مقالات پژوهشی
هادی لطف نژاد افشار؛ زهرا زارع فضل الهی؛ معصومه خوش کلام؛ پیمان رضایی هاچه سو
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: با وجود توسعه قابل توجهی که در طول چند دهه اخیر در این کشور در بخش مراقبت بهداشت روان صورت پذیرفته، توجه چندانی به ثبت اطلاعات بهداشت روان نشده است. در حال حاضر یک نظام کارآمد ملی ثبت بهداشت روان که بتواند نیازهای این بخش را برآورده کند وجود ندارد؛ هدف پژوهش حاضر ارائه ساختار مقدماتی نظام ثبت اطلاعات بهداشت روان در ایران بود. ...
بیشتر
مقدمه: با وجود توسعه قابل توجهی که در طول چند دهه اخیر در این کشور در بخش مراقبت بهداشت روان صورت پذیرفته، توجه چندانی به ثبت اطلاعات بهداشت روان نشده است. در حال حاضر یک نظام کارآمد ملی ثبت بهداشت روان که بتواند نیازهای این بخش را برآورده کند وجود ندارد؛ هدف پژوهش حاضر ارائه ساختار مقدماتی نظام ثبت اطلاعات بهداشت روان در ایران بود. روش بررسی: در این مطالعه تطبیقی نظام ملی ثبت بهداشت روان انگلستان، مالزی و ایران در سال 1383 مورد مطالعه قرار گرفت. منبع جمعآوری دادهها شامل منابع کتابخانهای، شبکههای اطلاعرسانی و مشاوره با متخصصان داخل و خارج کشور بود. ابزار جمعآوری دادهها فرمهای اطلاعاتی بود که روایی آن با نظر متخصصان تأیید شد. تحلیل یافتهها به صورت نظری و مقایسهای صورت گرفت. مدل مقدماتی نظام ملی ثبت اطلاعات بهداشت روان با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی ایران تدوین گردید. یافتهها: برای نظام ملی ثبت بهداشت روان ایران الگویی در شش محور اصلی پیشنهاد شد. یافتههای پژوهش نشان داد که به منظور بهینهسازی ثبت اطلاعات بهداشت روان در کشور، تجدید نظر کلی در اهداف، ساختار، عناصر اطلاعاتی، معیار ثبت، فرایند گردآوری دادهها و سیستمهای طبقه بندی در نظام فعلی ثبت اطلاعات بهداشت روان کشور بر اساس الگوی پیشنهادی ضرورت دارد. نتیجهگیری: کمبود یک نظام ملی ثبت بهداشت روان در ایران، کشور ما را با مشکلات جدی در زمینههای کنترل و پیشگیری بیماریهای روانی، انجام تحقیقات اپیدمیولوژیکی، طراحی سیاستها و استراتژیها برای کنترل هزینههای ناشی از اختلالات روانی و بهبود کیفیت زندگی بیماران روبهرو کرده، که امید است با به کارگیری الگوی پیشنهادی بر بسیاری از مشکلات ذکر شده فائق آییم. واژههای کلیدی: بهداشت روانی؛ نظامهای اطلاع رسانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات.
مقالات پژوهشی
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ زهرا مستانه
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: بخش خون شناسی، اطلاعات با ارزشی را در زمینه تشخیص و درمان بیماران فراهم میکند که هدف آن کمک به ارتقای سلامتی و بهبود بیماران میباشد. در این زمینه، سیستم اطلاعات این بخش موجب میشود که اطلاعات تولید شده به طور دقیق و به موقع در دسترس کاربران قرار گیرد. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سیستم ثبت اطلاعات خون شناسی بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: بخش خون شناسی، اطلاعات با ارزشی را در زمینه تشخیص و درمان بیماران فراهم میکند که هدف آن کمک به ارتقای سلامتی و بهبود بیماران میباشد. در این زمینه، سیستم اطلاعات این بخش موجب میشود که اطلاعات تولید شده به طور دقیق و به موقع در دسترس کاربران قرار گیرد. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سیستم ثبت اطلاعات خون شناسی بیمارستانهای آموزشی درمانی شهید بهشتی انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی سیستم اطلاعات 13 بخش خون شناسی از آزمایشگاههای بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه بود. دادهها به روش مشاهده و پرسش و به وسیله ابزارهای چک لیست و پرسشنامه جمع آوری گردید. روایی ابزار بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد تعیین گردید و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سیستمهای اطلاعات خون شناسی 92/76 درصد از نوع نیمه مکانیزه و بقیه از نوع مکانیزه است. در تقسیم بندی دادهها به سه دسته بیمار، نمونهها و تستها، یافتهها نشانگر آن است که به طور میانگین، عناصر اطلاعاتی مربوط به بیمار در 4/79 درصد، عناصر اطلاعاتی مربوط به نمونهها در 85/93 درصد و تمام عناصر اطلاعاتی مربوط به تستها در این سیستمها وجود دارد. در 5/87 درصد آنها برای پردازش دادههای حاصل از تستها از اتوآنالایزرها استفاده میشود. 80 درصد سیستمهای اطلاعات خون شناسی دارای افراد مسؤول در زمینه جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات هستند. نتیجهگیری: با توجه به وضعیت موجود، سیستمهای مکانیزه مدیریت اطلاعات خون شناسی بهتر میتوانند جوابگوی نیاز کاربران باشند و در این صورت جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات به نحو بهتری صورت میگیرد. واژههای کلیدی: آزمایشگاهها؛ خون شناسی؛ نظامهای اطلاعات آزمایشگاه بالینی.
مقالات پژوهشی
فائزه اخلاقی؛ پوران رئیسی؛ سید موسی کاظمی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: کدهای استاندارد و تعاریف آنها ابزار مهمی در تحقیقات، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای کنترل صدمه و زیر مجموعههای آن میباشند. هدف از این مقاله تعیین میزان اجرای دستورالعملهای کد گزاری صدمات، سوختگیها و مسمومیتها در بیمارستانهای آموزشی منتخب بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ـ مقایسهای پرونده 735 بیمار با تشخیص ...
بیشتر
مقدمه: کدهای استاندارد و تعاریف آنها ابزار مهمی در تحقیقات، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای کنترل صدمه و زیر مجموعههای آن میباشند. هدف از این مقاله تعیین میزان اجرای دستورالعملهای کد گزاری صدمات، سوختگیها و مسمومیتها در بیمارستانهای آموزشی منتخب بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ـ مقایسهای پرونده 735 بیمار با تشخیص صدمات، سوختگی و مسمومیت از بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی مورد بازبینی قرار گرفت. پروندهها به روش نمونه گیری منظم از میان پرونده کلیه بیماران مورد نظر در 6 ماه اول سال 1385 انتخاب شد. در این انتخاب از 33 بیمارستان آموزشی موجود، 9 بیمارستان به علت عدم بستری بیماران صدمه، سوختگی و مسمومیت و 2 بیمارستان به علت عدم کاربرد کتاب ICD-10 از لیست کنار گذاشته شد. دادهها ازطریق مشاهده مستقیم و تکمیل چک لیست جمعآوری و اعتبار چک لیست با استفاده از نظر خواهی از خبرگان در رشته مورد نظر تعیین شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: در این پژوهش میانگین درصد میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری صدمات در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی به ترتیب 80/77، 64/67 و 11/70 و میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری علتهای خارجی صدمات به ترتیب 80/57، 03/70 و 17/62 درصد بود. میانگین درصد میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری سوختگیها در دانشگاههای علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی به ترتیب 33/58 و 77/55 درصد و علت خارجی آن 17/54 و 33/53 درصد بود. نتیجهگیری: تطابق لازم در میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری صدمات، مسمومیت و سوختگیها در بین کد گذاران بیمارستانهای مورد مطالعه دیده نمیشود و لازم است بر نامههای مداخلهای مد نظر قرار گیرد. واژههای کلیدی: سوختگیها؛ مسمومیت؛ زخمها و آسیبها؛ طبقه بندیها.
مقالات پژوهشی
فرزانه امین پور؛ محبوبه حیدری
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: تولید علم یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران یک کشور، یک منطقه و یا یک دانشگاه محسوب میشود. بر این اساس، پژوهش حاضر تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعم از مقالات، کتابها و طرحهای تحقیقاتی مصوب در سال 1385 را بررسی نموده و با تولیدات علمی همین دانشگاه در سال 1384 مقایسه کرده است. روش ...
بیشتر
مقدمه: تولید علم یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران یک کشور، یک منطقه و یا یک دانشگاه محسوب میشود. بر این اساس، پژوهش حاضر تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعم از مقالات، کتابها و طرحهای تحقیقاتی مصوب در سال 1385 را بررسی نموده و با تولیدات علمی همین دانشگاه در سال 1384 مقایسه کرده است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی از نوع توصیفی مقطعی بوده است. در این پژوهش کلیه طرحهای تحقیقاتی مصوب، کتب تألیف و ترجمه، مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی، مقالات ارائه شده در همایشهای ملی و بین المللی مربوط به سال 1385 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بررسی و با برونداد پژوهشی سال 1384 این دانشگاه مورد مقایسه قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پژوهش حاضر فرم جمع آوری اطلاعات بوده، دادهها با استفاده از نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج این پژوهش بیانگر رشد صد درصدی در چاپ مقالات علمی نمایه شده در بانکها و پایگاههای اطلاعاتی معتبر در سال 85 و رشد 99 درصدی در تعداد طرحهای تحقیقاتی مصوب سال 85 در مقایسه با سال 84 بوده است. هر چند که مجموع تعداد مقالات ارائه شده در همایشهای سال 1385 نسبت به سال 1384 رشدی معادل 95 درصد داشته اما تعداد مقالات ارائه شده در همایشهای خارجی در دو سال 84 و 85 نزدیک به هم بوده است. نتیجهگیری: بررسی تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان دهنده رشد قابل ملاحظه برونداد پژوهشی این دانشگاه طی سال 1385 نسبت به سال 1384 بوده است. واژههای کلیدی: پژوهش؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاه ها.
مقالات پژوهشی
فرشید دانش؛ امیرحسین عبدالمجید؛ علیرضا رحیمی؛ فاطمه بابایی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: ما در عصری زندگی میکنیم که با پدیده جهانی شدن و رشد فزاینده ارتباطات همه جانبه در فراسوی مرزهای جغرافیایی رو به رو هستیم. در چنین وضعیتی و با توجه به شرایط کنونی دنیای علم و فنآوری، متخصصان و پژوهشگران ناچار هستند به سوی ارتباطات بیشتر و پدیده "همکاری علمی" و"تألیف مشترک" روی آورند. هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان همکاری گروهی ...
بیشتر
مقدمه: ما در عصری زندگی میکنیم که با پدیده جهانی شدن و رشد فزاینده ارتباطات همه جانبه در فراسوی مرزهای جغرافیایی رو به رو هستیم. در چنین وضعیتی و با توجه به شرایط کنونی دنیای علم و فنآوری، متخصصان و پژوهشگران ناچار هستند به سوی ارتباطات بیشتر و پدیده "همکاری علمی" و"تألیف مشترک" روی آورند. هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان همکاری گروهی محققان مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اجرای طرحهای تحقیقاتی طی سالهای 1385-1380 بوده است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی ـ مقطعی با استفاده از روش علم سنجی انجام گرفته است. جامعه این پژوهش کلیه طرحهای تحقیقاتی انجام شده در مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 1380تا 1385 بود. اطلاعات ابتدا به صورت دستی و با استفاده 2 نوع فرم ورود اطلاعات که توسط محققین طراحی شده بود، وارد گردید. پس از این مرحله اطلاعات گردآوری شده در یک پایگاه اطلاعاتی در نرمافزار آماری Excel وارد گردید. پس از آن با توجه به پرسشهای مطرح شده، دادهها شمارش، رتبهبندی و جهت تحلیلهای لازم مرتب گردید. یافتهها: در سالهای مورد بررسی در مجموع 138 طرح پژوهشی اجرا شده است که در اجرای این طرحها 617 محقق مشارکت داشتهاند و میانگین تعداد پژوهشگران در هر طرح تحقیقاتی 47/4 نفر میباشد. در مورد پرکارترین پژوهشگرانی که دارای بیشترین همکاری گروهی بودهاند، مشخص شد که «محمد علی نیلفروش زاده» با همکاری در 22 طرح تحقیقاتی، «صدیقه عسگری» و «غلامعلی نادری» هر یک با مشارکت در 19 طرح تحقیقاتی بیشترین مشارکت علمی را در بین محققان داشتهاند. نتیجهگیری: بررسی یافتههای این پژوهش حاکی از این امر است که شناسایی رشتهها و پژوهشگران پرکار میتواند راهنمایی برای سایر محققین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باشد تا با پژوهشگران فعال در تولید علم دانشگاه خود بیشتر آشنا شوند و بتوانند از طریق همکاری علمی با آنها، از تجارب این افراد استفاده نمایند. واژههای کلیدی: طرح پژوهش؛ دانشگاهها؛ کارکنان پژوهشی.
مقالات پژوهشی
محمد رضا قانع
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: درصدی از کل استنادها شامل خود - استنادی مجله و مؤلف است و استفاده بیش از حد از این موضوع باعث میشود که رتبه مجله در سطح بالا قرار گیرد و مؤلف در بعضی موارد جزء پر استنادترینها باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین خود ـ استنادی مجله و مؤلف و تشخیص همبستگی میان ضریب تأثیر مجله و خود ـ استنادی در حوزه علوم پزشکی در سال 1384 موجود در پایگاه ...
بیشتر
مقدمه: درصدی از کل استنادها شامل خود - استنادی مجله و مؤلف است و استفاده بیش از حد از این موضوع باعث میشود که رتبه مجله در سطح بالا قرار گیرد و مؤلف در بعضی موارد جزء پر استنادترینها باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین خود ـ استنادی مجله و مؤلف و تشخیص همبستگی میان ضریب تأثیر مجله و خود ـ استنادی در حوزه علوم پزشکی در سال 1384 موجود در پایگاه گزارشهای استنادی نشریات فارسی مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فنآوری بود. روش بررسی: این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی بر روی 34 مجله حوزه علوم پزشکی دارای ضریب تأثیر در پایگاه گزارشهای استنادی نشریات فارسی انجام شد. برای این منظور به پایگاه گزارشهای استنادی نشریات فارسی از محصولات مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فنآوری مراجعه و با انتخاب سال 1384 ضریب تأثیر مجلات مورد بررسی استخراج شد و تعداد خود ـ استنادی (مؤلف و مجله) تعیین گردید. سپس با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری ضریب همبستگی، دادهها آنالیز آماری شد. یافتهها: به طور کلی رابطه معنیداری، در سطح 01/0، بین ضریب تأثیر و نرخ خود ـ استنادی وجود داشت (508/0 = r). ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنیداری بین ضریب تأثیر با خود ـ استنادی مجله و خود ـ استنادی مؤلف نشان داد. با توجه به نتایج آزمون همبستگی رابطه معنیداری بین ضریب تأثیر سال 1384 و ضریب تأثیر بدون خود ـ استنادی با تعداد مقالات مجلات مورد بررسی مشاهده نشد. بدین معنی که ضریب تأثیر مجله تحت کنترل حجم مقالات مجله نمیباشد. نتیجهگیری: با توجه به صفر شدن ضریب تأثیر 58 درصد مجلات بعد از حذف خود ـ استنادی و بالا بودن میزان خود ـ استنادی در مجلات حوزه پزشکی ایران در مقایسه با تحقیقات مشابه، بدیهی است باید میزان خود ـ استنادی (مؤلف و مجله) کاهش یابد تا مجلات در رتبهبندی، از جنبه ضریب تأثیر، جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. در نتیجه با افزایش میزان خود ـ استنادی (مؤلف/مجله) در نشریات، سردبیران باید در سیاست گزینش مقالات تجدید نظر نمایند. واژههای کلیدی: نشریات؛ نشریات ادواری؛ استناد.
مقالات پژوهشی
فرزانه اقبال؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ سید علی سیادت
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: مدیریت اطلاعات منابع انسانی به عنوان یکی از دستاوردهای نوین و ارزشمند، بزرگترین چالش فراروی مدیران فعلی است؛ از این رو باور عمیق بر به کارگیری و اجرای عملی شیوهها و نظامهای اطلاعاتی نوین مدیریتی در حوزه منابع انسانی، از جمله مدل تعالی سازمانی (EFQM: European Foundation for Quality Management Excellence Model) است که موجب بهبود عملکرد و اثربخشی سازمان ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت اطلاعات منابع انسانی به عنوان یکی از دستاوردهای نوین و ارزشمند، بزرگترین چالش فراروی مدیران فعلی است؛ از این رو باور عمیق بر به کارگیری و اجرای عملی شیوهها و نظامهای اطلاعاتی نوین مدیریتی در حوزه منابع انسانی، از جمله مدل تعالی سازمانی (EFQM: European Foundation for Quality Management Excellence Model) است که موجب بهبود عملکرد و اثربخشی سازمان میشود. این مدل، با ارائه معیارهای ارزیابی، سیستم اطلاعاتی برای سازمانها ایجاد میکند تا پیشرفتها و عملکرد خود را در زمینه کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه گیری کنند. هدف از این تحقیق اجرای مدل تعالی EFQM با رویکرد سیستم اطلاعاتی پروفرما در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود که به صورت مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش 32 نفر از مدیران ستادی و معاونین آنها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1386 را شامل میشد که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش رویکرد سیستم اطلاعاتی پروفرما بر اساس مدل EFQM بود. تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی انجام گرفت و در نهایت با استفاده از نرمافزار SPSS و نرمافزار EFQM امتیاز هرکدام ازعناصر نه گانه مدل بر اساس منطق RADAR (Results, Approach, Deployment, Assessment and Review) محاسبه شد. یافتهها: مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این ارزیابی 516 امتیاز به خود اختصاص داد که حوزه توانمند سازها 294 و حوزه نتایج 222 امتیاز کسب نمودند. همچنین بیشترین درصد امتیاز عوامل نه گانه بودند. رهبری 61 درصد، خط مشی و استراتژی 75 درصد، کارکنان 58 درصد، منابع و شرکاء 52 درصد، فرآیندها 53 درصد، نتایج مشتری 43 درصد، نتایج کارکنان 29 درصد، نتایج جامعه 55 درصد و نتایج کلیدی عملکرد 52 درصد. نتیجهگیری: اجرای رویکرد سیستم اطلاعاتی پروفرما در این مدل، منجر به تهیه یک سیستم اطلاعاتی از نقاط قوت و ضعف در 9 حوزه در مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد که بر این اساس و با استفاده از منطق RADAR نقاط ضعف به عنوان حوزههای بهبود مورد مداخله قرار گرفت و تغییرات پیگیری شد. واژههای کلیدی: ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ مدیریت کارکنان؛ مدلهای نظری.
مقالات پژوهشی
علیرضا شیروانی؛ علی صفدریان؛ آزاده علوی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. با توجه به این که دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان پرچمداران سلامت جامعه نیز محسوب میشوند، لازمه دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و استقرار مدیریت دانش در نظام سازمانی آنها اهمیتی دو چندان دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان حاکمیت ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت دانش یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. با توجه به این که دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان پرچمداران سلامت جامعه نیز محسوب میشوند، لازمه دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و استقرار مدیریت دانش در نظام سازمانی آنها اهمیتی دو چندان دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان حاکمیت فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: مطالعه حاضر از دسته توصیفی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کارکنان شاغل در 7 معاونت ستادی دانشگاه با مدارک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر و اعضای هیأت علمی (1266 نفر) میشد که از بین آنها حجم نمونه آماری محاسبه شده به نحو تصادفی سیستماتیک برابر 295 نفر بود. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای نظیر کتب و مجلات علمی و برای جمع آوری اطلاعات لازم جهت تأیید یا رد فرضیات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با سؤالات بسته (شامل 5 سؤال جمعیت شناختی و 33 سؤال اصلی) استفاده شدکه برای بررسی روایی آن، از روش روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach Alfa (8/93 درصد) استفاده گردید. پس از تکمیل پرسشنامه توسط اعضای نمونه آماری، با استفاده از نرمافزار SPSS خروجیهای اولیه استخراج و فرضیات مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: پس از آزمون فرضیههای تحقیق نظیر شناسایی، اکتساب، توسعه، اشتراک و توزیع، بهرهگیری و ذخیرهسازی دانش نتایج به دست آمده نشان داد که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هر شش فرآیند مدیریت دانش، کلیه زمینهها جهت استقرار آن کمتر از سطح متوسط وجود داشته است. نتیجهگیری: یکی از مهمترین چالشهایی که امروزه سازمانهای دولتی با آن رو به رو هستند استفاده از دانش سازمانی و کاربرد آن با ابزارهای نوین مدیریتی نظیر مدیریت دانش میباشد که توجه به استفاده صحیح از آن، سازمانها را در شرایط رقابتی حاضر توانمند ساخته، مقدمات موفقیت آنها را پدید میآورد.