علیرضا بنای یزدی پور؛ معصومه سرباز؛ بیتا دادپور؛ عطیه ملکینژاد؛ خلیل کیمیافر
چکیده
مقدمه: پرونده پزشکی را میتوان به عنوان سندی از فرایند درمان بیمار تعریف کرد. ثبت اطلاعات کامل و دقیق در فرمهای پرونده بیماران مسموم، میتواند نقش بسیار مهمی در کدگذاری کامل پرونده پزشکی این بیماران داشته باشد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان ثبت اطلاعات مورد نیاز کدگذاری در پروندههای بیماران بستری مسموم در بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: پرونده پزشکی را میتوان به عنوان سندی از فرایند درمان بیمار تعریف کرد. ثبت اطلاعات کامل و دقیق در فرمهای پرونده بیماران مسموم، میتواند نقش بسیار مهمی در کدگذاری کامل پرونده پزشکی این بیماران داشته باشد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان ثبت اطلاعات مورد نیاز کدگذاری در پروندههای بیماران بستری مسموم در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در سال 1398 انجام شد. 387 پرونده به روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان تمام پروندههای بیماران بستری در بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب و بازبینی گردید. ابزار تحقیق شامل چکلیستی معتبر و پایا بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نوع مسمومیت در 387 پرونده (100 درصد) ثبت شده بود. تنها در 20 پرونده (2/5 درصد) برای نام ماده مسمومیتزا، مسمومیت دارویی نامعلوم درج شده بود. علت خارجی مسمومیتها در 183 پرونده (3/47 درصد) ذکر شده بود که تنها در 19 پرونده (9/4 درصد) مکان فرد در هنگام مواجهه و در 1 پرونده (3/0 درصد) نیز فعالیت فرد در هنگام مواجهه درج شده بود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده میتواند در جهت برنامهریزی و تدوین دستورالعملهای لازم برای مستندسازی صحیح پروندههای پزشکی و امکان کدگذاری باکیفیت به کار گرفته شود.
مسعود فردوسی؛ مریم براتی؛ محمدرضا رضایتمند
چکیده
مقدمه: نقص سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، منجر به عدم وصول درامد بیش از 30 درصد خدمات ارایه شده میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط اتلاف اطلاعات و اسناد پزشکی در طرح تحول سلامت و ارایه راهکار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و تحلیل محتوا بود. به منظور شناسایی اتلاف منابع بیمارستانی و راهکارهای کاهش هزینه، پایگاههای ...
بیشتر
مقدمه: نقص سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، منجر به عدم وصول درامد بیش از 30 درصد خدمات ارایه شده میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط اتلاف اطلاعات و اسناد پزشکی در طرح تحول سلامت و ارایه راهکار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و تحلیل محتوا بود. به منظور شناسایی اتلاف منابع بیمارستانی و راهکارهای کاهش هزینه، پایگاههای PubMed، Irandoc، Scientific Information Database (SID)، Google Scholar و Magiran با استفاده از کلید واژههای «اتلاف، اطلاعات، اسناد، هزینه و کاهش هزینه، طرح تحول سلامت» مورد جستجو قرار گرفت و مقالات مرتبط استخراج گردید. برای تأیید و دستهبندی اتلاف از تکنیک گروه اسمی و جهت تأیید راهکارها از بحث گروهی متمرکز استفاده شد.یافتهها: مهمترین نقاط اتلاف شناسایی شده در حوزه اطلاعات و اسناد پزشکی بیمارستان شامل «الزامات اداری تکراری و ناهماهنگ، پراکنده بودن اطلاعات بیماران و افزایش کسورات بیمهها» و مهمترین راهکارهای کاهش هزینه شامل «ترسیم مسیر درست حرکت داده از بیمارستان تا سطح وزارت، ایجاد نرمافزار استاندارد برای تأیید صلاحیت و اوضاع مطالبات، برنامههای الکترونیک بیمار محور و کاهش کسورات بیمهای» بود.نتیجهگیری: اطلاعات و اسناد پزشکی، مبنای تصمیمات مدیران بیمارستانی میباشد. از آنجا که امروزه اهمیت مدیریت مالی بسیار بیشتر از قبل شده است و با توجه به محدودیت منابع، به نظر میرسد که میدان مانور مدیران برای مدیریت مصرف، کاهش هزینهها از طریق حذف یا کاهش اتلاف منابع است.
پیمان رضایی؛ لیلا قادری نانسا
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 453-458
چکیده
مقدمه: متخصصان فنآوری اطلاعات سلامت HIT (Health information technology) میتوانند در هر جایگاه کاری که نیازمند دانش مرتبط با HIT باشد، مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر فرصتهای شغلی ممکن و موجود در جامعه را با توجه به تواناییهای دانش آموختگان این رشته شناسایی کرد و راهکارهای مناسبی برای افزایش آن ارایه نمود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: متخصصان فنآوری اطلاعات سلامت HIT (Health information technology) میتوانند در هر جایگاه کاری که نیازمند دانش مرتبط با HIT باشد، مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر فرصتهای شغلی ممکن و موجود در جامعه را با توجه به تواناییهای دانش آموختگان این رشته شناسایی کرد و راهکارهای مناسبی برای افزایش آن ارایه نمود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و جامعه پژوهش آن را دانش آموختگان شاغل در رشتههای مدارک پزشکی (109 نفر) و HIT (30 نفر) بیمارستانهای تبریز و مدیران مراکز مرتبط (40 نفر) تشکیل داد. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخته و روش مصاحبه استفاده شد. پایایی دادهها توسط ضریب Cronbach¢s alpha، 85/0 تعیین گردید. یافتهها به استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: اغلب متخصصان این رشته در واحد مدارک پزشکی بیمارستانها به کار اشتغال داشتند. مراکز تحقیقاتی (2/60 درصد) و سازمانهای بیمه (6/66 درصد) از مهمترین جایگاههای شغلی مورد علاقه دانش آموختگان هر دو رشته بود. از دید مدیران غیر بیمارستانی (40 درصد)، علت عدم جذب دانش آموختگان این رشته در سازمانها، عدم آشنایی با رشته و توانمندیهای آنان بود.نتیجهگیری: معرفی و شناساندن توانمندیهای علمی و عملی رشته و دانش آموختگان به جامعه ضروری به نظر میرسد. جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی محیطهای درمانی و غیر درمانی، تعادل مناسب بین منابع و مواد درسی تئوری و عملی میباشد.
شهلا شهبازی؛ عادل مظاهری؛ مریم کاشف؛ لیلا قادری نانسا
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 465-471
چکیده
مقدمه: یکی از پایههای اصلی مدیریت اثربخش خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی، اطلاعات سلامت میباشد و به عنوان عامل اصلی حرکت و یکپارچگی نظام سلامت توصیف شده است. از آنجایی که بیشتر اطلاعات سلامت توسط بخش مدارک پزشکی فراهم میشود، به کارگیری مدیریت خطر برای حفظ این سرمایههای اطلاعاتی، یک ضرورت به شمار میرود. هدف از انجام این مطالعه، ...
بیشتر
مقدمه: یکی از پایههای اصلی مدیریت اثربخش خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی، اطلاعات سلامت میباشد و به عنوان عامل اصلی حرکت و یکپارچگی نظام سلامت توصیف شده است. از آنجایی که بیشتر اطلاعات سلامت توسط بخش مدارک پزشکی فراهم میشود، به کارگیری مدیریت خطر برای حفظ این سرمایههای اطلاعاتی، یک ضرورت به شمار میرود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی نحوه مدیریت خطر در واحد مدارک پزشکی بیمارستان علوی تبریز با استفاده از تکنیک تحلیل حالات و اثرات خطا FMEA (Failure modes and effects analysis) بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از دسته مطالعات اقدامپژوهی بود. جامعه مطالعه را بیمارستان علوی و نمونههای پژوهش را واحد مدارک پزشکی بیمارستان تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، کاربرگ استاندارد FMEA بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. دادهها با مشاهده فرایندهای اصلی بخش مدارک پزشکی و بحث گروهی متمرکز با کارکنان واحد مدارک پزشکی جمعآوری گردید.یافتهها: در مجموع، 31 حالت بالقوه خطا در واحد مدارک پزشکی شناسایی شد که 10 مورد آن مربوط به فرایند واحد پذیرش بستری، 8 مورد مربوط به فرایند بایگانی، 5 مورد مربوط به فرایند واگذاری اطلاعات مدارک پزشکی بیماران و 8 مورد مربوط به تحلیل کمی و کیفی پرونده بود. همه خطاهای شناسایی شده در سطح خطر متوسط و بالا قرار داشتند.نتیجهگیری: تکنیک تحلیل حالات و اثرات خطا FMEA روش اثربخشی برای مدیریت خطر در واحد مدارک پزشکی است. در این رویکرد پس از شناسایی خطرات، یکسری اقدامات مداخلهای برای کاهش خطرات سطح بالا انجام میشود و منجر به کاهش سطح خطر میگردد.
جواد زارعی؛ مهران کامکار حقیقی؛ آتنا خاش
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 412-423
چکیده
مقدمه: در مقایسه با کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت، قوانین فعلی نگهداری مدارک پزشکی در ایران، بسیار کلی، مبهم و نامتناسب با کاربردهای مدارک پزشکی بوده و در آن به مدت زمان نگهداری بسیاری از پروندههای پزشکی تخصصی اشاره نشده است. لذا هدف از این مطالعه بازنگری در قوانین نگهداری مدارک پزشکی در بیمارستانهای ایران بود. ...
بیشتر
مقدمه: در مقایسه با کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت، قوانین فعلی نگهداری مدارک پزشکی در ایران، بسیار کلی، مبهم و نامتناسب با کاربردهای مدارک پزشکی بوده و در آن به مدت زمان نگهداری بسیاری از پروندههای پزشکی تخصصی اشاره نشده است. لذا هدف از این مطالعه بازنگری در قوانین نگهداری مدارک پزشکی در بیمارستانهای ایران بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که در سال 1391 خورشیدی و در چهار مرحله انجام شده است. در مرحله اول جامعه پژوهش شامل تمامی بیمارستانهای ایران (890 بیمارستان) بود، و در مراحل دیگر جامعه پژوهش را خبرگان رشته مدارک پزشکی تشکیل میدادند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و درصد فراوانی) در نرمافزار SPSS 16 تحلیل گردیدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین حجم درخواست برای مدارک پزشکی در بیمارستانهای ایران به ترتیب مربوط به نیاز حقوقی و قانونی و ادامه درمان بیمار، و کمترین مربوط به اهداف تحقیقاتی و آموزشی بود. در مجموع بیمارستانهای کشور 39 مورد از انواع پروندههای پزشکی را برای بازنگری در قوانین مدت زمان نگهداری ذکر کردند. از دیدگاه کارشناسان مدارک پزشکی، نوع پذیرش بیمار، سن بیمار، و نوع کاربرد پرونده پزشکی مهمترین معیارها برای تعیین مدت زمان نگهداری مدارک پزشکی بودند. برای 27 مورد از انواع پروندهها مدت زمان نگهداری جدید در نظر گرفته شد که 19 مورد آن به تصویب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رسید. مدت زمان پایه برای نگهداری پروندههای بستری در ایران 10 سال در نظر گرفته شد. نتیجهگیری: قوانین نگهداری مدارک پزشکی در ایران مورد بازبینی قرار گرفت. این قوانین در مقایسه با قوانین قبلی کاربردهای قانونی، درمانی و تحقیقاتی پروندههای پزشکی در ایران، و حقوق افراد کمتر از سن قانونی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد.
کریم ناصری؛ سید احسان فارسیان
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 285-292
چکیده
مقدمه: اطلاعات بیهوشی مربوط به سیر وقایع حول و حوش بیهوشی نمایانگر وضع حال بیمار و خدمات درمانی ارائه شده به وی بوده و میتواند به عنوان منبعی برای تشخیص بیماریها و قضاوتهای قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردیده ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات بیهوشی مربوط به سیر وقایع حول و حوش بیهوشی نمایانگر وضع حال بیمار و خدمات درمانی ارائه شده به وی بوده و میتواند به عنوان منبعی برای تشخیص بیماریها و قضاوتهای قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردیده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی برگههای بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج در سال 1390 شمسی بررسی شدند .چهارصد پرونده به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی در پرونده بیماران با استفاده از یک چکلیست بررسی شد. دادههای مطالعه با استفاده از نرمافزار SPSS و آمارهای توصیفی فراوانی مطلق، نسبی و میانگین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که مشخصات زمینهای در 7/10 درصد، تشخیص قبل از عمل و نوع عمل پیشنهادی در 4/34 درصد،اطلاعات مربوط به داروهای قبل از بیهوشی در 22 درصد، زمان بیهوشی در 100 درصد و اطلاعات مربوط به نوع داروهای بیهوشی مصرفی در 5/14 درصد پروندهها ثبت نشده بودند. تنها در 2 درصد برگهها اطلاعات مربوط به عوارض بیهوشی ثبت شده بودند و 8/42 درصد برگهها فاقد ثبت کامل نوع و میزان مایعات مصرفی بودند. نتیجهگیری: اطلاعات موجود در برگههای بیهوشی بیمارانی که در بیمارستان بعثت سنندج عمل میشوند، ناقص هستند. بررسی علل نواقص و تلاش برای رفع این علل میتواند به بهبود وضعیت آموزش پزشکی و قابلیت استناد پروندهها با اهداف آموزشی، پژوهشی و قانونی کمک کند. واژههای کلیدی: بیهوشی؛ مدارک پزشکی؛ بیماران
جواد زارعی؛ مرضیه صارمیان؛ فاطمه عبدی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 308-315
چکیده
مقدمه: شادکامی یکی از مفاهیم مهم در زندگی روزمره افراد است. پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت شادکامی در دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسهای به روش نمونهگیری غیراحتمالی آسان به صورت مقطعی در نیمۀ دوم سال 1390 خورشیدی ...
بیشتر
مقدمه: شادکامی یکی از مفاهیم مهم در زندگی روزمره افراد است. پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت شادکامی در دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسهای به روش نمونهگیری غیراحتمالی آسان به صورت مقطعی در نیمۀ دوم سال 1390 خورشیدی انجام شد. جامعه پژوهش را 91 نفر از دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تشکیل میدهند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی استاندارد شادکامی آکسفورد بود که روایی و پایایی آن توسط سایر مطالعات تأیید شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتهها: بین شادکامی و عواملی مانند رشتهی تحصیلی، جنس، سن، وضعیت تأهل، دوره و ترم تحصیلی رابطهی معناداری به لحاظ آماری مشاهده نشد (P> 0.05)، اما به لحاظ توصیفی، دانشجویان پسر شادتر از دخترها، دانشجویان متأهل شادتر از مجردها و دانشجویان جوانتر شادتر از دانشجویان با سن بالاتر بودند. همچنین با افزایش ترم تحصیلی، میزان شادکامی در دانشجویان کاهش پیدا میکرد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دانشجویان متأهل شادکامی بیشتری نسبت به دانشجویان مجرد دارند. در تبیین این یافته میتوان گفت بین احساس تعلق افراد و شادکامی ارتباط وجود دارد. همچنین میزان شادکامی در دانشجویان ترمهای پایینتر، به دلیل قبولی در دانشگاه و ورودشان به محیط جدید،بیشتر است. واژههای کلیدی: شادکامی؛ دانشجویان؛ مدارک پزشکی؛ فناوری اطلاعات سلامت
سیده شهربانو رشیدا؛ آذر کبیرزاده
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 786-791
چکیده
مقدمه: هستهی اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. بنابراین ثبت دقیق، درست و نگهداری اطلاعات و آمار بیماران مبتلا میتواند از جمله فعالیتهایی باشد که به افزایش تشخیص به موقع و درمان مؤثر بیماریها در هر کشوری انجامیده و باید در استراتژیهای برنامهی کنترل آنها، گنجانده شود. مطالعهی حاضر با هدف ...
بیشتر
مقدمه: هستهی اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. بنابراین ثبت دقیق، درست و نگهداری اطلاعات و آمار بیماران مبتلا میتواند از جمله فعالیتهایی باشد که به افزایش تشخیص به موقع و درمان مؤثر بیماریها در هر کشوری انجامیده و باید در استراتژیهای برنامهی کنترل آنها، گنجانده شود. مطالعهی حاضر با هدف تعیین وضعیت ثبت داده در پروندههای بیماران بستری مبتلا به سل در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر در سال 1389 انجام شد.
روش بررسی: این تحقیق، توصیفی از نوع دادههای موجود ثبت شده در پروندهی بیماران است. جامعهی پژوهش، کل پروندههای بیماران بستری مبتلا به سل در مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر در سال 1389 به تعداد 66 بیمار بود که با استفاده از چک لیست، مستندات برگههای پذیرش، خلاصهی پرونده، شرح حال، سیر بیماری، دستورات پزشک، گزارش پاتولوژی، رادیولوژی و آزمایشگاهی بررسی گردید. چک لیست دارای روایی صوری بر اساس عناصر دادهای موجود در پروندهها بود. دادهها پس از جمعآوری توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد آنالیز قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد در سال 1389 از تعداد 66 پروندهی بیماران مبتلا به سل در برگ پذیرش، در قسمت تشخیص نهایی، در 25 مورد(8/37 درصد) تشخیصی ثبت نشد و در 7 مورد (6/10 درصد) نیز عبارات دیگر مانند BK+ ثبت شده بود. در قسمت اقدام در هیچ یک از پروندهها اقدامی ثبت نشده است (صفر درصد) در حالی که اوراقی مانند شرح عمل، گزارش رادیولوژی، سونوگرافی و ... گویای انجام اعمال تشخیصی و درمانی مانند 5 مورد برونکوسکوپی، 4 مورد آندوسکوپی و بیوپسی، 22 مورد سیتیاسکن از ریه، انتیوبه، دیالیز و ... میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به تلاشهایی که در زمینهی تقویت ثبت دادههای بیماران سرپایی و بستری و در راستای نیازهای طبقهبندی بیماریها صورت گرفته است، هنوز مشکلاتی وجود دارد که با توجه به آموزشی بودن مرکز فوق لازم است برای پزشکان برنامههای آموزشی لازم در جهت نحوهی ثبت پرونده پیشبینی شود.
سعید سعیدبخش؛ اصغر احتشامی؛ مهتاب کسایی اصفهانی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 490-501
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده است که طی آن بر اساس اصول استاندارد ایزو 10/9241 ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هفت بیمارستانی که در آنها پیادهسازی گردیده است، از طریق سیاهه استاندارد ایزو 10/9241 متشکل از 74 مؤلفه درجهبندی شده در مقیاس لیکرت 5 گزینهای، با استفاده از تجربیات کاربران سیستم در سال 1388 مورد سنجش قرار گرفت. این سیاهه، استاندارد سازمان جهانی استانداردسازی بوده است و امکان تغییر در مؤلفههای آن وجود نداشت. با این حال برای اطمینان از بومیسازی سیاهه و تناسب آن با محیط پژوهش، روایی آن با نظر استادان رشتههای نرمافزار و پایایی آن از طریق بازآزمایی Cronbach's Alpha برابر با 95 درصد به تأیید رسید. دادهها با مراجعه مستقیم پژوهشگر به مراکز و تکمیل سیاهه جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی) تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که تناسب نرمافزار با وظایف کاربران 68 درصد، خود- توصیف کنندگی نرمافزار 67 درصد، قابلیت کنترل کاربر 70 درصد، انطباق با نیازهای کاربر 74 درصد، خطا پذیری 69 درصد، امکان خصوصیسازی 53 درصد، امکان آموزش مطلوب کاربر 68 درصد و میزان مقبولیت کلی نرمافزار 67 درصد بود.
نتیجهگیری: پایه و اساس تصمیمگیری، سیاستگذاری، و برنامهریزی در سطوح مدیریت اجرایی و بالینی بیمارستان، اطلاعات دقیق، صحیح، به هنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات است. به نظر میرسد توسعه دهندگان نرمافزار باید در طراحی و پیادهسازی نرمافزار تجدید نظر نموده و ضمن کاهش خطاهای سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب، تناسب آن با وظایف کاربران، خود- توصیف کنندگی، قابلیت کنترل، سازگاری با انتظارات کاربران، خطا پذیری، مناسب بودن برای خصوصیسازی و امکان آموزش مطلوب کاربر را افزایش دهند.
بهزاد کرمی متین؛ سیدمحمد سعیداحمدی؛ حسین باباپور؛ الهه میری؛ محمد آرام خالصی؛ امین کرمی متین
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1235-1242
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات بیمارستانی مورد سنجش قرار گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش نیمهتجربی و به صورت بررسی قبل و بعد، در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) کرمانشاه در سال 1389 صورت گرفت. جامعهی پژوهش، کلیهی کارکنان سه بخش تغذیه، جراحی و مدارک پزشکی (در مجموع 81 نفر) بودند. ابتدا با استفاده از چک لیست ارزیابی نظام آراستگی و همچنین پرسشنامهی رضایت سنجی بیماران، کارکنان بخشهای مورد مطالعه و کارکنان سایر بخشها از عملکرد واحدهای پیشگفت، که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن از طریق تکرار آزمون (Test retest)تأیید شده بود، اقدام به انجام پیش آزمون گردید. سپس با آموزش کارکنان و اجرای 5S و استقرار آن در این واحدها، تغییرات لازم طی دو ماه اعمال گردید و پس از آن به کمک ابزارهای ذکر شده جهت جمعآوری اطلاعات، پس آزمون انجام شد. نتایج حاصل از مطالعه قبل و بعد از اجرای نظام آراستگی به کمک جداول و نمودارهای توصیفی ارایه گردید و تغییرات ناشی از اجرای 5S با استفاده از آمار تحلیلی (t مزدوج و Wilcoxon) به وسیلهی نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.
یافتهها: استقرار نظام آراستگی نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات و عملکرد سه واحد تغذیه، مدارک پزشکی و بخش بستری جراحی داشت؛ به طوری که میزان رضایتمندی کارکنان و بیماران در قبل و بعد از اجرای 5S در هر سه بخش تفاوت معنیداری را نشان داد (برای هر سه بخش 00/0 = P). همچنین تفاوت قبل و بعد از وضعیت آراستگی سازمانی (شامل ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزهسازی محیط)، از نظر آماری برای بخش تغذیه با مقادیر 000/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 011/0 = P برای S3؛ و در بخش مدارک پزشکی 001/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 009/0 = P برای S3 و همچنین برای جراحی نیز به ترتیب مقادیر 001/0 = P برای S1، 003/0 = P برای S2 و 033/0 = P برایS3 معنیدار بود.
نتیجهگیری: نظام آراستگی سازمانی، مدلی مؤثر و پایهای در ارتقای کیفیت خدمات در بین بخشهای مورد مطالعه بود و تأثیر این مدل همانند توفیق آن در بخشهای صنعتی، تأیید میشود. بنابراین، پژوهشگران به کارگیری این نظام را در کلیهی بخشهای بیمارستانی و واحدهای ارایه دهندهی خدمات بهداشتی درمانی پیشنهاد میکنند.