ایندکس
ایندکس مجله
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
نامه به سردبیر
پژمان عقدک
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396
مقاله پژوهشی
زهرا میدانی؛ محمد امین عصاری؛ سید غلامعباس موسوی؛ علی عطایی اندزق
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، صفحه 187-193
چکیده
مقدمه: امنیت سیستم شامل مجموعهای از حفاظتهای امنیتی مرتبط با نرمافزار، سختافزار، کارکنان و سیاستهای سازمانی میباشد که از سیستمهای اطلاعاتی در برابر تهدیدات داخلی و خارجی محافظت میکند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی امنیت سیستمهای اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information Systems) در سه حوزه امنیت مدیریتی، فیزیکی و فنی انجام شد.روش ...
بیشتر
مقدمه: امنیت سیستم شامل مجموعهای از حفاظتهای امنیتی مرتبط با نرمافزار، سختافزار، کارکنان و سیاستهای سازمانی میباشد که از سیستمهای اطلاعاتی در برابر تهدیدات داخلی و خارجی محافظت میکند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی امنیت سیستمهای اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information Systems) در سه حوزه امنیت مدیریتی، فیزیکی و فنی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی- توصیفی و جامعه پژوهش شامل چهار بیمارستان آموزشی دولتی از مناطق مختلف کشور بود که هر کدام HIS متفاوتی داشتند. دادهها با استفاده از چکلیستی مشتمل بر 134 سؤال جمعآوری گردید. به منظور طراحی چکلیست، ابتدا معیارهای امنیتی لازم از روی استانداردهای امنیتی شناسایی و سپس الزامات امنیت HIS با استفاده از تکنیک Delphi اصلاح شده در سه حیطه امنیت مدیریتی، فیزیکی و فنی تعیین شد. پاسخ هر یک از سؤالات چکلیست به صورت بله (نمره 1) و خیر (نمره صفر) در نظر گرفته شد. سطوح امنیتی HIS نیز از صفر تا 100 درصد و در پنج سطح خیلی پایین تا خیلی بالا تعیین گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: امنیت مدیریتی HIS در بیمارستانهای مورد بررسی با 8/31 درصد و امنیت فیزیکی با 0/25 درصد در سطح پایینی قرار داشت. امنیت فنی HIS نیز در بیمارستانها با 6/42 درصد، در سطح متوسطی بود.نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر با آشکار ساختن نقاط ضعف امنیت HIS، بستر مناسبی را برای مدیران بخشهای مدیریت اطلاعات سلامت و فنآوری اطلاعات بیمارستانها فراهم میآورد تا در زمینه تدوین خطمشیها، آموزش کاربران، کنترل دسترسی، مدیریت خطر و سایر ابعاد استانداردهای مدیریتی و فیزیکی اقدامات اصلاحی مناسبی را اجرا نمایند.
مقاله پژوهشی
اعظم السادات هاشمی؛ لیلا ریاحی؛ لیلا نظریمنش
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، صفحه 194-198
چکیده
مقدمه: ثبت کامل و به موقع پرونده پزشکی بیماران، نقش مهمی در بهبود فعالیتهای درمانی، آموزشی، پژوهشی و قانونی دارد. پرونده ناقص، انعکاس دهنده مراقبت و درمان ناقص است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای دستورالعمل نحوه تکمیل پرونده بیماران توسط پزشکان بر میزان نواقص پروندههای پزشکی بیمارستان ضیائیان تهران صورت گرفت.روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: ثبت کامل و به موقع پرونده پزشکی بیماران، نقش مهمی در بهبود فعالیتهای درمانی، آموزشی، پژوهشی و قانونی دارد. پرونده ناقص، انعکاس دهنده مراقبت و درمان ناقص است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای دستورالعمل نحوه تکمیل پرونده بیماران توسط پزشکان بر میزان نواقص پروندههای پزشکی بیمارستان ضیائیان تهران صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی- کاربردی بود که به صورت گذشتهنگر در سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش را 2413 پرونده پزشکی در ماههای مرداد و آذر تشکیل داد. نمونهها شامل 324 پرونده ناقص مرداد ماه (قبل از مداخله) و 288 پرونده ناقص آذر ماه (بعد از مداخله) بود. جهت جمعآوری اطلاعات، از چکلیست ممیزی اوراق پرونده استفاده گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون Wilcoxon مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نواقص پروندههای پزشکی قبل و بعد از مداخله به ترتیب 4/12 و 9/9 درصد به دست آمد. تأثیر معنیدار مداخله آموزشی در کاهش نواقص پرونده در فرم پذیرش و خلاصه ترخیص (012/0 = P)، درخواست مشاوره (048/0 = P)، گزارش عمل جراحی (001/0 > P)، خلاصه پرونده (001/0 = P) و بیهوشی (012/0 = P) مشاهده گردید، اما مداخله تأثیر معنیداری را در کل مستندسازی پروندهها نشان نداد (238/0 = P).نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، به نظر میرسد کاهش نواقص پرونده پزشکی در بیمارستان مورد بررسی معنیدار نبود که این امر میتواند بر روند درمان بیماران، کیفیت انتقال اطلاعات و استفاده در مراجع قانونی تأثیر بگذارد. نتایج پژوهش میتواند برای مسؤولان و مدیران بیمارستان در راستای برنامهریزی بهینه مفید باشد.
مقاله پژوهشی
مریم جهانبخش؛ مجید متینفر؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ اکبر حسنزاده؛ حبیباله نیکافراز
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، صفحه 199-204
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی و از دسته تحقیقات توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1396 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل وبسایتهای 13 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی شهر اصفهان بود. دادهها با استفاده از چکلیستی مشتمل بر 11 معیار اصلی و 69 معیار فرعی جمعآوری گردید و با استفاده از آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین امتیازات کسب شده وبسایتهای بیمارستانهای دولتی و خصوصی در رابطه با 4 معیار اصلی «اطلاعات تماس و راههای دسترسی، خدمات پذیرش و نوبتدهی، ویژگیها، طراحی و روزامدی صفحات و روابط عمومی» وجود داشت، اما بین میانگین امتیازات به دست آمده در 7 معیار دیگر و نیز امتیاز کلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با استفاده از نتایج مطالعه حاضر، مسؤولان این حوزه میتوانند گامهای جدیتری جهت ارایه اطلاعات و خدمات مطلوب به مشتریان بردارند تا برای جلب مشتریان بیشتر و افزایش رضایتمندی آنها وارد رقابت سازنده با یکدیگر شوند.
مقاله پژوهشی
سید عبدالحسین موسوی ریگی؛ مژده دراهکی؛ سعید ابراهیمی
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، صفحه 205-210
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت بخش اورژانس به عنوان قلب سیستمهای بهداشتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تخصیص بند 3 دستورالعمل برنامه تحول نظام سلامت به حضور متخصصان مقیم در بیمارستانهای دولتی، تلاش میکند که مردم خدمات به هنگامی را دریافت نمایند. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه شاخصهای عملکردی بخش اورژانس قبل و بعد از استقرار ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت بخش اورژانس به عنوان قلب سیستمهای بهداشتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تخصیص بند 3 دستورالعمل برنامه تحول نظام سلامت به حضور متخصصان مقیم در بیمارستانهای دولتی، تلاش میکند که مردم خدمات به هنگامی را دریافت نمایند. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه شاخصهای عملکردی بخش اورژانس قبل و بعد از استقرار متخصصان مقیم در اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود.روش بررسی: این تحقیق از نوع کاربردی بود و به صورت توصیفی- تحلیلی در سال 1394 در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گرفت. به منظور جمعآوری دادهها، آمار مربوط به شاخصهای عملکردی اورژانس طی سالهای 1392 و 1393، با مراجعه به معاونت درمان استخراج گردید. دادهها با استفاده از آزمون Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تفاوت شاخصها به صورت توصیفی ارایه شد.یافتهها: تفاوت معنیداری در میانگین درصد شاخصهای «بیماران تعیین تکلیف شده ظرف مدت 6 ساعت، خروج بیماران از اورژانس کمتر از 12ساعت، ترک با رضایت شخصی و مدت زمان تریاژ در اورژانس» مشاهده شد (050/0 > P)، اما تغییرات میانگین شاخص درصد احیای ناموفق از لحاظ آماری معنیدار نبود.نتیجهگیری: برنامه حضور متخصصان مقیم در بیمارستانها، باعث بهبود شاخصهای عملکردی اورژانس میشود و در صورت تداوم و اصلاح مستمر آن میتواند منجر به ارتقای سایر شاخصهای بیمارستانی و در نهایت، ارتقای سلامت جامعه گردد.
مقاله پژوهشی
زهرا مجردی؛ مرضیه مظفری
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، صفحه 211-216
چکیده
مقدمه: تأمین دارو به عنوان یک کالای استراتژیک، از اهمیت ویژهای در کشور برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف مدیریت موجودی در زنجیره تأمین دارو با استفاده از رویکرد شبیهسازی پویاییهای سیستم صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش به صورت موردی در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد. بدین منظور، زنجیره تأمین داروی Plavix در دو سطح داروخانه و بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: تأمین دارو به عنوان یک کالای استراتژیک، از اهمیت ویژهای در کشور برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف مدیریت موجودی در زنجیره تأمین دارو با استفاده از رویکرد شبیهسازی پویاییهای سیستم صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش به صورت موردی در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد. بدین منظور، زنجیره تأمین داروی Plavix در دو سطح داروخانه و بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا متغیرهای موجودی تعریف و ضمن طراحی حلقههای بازخوردی، روابط ریاضی مرتبط با آنها مدلسازی شد. سپس نمودارهای علی و معلولی CLD (Causal Loop Diagram) و انباشت و جریان SFD (Stock and Flow Diagram) ایجاد گردید. شبیهسازی برای یک دوره سی روزه انجام گرفت.یافتهها: شبیهسازی زنجیره تأمین داروی Plavix در بازه یک ماهه در بیمارستان رضوی، حاکی از افزایش تقاضا و کاهش سطح موجودی بود؛ به طوری که 39 درصد بیماران موفق به دریافت دارو نشدند و در پایان ماه تعداد قابل توجهی موجودی مازاد وجود داشت.نتیجهگیری: مطابق بررسی علی و معلولی انجام شده در مدل شبیهساز، مشکلات موجودی داروی Plavix ناشی از افزایش تقاضا در بازه زمانی مورد بررسی و وجود ناهماهنگی در زنجیره تأمین این دارو در بیمارستان رضوی میباشد. مدل پیشنهاد شده در مطالعه حاضر میتواند سیاستگذاران داروخانه و بیمارستان را جهت دستیابی به پیشبینی دقیق و ایجاد تصمیمات هماهنگ سفارشدهی و نگهداری ذخیره احتیاطی یاری رساند.
مقاله پژوهشی
زهرا کاظمپور؛ مریم ناخدا؛ مهدیه میرزابیگی؛ نادر نقشینه
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، صفحه 217-223
چکیده
مقدمه: کاربران در تعامل با نظامهای بازیابی اطلاعات، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مدلهای ذهنی قرار میگیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رابطه مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وب آنها بود.روش بررسی: در این پژوهش کاربردی، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی مدلهای ذهنی در مرحله کیفی، از تحلیل محتوای کیفی و ابزارهای ...
بیشتر
مقدمه: کاربران در تعامل با نظامهای بازیابی اطلاعات، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مدلهای ذهنی قرار میگیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رابطه مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وب آنها بود.روش بررسی: در این پژوهش کاربردی، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی مدلهای ذهنی در مرحله کیفی، از تحلیل محتوای کیفی و ابزارهای مصاحبه نیمه ساختار یافته، تفکر با صدای بلند و مشاهده استفاده گردید. به منظور بررسی رفتار جستجوی وبی در مرحله کمی، روش تحلیل گزارشهای تراکنش و ابزار مشاهده مورد استفاده قرار گرفت. سپس رابطه مدلهای ذهنی با متغیرهای رفتار جستجوی وبی بررسی شد. جامعه مورد بررسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که 60 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون Kolmogorov-Smirnov و همبستگی Spearman) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در تحقیق حاضر، 14 جزء مدل ذهنی شناسایی گردید. اغلب دانشجویان (55 درصد) مدل ذهنی ساختاری داشتند. همچنین، ارتباط معنیداری بین مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وبی آنها در متغیرهای طول جلسه جستجو، پیچیدگی پرسشهای جستجو و جستجو به زبان طبیعی مشاهده شد.نتیجهگیری: مدلهای ذهنی دانشجویان با برخی متغیرهای رفتار جستجوی وب ارتباط دارد. بنابراین، پژوهش در این زمینه امکان درک بهتر چرایی رفتارهای کاربران در موتورهای جستجو را فراهم میکند و میتواند راهگشای مناسبی برای ارتقای نظامهای بازیابی اطلاعات باشد.
مقاله کوتاه
معصومه انصاری؛ الهام شهدادنژاد؛ مهرداد خالدیان؛ مزده سلاجقه
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، صفحه 224-227
چکیده
مقدمه: سواد سلامت به عنوان توانایی فرد در کسب، تحلیل و درک اطلاعات مورد نیاز جهت اتخاذ تصمیم صحیح در مورد سلامت تعریف میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین سطح سواد سلامت افراد 18 تا 50 ساله مراجعه کننده به کتابخانههای نهاد کتابخانههای عمومی شهر کرمان بود.روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، 375 نفر به عنوان نمونه به روش خوشهبندی انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: سواد سلامت به عنوان توانایی فرد در کسب، تحلیل و درک اطلاعات مورد نیاز جهت اتخاذ تصمیم صحیح در مورد سلامت تعریف میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین سطح سواد سلامت افراد 18 تا 50 ساله مراجعه کننده به کتابخانههای نهاد کتابخانههای عمومی شهر کرمان بود.روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، 375 نفر به عنوان نمونه به روش خوشهبندی انتخاب شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه استاندارد سنجش سواد سلامت ایرانیان با پایایی 89/0 بود. دادهها با استفاده از آزمونهای Independent t و ANOVA یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین سواد سلامت در زیرمؤلفه «دانش» با 9/14 و در زیرمؤلفه «خواندن» با 5/8 به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار را به خود اختصاص داد. 0/24 درصد (90 نفر) از مراجعه کنندگان سواد سلامت کافی، 3/52 درصد (196 نفر) سواد سلامت متوسط و 7/23 درصد (89 نفر) سواد سلامت ضعیفی داشتند. بنابراین، سواد سلامت مراجعه کنندگان به کتابخانههای عمومی شهر کرمان در سطح «متوسط» برآورد شد.نتیجهگیری: با توجه به متوسط بودن سطح سواد سلامت، ایجاد و ارایه محتوای بهداشتی معتبر و روزامد توسط مراکز بهداشتی- درمانی، در ارتقای سواد سلامت افراد جامعه مؤثر خواهد بود.