روح اله قائدامینی اسدآبادی؛ احمد عامریون؛ شهرام توفیقی؛ فاطمه عزیزیان؛ اعظم فیاضی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 479-489
چکیده
مقدمه: یکی از انواع سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی، سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیمگیری (Decision support information system یا DSIS) است. این سیستم، از مدلهای تصمیمگیری و پایگاه دادههای خاص برای تهیهی اطلاعات در جهت پشتیبانی از تصمیمات نیمه ساخت یافته یا ساخت نیافته استفاده میکند. هدف این پژوهش، طراحی مدل سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیم برای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از انواع سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی، سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیمگیری (Decision support information system یا DSIS) است. این سیستم، از مدلهای تصمیمگیری و پایگاه دادههای خاص برای تهیهی اطلاعات در جهت پشتیبانی از تصمیمات نیمه ساخت یافته یا ساخت نیافته استفاده میکند. هدف این پژوهش، طراحی مدل سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیم برای بیمارستان هیأت امنایی آیتاله کاشانی شهرکرد بود.
روش بررسی: این مطالعه اکتشافی و مدلسازی در سال 1389 و در بیمارستان هیأت امنایی آیتاله کاشانی شهرکرد انجام شد. جامعه پژوهش، 30 نفر از اعضای هیأت مدیره و سرپرستان بیمارستان بودند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه 42 سؤالی محقق ساختی که روایی و پایایی آن (آزمون 85 درصد) مورد تأیید استادان فن قرار گرفت و مصاحبه و مشاهده استفاده شد. دادهها با استفاده از اصول تحلیل سیستمها و مدیریت، تحلیل ریاضی و با استفاده از فنون پژوهش عملیات تحلیل شد.
یافتهها: طبق بررسی صورت گرفته، اطلاعات کامل در مورد شناخت سازمان و محیط سازمانی، نمودار معماری اطلاعات، الگوی تصمیمگیری هیأت مدیره و مسؤولین بیمارستان، تعیین مدلهای ریاضی و سایر مدلهای تصمیمگیری آنان به دست آمد و مدل سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیم برای بیمارستان هیأت امنایی آیتاله کاشانی شهرکرد طراحی گردید.
نتیجهگیری: نمودار معماری اطلاعات بیمارستان در مقایسه با پژوهشهای انجام شده تفاوت چندانی ندارد؛ اما استفاده از مدل DSIS و خروجیهای آن با استفاده از فنون پژوهش عملیات، الگوهای ریاضی و سایر الگوهای مناسب به نتایجی تبدیل خواهند شد که هیأت مدیره بیمارستان را در اتخاذ تصمیم خود حمایت و پشتیبانی میکند.
سودابه وطن خواه؛ محمد رضا ملکی؛ شهرام توفیقی؛ امید براتی؛ سیما رفیعی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
در اغلب کشورها بخش دولتی ارایه دهندهی خدمات سلامت، دچار چالشها و کاستیهای فراوانی بوده و از کارایی پایینی برخوردار است. یکی از راهکارهای اصلی حل معضلات نظام سلامت، واگذاری خدمات مختلف در قالب پیمان مدیریت میباشد. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تجارب کشورهای منتخب در خصوص به کارگیری پیمان مدیریت بود. همچنین در کنار آن به بیان اشکال ...
بیشتر
در اغلب کشورها بخش دولتی ارایه دهندهی خدمات سلامت، دچار چالشها و کاستیهای فراوانی بوده و از کارایی پایینی برخوردار است. یکی از راهکارهای اصلی حل معضلات نظام سلامت، واگذاری خدمات مختلف در قالب پیمان مدیریت میباشد. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تجارب کشورهای منتخب در خصوص به کارگیری پیمان مدیریت بود. همچنین در کنار آن به بیان اشکال مختلف عقد قرارداد، خدمات مورد قرارداد، اثرات عقد قرارداد روی فاکتورهای مورد مطالعه، نحوهی کنترل و پایش قراردادها و شیوههای پرداخت در پیمانهای مدیریت پرداخته شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعهی مروری بود که طی آن دادههای مربوط به موضوع تحقیق از کشورهای منتخب (انگلستان، هند، نیوزیلند و ایران) با استفاده از پایگاه دادهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت جمعآوری شد. متغیرهای مطالعه شامل اشکال عقد قرارداد، خدمات تحت پوشش قرارداد، اثرات عقد قرارداد روی فاکتورهای مورد مطالعه، شیوههای پرداخت در پیمان مدیریت و کنترل و پایش قراردادها بود. روش عمدهای که در کشورهای مورد مطالعه برای عقد قرارداد وجود دارد، واگذاری مدیریت (پیمان مدیریت) میباشد. در این روش، اختیار و مسؤولیت مدیریت و ادارهی سازمانهای بهداشت و درمان از دولت به یک مؤسسهی خصوصی واگذار میشود تا این نهاد غیر دولتی، مؤسسهی بهداشتی درمانی را اداره نموده و کلیهی خدمات مورد نیاز را ارایه دهد. مشارکت میان بخش خصوصی و دولتی در حوزهی بهداشت و درمان روز به روز در حال گسترش است. واگذاری مدیریتی یا پیمان مدیریت طی فرایند عقد قرارداد به بخش خصوصی، یکی از مهمترین راههای کارامد برونسپاری خدمات سلامت است، ولی اثربخشی آن نیازمند اعمال کنترل، پایش و نظارت دقیق و همچنین توسعهی مستمر ظرفیت مدیریتی نتیجهبخش در قالب طراحی و تدوین قرارداد دقیق و همه جانبه میباشد تا از کارایی خدماتی که به این شکل ارایه میگردند، اطمینان حاصل شود. واژههای کلیدی: برونسپاری؛ بیمارستانهای دولتی؛ بیمارستانهای خصوصی؛ پیمان مدیریت.
محمد اسماعیل مطلق؛ سیدداود نصرالهپور شیروانی؛ محمدرضا ملکی؛ شهرام توفیقی؛ محمدجواد کبیر؛ ناهید جعفری
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: در دنیای کسب و کار فعلی، بهرهمندی از فنآوری اطلاعاتی یکی از عوامل مهم توسعه و بهبود عملکرد سازمانها محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین برخورداری مدیران و کارشناسان مسؤول معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از فنآوری اطلاعاتی و ارتباط آن با عوامل فردی و سازمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای کسب و کار فعلی، بهرهمندی از فنآوری اطلاعاتی یکی از عوامل مهم توسعه و بهبود عملکرد سازمانها محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین برخورداری مدیران و کارشناسان مسؤول معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از فنآوری اطلاعاتی و ارتباط آن با عوامل فردی و سازمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی در بهار 1389 انجام گرفت. جامعهی پژوهش، مدیران و کارشناسان مسؤول حوزهی ستادی معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند که 13 دانشگاه به صورت طبقهای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاههای منتخب، کلیهی مدیران و کارشناسان مسؤول در دسترس به عنوان نمونهی پژوهش، به صورت سرشماری مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفتند. پرسشنامهی مورد استفاده شامل متغیرهای فردی و سازمانی بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمونهای Chi-square، Fisher's Exact، Spearman، Krukal Wallis و Mann-Whitney استفاده شد. یافتهها: از بین 293 مدیر و کارشناس مسؤول مورد مطالعه، 288 نفر (3/98 درصد) در اطاق کار خود به کامپیوتر سالم و 281 نفر (97 درصد) به اینترنت دسترسی داشتند که میزان رضایت از سرعت اینترنت 30 درصد در سطح زیاد و 46 درصد در سطح متوسط بوده است. 205 نفر (70 درصد) از سیستم اتوماسیون برخوردار بودند. دسترسی به اینترنت با برخورداری از سیستم اتوماسیون رابطهی معنیدار داشت (045/0 ≥ P). سطح رضایت از سرعت اینترنت فقط با تیپبندی دانشگاهها (013/0 ≥ P)، برخورداری از سیستم اتوماسیون (000/0 ≥ P) و سن افراد (143/0- = R، 015/0 = P) رابطهی معنیدار داشت. 220 نفر (75 درصد) دارای پست الکترونیک فعال بودند. نتیجهگیری: با توجه به کمیت بسیار خوب برخورداری از فنآوری اطلاعاتی، پیشنهاد میگردد برای تقویت و توسعهی کیفی آن، برنامههای مداخلهای طراحی و اجرا شود. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ رایانهها؛ اینترنت؛ دانشگاهها.
سید جمالالدین طبیبی؛ شهرام توفیقی؛ جهان آرا ممیخانی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1156-1168
چکیده
مقدمه: در مفهوم جدید روابط سازمانی در دانشکدههای پزشکی، ضروری است چهار مأموریت اصلی اعضای هیأت علمی به صورت یکپارچه و در راستای مأموریتهای دانشگاه، قابل تعریف و قابل جبران خدمت باشد. باید شرایطی فراهم شود که اهداف و مأموریتهای دانشگاه برای تمامی گروههای آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشکده، سهمبندی شود و هر یک نسبت به سهمی ...
بیشتر
مقدمه: در مفهوم جدید روابط سازمانی در دانشکدههای پزشکی، ضروری است چهار مأموریت اصلی اعضای هیأت علمی به صورت یکپارچه و در راستای مأموریتهای دانشگاه، قابل تعریف و قابل جبران خدمت باشد. باید شرایطی فراهم شود که اهداف و مأموریتهای دانشگاه برای تمامی گروههای آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشکده، سهمبندی شود و هر یک نسبت به سهمی که ادا میکنند، پاداش خود را دریافت نمایند. این پژوهش برای تعیین معماری اطلاعات سامانهی اطلاعاتی متناسب با نظام مدیریت مبتنی بر رسالت، به منظور اعمال مدیریت بر رفتار آکادمیک اعضای هیأت علمی دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی و الگوسازی بود که در آن از متدولوژی "طرحریزی بر اساس فعالیتهای سازمان" (Business system planning) برای طراحی معماری اطلاعات، استفاده شده است. ابتدا با مطالعهی الگوهای استقرار نظام مدیریت مبتنی بر رسالت در دانشگاههای مختلف، مأموریت، اهداف و ارزشهای این نظام شناسایی گردید و طی جلسهای با هیأت رئیسهی دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با استفاده از تکنیک گروه اسمی و الگوسازی تفسیری ساختاری (Interpretive structural modeling)، اهداف استقرار نظام پیشگفت در دانشکدهی مورد مطالعه، تعیین و اولویتبندی گردید. این اهداف به عنوان ورودی فاز اول متدولوژی طرحریزی بر اساس فعالیتهای سازمان، مورد استفاده قرار گرفت. سایر دادهها و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای فازهای بعدی از طریق مصاحبه با کارکنان و مسؤولین واحدهای مربوط و مشاهدهی اسناد و فرایندهای کاری به دست آمد. محصول نهایی به دست آمده، معماری اطلاعات نظام مدیریت مبتنی بر رسالت میباشد.
یافتهها: در معماری اطلاعات نظام مدیریت مبتنی بر رسالت برای دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 9 زیرسیستم و ارتباطات بین آنها تحت عناوین مدیریت مأموریتها و هدفها، برنامهریزی فعالیتهای آموزشی، برنامهریزی فعالیتهای پژوهشی، برنامهریزی فعالیتهای اداری و اجتماعی، برنامهریزی فعالیتهای مراقبت از سلامت، توانمندسازی اعضای هیأت علمی و مدیران گروهها و رؤسای بخشها، ارزیابی عملکرد و بازنگری و بهسازی، مدیریت منابع مالی و بودجهریزی مبتنی بر رسالت، حسابداری و تدارکات گروه آموزشی به دست آمد.
نتیجهگیری: استقرار موفق نظام مدیریت مبتنی بر رسالت، وابسته به داشتن سامانهی اطلاعاتی یکپارچهای است که تمام اجزاء و زیرسیستمهای نظام را به طور لازم و کافی پشتیبانی نماید. تحقیق حاضر نشان داد سامانهای که بتواند از این نظام پشتیبانی کند، باید زیرسیستمهایی داشته باشد که پیش از این در هیچ یک از سامانههای متداول اطلاعات مدیریت دیده نشده بود.
سوگند تورانی؛ سید جمالالدین طبیبی؛ شهرام توفیقی؛ نسرین شعربافچیزاده
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: دسترسی عادلانه به خدمات پایهی سلامت با حداقل کیفیت و هزینهی قابل پرداخت حق مسلم هر شهروند است و در هر کشور دولت موظف است که این خدمات را به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان قرار دهد. تجارت بینالمللی خدمات سلامت بر موازنهی بین توزیع عادلانهی این خدمات، ایجاد انگیزه برای افزایش کارایی نظام سلامت و مدیریت منابع محدود مالی ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی عادلانه به خدمات پایهی سلامت با حداقل کیفیت و هزینهی قابل پرداخت حق مسلم هر شهروند است و در هر کشور دولت موظف است که این خدمات را به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان قرار دهد. تجارت بینالمللی خدمات سلامت بر موازنهی بین توزیع عادلانهی این خدمات، ایجاد انگیزه برای افزایش کارایی نظام سلامت و مدیریت منابع محدود مالی دولتها تأثیر قابل توجهی میگذارد و پیامدهای مثبت یا منفی برای نظام سلامت و جامعه به همراه میآورد. در این مقاله ضمن معرفی الگوهای مختلف تجارت خدمات سلامت، به فرصتها و چالشهای حاصل از این نوع تجارت در کشورهای منتخب در منطقهی آسه آن به منظور آشنایی سیاستگذاران و دستاندرکاران صنعت سلامت ایران با این نوع از تجارت و استفاده از آن در تصمیمگیریها و مطالعات آینده پرداخته شده است. روش بررسی: این مقاله حاصل بخشی از یک پژوهش توصیفی- تطبیقی (در مقطع زمانی 89- 1387) و کاربردی در زمینهی تجارت بینالمللی خدمات سلامت است و اطلاعات مورد نیاز در این مقاله از طریق مطالعهی منابع دیجیتال و چاپی گردآوری شده است. جامعهی پژوهش سه کشور عضو «آسه آن» شامل مالزی، سنگاپور و تایلند را در بر گرفته، از دادههای گردآوری شده به منظور ارایهی تصویری کلی از وضعیت تجارت بینالمللی خدمات سلامت در منطقهی فوق و مقایسهی فرصتها و چالشهای این تجارت استفاده شده است. یافتهها: تجارت بینالمللی خدمات سلامت در قالب چهار روش کلی عرضهی برون مرزی خدمات سلامت از راه دور، دریافت خدمات در خارج از کشور (گردشگری سلامت)، حضور تجاری (سرمایهگذاری مستقیم خارجی) و مهاجرت موقت اشخاص حقیقی (متخصصین سلامت) انجام شده در کشورهای مورد مطالعه میباشد و فرصتی برای کسب درآمد ارزی و ارتقای سطح کیفیت خدمات موجود و چالشهایی در زمینهی رقابت با سایر کشورها و نیز در ارتباط با دسترسی و فراهم بودن خدمات مورد نیاز جامعهی تحت پوشش است، در نتیجهی افزایش تقاضای داخلی و کمبود منابع انسانی در بخش سلامت ایجاد میکند. نتیجهگیری: مهمترین چالشهای توسعهی تجارت خدمات سلامت در منطقهی آسه آن، تسریع در اعتبار بخشی مراکز ارایهی خدمات، قابلیت انتقال بیمهها، حمایت از بخش خصوصی، همکاری بخش دولتی و خصوصی و توسعهی تجارت بر اساس مزیتهای نسبی هر کشور در راستای توسعهی بخش سلامت است. واژههای کلیدی: تجارت بینالمللی؛ خدمات سلامت؛ گردشگری پزشکی.
امیر اشکان نصیریپور؛ انیس عباسی؛ شهرام توفیقی؛ ناصر بهنامپور؛ محمودرضا گوهری
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: به منظور ارتقای فرایند ارایهی خدمات درمانی، رعایت حقوق بیماران و ایجاد وحدت رویه در خط مشیهای درمانی، در سال 1382 شاخصهای کیفی ارزشیابی به کلیهی بیمارستانهای کشور ابلاغ گردید. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اجرای دستورالعمل مراقبتهای مدیریت شده و رابطهی استقرار آنها به صورت شاخصهای کیفی ارزشیابی با کیفیت خدمات ...
بیشتر
مقدمه: به منظور ارتقای فرایند ارایهی خدمات درمانی، رعایت حقوق بیماران و ایجاد وحدت رویه در خط مشیهای درمانی، در سال 1382 شاخصهای کیفی ارزشیابی به کلیهی بیمارستانهای کشور ابلاغ گردید. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اجرای دستورالعمل مراقبتهای مدیریت شده و رابطهی استقرار آنها به صورت شاخصهای کیفی ارزشیابی با کیفیت خدمات بیمارستانهای پایلوت دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی تحلیلی بود که بر اساس اطلاعات موجود در پروندههای بیماران، قبل از ابلاغ دستورالعمل مراقبتهای مدیریت شده و بعد از ابلاغ آن، کیفیت خدمات اندازهگیری و نتایج آن با یکدیگر مقایسه شد. جامعهی آماری، پروندههای بیمارانی بود که طی سالهای 1386 و 1381 در بیمارستانهای پایلوت دانشگاه علوم پزشکی گلستان تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند و همچنین پروندهی کلیهی مادران بارداری که در بیمارستانهای مذکور زایمان نموده بودند. حجم نمونه شامل 792 پرونده بود که به روش طبقهای متناسب، انتخاب شدند. دادهها با استفاده از سه نمونه چک لیست و یک فرم اطلاعاتی استاندارد که ابلاغی از سوی وزارت بهداشت بوده است، از اسناد و مدارک پزشکی بیمارستانهای پایلوت جمعآوری شد. دادهها به کمک آزمون آماری 2χ و به وسیلهی نرمافزار آماری 5/16SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: در سال 1381 در 1/5 درصد و در سال 1386 در 1/32 درصد پروندههای مورد بررسی دستورالعمل ارزیابی پیش از اعمال جراحی الکتیو رعایت شده بود که این تغییر از نظر آماری در سطح خطای 05/0 = α معنیدار است (001/0 > P). در سال 1381، در 6/31 درصد و در سال 1386 در 9/44 درصد پروندهها، دستورالعمل آنتی بیوتیک پروفیلاکسی به طور کامل رعایت گردیده بود (001/0 > P). در سال 1381 در 8/77 درصد و در سال 1386 در 1/85 درصد پروندههای مورد بررسی، راهنمای تسکین درد به طور کامل رعایت شده بود (001/0 = P). در سال 1381، در بیمارستانهای مورد مطالعه 49 درصد زایمانها سزارین بود که در سال 1386 به 42 درصد کاهش یافته بود (001/0 > P). بیشترین اندیکاسیون سزارین مربوط به اندیکاسیون سزارین قبلی بود. در کلیهی محورهای مورد مطالعه، بین استقرار شاخصهای کیفی و کیفیت خدمات، رابطهی مثبت و معنیداری وجود داشت.نتیجهگیری: اجرای دستورالعملهای مراقبتهای مدیریت شده تا حدودی منجر به بهبود کیفیت خدمات درمانی گردیده است. با استقرارضمانتهای اجرایی لازم و بازنگریهای مکرر در خصوص دستورالعملهای ارزشیابی کیفی بیمارستانها،کیفیت خدمات افزایش مییابد.واژههای کلیدی: شاخصها؛ کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ ارزشیابی؛ بیمارستانها.
رضا صفدری؛ شهرام توفیقی؛ مرجان قاضی سعیدی؛ آزاده گودینی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
چکیدهبا پیشرفت تکنولوژی در ارایهی خدمات بهداشتی و تخصصی شدن بیشتر فعالیتها، سازمانهای سلامت برای ارایهی بهتر و جبران هزینهها نیاز به به کارگیری و استفاده از روشهای هزینهیابی برای محاسبه درآمد و هزینهها داشتند و برای این منظور در کشورهای توسعه یافته، بیشتر بیمارستانها سیستم محاسبهی هزینهها و تعرفههای خود را ...
بیشتر
چکیدهبا پیشرفت تکنولوژی در ارایهی خدمات بهداشتی و تخصصی شدن بیشتر فعالیتها، سازمانهای سلامت برای ارایهی بهتر و جبران هزینهها نیاز به به کارگیری و استفاده از روشهای هزینهیابی برای محاسبه درآمد و هزینهها داشتند و برای این منظور در کشورهای توسعه یافته، بیشتر بیمارستانها سیستم محاسبهی هزینهها و تعرفههای خود را بر اساس گروههای مرتبط تشخیصی وابسته گذاشتند. بر اساس این روش جدید، بیمارستانها بر طبق گروههای مرتبط تشخیصی وابسته، هزینهها و بهای تمام شده خدمات را در ازای خدمات انجام شده برای بیمار محاسبه کردند.این مقاله از نوع مروری بود و جمعآوری اطلاعات بااستفاده از مستندات چاپی و الکترونیکی مرتبط با موضوع صورت گرفت و با توجه به اینکه گروههای مرتبط تشخیصی به عنوان شناخته شدهترین نظام طبقهبندی بیماری به منظور تسهیل بازپرداخت درمانی بودند، بدین منظور بیمارستانها باید سیستم محاسبهی هزینهها و تعرفههای خود را بر اساس روش گروههای مرتبط تشخیصی وابسته بگذارند و از آن به عنوان ابزاری برای تسهیل بازپرداخت خود استفاده کنند و در این مقاله سعی بر آن است که با تطبیق فرایندهای انجام شده در این زمینه و استفاده از تجارب کشورهای سرامد، مناسبترین روش انتخاب شود و نسبت به پیادهسازی آن در کشور اقدامات لازم صورت پذیرد.واژههای کلیدی: گروههای تشخیص (پرداخت هزینه)؛ هزینه و هزینه سنجی؛ بیمارستانها.
فیض اله اکبری؛ سید مصطفی حسینی؛ ابوالقاسم پوررضا؛ شهرام توفیقی؛ سمانه حیدری
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: در آیندهی نزدیک هیچ عاملی همانند فنآوری اطلاعات قادر به تغییر طرح سازمانها نخواهد بود. پژوهش حاضر گامی در جهت شناخت سطح فنآوری اطلاعات و چگونگی اثر آن بر ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی- تحلیلی است که ...
بیشتر
مقدمه: در آیندهی نزدیک هیچ عاملی همانند فنآوری اطلاعات قادر به تغییر طرح سازمانها نخواهد بود. پژوهش حاضر گامی در جهت شناخت سطح فنآوری اطلاعات و چگونگی اثر آن بر ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی- تحلیلی است که به صورت پیمایشی در سال 1386 انجام شد. جامعهی پژوهش آن را کلیهی اعضای شبکهی تصمیمگیری بیمارستان که دارای پست مدیریتی بودند و نیز متخصصین فنآوری اطلاعات (مسؤولین سایت و یا مسؤول قسمت فنآوری اطلاعات و یا نمایندهی شرکت فنآوری اطلاعات) تشکیل دادند. محیط پژوهش، 10 بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مشاهده، مصاحبه و با استفاده از دو نوع پرسشنامهی Rabinz و CSF صورت گرفت که هر دو پرسشنامه استاندارد و به ثبت رسیده بود. در تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمونهای توزیع نرمال، همبستگی Pearson، رگرسیون خطی و چند متغیره استفاده شد.یافتهها: بین وضعیت کلی فنآوری اطلاعات با تمرکز (01/0 = P) و رسمیت (06/0 = P) ارتباط معنیداری وجود داشت که در اکثر موارد ابعاد پنجگانهی فنآوری اطلاعات، رسمیت و تمرکز را تحت تأثیر قرار داد.نتیجهگیری: با این که نفوذ فنآوری اطلاعات به گونهای نبود که به تحول بنیادین در ساختار بیمارستانهای مورد مطالعه منجر شود، با این حال، فنآوری اطلاعات تأثیرات گستردهای بر دو بعد تمرکز و رسمیت سازمانی داشت.واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)؛ مدیریت بیمارستان.
سیما عجمی؛ شهرام توفیقی؛ ناهید توکلی؛ افسانه عباد سیچانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند و در نهایت استراتژیها تبدیل به فعالیت هر روز کارکنان سازمان میگردد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجفآباد با رویکرد کارت امتیازی متوازن بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1387 در بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) انجام و دادههای مربوط به این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و مطالعه اسناد وارد فرمهای جمعآوری اطلاعات شد. تحلیل یافتهها به این صورت بود که طبق مأموریت بخش مدارک پزشکی بیمارستان در منظرهای تدوین شده برای این بخش، هدفگذاری انجام گرفت و بر اساس سنجههای تعریف شده برای اهداف بخش، هدفها اندازهگیری گردید. سپس نمره کمیت به دست آمده با نمره کمی مورد انتظار از عملکرد تطبیق داده شد که موارد نبود تطابق به دنبال ارایه راهکارها در راستای اصلاح برنامهها، فعالیتها، طرحها و اقدامات تدوین شد. یافتهها: سنجههای بخش مدارک پزشکی در منظر مشتری، رضایت مراجعین پذیرش 82 درصد، رضایت آمار کل 83 درصد و شکایت از بایگانی صفر؛ در منظر فرایندهای داخلی، ارسال گزارش آمار بیمارستان 15 روز، انتظار بیمار در پذیرش 95 دقیقه و جوابگویی به مکاتبه رسمی 20 دقیقه؛ در منظر رشد و یادگیری، سرانه آموزش کارکنان 40 ساعت، کار با اینترنت 10 ساعت در ماه و به کارگیری صحیح سیستم Terminal Digit (TD) 60 درصد و در منظر مالی، کسورات 4/0 درصد، صدور صورتحساب بیمار 6 دقیقه و میزان گردش تخت 4/11 بود.نتیجهگیری: برای دستیابی به رسالت بخش مدارک پزشکی لازم است کیفیت و سرعت خدمات در چهار منظر کارت امتیازی متوازن بهبود یابد واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستانها؛ بیمارستانها.
امیر اشکان نصیریپور؛ شهرام توفیقی؛ رقیه جوانمردی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: امروزه استقرار سامانههای (نظامهای) اطلاعاتی، از جمله سیستم پشتیبان تصمیمگیری به عنوان پشتوانهای برای تصمیمگیری مدیریت کلان سازمان، ضروری میباشد. مشارکت در بهبود نظام تصمیمگیری از طریق امکانسنجی استقرار سیستم پشتیبان تصمیم درحوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی، هدف اصلی این مطالعه بوده است. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: امروزه استقرار سامانههای (نظامهای) اطلاعاتی، از جمله سیستم پشتیبان تصمیمگیری به عنوان پشتوانهای برای تصمیمگیری مدیریت کلان سازمان، ضروری میباشد. مشارکت در بهبود نظام تصمیمگیری از طریق امکانسنجی استقرار سیستم پشتیبان تصمیم درحوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی، هدف اصلی این مطالعه بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی - مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل کارکنان حوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی و ابزار گردآوری دادهها شامل یک پرسشنامه ویک چک لیست بود. پرسشنامه پس از کسب اعتبار علمی، بین 27 نفر از مدیران و معاونین حوزهی مورد مطالعه توزیع و 24 پرسشنامه جمعآوری شد. چک لیست نیز در کلیهی واحدهای محیط پژوهش از طریق مشاهده توسط پژوهشگر تکمیل گردید. دادهها درنرمافزار Excel وارد و درمرحلهی بعد با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی تحلیل شد. یافتهها: میانگین امتیازات امکان استقرار سیستم پشتیبان تصمیم در معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی از بعد عملیاتی 65/3 از 5، از بعد نیروی انسانی 1/3 از 5، از بعد اقتصادی 92/2 از 5 و از بعد فنی 37 از 42 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به وجود زیرساختهای لازم و نیز توان مالی سازمان در جهت استقرار سیستم پشتیبان تصمیم، در صورت برگزاری دورههای آموزشی مربوط برای مدیران و کاربران معاونت درمان، مقاومت آنان نسبت به پذیرش موضوع کاهش و در نتیجه امکان استقرار سیستم افزایش خواهد یافت.واژههای کلیدی: تصمیمگیری؛ تصمیمگیری سازمانی؛ سازمانها (بهداشتی ـ درمانی)؛ نظامهای اطلاعاتی
محمدحسین یارمحمدیان؛ شهرام توفیقی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی؛ طاهره ناصری بوری آبادی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: امروزه تمام حرفهها، به منظور حمایت و پشتیبانی از خطرات متعددی که آنها را احاطه نموده است و نیز به دلیل حفظ ماهیت خود در شرایط رقابتی دنیای امروز، به سوی مدیریت رفع خطرات احتمالی گرایش پیدا کردهاند. تجزیه و تحلیل حالتهای بالقوهی خطا و اثرات ناشی از آن (FMEA)، یکی از انواع تکنیکهای ارزیابی خطر است که در این پژوهش، با هدف شناسایی، ...
بیشتر
مقدمه: امروزه تمام حرفهها، به منظور حمایت و پشتیبانی از خطرات متعددی که آنها را احاطه نموده است و نیز به دلیل حفظ ماهیت خود در شرایط رقابتی دنیای امروز، به سوی مدیریت رفع خطرات احتمالی گرایش پیدا کردهاند. تجزیه و تحلیل حالتهای بالقوهی خطا و اثرات ناشی از آن (FMEA)، یکی از انواع تکنیکهای ارزیابی خطر است که در این پژوهش، با هدف شناسایی، ارزیابی و ارائهی اقدامات مناسب برای کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی فرایندهای کاری بخش مدارک پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی و جامعهی پژوهش نیز بخش مدارک پزشکی بیمارستان الزهرا (س) است. پژوهشگر با مشاهدهی دقیق فرایندها و مصاحبه با کارکنان به ترسیم نمودارهای گردش فرایندهای جاری بخش مدارک پزشکی بیمارستان الزهرا (س) در سال 6-1385 پرداخته است و براساس آنها، فرایندها را به دقت بررسی و سپس با استفاده از تکنیک بحث گروهی متمرکز به تعیین حالتهای بالقوه خطا و اثرات ناشی از آن، تعیین درجات شدت، وقوع، کشف و عدد اولویت خطر پرداخت. به این منظور، پژوهشگر از کاربرگ استاندارد (:Failure Mode & Effects Analysis(FMEA) که توسط پژوهشگران متعددی در حوزهی سلامت سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته و پایایی آن مسجل شده، روایی آن نیز به تأیید استادان صاحبنظر رسیده است بهره جست. پس از مشورت با کارشناسان مجرب حرفهی مدارک پزشکی، اقدامات پیشنهادی به گروه (FDG):Focus Discussion) Group ارائه و بر اساس درجهی اهمیت و قابلیت اجرا به وسیلهی مدیر بخش، اولویتبندی شده و تصمیمات وی بر اساس معیارهای جدول تصمیمگیری موجود در این پژوهش ارزیابی گردید. یافتهها: یافتههای به دست آمده نشانگر آن است که از میان 56 حالت بالقوهی خطا، 24 مورد مربوط به واحد پذیرش و بیشترین مقدار عدد اولویت خطر مربوط به «عدم توانایی کارکنان پذیرش در بازخوانی دستور بستری» بود. نتیجهگیری: تکنیکهایی مانند FMEA که با رویکرد پیشگیرانه و بر پایهی کار گروهی قابل اجرا میباشند، موجب افزایش دقت کارکنان و توجه آنها بر نقاط ضعف حرفهای بالقوه و تلاش برای از بین بردن آنها میشود. واژههای کلیدی: عوامل خطر؛ مدیریت مخاطرات؛ تحلیل جامع؛ تحلیل و اجرای عملکرد؛ بیمارستانها؛ مدارک پزشکی.