ایندکس
ایندکس مجله
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
نامه به سردبیر
محسن رضائی آدریانی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396
مقاله پژوهشی
سید علیرضا لوح موسوی؛ مسعود تقوایی؛ محمد رضا وسیلی؛ محمد حسین زارع
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، صفحه 96-102
چکیده
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت یکی از رو به رشدترین و پرسودترین گونههای گردشگری به شمار میرود که جذب گردشگران در این حوزه را به چالشی اساسی برای مدیران و تصمیمگیران تبدیل کرده است. یکی از کاربردیترین روشها جهت جذب گردشگران سلامت، ایجاد دهکدههای سلامت با مزیتهای گوناگون رقابتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و ...
بیشتر
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت یکی از رو به رشدترین و پرسودترین گونههای گردشگری به شمار میرود که جذب گردشگران در این حوزه را به چالشی اساسی برای مدیران و تصمیمگیران تبدیل کرده است. یکی از کاربردیترین روشها جهت جذب گردشگران سلامت، ایجاد دهکدههای سلامت با مزیتهای گوناگون رقابتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با مکانیابی دهکدههای سلامت در سطح استان اصفهان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. در ابتدا از طریق مطالعات میدانی، بررسی ادبیات پژوهش و به کارگیری نظرات خبرگان، معیارها و زیرمعیارهای تأثیرگذار بر مکانیابی دهکدههای سلامت شناسایی گردید. پس از شناسایی معیارها و زیرمعیارهای نهایی، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی شد و خبرگان در حوزه مربوط آن را تکمیل نمودند. در نهایت، رتبهبندی معیارها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) صورت گرفت.یافتهها: از دیدگاه خبرگان، 22 زیرمعیار در قالب شش معیار اصلی «چشمانداز طبیعی، توپوگرافی، اقلیم، اقتصادی، درمانی و کالبدی» بر مکانیابی دهکدههای سلامت تأثیرگذار بود. بر اساس امتیازات لحاظ شده توسط پاسخ دهندگان، عوامل چشمانداز طبیعی با وزن 65/28 درصد، عوامل درمانی با 86/23 درصد و عوامل اقلیمی با 87/16 درصد، به ترتیب مهمترین عوامل مرتبط با مکانیابی دهکدههای سلامت در استان اصفهان را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: علاوه بر سهم بالای استان اصفهان از سایر حوزههای گردشگری، تمرکز بر مکانیابی و توسعه دهکدههای سلامت مبتنی بر عوامل شناسایی شده در پژوهش حاضر، میتواند مزیت رقابتی جدیدی را برای این استان در صنعت گردشگری ایجاد نماید.
مقاله پژوهشی
یوسف مهدیپور؛ جهانپور علیپور؛ افسانه کریمی؛ سعید ابراهیمی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، صفحه 103-109
چکیده
مقاله با عنوان «تمایل پزشکان بیمارستانهای آموزشی زاهدان به استفاده از سلامت الکترونیک» که در سال 1396، شماره 3 دوره 14 مجله مدیریت اطلاعات سلامت منتشر شده بود، به دلیل عدم رعایت اصول اخلاق در انتشار آثار پژوهشی و انتشار مجدد، از آرشیو این مجله حذف شد.
بیشتر
مقاله با عنوان «تمایل پزشکان بیمارستانهای آموزشی زاهدان به استفاده از سلامت الکترونیک» که در سال 1396، شماره 3 دوره 14 مجله مدیریت اطلاعات سلامت منتشر شده بود، به دلیل عدم رعایت اصول اخلاق در انتشار آثار پژوهشی و انتشار مجدد، از آرشیو این مجله حذف شد.
مقاله پژوهشی
یوسف رمضانی؛ فریبرز رحیمنیا
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، صفحه 110-115
چکیده
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد ...
بیشتر
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد بود. بدین ترتیب، با استفاده روش نمونهگیری در دسترس، 160 نفر انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز به وسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و سپس با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: ضریب مسیر نگرش مراجعان به استفاده از اینترنت بر گرایش آنها، 389/0 به دست آمد که تأثیر مثبت و معنیداری را نشان داد. ضریب مسیر سودمندی درک شده و سهولت درک شده توسط مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر نگرش به ترتیب 314/0 و 403/0 محاسبه گردید که بیانگر تأثیر مثبت و معنیداری بود. ضریب مسیر گرایش مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر مراجعه مجدد بیماران برای استفاده از خدمات اینترنتی، 354/0 و نشان دهنده تأثیر مثبت و معنیداری بود. همچنین، یافتههای تحقیق حاضر حاکی از تأثیر مثبت و معنیدار سهولت درک شده بر سودمندی درک شده با ضریب مسیر 563/0 بود.نتیجهگیری: تسهیل امکان استفاده از سیستمهای الکترونیکی و آموزشهایی در خصوص استفاده از این سیستمها، باعث میشود که افراد به جای مراجعه حضوری برای دریافت خدمات، از اینترنت استفاده نمایند و از مزایای آن آگاه و بهرهمند شوند.
مقاله پژوهشی
اکبر مرادی؛ زهرا نصیری
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، صفحه 116-123
چکیده
مقدمه: مراکز درمانی به طور مستقیم در تأمین سلامت فرد و جامعه تأثیر میگذارند و دسترسی سریع و ارزان به این مراکز در جوامع شهری، مهم و ضروری است. بنابراین، بحث مکانیابی مراکز درمانی به گونهای که بتواند در افزایش سطح رفاه ساکنان و تأمین سلامت آنها تأثیر داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو، هدف از انجام پژوهش حاضر، ...
بیشتر
مقدمه: مراکز درمانی به طور مستقیم در تأمین سلامت فرد و جامعه تأثیر میگذارند و دسترسی سریع و ارزان به این مراکز در جوامع شهری، مهم و ضروری است. بنابراین، بحث مکانیابی مراکز درمانی به گونهای که بتواند در افزایش سطح رفاه ساکنان و تأمین سلامت آنها تأثیر داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای مکانهای مناسب و دارای اولویت برای احداث مراکز درمانی جدید در شهر مراغه بود.روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی در سال 1396 در شهر مراغه انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانهای، مشاهدات میدانی و نقشههای کاربری اخذ شده از شهرداری این شهر به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار ArcGIS و نرمافزار الحاقی فرایند تحلیل سلسله مراتبی Analytic hierarchy process (AHP) Expert Choice مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: معیار مجاورت با مراکز مسکونی با وزن 190/0 و فاصله از مراکز درمانی موجود با وزن 150/0، بیشترین تأثیر را در احداث مراکز جدید داشتند. همچنین، با همپوشانی لایههای مربوط به 15 معیار، پهنههای مختلف شامل مکانهای بسیار مناسب، مناسب، نسبتاً مناسب، نامناسب و بسیار نامناسب جهت احداث مراکز درمانی جدید مشخص گردید.نتیجهگیری: مراکز درمانی موجود در شهر مراغه به صورت مناسب توزیع نشدهاند که این موضوع میتواند نقش مؤثری در سلامتی ساکنان مناطق فاقد مراکز درمانی داشته باشد. در این زمینه، قابلیت سیستم اطلاعات جغرافیایی Geographical Information System (GIS) در زمینه مکانیابی مناسب برای مراکز درمانی مشخص شد.
مقاله پژوهشی
هاجر ستوده؛ معصومه روایی؛ مهدیه میرزابیگی؛ زهرا مزارعی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، صفحه 124-129
چکیده
مقدمه: حوزه دگرسنجی با وجود مزایای بسیار برای ارزیابی پژوهش، به دلیل نوپایی و تأثیر از محیط پویای وب، با چالشهایی روبهرو است. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقاط ضعف دگرسنجهها و چالشهای به کارگیری آنها در ارزیابی پژوهش و نمایان ساختن ابعادی از این شاخصها که خود نیازمند ارزیابی است، انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بنیادین ...
بیشتر
مقدمه: حوزه دگرسنجی با وجود مزایای بسیار برای ارزیابی پژوهش، به دلیل نوپایی و تأثیر از محیط پویای وب، با چالشهایی روبهرو است. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقاط ضعف دگرسنجهها و چالشهای به کارگیری آنها در ارزیابی پژوهش و نمایان ساختن ابعادی از این شاخصها که خود نیازمند ارزیابی است، انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بنیادین بود که در آن به کمک روش تحلیل مضمون، محتوای آثار پیرامون تحلیل استنادی و دگرسنجی تحلیل گردید. جمعآوری دادهها، با مرتبطترین آثار آغاز شد و تا مرحله اشباع اطلاعات ادامه یافت. دادهها به کمک روش مقایسهای مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مهمترین چالشهای دگرسنجی عبارت از «احتمال دستکاری شاخصها، عدم تفکیک انگیزههای مثبت و منفی، پوشش نامتوازن منابع، ناسازگاری و ابهام و گوناگونی منابع وب اجتماعی، سوگیری، بیثباتی و نوسان، سرشت متغیر وب اجتماعی، یکسان دانستن ارزش دگرسنجهها، ضعف ابزارها و مبانی نظری و استانداردها، عدم امکان سنجش نوع و زمینه استفاده و در نهایت ضعف در سنجش کیفیت» بود.نتیجهگیری: اگرچه دگرسنجی نقاط قوت منحصر به فرد بسیاری دارد که میتواند تحلیل استنادی را تقویت کند، اما از ضعفهای بنیادینی نیز رنج میبرد که کاربرد محتاطانه و هوشیارانه آن را میطلبد. در غیر این صورت، به کارگیری زودهنگام و شتابزده آن میتواند نتایج ارزیابی پژوهش را تحریف نماید.
مقالات پژوهشی
سید مجید شیرزادی؛ پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ سید جمالالدین طبیبی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، صفحه 130-137
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی ایران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو بخش کلی انجام گرفت. در بخش اول با استفاده از مصاحبه اکتشافی با 11 نفر از متخصصان (6 نفر از متخصصان عرصه بهداشت و درمان و 5 نفر از متخصصان صنعت هتلداری) و بررسی ادبیات پژوهش، مهمترین مؤلفههای ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی استخراج شد. در بخش دوم، دادههای حاصل از بخش اول جهت تدوین مدل ارتقای خدمات هتلینگ بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت و متغیرهای طراحی پرسشنامه پژوهش آماده گردید. مدل از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز برای تحلیل عاملی از طریق توزیع پرسشنامه مذکور میان 960 نفر از بیماران و کارشناسان و متخصصان 10 بیمارستان سطح کشور جمعآوری گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 11 بعد با ارزش ویژه بالاتر از یک شامل «بعد فیزیکی، عملکردی، اقتصادی، انسانی، خدمات رفاه عمومی و بالینی، ایمنی، فرهنگی، شناسایی پرسنل و راهنمای بیمار و خدمات مراقبتی» شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تکبعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، ابعاد عملکردی و شناسایی پرسنل به ترتیب با ضرایب 953/0 و 779/0، بیشترین و کمترین تأثیر را در ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانهای دولتی ایران داشتند.نتیجهگیری: به منظور بهبودی وضعیت هتلینگ بیمارستانهای ایران، ضمن توجه به کلیه ابعاد 11گانه، لازم است بعد عملکردی مورد تأکید بیشتری قرار گیرد و در برنامهریزیهای هتلینگ، کیفیت فنی خدمات سلامت محور مورد بررسی قرار گیرد.
مقاله کوتاه
راحیل قربانینیا؛ علی خضری؛ سپیده کمالی؛ نجمه قربانی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، صفحه 138-141
چکیده
مقدمه: میزان رضایت شغلی پرستاران، نشان دهنده نگرش مثبت یا منفی آنان نسبت به حرفه خودشان است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد و میتواند به طور مستقیم بر کیفیت خدمات پرستاری تأثیرگذار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان رضایتمندی شغلی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان پاستور بم در سال 1394 بود.روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: میزان رضایت شغلی پرستاران، نشان دهنده نگرش مثبت یا منفی آنان نسبت به حرفه خودشان است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد و میتواند به طور مستقیم بر کیفیت خدمات پرستاری تأثیرگذار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان رضایتمندی شغلی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان پاستور بم در سال 1394 بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه را 195 نفر از پرستاران بیمارستان پاستور بم تشکیل داد. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد و دادهها با استفاده از پرسشنامه روا و پایای رضایتسنجی پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA و Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بیشترین میزان رضایت کارکنان پرستاری از آموزشهای داده شده از طرح تحول نظام سلامت (1/42 درصد نسبتاً راضی) و کمترین میزان رضایت آنها از افزایش تعداد مراجعان (1/64 درصد کاملاً ناراضی) بود. نتایج آزمون ANOVA نشان داد که بین تعداد مراجعان، کیفیت فعالیتهای تشخیصی درمانی، نحوه رسیدگی به پیشنهادها و درخواستها، رضایت از برخورد بیماران و همراهان، آموزشهای داده شده و امکانات محل کار با رضایتمندی ارتباط معنیداری وجود داشت (001/0 = P).نتیجهگیری: بسیاری از کارکنان از اجرای طرح تحول رضایت نداشتند و این مسأله بر عملکرد و کیفیت کار پرستاران تأثیر میگذارد. نتایج مطالعه حاضر میتواند برای مدیران و مسؤولان بیمارستان جهت برنامهریزی بهتر برای این گروه استفاده شود.