ایندکس
ایندکس مجله
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
محمد دهقانی؛ یوسف نوشیراوانی؛ کبری شکریزاده بزنجانی؛ آزاده عسگریان
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت میتواند نقش مهمی در اداره این سازمانها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش کیفی و Delphi در سال 1396 انجام گردید. ابتدا مشکلات بخش مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت میتواند نقش مهمی در اداره این سازمانها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش کیفی و Delphi در سال 1396 انجام گردید. ابتدا مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن با استفاده از روش تحلیل مقایسه مداوم استخراج گردید. سپس اعتبار یافتههای به دست آمده با استفاده از تکنیک Delphi و در دو راند مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: از دیدگاه افراد شرکتکننده در تحقیق، مشکلات مربوط به نابرابری سازمانی، ساختمان و محیط کار و قوانین و فرایندها به ترتیب با 89، 86 و 85 درصد، مهمترین چالشهای بخش مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانها بود. اصلیترین دلایل به وجود آمدن این مشکلات نیز عدم وجود نظام صنفی (95 درصد) و امور مالی (92 درصد) بود.نتیجهگیری: بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها با چالشهای مختلفی مواجه است که علت اصلی آن مربوط به سیاستگذاریهای کلان، فقدان قوانین و نگرش مدیران بیمارستان به این بخش میباشد.
مقاله پژوهشی
آزیتا بالاغفاری؛ عافیه پنق؛ پریسا صادقی طوسی؛ شقایق بای
چکیده
مقدمه: هدف از توسعه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، ارتقای سرویس مکانیزه اطلاعات بیمار میباشد که به منظور ارتقای اثربخشی و عملکرد مطلوب خدمات، طراحی میشود. در این راستا، استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت، نقش بسزایی را در اتخاذ تصمیمات و تعیین استراتژی توسط مدیران ایفا مینماید.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود و ...
بیشتر
مقدمه: هدف از توسعه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، ارتقای سرویس مکانیزه اطلاعات بیمار میباشد که به منظور ارتقای اثربخشی و عملکرد مطلوب خدمات، طراحی میشود. در این راستا، استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت، نقش بسزایی را در اتخاذ تصمیمات و تعیین استراتژی توسط مدیران ایفا مینماید.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود و به صورت موردی در مرکز آموزشی- درمانی بوعلی سینای شهر ساری در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری مطالعه را 111 نفر از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی آن مرکز تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 9 مؤلفه (78 عامل) بود. دادهها در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تحلیل وضعیت عوامل مؤثر بر مهندسی مجدد از دیدگاه کاربران نشان داد که سطح وضعیت مؤلفهها، 8/65 درصد متوسط، 8/19 درصد نامطلوب و 4/10 درصد مطلوب بود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده برای مدیران در سطوح مختلف جهت بهبود عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در راستای استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت قابل استفاده است.
مقاله پژوهشی
مسعود فردوسی؛ مریم براتی؛ محمدرضا رضایتمند
چکیده
مقدمه: نقص سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، منجر به عدم وصول درامد بیش از 30 درصد خدمات ارایه شده میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط اتلاف اطلاعات و اسناد پزشکی در طرح تحول سلامت و ارایه راهکار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و تحلیل محتوا بود. به منظور شناسایی اتلاف منابع بیمارستانی و راهکارهای کاهش هزینه، پایگاههای ...
بیشتر
مقدمه: نقص سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، منجر به عدم وصول درامد بیش از 30 درصد خدمات ارایه شده میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط اتلاف اطلاعات و اسناد پزشکی در طرح تحول سلامت و ارایه راهکار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و تحلیل محتوا بود. به منظور شناسایی اتلاف منابع بیمارستانی و راهکارهای کاهش هزینه، پایگاههای PubMed، Irandoc، Scientific Information Database (SID)، Google Scholar و Magiran با استفاده از کلید واژههای «اتلاف، اطلاعات، اسناد، هزینه و کاهش هزینه، طرح تحول سلامت» مورد جستجو قرار گرفت و مقالات مرتبط استخراج گردید. برای تأیید و دستهبندی اتلاف از تکنیک گروه اسمی و جهت تأیید راهکارها از بحث گروهی متمرکز استفاده شد.یافتهها: مهمترین نقاط اتلاف شناسایی شده در حوزه اطلاعات و اسناد پزشکی بیمارستان شامل «الزامات اداری تکراری و ناهماهنگ، پراکنده بودن اطلاعات بیماران و افزایش کسورات بیمهها» و مهمترین راهکارهای کاهش هزینه شامل «ترسیم مسیر درست حرکت داده از بیمارستان تا سطح وزارت، ایجاد نرمافزار استاندارد برای تأیید صلاحیت و اوضاع مطالبات، برنامههای الکترونیک بیمار محور و کاهش کسورات بیمهای» بود.نتیجهگیری: اطلاعات و اسناد پزشکی، مبنای تصمیمات مدیران بیمارستانی میباشد. از آنجا که امروزه اهمیت مدیریت مالی بسیار بیشتر از قبل شده است و با توجه به محدودیت منابع، به نظر میرسد که میدان مانور مدیران برای مدیریت مصرف، کاهش هزینهها از طریق حذف یا کاهش اتلاف منابع است.
مقاله پژوهشی
رضا خدیوی؛ محمدرضا رضایتمند؛ حسین بانک؛ علی اعتصامپور؛ نیما قاسمی
چکیده
مقدمه: طرح تحول سلامت با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، در سال ۱۳۹۳ اجرا گردید. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هزینههای مستقیم خدمات سلامت، قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه که از نوع توصیفی- پیمایشی بود، با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود در سازمانهای بیمهگر منتخب استان اصفهان (سازمان ...
بیشتر
مقدمه: طرح تحول سلامت با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، در سال ۱۳۹۳ اجرا گردید. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هزینههای مستقیم خدمات سلامت، قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه که از نوع توصیفی- پیمایشی بود، با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود در سازمانهای بیمهگر منتخب استان اصفهان (سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان بیمه تأمین اجتماعی) و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کلیه دادههای مربوط به هزینههای مستقیم سلامت که در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ هزینه شده بود، با استفاده از چکلیست محقق ساخته جمعآوری گردید و در نهایت، در نرمافزار Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: پس از اجرای طرح تحول سلامت، هزینهها به میزان 49 درصد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 130 درصد در بیمه سلامت، 118 درصد در سازمان تأمین اجتماعی و در مجموع، 92 درصد افزایش داشت.نتیجهگیری: به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، هزینههای مستقیم سازمانهای بیمهگر منتخب و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزایش یافت. بنابراین، پیشنهاد میگردد در صورت تداوم اجرای این طرح، فاز بعدی آن در ارتباط با راهکارهای کنترل هزینههای مستقیم سلامت اجرا گردد.
مقاله پژوهشی
زهرا رستمى؛ امیر اشکان نصیریپور
چکیده
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط ...
بیشتر
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط به کسورات بیمهای 50288 پرونده بستری سال 1392 و 51699 پرونده بستری سال 1394 تحت پوشش بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) به کمک گزارشهای کارشناسان واحد فنآوری اطلاعات و گزارشهای مالی سیستم اطلاعات سلامت در قالب فایلهای الکترونیکی جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای t و Paired t در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نسبت کسورات به درامد بیمارستان در سال 1394 نسبت به سال 1392 کاهش معنیداری را نشان داد (010/0 = P). این کاهش در نسبت کسورات به درامد خدمات ویزیت، بیهوشی، جراحی، هزینه تخت و خدمات پاراکلینیک مشاهده شد. حجم خدمات پاراکلینیک، مشاوره، بیهوشی، جراحی و کل خدمات پس از طرح تحول نظام سلامت افزایش معنیداری داشت.نتیجهگیری: کسورات بیمهای مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش یافت. بیشترین افزایش کسورات در خدمات پاراکلینیکی بیمه تأمین اجتماعی مشاهده گردید. علت این امر را میتوان به بالا بودن حجم اسناد این بیمه یا نامساوی بودن مراجعان تحت پوشش بیمهها نسبت داد. با این وجود، بهتر است علل کسورات به تفکیک بیمهها مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی جهت کاهش کسورات بیمه تأمین اجتماعی ارایه گردد.
مقاله پژوهشی
فاطمه زندیان؛ فاطمه ولیپور؛ محمد حسنزاده
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی میتواند برای طیفی از مشکلات سلامت روانی استفاده شود. زندانیان از جمله گروههای نیازمند توجه از نظر سلامت روانی میباشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب درمانی بر سلامت روانی زنان زندانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی بود. جامعه تحقیق را کلیه زندانیان ندامتگاه زنان شهر ری و نمونهها را 30 ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی میتواند برای طیفی از مشکلات سلامت روانی استفاده شود. زندانیان از جمله گروههای نیازمند توجه از نظر سلامت روانی میباشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب درمانی بر سلامت روانی زنان زندانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی بود. جامعه تحقیق را کلیه زندانیان ندامتگاه زنان شهر ری و نمونهها را 30 نفر از آنان تشکیل داد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله شامل 10 جلسه کتابدرمانی در طول یک ماه بود که برای گروه آزمون اجرا گردید. سلامت روانی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازهگیری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی 28-GHQ (28-General Health Questionnaire) بود. دادهها با استفاده از آزمون Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: پس از انجام مداخله، تفاوت معنیداری در نمره کلی سلامت روانی بین دو گروه آزمون و شاهد به نفع گروه آزمون وجود داشت (023/0 = P). همچنین، نمرات گروه آزمون در خرده مقیاسهای علایم جسمانی و اضطراب به طور معنیداری پایینتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: کتابدرمانی توانست سلامت روانی زنان زندانی را بهبود بخشد. نتایج به دست آمده میتواند برای استفاده کتابداران بالینی و گروههای مداخلهکننده در حوزه سلامت روان مفید باشد.
مقاله مروری نقلی
شیوا مافی مردای؛ لیلا دشمنگیر؛ ندا کبیری
چکیده
نظام سلامت کشورهای مختلف در جهت به کارگیری پزشکی از راه دور با چالشها و فرصتهای متعددی روبهرو میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین فرصتها و چالشهای پیش روی نظام سلامت کشورهای مختلف در به کارگیری فنآوری پزشکی از راه دور بود. در این مطالعه بر اساس راهبرد جستجو، پایگاههای دادهای داخلی و خارجی در بازه زمانی ژانویه 2000 تا ...
بیشتر
نظام سلامت کشورهای مختلف در جهت به کارگیری پزشکی از راه دور با چالشها و فرصتهای متعددی روبهرو میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین فرصتها و چالشهای پیش روی نظام سلامت کشورهای مختلف در به کارگیری فنآوری پزشکی از راه دور بود. در این مطالعه بر اساس راهبرد جستجو، پایگاههای دادهای داخلی و خارجی در بازه زمانی ژانویه 2000 تا ژانویه 2018 جستجو گردید و در مرحله نهایی، تجزیه و تحلیل بر روی 24 مقاله منتخب شناسایی شده صورت گرفت. به کارگیری فنآوری پزشکی از راه دور با چالشهای عمدهای در رابطه با زیرساختهای ارتباطی- اطلاعاتی، تجارت الکترونیک، امنیتی، بهداشتی- درمانی، استانداردها، قوانین و مقررات و آموزش مواجه بود. با وجود چالشهای مذکور، فرصتهای قابل توجهی به ویژه در ارتباط با همهگیر شدن فنآوری ارتباطات و اطلاعات، فراهم شدن دسترسی همگانی به اطلاعات بهروز و از بین رفتن شکافهای فنآوری به واسطه بروز پدیده جهانی شدن فراهم شده است که میتواند راهگشای مناسبی برای حذف چالشهای مذکور باشد.
مقاله مروری نظام مند
بهزاد انجذاب؛ شهناز نایبزاده؛ سید حسن حاتمینسب
چکیده
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را جهت اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی ارایه نموده است. سازمانها و مراکز خدمات بهداشتی نیز به عنوان عامل اصلی این برنامهها، نقش مهمی در استفاده از این ابزارها دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متون منتشر شده برای شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را جهت اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی ارایه نموده است. سازمانها و مراکز خدمات بهداشتی نیز به عنوان عامل اصلی این برنامهها، نقش مهمی در استفاده از این ابزارها دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متون منتشر شده برای شناسایی فرصتها و چالشهای پیش رو در استفاده از شبکههای اجتماعی در سازمانهای بهداشتی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری نظاممند، به بررسی مقالات چاپ شده بین ژانویه سال 2008 تا جولای سال 2018 با استفاده از کلید واژههای مرتبط در پایگاههای دادهای Emerald، ScienceDirect، Springer، Wiley، Magiran، SID، Irandoc و PubMed پرداخت.یافتهها: 15 فرصت و 6 چالش برای سازمانهای بهداشتی شناسایی گردید. فرصتهای پیش روی سازمانها شامل «ایجاد حمایت اطلاعاتی، ایجاد حمایت اجتماعی، جستجو برای حمایت ابزاری، کاهش هزینههای سازمان، ایجاد رضایت در بیماران، پایش مخاطبان به صورت بیدرنگ، دسترسی به فضایی جدید برای ارتباط با مخاطبان، آموزش مخاطبان، برندسازی، مدیریت دانش، افزایش دسترسی به مخاطبان خاص، تشویق در تغییر رفتار، ارتباط مستقیم با مخاطبان، ارتباط فوری با مخاطبان و شناسایی فرصتهای بهبود کیفیت در سازمان» و چالشهای پیش رو شامل «اکتفا به رابطه یکطرفه، کمبود تخصص در حوزه فنآوری اطلاعات و نحوه تعامل با مخاطبان، حراست از حریم خصوصی مخاطبان، محدودیت در استنباط نقطه نظر عامه مردم، کامنتهای منفی بیماران و در نهایت، دنبال شدن بیشتر توسط سازمانها دیگر تا افراد» بود.نتیجهگیری: توجه به شناسایی فرصتها و چالشهای مطرح شده، امکان برنامهریزی و بهرهبرداری مطلوبتر از این شبکهها توسط سیاستگذاران و مدیران سازمانهای بهداشتی را فراهم مینماید.