طاهره قلی پور؛ احمد شعبانی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 608-614
چکیده
مقدمه: منابع انسانی از ذخایر مهم یک سازمان محسوب میشود. شفافیت نقش میتواند موجب مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر کارها شود. با توجه به اهمیت شفافیت نقش کتابداران، این مطالعه به منظور تعیین رابطهی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی بود که با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: منابع انسانی از ذخایر مهم یک سازمان محسوب میشود. شفافیت نقش میتواند موجب مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر کارها شود. با توجه به اهمیت شفافیت نقش کتابداران، این مطالعه به منظور تعیین رابطهی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با حجم نمونه 105 نفر از بین کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (164 نفر) انجام شد. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه بود. روایی پرسشنامهها با روش روایی محتوا و پایایی آنها با روش Cronbache's alfa coefficient محاسبه و مقادیر ضریب پایایی متغیرهای رضایت شغلی و شفافیت نقش به ترتیب برابر 89/ و 91/ حاصل گردید. به منظورتجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از نرمافزار SPSS، از روشهای آماری Correlation Coefficient، و آزمون One-way ANOVA ، Independent T-test و آزمون LSD post hoc استفاده شد.یافتهها: بر اساس یافتههای مطالعه، همبستگی مثبت و معناداری بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران در کتابخانههای دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان وجود داشت (با مقدار سطح معناداریp=0/001 ). همچنین بین شفافیت نقش کتابداران و مولفههای رضایت شغلی از جمله: ارتباطات (p=0/018)، حقوق و دستمزد (p=0/037)، سرپرستی (p=0/003)، و شرایط کاری (p=0/046) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین شفافیت نقش کتابداران و سایر مولفههای رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری: شفافیت نقش موجب رضایت کارکنان و در نهایت تغییر بینش و نگرش فرد نسبت به وظایف خواهد بود؛ با توجه به اهمیت رضایت شغلی کتابداران، و همبستگی مثبت میان رضایت شغلی و شفافیت نقش آنها، بررسی راهکارهایی جهت افزایش شفافیت نقش کتابداران پیشنهاد میگردد.
محمود کیوان آرا؛ سید حسین واعظی؛ حمید کریمی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 80-87
چکیده
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای ...
بیشتر
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای رفتار شغلی شامل متغیرهای رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری،عدالت محوری، تیم پذیری،کیفیت گرایی و مهارت انسانی پرداخته است. روش بررسی: جامعهیث آماری این پژوهش کارکنان اداره کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان هستند. روش تحقیق آزمایشی و کاربردی بود و جنبهی همبستگی داشت. برای انجام تحقیق و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر بهعنوان نمونه برای آزمون مستقل و30 نفر برای آزمون شاهد انتخاب شدهاند. اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و با استفاده ازنرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای پایایی پرسشنامه از ضریب Coronbach’s alpha با مقدار73% استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون فراوانی، میانگین، میانه، واریانس و آزمون T دو نمونهی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزشهای قرآنی بر شاخصهای رضایت شغلی با میانگین 3/8، مسؤولیتپذیری با میانگین 3/18، عدالت محوری با میانگین 3/22، تیم پذیری با میانگین 8/21، کیفیت گرایی با میانگین 4/21 و مهارت انسانی با میانگین 8/21 بر روی افراد آموزش دیده تأثیرگذار بوده و تفاوت بین گروههای آموزش دیده و آموزش ندیده معنادار بود. بنابراین آموزش قرآنی بر رفتار شغلی کارکنان تأثیر مثبت داشته است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که آموزشهای قرآنی میتواند بر رفتارهای سازمانی مانند رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری، عدالت محوری، تیم پذیری، کیفیت گرایی و مهارت انسانی مؤثر باشد. آموزش میتواند بهعنوان یکی از مؤلفههای تعیین کنندهی رفتار در هر جامعهای مورد توجه قرار گیرد، بهویژه زمانیکه آموزش با عقاید، هنجارهای فرد و با فطرت انسانی منطبق باشد. واژههای کلیدی: آموزشهای قرآنی؛ رفتار شغلی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان؛ بیمه
محمد علی نادی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ هاجر عزیزی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 979-987
چکیده
مقدمه: سازمانها از جمله نهادهای مهم در جهان امروز هستند که کارایی و اثربخشی آنها وابسته به عملکرد نیروی انسانی است. نگرش مثبت نسبت به شغل در بهبود عملکرد نیروی انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت میباشد. یادگیری غیررسمی از جهت تأثیر بر رضایت شغلی مدت زمانی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین یادگیری ...
بیشتر
مقدمه: سازمانها از جمله نهادهای مهم در جهان امروز هستند که کارایی و اثربخشی آنها وابسته به عملکرد نیروی انسانی است. نگرش مثبت نسبت به شغل در بهبود عملکرد نیروی انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت میباشد. یادگیری غیررسمی از جهت تأثیر بر رضایت شغلی مدت زمانی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین یادگیری غیررسمی و مؤلفههای آن با رضایت شغلی در بین پرستاران بیمارستانهای دولتی آموزشی شهر اصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1390 انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی پرستاران شاغل رسمی و پیمانی بیمارستانهای دولتی آموزشی شهر اصفهان به تعداد 785 نفر بود و حجم نمونه براساس جدول تعیین حجم Cohen و همکاران 278 نفر از آنها را شامل میشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی یادگیری غیررسمی Alonderiene و پرسشنامهی رضایت شغلی Warr و همکاران بود که روایی آنها به روش صوری، محتوایی و سازه و پایایی آنها با Cronbach's Alpha بهترتیب به میزان 73/0 و 89/0 محاسبه شد. تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانهی گام به گام) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16انجام گرفت. یافتهها: بین رضایت شغلی با یادگیری غیررسمی (337/0=r)، نیاز به اکتساب (230/0=r)، نگرشهای مثبت پاسخگویان (164/0=r)، تخصیص منابع و زمان (120/0=r) و کسب اطلاعات (303/0=r) رابطهی مثبت و معنیدار وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانهی همزمان نشان داد که نیاز به اکتساب، کسب اطلاعات و نگرشهای مثبت بالادستان توان پیشبینی رضایت شغلی را دارا بوده است که با مشاهدهی رگرسیون گام به گام نیز این ارتباط تأیید شد. به این صورت که کسب اطلاعات، نیاز به اکتساب و نگرشهای مثبت بالادستان نسبت به یادگیری به ترتیب 089/0، 139/0، 167/0 توان پیشبینی رضایت شغلی را دارا بودند. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده، میتوان از طریق بهبود نگرش سرپرستان نسبت به فعالیتهای یادگیری و به وجود آوردن احساس نیاز نسبت به یادگیری در میان پرستاران، رضایت شغلی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان را بهبود بخشید. به نظر میرسد رضایت شغلی بالاتر، خود را در قالب نیاز به اکتساب و کسب اطلاعات و داشتن نگرش مثبت فرادستان نسبت به یادگیری آشکار میکند. واژههای کلیدی: یادگیری؛ رضایت شغلی؛ پرستاران؛ بیمارستانهای آموزشی؛ بیمارستانهای دولتی
علی شائمی برزکی؛ سوسن بهرامی؛ فاطمه حاتم پور آذرخوارانی؛ رضا رادمهر
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای ...
بیشتر
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 273 نفر از آنان بهعنوان نمونهی پژوهشی انتخاب گردید. برای جمعآوری نظرات پاسخدهندگان از پرسشنامهی استاندارد Denison برای سنجش فرهنگ سازمانی و پرسشنامهی محققساخته برای سنجش رضایت شغلی استفاده شد که روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آن برای سوالهای فرهنگ سازمانی 90/0 و برای سوالهای رضایت شغلی کارکنان 80/0 و برای کل پرسشنامه 92/0 محاسبه گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از آزمونهای آماری همچون آزمون t-test تکنمونهای، تحلیل واریانس تک عاملی و آزمون توکی به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی یافتههای جانبی پرداخته و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلهی ساختاری و نرمافزار Amos وSPSS نسخهی 18 فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی، رابطهی مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان داشته و مؤلفههای «سازگاری» و «رسالت» از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی به ترتیب 19/0 و 47/0 با رضایت شغلی کارکنان رابطه داشتهاند، اما رابطهی معناداری بین مؤلفههای "«درگیرشدن در کار»، «انطباقپذیری» و رضایت شغلی کارکنان مشاهده نگردید. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در رابطه با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد و اگر فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان باشد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند. واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان
علی ناصری محمدآبادی؛ ابوالقاسم نوری؛ آزاده عسکری؛ رباب صادق؛ علی ستوده
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1085-1094
چکیده
مقدمه: تناسب فرد با محیط کار در دنیای در حال تغییر امروز، تبدیل به یکی از دغدغههای اصلی مدیران شده است. آنچه حایز اهمیت است این است که در مدل تناسب فرد- محیط، افراد در سطوح مختلفی اعم از شغل، گروه کاری، سازمان و حرفه با سازمان خود هماهنگ میشوند. هدف پژوهش حاضر آزمودن نقش تناسب فرد- حرفه در چگونگی به دست آمدن تناسب فرد-شغل و فرد- سازمان ...
بیشتر
مقدمه: تناسب فرد با محیط کار در دنیای در حال تغییر امروز، تبدیل به یکی از دغدغههای اصلی مدیران شده است. آنچه حایز اهمیت است این است که در مدل تناسب فرد- محیط، افراد در سطوح مختلفی اعم از شغل، گروه کاری، سازمان و حرفه با سازمان خود هماهنگ میشوند. هدف پژوهش حاضر آزمودن نقش تناسب فرد- حرفه در چگونگی به دست آمدن تناسب فرد-شغل و فرد- سازمان در رابطهی با 4 متغیر رضایت شغلی عمومی، عملکرد شغلی، تعهد عاطفی و تمایل به ترک خدمت میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات مقطعی بوده است. تعداد 103 نفر از پرستاران زن بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان بهصورت تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامههای تناسب فرد- سازمان، تناسب فرد- شغل، تناسب فرد- حرفه Cable و DeRue (2002) و پرسشنامههای عملکرد شغلی Bright (2009)، رضایت شغلی Cammann, Fichman, Jenkins و Klesh (1979)، تعهد عاطفی سازمانی Meyer و Allen (1997) و تمایل به ترک خدمت O’Reilly و دیگران (1991) پاسخ دادند. نتایج حاصله سپس وارد نرمافزار معادلات ساختاری Amos شده و توسط روشهای آماری متناسب مثل میزان درست نمایی بیشینه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تناسب فرد- حرفه رابطهی معناداری هم با تناسب فرد- سازمان (558/0=r و 05/0>p) و هم با تناسب فرد- شغل (740/0=r و 05/0>p) داشت. همچنین تناسب فرد- سازمان و تناسب فرد- شغل به همراه یکدیگر میانجی رابطهی میان تناسب فرد- حرفه با عملکرد، رضایت شغلی، تعهد عاطفی و تمایل به ترک خدمت بودند. در نهایت مدل به دست آمده با دادهها برازش خوبی نشان داد و براساس نتایج حاصل از تحلیل مسیر و تحلیل میانجی به ارایه مدل اقدام شد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش مؤید آن است که تناسب میان فرد و حرفه باعث میشود تا تلاشهای سازمان برای متناسب کردن افراد با سازمان و شغل به هدر نرود. هنگامیکه تناسب فرد با حرفهاش ضعیف باشد، خواه این عدم تناسب به علت ارزشهای واگرا یا مهارتهای ناهمخوان ایجاد شده باشد، برای افراد بسیار مشکل خواهد بود که با سازمان یا شغل خویش به تناسب دست یابند. این امر میتواند در امور مدیریتی مختلفی همچون استخدام و بهکارگماری راهنمای مدیران و دستاندرکاران در این زمینه باشد. واژههای کلیدی:تناسب فرد- سازمان؛ تناسب فرد- شغل؛ رضایت شغلی؛ عملکرد شغلی
صدیقه انصاری پور؛ اکبر حسن زاده؛ محسن روحانی؛ طاهره مقدس
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1095-1105
چکیده
مقدمه: بهطور کلی موفقیت هر سازمان تا حدود زیادی وابسته به تلاش و کوشش کارکنان آن سازمان میباشد و این تلاش و کوشش زمانی به حد کمال خواهد رسید که کارکنان از شغل خود خشنود و راضی باشند. این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اواخر سال 1390 انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی– ...
بیشتر
مقدمه: بهطور کلی موفقیت هر سازمان تا حدود زیادی وابسته به تلاش و کوشش کارکنان آن سازمان میباشد و این تلاش و کوشش زمانی به حد کمال خواهد رسید که کارکنان از شغل خود خشنود و راضی باشند. این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اواخر سال 1390 انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی– تحلیلی است. جامعهی مورد پژوهش 1400 نفر بهورز شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که نمونهها با روش نمونهگیری سیستماتیک 350 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش بود که در بخش نخست آن مشخصات فردی شامل سن، جنس، سابقه کار، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدام، وضعیت تأهل، محل کار، محل سکونت، تعداد فرزند، شغل همسر و در بخش دوم آن سوالات رضایت شغلی در خصوص ماهیت کار، نحوهی سرپرستی و ارتباطات، امنیت شغلی، فرصتهای ارتقا، شرایط فیزیکی محیط کار، حقوق و مزایا مطرح شد. این پرسشنامه برگرفته از پرسشنامهی استاندارد سنجش رضایت شغلی هرزبرگ Herzberg)) بود که روایی محتوای آن در مطالعات قبل سنجیده شد و ضریب پایایی کل آن 88 درصد و جهت هریک از حیطههای آن از 85 درصد تا 91 درصد محاسبه شده است، تحلیل آماری یافتهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 انجام گرفت. یافتهها: میانگین (انحراف معیار) نمرهی کل رضایت شغلی بهورزان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (05/12) 66/68 و به تفکیک حیطههای مورد بررسی به ترتیب اولویت شامل ماهیت کار (08/13) 16/84، نحوهی سرپرستی و ارتباطات (58/12) 33/74، امنیت شغلی (47/17) 76/71، فرصتهای ارتقا (97/21) 64/61، شرایط فیزیکی محیط کار (07/18) 23/56 و حقوق و مزایا (51/18) 8/51 از حداکثر نمرهی 100 بود. بین نمرهی کل رضایت شغلی بهورزان با سن، سابقه کار و تعداد فرزند رابطهی معکوس وجود داشت. در حیطهی حقوق و مزایا بین رضایت شغلی بهورزان رسمی و پیمانی و در حیطهی فرصت شغلی بین رضایت شغلی و محل کار اختلاف معنیدار بود. (05/0pvalue<) همچنین بین جنس، وضعیت تأهل، محل سکونت، شغل همسر و رضایت شغلی در حیطههای مختلف رابطه معنیدار نبود (05/0pvalue>). نتیجهگیری: بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کل از رضایت شغلی متوسط رو به بالا (خوب) برخوردار بودند، بیشترین رضایت مربوط به حیطهی ماهیت کار و کمترین آن مربوط به حقوق و مزایا و شرایط فیزیکی محیط کار بود. میتوان با افزایش حقوق و مزایا، امکانات رفاهی و فراهم آوردن فرصتهای ارتقا از جمله تعدیل ساعت کار در خانههای بهداشت، رضایت این قشر را افزایش داد. واژههای کلیدی: رضایت شغلی؛ دانشگاهها؛ کارکنان علوم پزشکی و وابسته
ناهید حاتم؛ علیرضا حیدری؛ ویدا کشتکاران؛ پروانه حیدری ارجلو
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 815-823
چکیده
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی ...
بیشتر
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1388 انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی نسبتی در بین معاونتها و نمونهگیری تصادفی ساده در داخل همهی معاونتهای دانشگاه انجام شد. 236 نفر در این مطالعه شرکت کردند . ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی 43 سؤالی بود که روایی آن توسط صاحبنظران و متخصصان رشتهی مدیریت تأیید شد و پایایی آن با استفاده از alpha s'Cronbach در یک مطالعهی مقدماتی 80 %به دست آمد. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار آماری /5 SPSS11 انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی Spearman و test-T استفاده شد.
یافتهها: اغلب نمونهها مرد /6 )49 درصد )، لیسانس /1 )52 درصد )، قراردادی /5 )30 درصد ) و شاغل در معاونت پشتیبانی /6 )49 درصد) بودند. بالاترین میانگین نمره در لنگرگاه خدمت (43 0 ± /28 3 ( /و پایینترین میانگین در لنگرگاه تعیین هویت 0/5 ± )47 2 ( /کسب شد. بین سن و سابقهی کاری کارکنان با لنگرگاه خلاقیت، به طور معکوس رابطهی آماری معنیداری مشاهده شد. بین لنگرگاه خدمت و لنگرگاه امنیت از یک سو و جنسیت کارکنان رابطهی آماری معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای فعالیت در راستای کمک به جامعه و مردم ارزش زیادی قایل هستند. به نظر میرسد برای این کارکنان، اهمیت چندانی ندارد که با سازمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعیین هویت و شناسایی شوند. انتصاب مدیران آموزش دیده در مدیریت مسیر شغلی وتصویب دورههای آموزش ضمن خدمت برای مدیران و کارکنان، میتواند به حل مشکلات موجود در این زمینه کمک نماید.