ایندکس
ایندکس مجله
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
اسماعیل مهرآیین؛ هاله آیت اللهی؛ مریم احمدی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 779-788
چکیده
مقدمه: امروزه، با ظهور پروندهی الکترونیکی بیمار، نیاز به تبادل اطلاعات افزایش یافته و در نتیجه امنیت و محرمانگی در سیستمهای اطلاعاتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر، وضعیت امنیت اطلاعات از سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، با ظهور پروندهی الکترونیکی بیمار، نیاز به تبادل اطلاعات افزایش یافته و در نتیجه امنیت و محرمانگی در سیستمهای اطلاعاتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر، وضعیت امنیت اطلاعات از سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 شمسی انجام شد. جامعهی پژوهش، مسؤولان واحد فنآوری اطلاعات در بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی (36 نفر) و نمایندگان شرکتهای نرمافزاری (شش نفر) بودند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید و روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون همبستگی درونی (75/0= α) تعیین شد. از آمار توصیفی و تحلیلی نظیر t-testبرای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، از لحاظ آماری تفاوت معناداری در وضعیت امنیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از بعد مدیریتی (843/0=Pvalue)، فنی (902/0=Pvalue) و فیزیکی (595/0=Pvalue) در مراکز آموزشی درمانی و غیرآموزشی وجود نداشت. اما از بعد فنی بین دیدگاه مسؤولان واحد کامپیوتر بیمارستانهای مورد مطالعه و نمایندگان شرکتهای نرمافزاری اختلاف معناداری وجود داشت (01/0=Pvalue). نتیجهگیری: در این مطالعه وضعیت امنیت اطلاعات در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در سطح قابل قبولی ارزیابی گردید. با این حال برنامهریزی جهت تدوین و اجرای جدیدترین سیاستها و دستورالعملهای امنیتی در هر سه بعد مدیریتی، فنی و فیزیکی مطابق با نیازهای کاربران و پیشرفتهای فنآوری ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: امنیت دادهها؛ سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ فنآوری اطلاعات سلامت
مقاله پژوهشی
احسان نبوتی؛ امیرعباس عزیزی؛ ابراهیم عباسی؛ حسن وکیلی ارکی؛ جواد زارعی؛ امیررضا رضوی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 789-799
چکیده
مقدمه: در دههی اخیر الگوریتمهای یادگیری ماشین به ابزار مفیدی جهت دادهکاوی در دادههای پزشکی، برای تولید مدلهای پیشبینی تبدیل شدهاند. سوختگی از جمله بیماریهایی است که پیشبینی پیامد آن از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی عملکرد دو الگوریتم پراستفادهی یادگیری ماشین یعنی شبکهی عصبی و درخت تصمیم و مقایسه ...
بیشتر
مقدمه: در دههی اخیر الگوریتمهای یادگیری ماشین به ابزار مفیدی جهت دادهکاوی در دادههای پزشکی، برای تولید مدلهای پیشبینی تبدیل شدهاند. سوختگی از جمله بیماریهایی است که پیشبینی پیامد آن از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی عملکرد دو الگوریتم پراستفادهی یادگیری ماشین یعنی شبکهی عصبی و درخت تصمیم و مقایسه با روش آماری رگرسیون لجستیک در پیشبینی پیامد بیماران سوختگی بوده است. روش بررسی: در این مطالعه مشاهدهای گذشتهنگر، پس از انجام پردازش اولیهی دادهها و تعیین پیامد (زنده یا فوت)، دو الگوریتم یادگیری ماشین (شبکهی عصبی و درخت تصمیم) به همراه روش آماری رگرسیون لجستیک برای تولید مدلهای پیشبینی روی دادههای 4804 بیمار سوختگی بیمارستان طالقانی اهواز مربوط به سالهای 1380 تا 1386 اعمال گردید. برای پردازش اولیهی دادهها نرمافزار SPSS16 و در مرحلهی مدلسازی از Clementine 12.0 استفاده شد. همچنین با بهکارگیری تکنیک 10-Fold Cross Validation، معیارهای ارزیابی کارایی برای دادههای تست محاسبه و مقایسه شدند. یافتهها: نتایج نشان داد الگوریتم شبکهی عصبی با دقت 97 درصد منجر به دقیقترین مدل روی دادههای مورد مطالعه میشود. مدل درخت تصمیم با دقت 95 درصد در ردهی دوم و مدل رگرسیون لجستیک با دقت 90 درصد کمترین دقت را داشت. سایر معیارهای ارزیابی مانند حساسیت (Sensitivity)، ویژگی (Specificity)، PPV (Positive Predictive Value) و NPV (Negative Predictive Value) و AUC (Area Under the Curve) نیز کارایی مدل شبکهی عصبی را بالاتر از دو مدل دیگر نشان دادند. نتیجهگیری: تحلیل نتایج این مطالعه و مطالعات مشابه نشان میدهند که الگوریتمهای یادگیری ماشین نسبت به روشهای آماری منجر به تولید مدلهای دقیقتری میشوند. بسته به ماهیت و میزان دادهها و همچنین جامعهی پژوهش، الگوریتمهای مختلف یادگیری ماشین، رفتارهای متفاوتی دارند که بهنظر میرسد دقت مدلهای شبکهی عصبی از سایر مدلها بیشتر میباشد. واژههای کلیدی: دادهکاوی؛ یادگیری ماشین؛ پیشبینی؛ درخت تصمیم؛ شبکهی عصبی مصنوعی؛ سوختگیها
مقاله پژوهشی
مصطفی لنگری زاده؛ محمودرضا گوهری؛ آزیتا کوهستانی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 800-809
چکیده
مقدمه: مدل پذیرش فنآوری برای توصیف رفتار افراد در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی بهکار برده میشود. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از این مدل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شوند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال 1390 ...
بیشتر
مقدمه: مدل پذیرش فنآوری برای توصیف رفتار افراد در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی بهکار برده میشود. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از این مدل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شوند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال 1390 انجام گردید. جامعهی آماری آن را 185 نفر از پرسنل شاغل در ادارات مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل میدادند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته براساس مطالعات مشابه بودکه روایی آن توسط کمیتهی خبرگان و پایایی آن قبل از انجام مطالعه در یک نمونهی 50 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (93/0=a) بررسی و تأیید گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع درصد فراوانی) و ضریب همبستگیSpearman در محیط نرمافزار آماری SPSS نسخهی 18 استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین برداشت ذهنی از مفید بودن و تصمیم به استفاده (521/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین برداشت ذهنی از سهولت استفاده و تصمیم به استفاده (469/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین خودکارآمدی و تصمیم به استفاده (548/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین حمایت کاربر نهایی و تصمیم به استفاده (399/0= r، 01/0Pvalue<)، بین هنجار اجتماعی و تصمیم به استفاده (383/0= r، 01/0Pvalue<)، بین اعتماد و تصمیم به استفاده (501/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین ارتباط شغلی و تصمیم به استفاده (587/0=r ، 01/0Pvalue<) و بین آموزش و تصمیم به استفاده (263/0= r، 05/0Pvalue<) همبستگی مثبت وجود داشت، اما بین نگرانی و تصمیم به استفاده (150/0= r، 01/0Pvalue<)، بین اختیاری بودن و تصمیم به استفاده (147/0-= r، 01/0Pvalue<) و بین شرایط تسهیل کننده و تصمیم به استفاده (046/0= r، 01/0Pvalue<) همبستگی مشاهده نگردید. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که توجه به عوامل مؤثر بر پذیرش کاربران میتواند منجر به استفاده بیشتر از فنآوریهای جدید در بخش مدارک پزشکی بیمارستانها گردد. همچنین از نتایج این پژوهش میتوان در راستای بهبود سیستمهای جدید استفاده کرد، بهطوری که با نیازهای کاربران تناسب بیشتری داشته باشند. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستان؛ فنآوری؛ بخش مدارک پزشکی
مقاله پژوهشی
شیرین دهقان؛ زلیخا محمودی؛ محمد قاسمپور
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 810-818
چکیده
مقدمه: استفاده از آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد مشکلاتی در محاسبهی تولیدات علمی، شاخصهای علمسنجی و حتی رتبهبندی دانشگاه ایجاد مینماید. شناسایی مدارک غیراستاندارد میتواند دانشگاه را در امر یکپارچهسازی مدارک تولید شده کمک نماید. هدف از انجام این مطالعه تعیین مدارک نمایه شدهی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد مشکلاتی در محاسبهی تولیدات علمی، شاخصهای علمسنجی و حتی رتبهبندی دانشگاه ایجاد مینماید. شناسایی مدارک غیراستاندارد میتواند دانشگاه را در امر یکپارچهسازی مدارک تولید شده کمک نماید. هدف از انجام این مطالعه تعیین مدارک نمایه شدهی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد در Web of Science و Scopus تا 2011 میلادی بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و بهصورت توصیفی- مقطعی انجام گردید. جامعهی پژوهش تعداد 761 مدرک نمایه شدهی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز در Web of Science و Scopus با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد تا پایان دسامبر 2011 میلادی بود. در هر یک از مجموعههای Web of Science و Scopus کلمهی «Shiraz» در فیلد Affiliation جداگانه جستجو گردید. مدارک با وابستگی سازمانی غیراستاندارد از بین کلیهی مدارک بازیابی شده، جدا شد و از نظر تعداد، سال انتشار، موضوع، میزان استناد و تنوع با استفاده از نرمافزارExcel و با آمار توصیفی بررسی گردید. یافتهها: روند رشد این مدارک تا سالهای 2008 و 2009 صعودی و پس از آن نزولی بود. بیشترین تعداد مدارک میزان استنادی بین صفر تا 10 استناد و کمترین تعداد مدارک میزان استنادی بین 51 تا 60 استناد را به خود اختصاص دادند. بیشترین تعداد این مدارک از نوع «مقالات اصلی» بودند. نتیجهگیری: وجود تعداد قابل ملاحظه مدارک با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد نیاز به سیاستگذاری دقیق و صحیح برای یکپارچهسازی نام سازمانی دانشگاه و اطلاعرسانی دقیق به پژوهشگران برای پیشگیری از ادامهی این روند را نمایان میسازد.گرچه خوشبختانه این روند در سالهای اخیر رو به کاهش بوده است که همین امر میتواند بازتابی از شروع سیاستگذاری و بذل توجه به این مهم باشد. واژههای کلیدی: استناد؛ نمایه؛ دانشگاهها؛ پایگاه اطلاعات؛ Web of Science؛ Scopus
مقاله پژوهشی
فاطمه فرخاری
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 819-829
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت فعالیتهای بازاریابی در شناخت و برآوردن نیاز کاربران و نیاز کتابخانهها به این نوع فعالیتها، این پژوهش با هدف تعیین میزان استفادهی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل از اصول بازاریابی انجام شد تا با شناخت و ارزیابی وضعیت موجود، بتوان برنامهریزیهای بهتری برای آینده ارایه نمود. روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت فعالیتهای بازاریابی در شناخت و برآوردن نیاز کاربران و نیاز کتابخانهها به این نوع فعالیتها، این پژوهش با هدف تعیین میزان استفادهی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل از اصول بازاریابی انجام شد تا با شناخت و ارزیابی وضعیت موجود، بتوان برنامهریزیهای بهتری برای آینده ارایه نمود. روش بررسی: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات، به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را تعداد 14 کتابخانهی شهر زابل که تمامی آنها سرشماری شدند، تشکیل داد. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامه در تیرماه 1391 انجام شد و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 11 و آمار توصیفی مانند میانگین و نمودار نتایج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی (9/0=r ) پرسشنامه در پژوهشهای قبلی تأیید شده است. یافتهها: کتابخانهی دانشگاه زابل با میانگین (89/2)، دانشگاه علوم پزشکی (71/2)، دانشگاه آزاد (37/2) و کتابخانههای عمومی (86/1)؛ بهترتیب رتبهی اول تا چهارم را در آمیختهی محصول به خود اختصاص دادند. در آمیختهی مکان رتبهی اول تا چهارم به دانشگاه آزاد (3)، علوم پزشکی (42/2)، دانشگاه دولتی (15/2)، و کتابخانههای عمومی (79/1) تعلق داشت. همچنین در آمیختهی تشویق و ترغیب دانشگاه آزاد (09/2) رتبهی اول و علوم پزشکی (84/1)، دولتی (64/1) و عمومی (14/1) رتبههای بعدی را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: تقریباً کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی زابل نسبت به دیگر کتابخانهها از وضعیت بهتری برخوردار بودند. با توجه به نتایج، بالاترین میانگین میانگینها در آمیختههای بازاریابی به عدد 3 نمیرسد، این عدد نشان داد که کتابخانههایی که نسبت به دیگر کتابخانهها از وضعیت بهتری برخوردار بودند؛ در حد متوسط قرار داشتند و خدمات ارایه شده در حد مطلوب نبود. واژههای کلیدی: آمیختههای بازاریابی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ بازاریابی؛ اطلاعات؛ خدمات کتابخانههای؛ دانشگاهها
مقاله پژوهشی
نجلا حریری؛ حسین وکیلی مفرد
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 830-839
چکیده
مقدمه: حجم اطلاعات و تصاویر موجود در اینترنت و رشد روز افزون آن، کار جستجوی بهینهی اطلاعات و بهویژه تصاویر را برای کاربران مشکل کرده است. در بین ابزارهای جستجو، موتورهای کاوش، بیشتر مورد استفادهی کاربران قرار میگیرند. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و تخصصی پزشکی در بازیابی تصاویر پزشکی ومقایسهی آنها ...
بیشتر
مقدمه: حجم اطلاعات و تصاویر موجود در اینترنت و رشد روز افزون آن، کار جستجوی بهینهی اطلاعات و بهویژه تصاویر را برای کاربران مشکل کرده است. در بین ابزارهای جستجو، موتورهای کاوش، بیشتر مورد استفادهی کاربران قرار میگیرند. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و تخصصی پزشکی در بازیابی تصاویر پزشکی ومقایسهی آنها بوده است. روش بررسی: تحقیق حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی مقایسهای بود که در سال 1390 انجام شد. جامعهی مورد بررسی در این پژوهش، دو موتور کاوش عمومی Yahoo و Google و دو موتور کاوش تخصصی پزشکی OmniMedicalSearch و Trip Database بودند. بهمنظور تعیین و مقایسهی میزان دقت بازیابی تصاویر پزشکی در چهار موتور کاوش مورد بررسی، ده کلیدواژه با مشورت متخصصان پزشکی انتخاب و در این موتورهای کاوش مورد جستجو قرار گرفتند. سپس ده نتیجهی اول هر موتور کاوش استخراج شد و با اخذ نظر متخصصان پزشکی، ربط یا عدم ربط آنها با کلیدواژهی مورد نظر، با استفاده از نرمافزار SPSS، روشهای آمار توصیفی و آزمونt مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: موتور کاوش Google با دقت 90، دارای بیشترین دقت در بازیابی تصاویر مرتبط و کاملاً مرتبط و سپس موتور کاوش پزشکی OmniMedicalSearch دارای دقتی معادل 8/86 در بازیابی تصاویر پزشکی بود. تفاوت معنیداری بین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و موتورهای کاوش تخصصی پزشکی در بازیابی تصاویر پزشکی وجود نداشت. نتیجهگیری: علیرغم همپوشانی برخی از نتایج موتورهای کاوش، هر کدام از موتورهای کاوش مورد بررسی نتایج منحصر به فردی را نیز بازیابی کردهاند. این موضوع نشاندهندهی تفاوت در الگوریتم نمایهسازی منابع موجود در وب، توسط موتورهای کاوش مختلف است و پیشنهاد میشود که برای جستجوی تصاویر پزشکی، از چند موتور کاوش عمومی و تخصصی پزشکی بهطور همزمان استفاده شود. واژههای کلیدی: اینترنت؛ ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی؛ تصاویر پزشکی؛ دقت؛ موتور کاوش
مقاله پژوهشی
محمدحسین بیگلو؛ گیتی شاه محمدی؛ مهدی صابریان بروجنی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 840-847
چکیده
مقدمه: بایومارکرها شاخصهای قابل ارزیابی میباشند که در محیطهای زیستی یافت میشوند و بهعنوان یک شاخص جهت معین کردن روند بیولوژیکی طبیعی، بیماریزایی و یا پاسخ به درمانهای دارویی در محیطهای زیستی استفاده میشوند. پژوهش حاضر با استفاده از شاخصهای علمسنجی به ارزیابی تولیدات علمی منتشر شده در زمینهی بایومارکرها پرداخته ...
بیشتر
مقدمه: بایومارکرها شاخصهای قابل ارزیابی میباشند که در محیطهای زیستی یافت میشوند و بهعنوان یک شاخص جهت معین کردن روند بیولوژیکی طبیعی، بیماریزایی و یا پاسخ به درمانهای دارویی در محیطهای زیستی استفاده میشوند. پژوهش حاضر با استفاده از شاخصهای علمسنجی به ارزیابی تولیدات علمی منتشر شده در زمینهی بایومارکرها پرداخته است تا ضمن شناسایی کشورهای تأثیرگذار منطقه، همکاری و برنامهریزیهای آتی را در این حوزهی موضوعی تسهیل نماید. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی میباشد. استخراج دادهها از پایگاه مدلاین و انتخاب کلیدواژهی جستجو با عنوان Biological Markers از واژهنامهی مش (MeSH)واعمال محدودیت زمانی2000-2010 انجام گرفته است. یافتهها: درطول دورهی مورد بررسی تعداد 116368 مدرک در زمینهی بایومارکرها در پایگاه مدلاین نمایه شده است که از این تعداد، سهم کشورهای خاورمیانه 9/2 درصد میباشد. ترکیه و ایران با اختصاص 1/1 و03/0 درصد از کل مدارک نمایه شده به خود، به ترتیب در جایگاه اول و سوم خاورمیانه قرار گرفتند. دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهعنوان فعالترین موسسه در ایران، 20 درصد از مدارک ایرانی نمایه شده در پایگاه مدلاین را به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: میزان تولیدات علمی در زمینهی بایومارکرها در طول سالهای اخیر افزایش داشته است. با این وجود میزان اختلاف بین تولیدات علمی ایران با کشورهای تأثیرگذار منطقه زیاد و قابل تأمل میباشد که توجه و همت سیاستگذاران را میطلبد. کلیدواژه: بایومارکرها؛ علمسنجی؛ مدلاین؛ ایران؛ خاورمیانه
مقاله پژوهشی
بهناز خیری؛ حسین سماواتیان؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ علی صفدریان
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 848-861
چکیده
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دو جامعهی آماری این پژوهش شامل الف: کلیهی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعداد 872 نفر و ب: مراجعان به بخشهای مختلف دانشگاه مذکور که در نقش ارباب رجوع به کارکنان مراجعه مینمودند. بازهی زمانی تحقیق در نیمهی دوم سال 1391 بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت NEO، پرسشنامهی Servqual، پرسشنامهی عدالت سازمانی، پرسشنامهی هوش هیجانی و پرسشنامهی ویژگیهای جمعیتشناختی بود که تمامی آنها پایایی و روایی لازم را دارا بودهاند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی نظیر پراکندگی و میانگین و نیز از روشهای آمار استنباطی همچون همبستگی Pearson، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخهی 19 نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که همبستگی بین رضایت ارباب رجوع از یک سو و ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و ادراک عدالت سازمانی از سویی دیگر (870/0R= و 757/R2=) دارای رابطهی معنیداری است. همچنین بین کلیهی ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه در سطح (05/0Pvalue<) با رضایت مراجعان با نقش تعدیلی عدالت سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری ادراک عدالت سازمانی بر ارتباط هوش هیجانی و شخصیت کارکنان با رضایت مراجعان، بهمنظور ارتقای رضایت مراجعان تمرکز بر مسایل فردی حایز اهمیت است. در این بین، بهواسطهی آموزشپذیری و امکان ارتقای هوش هیجانی، این متغیر جایگاهی ویژه دارد. واژههای کلیدی:هوش هیجانی؛ رضایت؛ ارباب رجوع؛ کارکنان؛ عدالت سازمانی
مقاله پژوهشی
سعید کریمی؛ محمود کیوان آرا؛ محسن حسینی؛ مرضیه جعفریان؛ الهه خراسانی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 862-875
چکیده
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها ...
بیشتر
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها در بزرگسالان شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بوده که بر روی300 نفر از افراد 18-64 سالهی شهر اصفهان با روش نمونهگیری خوشهای که متناسب با حجم نمونهی انتخاب شده بودند در سال1390 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته، اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد سواد سلامت CAHP (Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems ) بود و روایی و پایایی آن سنجیده شد. وضعیت سلامت فرد براساس خودارزیابی فیزیکی و روانی سلامت در طول 6 ماه گذشته اندازهگیری شد. میزان بهرهمندی از خدمات سلامت هم درشش حیطه از افراد سوال شد که شامل تعداد مراجعه به پزشک عمومی، تعداد مراجعه به پزشک متخصص، تعداد مراجعه به درمانگاه یا مطب، تعداد مراجعه به اورژانس، میزان استفاده از خدمات تشخیصی در 3 ماه گذشته و میزان بستری شدن در بیمارستان در یک سال گذشته میباشد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخهی 18 آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرهی سواد سلامت 4/2 و در حد متوسط، میانگین نمرهی وضعیت سلامت 1/3 و در حد خوب و میانگین نمرهی بهرهمندی از خدمات سلامت 1/2 و در حد ضعیف ارزیابی شد. بین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. بعد خانوار در خودارزیابی وضعیت سلامت افراد مؤثر است. میزان تحصیلات افراد و منطقهی محل سکونت هم در بهرهمندی افراد از خدمات سلامت مؤثر است. نتیجهگیری: با توجه به شیوع سواد سلامت متوسط در بزرگسالان شهر اصفهان و نیز پایین بودن میزان بهرهمندی از خدمات سلامت لزوم توجه بیشتر به امر سواد سلامت و بهبود ارتباط پزشک و بیمار و آگاهسازی افراد جامعه از طریق برنامههای ارتقای سلامت و یا رسانهها توصیه میشود. واژههای کلیدی: سواد سلامت؛ وضعیت سلامت؛ خدمات سلامت؛ بهرهمندی
مقاله پژوهشی
مهدی یوسفی؛ عباس عصاری آرانی؛ بهرام سحابی؛ انوشیروان کاظم نژاد؛ سمیه فضائلی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 876-886
چکیده
مقدمه: نفوذ فنآوری اطلاعات و ارتباطات در حوزهی سلامت و توانمندیهای چشمگیر آن، در کنار امکان افزایش کارایی ارایهی خدمات و کاهش هزینهها، موجب توجه روزافزون به این فنآوریها برای مقاصد مختلف شده است. بر این اساس تعیین تأثیر توسعهی سلامت الکترونیک بر کاهش مخارج سلامت خانوارها هدفی است که مقالهی فعلی به آن پرداخته است. ...
بیشتر
مقدمه: نفوذ فنآوری اطلاعات و ارتباطات در حوزهی سلامت و توانمندیهای چشمگیر آن، در کنار امکان افزایش کارایی ارایهی خدمات و کاهش هزینهها، موجب توجه روزافزون به این فنآوریها برای مقاصد مختلف شده است. بر این اساس تعیین تأثیر توسعهی سلامت الکترونیک بر کاهش مخارج سلامت خانوارها هدفی است که مقالهی فعلی به آن پرداخته است. روش بررسی: مطالعهی توصیفی- کاربردی فعلی در دو مرحله در سال 1391 صورت گرفت که در مرحلهی اول با استفاده از روش کیفی مصاحبه با 93 خانوار از 8 استان کشور براساس چهار سطح شاخص توسعهی انسانی، به شناسایی اجزای مختلف مخارج سلامت خانوارها پرداخته شد و در مرحلهی بعد با استفاده از پانل نخبگان و با تحلیل محتوایی اجزای شناسایی شده، تأثیر توسعهی سلامت الکترونیک بر هر یک از اجزای مخارج سلامت خانوار بررسی و اجزا در سه دستهی مستقیم، غیرمستقیم و بدون تأثیر دستهبندی شد. یافتهها: در مرحلهی اول مطالعه تعداد 73 نوع هزینهی سلامت خانوار شناسایی شد که در مرحله بعد تعداد 27 نوع از این هزینهها بهعنوان مواردی تشخیص داده شد که توسعهی سلامت الکترونیک، می تواند بهصورت مستقیم آنها را کاهش دهد. از بین این موارد سلامت الکترونیک، بیشترین ظرفیت را برای کاهش هزینههای ایاب و ذهاب، اسکان، تغییر شغل و استرس ناشی از تلف شدن وقت دارد. نتیجهگیری: توسعهی سلامت الکترونیک میتواند بهعنوان یک راهبرد مناسب جهت کاهش سهم مردم از هزینههای سلامت در نظر گرفته شود، البته ایجاد زیرساختهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات و همکاری بین بخشی برای بهرهمندی از نتایج این راهبرد، ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: مخارج سلامت؛ فنآوری اطلاعات سلامت؛ سلامت الکترونیک
مقاله پژوهشی
مجید داوری؛ تام والی؛ آلن هی کاکس
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، صفحه 887-900
چکیده
مقدمه: ورود فنآوریهای نوین و گرانقیمت، بیماریهای مزمن و افزایش انتظارات مردم از نظامهای سلامت در سراسر دنیا، هزینههای بهداشت و درمان را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در دهههای اخیر برنامههای ارزیابی فنآوری سلامت HTA (Health Technology Assessment) برای بهبود کارآمدی منابع مورد استفاده در نظامهای سلامت کشورهای مختلف بهطور ...
بیشتر
مقدمه: ورود فنآوریهای نوین و گرانقیمت، بیماریهای مزمن و افزایش انتظارات مردم از نظامهای سلامت در سراسر دنیا، هزینههای بهداشت و درمان را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در دهههای اخیر برنامههای ارزیابی فنآوری سلامت HTA (Health Technology Assessment) برای بهبود کارآمدی منابع مورد استفاده در نظامهای سلامت کشورهای مختلف بهطور روزافزونی بهکار گرفته شدهاند. هدف این مطالعه ارزیابی نیاز به یک نظام HTA متناسب با ویژگیهای نظام سلامت ایران بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی نیازسنجی است که در چهار مرحله در سال 1386 انجام شده و برای انجام آن از ترکیب چند روش شامل مرور متون، مصاحبه و بررسی اسناد بالادستی کشور استفاده شده است. در مرحلهی اول، بهمنظور شناخت چالشهای بخشهای مختلف نظام سلامت ایران، مرور متون و مصاحبه با افراد کلیدی در سال 1386 هجری- شمسی انجام شد. در مرحلهی دوم منشا مشکلات مورد بررسی قرار گرفت. شناخت مفهوم، فلسفه، و هدف یک نظام ارزیابی فنآوری سلامت، بهعنوان یکی از راهحلهای ممکن برای غلبه بر چالشهای نظام سلامت ایران در مرحلهی سوم مورد مطالعه قرار گرفت. در مرحلهی چهارم اولویت استقرار HTA برای ایران با توجه به چالشهای فعلی آن مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: مرور متون و 38 مصاحبه با افراد خبره نشان دادند که نظام سلامت کشور در حال حاضر در بخشهای مختلف خود با مشکلات جدی و متعددی از نظر اثربخشی، کارآمدی و عدالت مواجه است. ریشهی اصلی چالشهای موجود در ساختار و سیاستگزاری نظام سلامت میباشد. مرور متون مربوط به HTA نشان داد که هدف از راهاندازی آن بهبود تصمیمات مدیران و تصمیمگیران نظام سلامت برای ارتقای کیفیت، کارآمدی و عدالت بوده است. نتیجهگیری: انجام اصلاحات و برطرف کردن منشا ناکارآمدیها و بیعدالتیها در نظام سلامت (سیاستها و برنامهها)، علاوه بر اینکه میتواند بستر مناسبی برای استقرار یک نظام HTA مؤثر باشد، میتواند به میزان بسیار بیشتری کارآمدی نظام سلامت کشور را بهبود بخشیده و بنابراین هزینه- اثربخشتر باشد. برای اطمینان از موفقیت چنین اصلاحاتی لازم است سیاستها و برنامهها را بر شواهد مبتنی نمود. واژههای کلیدی: فنآوری سلامت؛ سیستمهای مراقبت سلامت؛ کارایی؛ ایران