند. اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و با استفاده ازنرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای پایایی پرسشنامه از ضریب Coronbach’s alpha با مقدار73% استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون فراوانی، میانگین، میانه، واریانس و آزمون T دو نمونهی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزشهای قرآنی بر شاخصهای رضایت شغلی با میانگین 3/8، مسؤولیتپذیری با میانگین 3/18، عدالت محوری با میانگین 3/22، تیم پذیری با میانگین 8/21، کیفیت گرایی با میانگین 4/21 و مهارت انسانی با میانگین 8/21 بر روی افراد آموزش دیده تأثیرگذار بوده و تفاوت بین گروههای آموزش دیده و آموزش ندیده معنادار بود. بنابراین آموزش قرآنی بر رفتار شغلی کارکنان تأثیر مثبت داشته است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که آموزشهای قرآنی میتواند بر رفتارهای سازمانی مانند رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری، عدالت محوری، تیم پذیری، کیفیت گرایی و مهارت انسانی مؤثر باشد. آموزش میتواند بهعنوان یکی از مؤلفههای تعیین کنندهی رفتار در هر جامعهای مورد توجه قرار گیرد، بهویژه زمانیکه آموزش با عقاید، هنجارهای فرد و با فطرت انسانی منطبق باشد. واژههای کلیدی: آموزشهای قرآنی؛ رفتار شغلی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان؛ بیمه
محمود کیوان آرا؛ سعید کریمی؛ الهه خراسانی؛ مرضیه جعفریان جزی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 538-548
چکیده
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام ...
بیشتر
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام شد، به شیوهی کیفی بود و از مصاحبهی نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی معیارهایی مانند موثق بودن اطلاعات، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن و قابل تثبیت بودن دادهها درنظر گرفته شد. جامعهی پژوهش شامل صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. به مصاحبهشوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمیشود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده 41 زیر موضوع و 3 موضوع اصلی استخراج شد. این سه موضوع اصلی شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش چالشهای ناشی از تقاضای القایی را ارائه میکند که بارزترین یافتههای آن شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. این یافتهها به سیاستگذاران بخش سلامت کمک میکند تا بتوانند با درنظر گرفتن چالشها، راهبردهای مناسبی در جهت کاهش آنها طراحی نمایند. واژههای کلیدی: مراقبتهای بهداشتی؛ سیستمهای مراقبت بهداشتی؛ بیمار؛ بیمه؛ هزینههای درمانی
سعید کریمی؛ فاطمه رضایی؛ آیان کردی
دوره 9، شماره 7 ، بهمن 1391، ، صفحه 1146-1151
چکیده
م
قدمه: استفاده از خدمات تشخیصی پرهزینه با تکنولوژی سطح بالا در دههی گذشته افزایش یافته است. تحقیقات انجام شده دلایل متعددی را با توجه به سیستم بهداشتی وکشوری که آن مطالعات در آن انجام شده است، گزارش کردهاند، از جمله مسن شدن جمعیت، پیشرفت در تکنولوژیهای تشخیصی که منجر به کاربرد بیشتر خدمات تشخیصی در عرصههای بالینی میشود، ...
بیشتر
م
قدمه: استفاده از خدمات تشخیصی پرهزینه با تکنولوژی سطح بالا در دههی گذشته افزایش یافته است. تحقیقات انجام شده دلایل متعددی را با توجه به سیستم بهداشتی وکشوری که آن مطالعات در آن انجام شده است، گزارش کردهاند، از جمله مسن شدن جمعیت، پیشرفت در تکنولوژیهای تشخیصی که منجر به کاربرد بیشتر خدمات تشخیصی در عرصههای بالینی میشود، افزایش تعداد رادیولوژیستها، دسترسی به این نوع خدمات و پزشکان که در استفاده از این گونه خدمات مؤثر هستند. مطالعهی حاضر با هدف، تعیین میزان استفاده از خدمات تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (Magnetic resonance imaging یا MRI) در سالهای 1389و 1390 و با توجه به تخصص پزشکان، نوع MRI و صندوق تحت پوشش انجام شد.
روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع تحلیلی بود. اطلاعات کلیهی خدمات MRI به تفکیک انواع MRI، تخصص پزشکان و صندوقهای مختلف بیمهی خدمات درمان به روش سرشماری در نیمهی اول سالهای 1389 و1390 شمسی با استفاده از پایگاه دادهای در ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی اصفهان جمعآوری گردید. معیار ورود خدمات MRI ارایه شده تحت پوشش بیمهی خدمات درمانی بود. از نرمافزار Excel جهت جمعآوری و تحلیل اطلاعات MRI در گروههای مختلف (نوع تخصص، صندوق و انواع MRI) استفاده گردید.
یافتهها: بیشترین میزان تجویز خدمات MRI مربوط به پزشکان ارتوپدی به تعداد 843 و 819 به ترتیب در سالهای 1390 و 1389 شمسی و سپس مربوط به متخصصین مغز و اعصاب در سال 1390 و 1389 شمسی بود. بیشترین میزان MRI انجام شده (میانگین 1472 عدد) مربوط به صندوق کارکنان دولت وکمترین میزان (میانگین 17 عدد) مربوط به بیمهشدگان صندوق خویشفرما میباشد. در رابطه با نوع MRI بیشترین میزان تجویز، MRI شکمی در سال 1389 شمسی بود (به تعداد 1218) که در سال 1390 شمسی کاهش یافته است و در سال 1389 شمسی مربوط به ناحیهی کمری (به تعداد 921) بوده است. تعداد کلMRI انجام شده در سال 1390 شمسی نسبت به سال 1389 شمسی به تعداد 177 افزایش یافته بود.
نتیجهگیری: میزان استفاده از خدمات MRI افزایش یافته است که با توجه به افزایش تعداد مراکز MRI، شاید بتوان تقاضای القایی را یکی از عوامل اصلی در افزایش استفاده از این خدمات دانست. شاید از دیگر عوامل مؤثر در استفاده از این خدمات عدم قطعیت حرفهای، فشار زمانی هنگام معاینه بیمار، توقع و انتظارات بیماران برای تجویز داروها و خدمات تشخیصی بیشتر و فقدان سیستم پرداخت صحیح و پرداخت ناکافی به پزشکان میباشد.